2023-08-17, 15:01
Medlem
Alldeles för trubbigt instrument detta med att terrorhotet är höjt till 4:a för hela Sverige.

Kan någon människa förklara för mig hur boende i ex. Lannavaara har samma risk att utsättas för terrorattack som de som springer omkring på centralstationen i Stockholm?
Citera
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Men nu riskerar vårt land också att förvandlas till en enda stor grusparkering, bara för att somliga känner ett behov av att grilla koraner och kränka andras religioner. Så jäkla onödigt och naturligtvis en konsekvens av att högerpartierna tog makten med hjälp av SD-nazzarna. Hoppas att alla som röstade för den här situationen är nöjda. Jag hoppas att sunt förnuft gör comeback snart.

Tycker du förra regeringen hade sunt förnuft?

Vi väljer ju mellan en ljusbrun eller mörkbrun bajskorv när vi röstar
Citera
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Trots alla muslimer i Europa så är terrorattentat ytterst sällsynt. Andelen islamister som är tillräckligt radikaliserade för att planera och genomföra attentat är i det stora hela väldigt få, och bland dem är det ännu färre som faktiskt genomför planerna. Men en sådan här uppenbar provokation och det "fuck you" som koranbränningarna ändå är, innebär att de som tidigare tvekat kanske nu anser det värt besväret att genomföra planerna eftersom Sverige nu avsiktligen satt sig i rävsaxen i väntan på att jägaren ska komma och beskåda sitt byte. Tidigare har terroristerna i princip adresserat vem som helst av ren princip, men nu har alla ögonen på Sverige. Så nu sitter vi här och väntar och intalar oss att det är värt det.

Jaså. CIA håller inte med dig. Enligt dem var ca 1 av 10 av alla de som kom islamister och ca 2 av 5 av alla kunde radikaliseras på kort tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Yüksel sysslar med landsförräderi och baktalar Sverige.

Han kan inte vara en landsförrädare till Sverige. Han är turk. Turkiet är hans hemland. Han ska naturligtvis deporteras.

Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Det är inte yttrandefrihet att baktala en nation och ljuga för andra, det är en uppmuntran till krigsföring. Men att du inte kan se skillnad på det och tycker att bränning av sagoböcker är jämförbart får helt enkelt stå för dig. Sådana föräldrar, sådan son.

Det kan jag däremot hålla med dig om.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Inte läst 38 sidor så någon har säkert redan ventilerat åsikten.

När SÄPO säger att det är hög risk för högerextrem terrorattentat, vad baserar de detta på och vilka "högerextrema" är det som avses? Har SÄPO verkligen mandat att använda politiskt skapade ord och hitta på eller kraftigt överdriva hot från eventuell politisk opposition?

De största hoten vi har torde vara från den högerextrema miljön, samt islamistiska terrordåd.

Så såvitt jag kan bedöma så är det helt korrekt från SÄPO. Man ska komma ihåg att de allra flesta och allvarligaste terrordåden som skett i våra skandinaviska länder har varit kopplade till ensamma högerextrema galningar. Även ensamma islamistiska galningar kan agera.
Citera
2023-08-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Han skyller väl på Ryssland och lovar att det ska bli olagligt att bränna koraner.. Något vettigt kan man inte förvänta sig från dessa clowner.

Jag kommer noga bevaka att han inte återupprepar tidigare magplask med att kalla Koranen för "helig skrift". Det är en "religiös skrift" och inget annat. Inte heller ska han använda uttrycket "islamofobi" då det är skapat av islamisterna själva för att kväsa berättigad kritik mot extrem islam. Det heter "kritik mot islam". Vidare bör han använda samma uttryck som SÄPO gjorde i sin PK och påtala att det är fråga upplevda kränkningar. Vore fint också om att han fick in att alla former av våld p g a att man upplever sig kränkt är helt oacceptabelt samt att alla länder i världen måste vara enade om detta. Det som t ex skett nu i Pakistan med hot & våld för att någon upplever sig kränkt är destruktivt för samhället och skapar rädsla och otrygghet för helt oskyldiga medborgare. Man ska kunna prata om viktiga frågor, inte använda hot & våld. Världen behöver mer av samtal, inte mindre. Och nämn för Guds skull inte token "Yüksel-skafts" brev till islamistdiktaturerna. Ge inte dåren legitimitet som om han vore någon viktig person i Sverige. Dåren bör förbigås med tystnad.

