2023-08-16, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eftersom jag är rookie i tråden och fup är stort så gjorde jag anteckningar kronologiskt när jag läste. Du får hojta om det är nåt fel.

" A: Mmm. Eh, och sen, vi ska se, eh, vi pratade lite om det under pausen här om det här med
att man har hittat Toves DNA inne på toaletten men inte ditt DNA och min fråga till dig blir
att du ramlar på toaletten och att du kräks är du helt säker att det är ditt eget minne eller är det här någonting som Johanna berättar för dig dagen efter?
M: Eh, jag är inte 100% att det är ett eget minne.
A: Okej. Men när du tänker på dagen efter har Johanna pratat om att du kräktes?
M Ja.
A: Och ramlade?
M: Ja"[/spoiler]
2023-01-11
När Maja tänker efter så har hon nog kanske inte kräkts? Inte ramlat heller.
2023-01-25
Kräkningarna verkar som sagt ha avtagit. Nu har hon inte spytt och hennes ordval är nu att hon snarare var hungrig.
2022-12-21 lät det då här:
Maja säger (att J sa) att hon knuffat in Tove på toan, fällt henne så hon slog i bakhuvudet* strypt henne samt att "Tove försökte liksom att streta emot i början men ja."

En vecka senare vet hon inte om T gjorde nåt motstånd. Det var inget hon uppfattade:

Tidslinjer är alltid bra. Lite spontana tankar efter att ha läst utdragen från förhör där.

MH går till sängen och hämtar mobilen vid sängen kl. 02:43. Det är när hon pratat med JJ efter att JJ kommit upp sista vändan innan avgång till McD.

Grannens stegräkning börjar 02:45:39.

Hur lång tid förlöper då mellan det att hon vaknar och MH börjar stegen från sängen när hon hämtar mobilen?

Jo relativt lång tid.
Allt det här ska hinna hända mellan hon vaknar och klockan ska bli 02:43 då hon greppar mobilen.

”Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har
kört hem henne. ”

Tog den sekvensen nån minut?

”Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta.
Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar”

Här går ytterligare minuter va? JJ samspråkar med grannen. Elsa har mått dåligt, de har festat, ner och upp för trappan m.m.

”…och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen…”

Då är klockan 02:43.

”…eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan…”

Hon är kvar på toan.

Grejen är att stegserien pågår till 02:48.

02:47:29 avslutas grannens stegserie som påbörjades 02:45. Det är när han sätter sig i bilen.

Johannas stegserie pågår mellan 02:46:22 och 02:48:13.

JJ sätter sig något senare och det kan bero på att han måste backa ut bilen som står på gräsmattan bakom huset och JJ hoppar in i bilen senare?

Bilen rullar alltså ungefär samtidigt som MH:s steg upphör

Det är en del som ska hinnas med innan 02:43

Johannas stegserie pågår mellan 02:46:22 och 02:48:13. Alltså på väg ut ur huset till bilen.

Då backar vi bandet.

Klockan 02:19:39 så går MH stegserie fram till kl. 02:25:16.

Klockan 02:33:10 så låser hon för några sekunder upp sin mobil. Antagligen med Face ID då det aktiveras så snart användarens ansikte syns i kameran. Kollar hon klockan 02:33:10.

Då har hon ”sovit” i runt åtta minuter sedan 02:25.

Då räknar man bakåt till 02:33 från 02:43:33 när MH hämtar mobilen i sängen:

MH vaknar. Hon går upp och pratar med JJ. Var är Tove? Tove har fått skjuts av Albin…JJ går ut. JJ pratar med grannen om dunsar och frstkväll och annat. Hon ska få skjuts av mamma och Elsa mått dåligt osv. Grannen erbjuder skjuts. JJ kommer upp och pratar med MH. JJ går ut igen. Hur lång tid tar det?

M a o, hur länge är MH vaken mellan att iPhonen tänds upp och hon går ur sängen pga illamående och pratar med JJ?

1 minut för att vakna och fatta mår dåligt?

2 minuter prata med JJ?

2 minuter JJ sampråkar med grannen?

1 minut JJ kommer upp och pratar med MH och lämnar nycklar och blrjar gå mot bilen?

