Citat:
Eftersom jag är rookie i tråden och fup är stort så gjorde jag anteckningar kronologiskt när jag läste. Du får hojta om det är nåt fel.
" A: Mmm. Eh, och sen, vi ska se, eh, vi pratade lite om det under pausen här om det här med
att man har hittat Toves DNA inne på toaletten men inte ditt DNA och min fråga till dig blir
att du ramlar på toaletten och att du kräks är du helt säker att det är ditt eget minne eller är det här någonting som Johanna berättar för dig dagen efter?
M: Eh, jag är inte 100% att det är ett eget minne.
A: Okej. Men när du tänker på dagen efter har Johanna pratat om att du kräktes?
M Ja.
A: Och ramlade?
M: Ja"[/spoiler]
2023-01-11
När Maja tänker efter så har hon nog kanske inte kräkts? Inte ramlat heller.
2023-01-25
Kräkningarna verkar som sagt ha avtagit. Nu har hon inte spytt och hennes ordval är nu att hon snarare var hungrig.
2022-12-21 lät det då här:
Maja säger (att J sa) att hon knuffat in Tove på toan, fällt henne så hon slog i bakhuvudet* strypt henne samt att "Tove försökte liksom att streta emot i början men ja."
En vecka senare vet hon inte om T gjorde nåt motstånd. Det var inget hon uppfattade:
" A: Mmm. Eh, och sen, vi ska se, eh, vi pratade lite om det under pausen här om det här med
att man har hittat Toves DNA inne på toaletten men inte ditt DNA och min fråga till dig blir
att du ramlar på toaletten och att du kräks är du helt säker att det är ditt eget minne eller är det här någonting som Johanna berättar för dig dagen efter?
M: Eh, jag är inte 100% att det är ett eget minne.
A: Okej. Men när du tänker på dagen efter har Johanna pratat om att du kräktes?
M Ja.
A: Och ramlade?
M: Ja"[/spoiler]
2023-01-11
När Maja tänker efter så har hon nog kanske inte kräkts? Inte ramlat heller.
"F: Detta att du skulle ha kräkts i badrummet, det uppfattade jag att du blev lite tveksam till i
förra förhöret att det var så.
M: Mmm.
F: Eh, för Johanna säger ju att du inte har kräkts i badrummet.
M: Okej. Eh, ja alltså jag har gått och funderat på det väldigt mycket och det jag får fram är
liksom, eh, eh, är att Johanna säger det och, eh, men alltså när tänker för jag har inte själv några alltså så här klara, alltså jätte klara minnes, minnesbilder alltså själv eller vad man ska säga."
(..)
F: Mmm. Det här att du trillade på golvet i badrummet, hur är det med din minnesbild kring
det?
M: Nej jag är osäker på det också faktiskt.
F: Okej. Så du är inte hundra på att det var så att du trillade?
M: Nej."
förra förhöret att det var så.
M: Mmm.
F: Eh, för Johanna säger ju att du inte har kräkts i badrummet.
M: Okej. Eh, ja alltså jag har gått och funderat på det väldigt mycket och det jag får fram är
liksom, eh, eh, är att Johanna säger det och, eh, men alltså när tänker för jag har inte själv några alltså så här klara, alltså jätte klara minnes, minnesbilder alltså själv eller vad man ska säga."
(..)
F: Mmm. Det här att du trillade på golvet i badrummet, hur är det med din minnesbild kring
det?
M: Nej jag är osäker på det också faktiskt.
F: Okej. Så du är inte hundra på att det var så att du trillade?
M: Nej."
Kräkningarna verkar som sagt ha avtagit. Nu har hon inte spytt och hennes ordval är nu att hon snarare var hungrig.
"M: Eh, Johanna och Tove går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går jag upp ur sängen helt enkelt och säger att jag mår illa och så där och går till toan men jag
spydde inte. Eh, det vet jag utan jag men jag kände att jag mådde illa men jag spydde inte där då. Eh, så jag, eh, så jag går tillbaka sen då när jag känner att det lugnat sig lite och alltså jag går tillbaka till sängen."
(..)
" M: Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har
kört hem henne.
Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta.
Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka.
Eh, vi sätter oss i köket och jag. Eh, alltså jag slumrar till lite och är yr och så där när jag äter och ja efter jag har käkat burgaren och så så går jag och lägger mig igen."
spydde inte. Eh, det vet jag utan jag men jag kände att jag mådde illa men jag spydde inte där då. Eh, så jag, eh, så jag går tillbaka sen då när jag känner att det lugnat sig lite och alltså jag går tillbaka till sängen."
(..)
" M: Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har
kört hem henne.
Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta.
Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka.
Eh, vi sätter oss i köket och jag. Eh, alltså jag slumrar till lite och är yr och så där när jag äter och ja efter jag har käkat burgaren och så så går jag och lägger mig igen."
Maja säger (att J sa) att hon knuffat in Tove på toan, fällt henne så hon slog i bakhuvudet* strypt henne samt att "Tove försökte liksom att streta emot i början men ja."
En vecka senare vet hon inte om T gjorde nåt motstånd. Det var inget hon uppfattade:
" F: Eh, fanns det någon mer beskrivning av vad som sen hände?
M: Att hon, att Johanna ströp henne.
F: Hur det gick till?
M: Nej.
BF: Framgick det av Johannas berättelse om Tove gjorde något motstånd?
M: Inte vad jag uppfattade.
BF: Har det varit något prat överhuvudtaget om att Tove har gjort motstånd på något sätt?