PK:arna duggar tätt dessa dagar.
Citera
2023-08-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gooza
Jag nämnde personligen inga "direkta" källor. Men trovärdiga källor från bekantskap som alltså jobbar i relevant område.

Vad menar du med "läcker som såll och borde avskedas"? Du har ju precis nyss argumenterat i flertalet inlägg om offentlighetsprincipen?

Att som Säpo medarbetare berätta om känsliga operation för icke polisär personal(dessa sprider dessutom information på internet forum,) bör leds till avsked av Säpo medarbetare i varje sund rättsstat .

Offentlighetsprincipen blir aktuellt detta fall först om 3 dagar när häktning av de gripna sker(om dom finns eller om dom bara är fanatisfoster som så många gånger förut

Fattar du inte nu så vet jag inte vad jag ska säga
Citera
2023-08-17, 15:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Han skyller väl på Ryssland och lovar att det ska bli olagligt att bränna koraner.. Något vettigt kan man inte förvänta sig från dessa clowner.

Vad bör han göra enligt dig?
Citera
2023-08-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan någon människa förklara för mig hur boende i ex. Lannavaara har samma risk att utsättas för terrorattack som de som springer omkring på centralstationen i Stockholm?

Nu har jag aldrig varit i Lannavaara, men förutsätter att det bor muslimer däromkring också, risken är att någon tar sin bil och mejar in lämplig grupp människor utanför lokala ICA eller liknande.
Citera
2023-08-17, 15:06
Medlem
goozas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Att som Säpo medarbetare berätta om känsliga operation för icke polisär personal(dessa sprider dessutom information på internet forum,) bör leds till avsked av Säpo medarbetare i varje sund rättsstat .

Offentlighetsprincipen blir aktuellt detta fall först om 3 dagar när häktning av de gripna sker(om dom finns eller om dom bara är fanatisfoster som så många gånger förut

Fattar du inte nu så vet jag inte vad jag ska säga

Jo, jag fattar att du utvecklade ditt resonemang till att man borde fått veta vad jag ursprungligen nämnde, efter TRE dagar. Vilket alltså fortfarande innebär att du hade fel i ditt initiala opponerande.

Sen kan ju kanske du ta och fatta att dina tre dagar du tjatar om på senare tid, inte kommer innebär att SÄPO själva kommer att meddela medier, eller gå ut med informationen på sin egna hemsida, för att de "måste" enligt offentlighetsprincipen. Förstår inte var du får det ifrån.

Sen kan du ju även försökta ta och fatta att alla gripanden leder inte till häktning, rättegång eller avlivning.

Vill du fortsätta argumentera eller ska du vackert och ödmjukt stiga åt sidan nu när du innerst inne fattar att du kanske har varit ute och cyklat?
Citera
2023-08-17, 15:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Nu har jag aldrig varit i Lannavaara, men förutsätter att det bor högerextrema däromkring också, risken är att någon tar sin bil och mejar in lämplig grupp människor utanför lokala ICA eller liknande.
Citera
2023-08-17, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Nu har jag aldrig varit i Lannavaara, men förutsätter att det bor muslimer däromkring också, risken är att någon tar sin bil och mejar in lämplig grupp människor utanför lokala ICA eller liknande.

Nå, nu hamnar vi lite utanför men jag tror inte att det bor en endaste muslim däromkring eller att det går att finna en grupp människor. Det finns nog inte tillräckligt många boende för att bilda en grupp. I vart fall inte en grupp utanför en butik. Det finns inte en endast butik i hela byn.
Citera
2023-08-17, 15:09
Avslutad
Jag har faktiskt hört att personer med poliskopplingar såsom vänner, släktingar- i närtid blivit bestämt avrådda från att besöka större evangemang. Så det finns en större stress, info under ytan än bara höjd terrornivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in