Backar man sex minuter från 02:43 krymper tidsutrymmet hon kan ha sovit.

För att utröna hur det ligger till så är det viktigt vad MH egentligen menar här: ”och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, ”

Det betyder istället att hon hämtar mobilen efter att JJ åkt till McD?

Men det rimmar inte med att hennes stegserie påbörjas 02:43? Om JJ är på väg ut 02:46 har hon hunnit prata med MH, grannen och MH igen då? Och efter det är MH uppe och går i fem minuter till 02:48 då stegserien upphör. Alltså ungefär samtidigt som bilen rullar från tomten.

Grejen är att i senaste protokoll eller tidigare så framgår inte när hon påbörjar nästa stegserie. Typ efter att hon fått SMS från JJ eller hur man ska tänka. Det hade varit bra för det hade kunnat visa om iPhonen är med in i badrummet? Vet inte om frågan ställs i förhör om mobilen ör med i badrummet?

Finns det nåt motsägelsefullt i de här tiderna och berättelsen eller verkar den stämma?

Det är lite otydligt när hon faktiskt hämtar mobilen i sängen?

Gör hon det 02:43 efter pratat med JJ och JJ:s runda med grannen i trapphuset så stämmer inte riktigt tiden 02:43 med övriga händelser eller? 02:46 går JJ med mobilen från lgh. Så efter det kan MH inte ha hämtat mobilen för då behöver hon göra en tidsresa tillbaka till 02:43.

Så det är lite otydligt när hon faktiskt hämtar mobilen i sängen? Finns det mer utdrag från förhör som kan kasta ljus över i vilken ordning detta sker med att mobilen plockas upp och stegserien påbörjas 02:43?

Sen kan jag påminna om att den stegserie som MH påbörjar 01:52 inte har någon sluttid i protokollen. Det är märkligt att de inte redovisar den ihop med de nya sluttiderna och aktivitet i hennes mobil. En sluttid skulle kunna kasta ytterligare ljus över tidslinjen och hur länge MH är aktiv efter de kommer till lgh.

Kortade ditt inlägg lite för att få plats med mitt långa istället, haha.
Citera
2023-08-16, 14:20
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag skrev i tråden i samband med rättegången att jag tror att Maja hellre skulle ta ett livstidsstraff än att erkänna att hon hörde att J gjorde något mot T men att inte hon förmådde sig att larma /ingripa.

Hon kanske instinktivt tog upp mobilen under tre sekunder vid 02.33 för att tanken att larma kom men hon kunde sen inte förmå sig/vågade inte. Det tror ju aldrig jag att hon skulle erkänna varken för andra och kanske inte ens för sig själv. Då blir det liksom tydligt för Maja att T dog pga Majas omoraliska handlande efter mordet. Det är så det känns tänker jag. Hon betonar att kroppen var kall vilket kan vara ett sätt att signalera att T då var sas riktigt död och då var det för sent att tex ringa ambulans.

Genom att säga att hon sov fanns det inget hon kunde göra för att hjälpa Tove där och då, hon undgår det moraliska ansvaret. Och hon kanske känner att hon kan se sina adoptivföräldrar i ögonen och inte bli övergiven. Ur ett evolutionsperspektiv är den största faran för en människa att bli ensam. Det sitter djupast i oss. Rädslan för att bli overgiven.

Den första tiden i häktet var hon nog rädd att bli övergiven av Johanna som enligt M hotat med sitt liv om hon blev fängslad. Sedan när hon förstod att Johanna inte varit denna schyssta kompis som hon trott så har hon ju familjen kvar som hon inte vill svika.
Jag spekulerar.
Nu går ögonen i kors sovdax återkommer med ytterligare ett tillägg

Klokt och insiktsfullt skrivet.
Tänker särskilt på det fetade:
Om Maja inte har varit inblandad i själva mordscenen så tror jag att hon tänkte och fortfarande tänker ungefär som det du har skrivit.

En moral som kanske var djup och fin (inte minst gällande rasism och hbtq-frågor) men som senare tiden varit depraverad. Försvagad och förfulad.
Annars hade hon ju inte umgåtts med Johanna?
Citera
2023-08-16, 14:33
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror också att M anser sig ha goda anledningar till att inte berätta eller vara helt sanningsenlig.