M: I vilken?
BF: Ja när som. När du pratar med Johanna efteråt.
M: Inte vad jag kommer ihåg vad hon har sagt."
M: Att hon, att Johanna ströp henne.
F: Hur det gick till?
M: Nej.
BF: Framgick det av Johannas berättelse om Tove gjorde något motstånd?
M: Inte vad jag uppfattade.
BF: Har det varit något prat överhuvudtaget om att Tove har gjort motstånd på något sätt?
M: I vilken?
BF: Ja när som. När du pratar med Johanna efteråt.
M: Inte vad jag kommer ihåg vad hon har sagt."
Tidslinjer är alltid bra. Lite spontana tankar efter att ha läst utdragen från förhör där.
MH går till sängen och hämtar mobilen vid sängen kl. 02:43. Det är när hon pratat med JJ efter att JJ kommit upp sista vändan innan avgång till McD.
Grannens stegräkning börjar 02:45:39.
Hur lång tid förlöper då mellan det att hon vaknar och MH börjar stegen från sängen när hon hämtar mobilen?
Jo relativt lång tid.
Allt det här ska hinna hända mellan hon vaknar och klockan ska bli 02:43 då hon greppar mobilen.
”Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
kört hem henne. ”
Tog den sekvensen nån minut?
”Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta.
Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar”
Här går ytterligare minuter va? JJ samspråkar med grannen. Elsa har mått dåligt, de har festat, ner och upp för trappan m.m.
”…och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen…”
Då är klockan 02:43.
”…eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan…”
Hon är kvar på toan.
Grejen är att stegserien pågår till 02:48.
02:47:29 avslutas grannens stegserie som påbörjades 02:45. Det är när han sätter sig i bilen.
Johannas stegserie pågår mellan 02:46:22 och 02:48:13.
JJ sätter sig något senare och det kan bero på att han måste backa ut bilen som står på gräsmattan bakom huset och JJ hoppar in i bilen senare?
Bilen rullar alltså ungefär samtidigt som MH:s steg upphör
Det är en del som ska hinnas med innan 02:43
Johannas stegserie pågår mellan 02:46:22 och 02:48:13. Alltså på väg ut ur huset till bilen.
Då backar vi bandet.
Klockan 02:19:39 så går MH stegserie fram till kl. 02:25:16.
Klockan 02:33:10 så låser hon för några sekunder upp sin mobil. Antagligen med Face ID då det aktiveras så snart användarens ansikte syns i kameran. Kollar hon klockan 02:33:10.
Då har hon ”sovit” i runt åtta minuter sedan 02:25.
Då räknar man bakåt till 02:33 från 02:43:33 när MH hämtar mobilen i sängen:
MH vaknar. Hon går upp och pratar med JJ. Var är Tove? Tove har fått skjuts av Albin…JJ går ut. JJ pratar med grannen om dunsar och frstkväll och annat. Hon ska få skjuts av mamma och Elsa mått dåligt osv. Grannen erbjuder skjuts. JJ kommer upp och pratar med MH. JJ går ut igen. Hur lång tid tar det?
M a o, hur länge är MH vaken mellan att iPhonen tänds upp och hon går ur sängen pga illamående och pratar med JJ?
1 minut för att vakna och fatta mår dåligt?
2 minuter prata med JJ?
2 minuter JJ sampråkar med grannen?
1 minut JJ kommer upp och pratar med MH och lämnar nycklar och blrjar gå mot bilen?
Backar man sex minuter från 02:43 krymper tidsutrymmet hon kan ha sovit.
För att utröna hur det ligger till så är det viktigt vad MH egentligen menar här: ”och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, ”
Det betyder istället att hon hämtar mobilen efter att JJ åkt till McD?
Men det rimmar inte med att hennes stegserie påbörjas 02:43? Om JJ är på väg ut 02:46 har hon hunnit prata med MH, grannen och MH igen då? Och efter det är MH uppe och går i fem minuter till 02:48 då stegserien upphör. Alltså ungefär samtidigt som bilen rullar från tomten.
Grejen är att i senaste protokoll eller tidigare så framgår inte när hon påbörjar nästa stegserie. Typ efter att hon fått SMS från JJ eller hur man ska tänka. Det hade varit bra för det hade kunnat visa om iPhonen är med in i badrummet? Vet inte om frågan ställs i förhör om mobilen ör med i badrummet?
Finns det nåt motsägelsefullt i de här tiderna och berättelsen eller verkar den stämma?
Det är lite otydligt när hon faktiskt hämtar mobilen i sängen?
Gör hon det 02:43 efter pratat med JJ och JJ:s runda med grannen i trapphuset så stämmer inte riktigt tiden 02:43 med övriga händelser eller? 02:46 går JJ med mobilen från lgh. Så efter det kan MH inte ha hämtat mobilen för då behöver hon göra en tidsresa tillbaka till 02:43.
Så det är lite otydligt när hon faktiskt hämtar mobilen i sängen? Finns det mer utdrag från förhör som kan kasta ljus över i vilken ordning detta sker med att mobilen plockas upp och stegserien påbörjas 02:43?
Sen kan jag påminna om att den stegserie som MH påbörjar 01:52 inte har någon sluttid i protokollen. Det är märkligt att de inte redovisar den ihop med de nya sluttiderna och aktivitet i hennes mobil. En sluttid skulle kunna kasta ytterligare ljus över tidslinjen och hur länge MH är aktiv efter de kommer till lgh.
Kortade ditt inlägg lite för att få plats med mitt långa istället, haha.