Att ljuga för att komma undan straff innebär i praktiken inte särskilt mycket, då brott ändå ska bevisas.

Och utan underlag har jag en fundering om att hon kanske kan tänka att det fruktansvärda brott hon varit med om inte blir ogjort för att hon skulle berätta, oavsett om hon deltog I badrummet eller ej, och då kan hon slippa undan vidare frågor med sitt sovande eftersom hon blir dömd i vilket fall.
En tanke bara!

Det är nog så det ligger till, så jag hoppas att adv Gillberg nu kan få henne att berätta i HR det som behövs för att klarlägga vad som har hänt och vad som troligen kommer hända Maja om hon INTE berättar.

Gillberg vet vad hon ska säga och inte. För att det ska bli så rättvist som möjligt för hans klient, det är ju hans jobb.

Är väl bara Flashmanner som tror att Maja är helt oskyldig och har sovit. Inte hört, inte sett något. Bara burit ut kroppen och assisterat vid dumpningsplatsen.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-16 kl. 15:11.
Citera
2023-08-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att en anledning till att Maja erkänner dumpningen, en stor anledning, är att hon känner sig sviken av Johanna.

Varken Johanna eller Maja är slipade kriminella som föstår hur förhörsledarna jobbar, och att de visseligen inte ljuger, men samtidigt lägger fram saker på ett sådant sätt att de sätter de misstänkta mot varandra.

Maja tror att Johanna har erkänt resan, den som Johanna sagt var så otroligt viktig att undanhålla. Men när Johanna konfronteras med koordinaterna, så uppfinner hon hashresan. En version där Maja är med, sedan en utan Maja (för hon är så ärlig och vet att man inte får göra så, och för att hon inte heller vill sätta Maja i klistret, så ärlig är hon faktiskt).

Men förhörsledarna säger aldrig vad Johanna har sagt om resan.

Förhör Maja 8/11- 22

A 153/1111

"Vet du vad Johanna säger mer då?
Nej
Att ni har pratat om den här resan, att ni har kommit överens om att ni skall ljuga och
inte berätta om den för polisen av en speciell anledning.
(hummar)
Johanna säger till oss, när vi pratar om den här resan, då berättar hon att du och
Johanna kommit överens om att inte berätta för polisen om den här resan, så säger
Johanna.
Jaha(tystnad) nej, det är inget jag har varit med på. (lång tystnad)
Hon säger så!
Mm
Att ni två har kommit överens om att inte berätta för polisen om den här resan, att ni
skall ljuga om den, varför tror du att Johanna säger så?
Ja det är väl återigen att lägga över skuld på mig
Då frågar jag igen, vad är det för skuld hon vill lägga över på dig tror du?
Ja, att hon har ju gjort någonting.
Vad är det hon har gjort då?
Alltså jag vet inte, men det som hennes mobil oh, eh, vad säger man, ja GPS:en ledde ju till
Toves kropp.
Ja
(lång tystnad)
"

Samma förhör där Maja blir konfronterad även med granbarren i sängen, så mycket strategiskt förhörsteknik:

"Är det någonting mer du ser i sängen där?
Mmm, smuts.
Du kan få se en närbild, vad är det här som ligger i samma säng (se bilaga)
Granbarr.
Exakt. Varför är det granbarr i Johannas säng Maja?
Jag vet inte.
I en säng som du har legat i, eller suttit i, ligger det granbarr.
(Lång tystnad) Då har väl Johanna gått ut senare.
"

Nästa förhör är 15/11- 22. Det är vid det förhöret som Maja också kallas till P7:an, och Maja säger att hon misstänker att Johanna kan ha med mordet att göra.

A 69/7

"Vid undersökningen uppgav Hellman att hon misstänkte
att kamraten haft med målsägandes död att göra och att hon efterhand upplevt kamratens beteende dagen efter gärningarna som något avvikande
"

Då har Maja ett skrivet papper med sig. Men inget erkännande om resan:

A 153/1127

"[i] Jag käkar och slumrar till mellan tuggorna. Och jag tror att Johanna går runt lite i lägenheten då också. Eh, sen somnar jag vid bordet och när jag vaknar går jag och lägger mig i sängen och somnar där. När jag vaknar sen igen så mår jag fortfarande dåligt och kollar då klockan i mobilen och då är
klockan runt 05.00 och eftersom jag mådde dåligt så ville jag åka hem så Johanna kör hem
mig.
Eh, sen så ja senare på dagen då ja på förmiddagen så tar jag upp mobilen och ser att
Albin har skrivit till mig tidigare på morgonen och frågade om Tove var med oss. Eh, och jag
svarar då att hon åkte hem på kvällen och att Johanna då sa till mig att det var han som körde
hem Tove. Eh, men han, eh, men han svarar att han inte körde hem Tove och undrade om
hennes cykel stod kvar utanför Johannas lägenhet och jag svarar att jag tror att cykeln står
kvar utanför lägenheten och blir fundersam/I]"

Förhörsledaren är inte imponerad. Inget nytt alltså, men de har redan förberett sig:

/1128

"F: Ja jag ser inte heller någon stor skillnad i det. Vet inte om vi har några frågor kring det just
nu?
BF: Nej inte jag.
F: Nej. Då tror jag vi fortsätter såsom vi hade tänkt idag
"
//
"F: Och vet du Maja vi börjar så långt bak så vi skulle egentligen vilja veta lite om dig, alltså
hela din uppväxt och barndom och alltihopa och så mycket har vi förstått eller jag tror i alla
fall vi har förstått du är adopterad?
"
//
"F: Nej är min fråga öppen. Vem är din närmsta vän idag?
M: Johanna.
"
//
"F: Mmm. Om du tittar på din relation till Johanna och jämför din relation till Alma. Ser d
någon likhet, någon skillnad?
"
//
"F: Mmm, du berättar ju här att du tycker om både tjejer och killar. Hur har det varit med
relationer under ja under ditt liv. Jag tänker då relationer som har varit utöver kamratskap?
M: Ja. Nej det finns inga.
F: Det finns inget sånt?
M: Nej.
F: Nej. Vet du varför det inte har blivit så?
M: Eh, ja alltså jag har svårt med människor och eh, tanken på en relation skrämmer mig.
F: Mmm.
M: Ja.
F: Vad är det som skrämmer dig?
M: Eh, ja men både liksom att ja släppa in någon på det sättet och att man ska behöva vara
med varandra hela tiden och ska ja. Jag vill ha mitt space.
"
//
"M: Nej men att av det som har kommit fram så känns det ju så tyder det ju på att Johanna har
någonting med Toves död att göra och det, ja jag vet inte.
"
//
"F: För det är ju så där att ha vänskap med varandra det fyller ju en med väldigt mycket
känslor och sådana saker det gör det ju. Att ha en nära vän det är oftast, oftast väldigt positivt
men det finns också tillfällen när man kanske hamnar i situationer som man inte kanske
skulle hamnat i annars.
F: Men som man kanske hamnar i på grund av någon omständighet som man inte rår över.
M: Mmm.
F: Finns det omständigheter i din relation till Johanna som har påverkat dig på ett sätt som
inte är bra? Det var kanske en svår fråga.
"
//
"F: För det är ju så där att ha vänskap med varandra det fyller ju en med väldigt mycket
känslor och sådana saker det gör det ju. Att ha en nära vän det är oftast, oftast väldigt positivt
men det finns också tillfällen när man kanske hamnar i situationer som man inte kanske
skulle hamnat i annars.
F: Men som man kanske hamnar i på grund av någon omständighet som man inte rår över.
M: Mmm.
F: Finns det omständigheter i din relation till Johanna som har påverkat dig på ett sätt som
inte är bra? Det var kanske en svår fråga.
"

Så kommer det fram lite saker som Maja känner att hon dragits in i, typ konflikt med Julia och hennes storebror, då de skriker efter Julia som Maja efteråt inte känner kändes bra, och händelsen hos A*lbin.

Efter det manglar de Maja på nytt om granbarren i sängen...i bilen... på passagerarsätet...och väldit mycket granbarr där Tove hittas...väldigt skickligt allt.

"F: Och jag skulle också vilja fråga dig Maja, vet du eller förstår du varför du sitter i den här
sitsen som du gör nu?
Det vill säga sitter häktad? Misstänkt för det här brottet mot Tove.
"
//
"F: Vi vet, eftersom Tove är hittad, att Tove har blivit utsatt för kraftigt våld och det har skett
när ni var, när det bara var ni där. Det fanns ingen annan där.
Och hur skulle du känna om Johanna sa att det var du, hur skulle det kännas om Johanna sa
att det var du som hade gjort detta?
"

Strategin synes vara att sätta fingret på Johannas förmåga att få med Maja på situationer som man inte riktigt själv är egentligen involverad i, blir ovän med J*lia A*risto, går till A*lbin, och så insinuera att Johanna "erkänt" dumpningseresan, och att i slutet av förhöret ställa en fråga som låter som att Johanna har sagt att Maja varit den som dödat Tove...

1/12 säger Maja att hon hade skrivit en lapp, men den blivit tvättad i tvätten då den låg i byxfickan. Och förhörledarna fortsätter ed arbetet att få Maja att "se" hur Johanna får Maja att göra saker och att jOhanna inte är en bra kompis.

Sen verkar allt bara rinna ut Maja, om många, många andra incidenter...

Så den 2/12 kommer då erkännandet om gravfrdsbrottet:

"Då är det ju såhär Maja att du har sagt att du vill prata med oss idag, och vi lämnar
ordet fritt och låter dig säga vad det är du vill säga till oss.
Yes. Eh, nämen eftersom, efter förhöret igår så eh, började jag tänka ännu mer, och, ja men,
verkligen så gå in på djupet, eh, och det klarnade då för mig liksom vad som har hänt under
lördagsnatten.
"

Jag tror att det är sveket som Maja känner runt Johanna, att Johanna inte är den hon har känt och hon trott sig känna och lita på, det är det som får Maja att erkänna.

Hon tycker att Johanna har svikit henne, både som kompis och brutit den överenskommelse som Johanna sagt att Maja måste hålla. Och Maja ser med mer öppna ögon vem Johann är, vilket inte är lätt för Maja att orka se och erkänna för sig själv. Det är vad jag tror.

Maja vet inte att erkännandet handlar om haschkakan, och inte heller att Johanna inte erkänt något alls i det här läget. Inte har anklagat henne för att vara ansvrig för mord eller ens i närheten ännu av att hålla i några händer.

Vid förhöret den 15 där Maja har med en minneslapp med sig, så har hon i dom två tidigare förhören blivit informerad om strafflindring, vilket innebär att hon kan få straffrabatt om hon lämnar väsentliga uppgifter. Och hon har även i förhöret innan blivit konfronterad med granbarren i sängen som också fanns på hennes jacka.

Dessa två faktorer ser jag som avgörande för att hon väljer att berätta om dumpningen. Om Maja inte själv förstod innebörden med att hon kunde bindas till platsen Toves hittades på så gjorde garanterat hennes advokat det. Det fanns inte så många alternativ här för M.
Citera
2023-08-16, 15:03
Medlem
ellaaas avatar
En sak som jag hela tiden tyckt låtit lite konstigt är när Johanna säger att ”Tove fick in nån spark i väggen, så vi ändrade ställning” om det påstådda bråket på badrummet. Jag tolkar det som att Johanna blir rädd för ljudet som Tove orsakar genom att sparka, vilket enligt mig känns mer som en logisk reaktion under ett mord än under ett plötsligt bråk.

En annan sak är att badrummet är pyttelitet och att Johanna ska visa Tove runt - ändå har Maja av någon anledning gått in där först, enligt Johannas berättelse. Varför skulle hon göra det? Hon vet väl redan hur det ser ut där? Jag tror inte på detta.
Citera
2023-08-16, 15:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vid förhöret den 15 där Maja har med en minneslapp med sig, så har hon i dom två tidigare förhören blivit informerad om strafflindring, vilket innebär att hon kan få straffrabatt om hon lämnar väsentliga uppgifter. Och hon har även i förhöret innan blivit konfronterad med granbarren i sängen som också fanns på hennes jacka.

Dessa två faktorer ser jag som avgörande för att hon väljer att berätta om dumpningen. Om Maja inte själv förstod innebörden med att hon kunde bindas till platsen Toves hittades på så gjorde garanterat hennes advokat det. Det fanns inte så många alternativ här för M.

Ja, möjligt. Granbarren ligger nog och skvalpar obehagligt, och som jg ser Maja, har hon inte förmågan att tänka ut att dessa barr kan ha någon annan förklaring och inte kan binda henne till brottet, mer än som ett indicium.

Hon försöker väl lite klumpigt till en början... med bortförklaringar som inte är så avancerade.

Men jag tror att förhörsledarnas största framgång var när de fick Maja att själv målar upp Johanna på ett för Johanna och deras vänskap, ofördelaktigt sätt. Att detta svek som vän var avgörande för Maja.

Förhörsledarna är skickliga och smarta, och fiskar upp varje tråd som är möjlig, samtidigt pressar på med andra grejor efter pausen.

Jag tycker personligen, utan att ha någon erfarenhet av hur det funkar med denna strafflindring, att det är märkligt och riskabelt, även om det leder till någon slags lösning av ett brott.
Citera
2023-08-16, 15:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Nu vet vi ju att barren (allt tyder på det i alla fall) kommer från dumpningresan. Men det var små barr så i teorin hade hon faktiskt kunnat få de av en promenad i naturreservatet.

Det är väl möjligt att göra dna-analys på granbarren och knyta dom till granar på dumpningsplatsen?

I så fall kan man ju avfärda Illharjenteorin om det skulle behövas?
Citera
2023-08-16, 15:47
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
En sak som jag hela tiden tyckt låtit lite konstigt är när Johanna säger att ”Tove fick in nån spark i väggen, så vi ändrade ställning” om det påstådda bråket på badrummet. Jag tolkar det som att Johanna blir rädd för ljudet som Tove orsakar genom att sparka, vilket enligt mig känns mer som en logisk reaktion under ett mord än under ett plötsligt bråk.

En annan sak är att badrummet är pyttelitet och att Johanna ska visa Tove runt - ändå har Maja av någon anledning gått in där först, enligt Johannas berättelse. Varför skulle hon göra det? Hon vet väl redan hur det ser ut där? Jag tror inte på detta.

Att Maja skulle gå in först i badrummet verkar vara en riktig ful-luring. OM det nu var så att Maja gick in först. Men vad/vem säger att det var så? Det är väl Johanna?
Citera
2023-08-16, 15:51
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är väl möjligt att göra dna-analys på granbarren och knyta dom till granar på dumpningsplatsen?

I så fall kan man ju avfärda Illharjenteorin om det skulle behövas?

Tycker också att anledningen till att åka tilll Illharjen är märklig - att äta haschkakor. Det kunde de ju ha gjort hemma hos Johanna.

Risken att torska på det är väl större vid Illharjen än hos J? Dessutom är det väl inte så många poliser varken här eller där som skulle tro att det var haschkakor de åt, om de blev påkomna.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-16 kl. 15:53.
Citera
2023-08-16, 15:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tidslinjer är alltid bra. Lite spontana tankar efter att ha läst utdragen från förhör där.

MH går till sängen och hämtar mobilen vid sängen kl. 02:43. Det är när hon pratat med JJ efter att JJ kommit upp sista vändan innan avgång till McD.

Grannens stegräkning börjar 02:45:39.

Hur lång tid förlöper då mellan det att hon vaknar och MH börjar stegen från sängen när hon hämtar mobilen?

Jo relativt lång tid.
Allt det här ska hinna hända mellan hon vaknar och klockan ska bli 02:43 då hon greppar mobilen.

”Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har
kört hem henne. ”

Tog den sekvensen nån minut?

”Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta.
Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar”

Här går ytterligare minuter va? JJ samspråkar med grannen. Elsa har mått dåligt, de har festat, ner och upp för trappan m.m.

”…och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen…”

Då är klockan 02:43.

”…eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan…”

Hon är kvar på toan.

Grejen är att stegserien pågår till 02:48.

02:47:29 avslutas grannens stegserie som påbörjades 02:45. Det är när han sätter sig i bilen.

Johannas stegserie pågår mellan 02:46:22 och 02:48:13.

JJ sätter sig något senare och det kan bero på att han måste backa ut bilen som står på gräsmattan bakom huset och JJ hoppar in i bilen senare?

Bilen rullar alltså ungefär samtidigt som MH:s steg upphör

Det är en del som ska hinnas med innan 02:43

Johannas stegserie pågår mellan 02:46:22 och 02:48:13. Alltså på väg ut ur huset till bilen.

Då backar vi bandet.

Klockan 02:19:39 så går MH stegserie fram till kl. 02:25:16.

Klockan 02:33:10 så låser hon för några sekunder upp sin mobil. Antagligen med Face ID då det aktiveras så snart användarens ansikte syns i kameran. Kollar hon klockan 02:33:10.

Då har hon ”sovit” i runt åtta minuter sedan 02:25.

Då räknar man bakåt till 02:33 från 02:43:33 när MH hämtar mobilen i sängen:

MH vaknar. Hon går upp och pratar med JJ. Var är Tove? Tove har fått skjuts av Albin…JJ går ut. JJ pratar med grannen om dunsar och frstkväll och annat. Hon ska få skjuts av mamma och Elsa mått dåligt osv. Grannen erbjuder skjuts. JJ kommer upp och pratar med MH. JJ går ut igen. Hur lång tid tar det?

M a o, hur länge är MH vaken mellan att iPhonen tänds upp och hon går ur sängen pga illamående och pratar med JJ?

1 minut för att vakna och fatta mår dåligt?

2 minuter prata med JJ?

2 minuter JJ sampråkar med grannen?

1 minut JJ kommer upp och pratar med MH och lämnar nycklar och blrjar gå mot bilen?

Backar man sex minuter från 02:43 krymper tidsutrymmet hon kan ha sovit.

För att utröna hur det ligger till så är det viktigt vad MH egentligen menar här: ”och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, ”

Det betyder istället att hon hämtar mobilen efter att JJ åkt till McD?

Men det rimmar inte med att hennes stegserie påbörjas 02:43? Om JJ är på väg ut 02:46 har hon hunnit prata med MH, grannen och MH igen då? Och efter det är MH uppe och går i fem minuter till 02:48 då stegserien upphör. Alltså ungefär samtidigt som bilen rullar från tomten.

Grejen är att i senaste protokoll eller tidigare så framgår inte när hon påbörjar nästa stegserie. Typ efter att hon fått SMS från JJ eller hur man ska tänka. Det hade varit bra för det hade kunnat visa om iPhonen är med in i badrummet? Vet inte om frågan ställs i förhör om mobilen ör med i badrummet?

Finns det nåt motsägelsefullt i de här tiderna och berättelsen eller verkar den stämma?

Det är lite otydligt när hon faktiskt hämtar mobilen i sängen?

Gör hon det 02:43 efter pratat med JJ och JJ:s runda med grannen i trapphuset så stämmer inte riktigt tiden 02:43 med övriga händelser eller? 02:46 går JJ med mobilen från lgh. Så efter det kan MH inte ha hämtat mobilen för då behöver hon göra en tidsresa tillbaka till 02:43.
Tack för en herrans massa klockslag, det underlättar sen. Själv har jag som sagt läst förhören och sen backat tillbaka till Nöjet och promenaden. Jag stör mig på nåt även där men vet inte varför jag rynkar på pannan.
Ska titta mer sen på tiderna du uppger vs förhören med grannen.
Citat:
Så det är lite otydligt när hon faktiskt hämtar mobilen i sängen? Finns det mer utdrag från förhör som kan kasta ljus över i vilken ordning detta sker med att mobilen plockas upp och stegserien påbörjas 02:43?
Spontant tänker jag om det klarnar att samla alla Majas kommentarer kring just denna tidssekvens och jämföra utsagorna systematiskt (snarlikt jag gjort tema för tema) - varav jag väl såg att hon pytsade ut uppgifter pö om pö, ändrade sig osv.
Det torde gå rätt snabbt då det är ett sökbart fup (och inte fotat).

Kom på nåt annat nu, om än inte mer än en reflektion. Skriver ner annars far det ur huvudet.
J är en slug räv men delar av det hon nämner vs det Maja säger kändes mer i paritet med förstnämnda.
Snurrig mening men två exempel:

◾M säger (att J berättade) att Tove gjorde nåt motstånd (vilket M inte alls minns i nästkommande förhör.. ).

2022-12-21 säger Maja (att J sa) att hon knuffat in Tove på toan, fällt henne så hon slog i bakhuvudet* strypt henne samt att "Tove försökte liksom att streta emot i början men ja."

Bortom skuldfrågan (och Majas to be or not to be) så pratar J de facto om en viss kamp:
Nästa tanke.
◾ J (som jag tror typ vaknar upp ur ett dimmigt moln av totalt ursinne efter strypningen) säger att Tove ryckte till, hostade och gör väsande ljud. J säger att de försökte kolla puls:
Om mordet är situationsutlöst av extremt vrede (som länge puttrat mot kokningspunkt dess innan) så låter händelseförloppet relevant.
I det här läget (dvs ett uppvaknande ur ett krampaktigt grepp) vore en spontan reaktion att göra nåt. Det är kaotiskt och förvirrat.
Om nu sen J är helnöjd (mission completed) som M gör gällande så lär det väl vara i ett senare skede när det är överstökat, dvs såsom M gör gällande.

Hur som haver. Long story short.
Maja i sin tur säger att hon hade en tanke på ambulans:
2022-12-02 har Maja berättat att Tove ligger inlindad i ett lakan på hallgolvet. Maja tolkar henne som död, Tove är iskall:
Tove ligger plötsligt ligger inlindad i lakan i hallen. Iskall och död. Tanken kom upp om att ringa ambulans säger M samtidigt påstår hin att hon inte ens frågat vad som hänt.
Nja...
Ergo. Tanken på ambulans känns som om det skulle ligga närme ett händelseförlopp som J beskriver.

Ps. Fick också kapa i slutet. Citaten äter utrymme.
Citera
2023-08-16, 15:55
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, möjligt. Granbarren ligger nog och skvalpar obehagligt, och som jg ser Maja, har hon inte förmågan att tänka ut att dessa barr kan ha någon annan förklaring och inte kan binda henne till brottet, mer än som ett indicium.

Hon försöker väl lite klumpigt till en början... med bortförklaringar som inte är så avancerade.

Men jag tror att förhörsledarnas största framgång var när de fick Maja att själv målar upp Johanna på ett för Johanna och deras vänskap, ofördelaktigt sätt. Att detta svek som vän var avgörande för Maja.

Förhörsledarna är skickliga och smarta, och fiskar upp varje tråd som är möjlig, samtidigt pressar på med andra grejor efter pausen.

Jag tycker personligen, utan att ha någon erfarenhet av hur det funkar med denna strafflindring, att det är märkligt och riskabelt, även om det leder till någon slags lösning av ett brott.

Som ett barn med fingrarna i syltburken.
Citera
2023-08-16, 16:10
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack för en herrans massa klockslag, det underlättar sen. Själv har jag som sagt läst förhören och sen backat tillbaka till Nöjet och promenaden. Jag stör mig på nåt även där men vet inte varför jag rynkar på pannan.
Ska titta mer sen på tiderna du uppger vs förhören med grannen.

Spontant tänker jag om det klarnar att samla alla Majas kommentarer kring just denna tidssekvens och jämföra utsagorna systematiskt (snarlikt jag gjort tema för tema) - varav jag väl såg att hon pytsade ut uppgifter pö om pö, ändrade sig osv.
Det torde gå rätt snabbt då det är ett sökbart fup (och inte fotat).

Kom på nåt annat nu, om än inte mer än en reflektion. Skriver ner annars far det ur huvudet.
J är en slug räv men delar av det hon nämner vs det Maja säger kändes mer i paritet med förstnämnda.
Snurrig mening men två exempel:

◾M säger (att J berättade) att Tove gjorde nåt motstånd (vilket M inte alls minns i nästkommande förhör.. ).

2022-12-21 säger Maja (att J sa) att hon knuffat in Tove på toan, fällt henne så hon slog i bakhuvudet* strypt henne samt att "Tove försökte liksom att streta emot i början men ja."

Bortom skuldfrågan (och Majas to be or not to be) så pratar J de facto om en viss kamp:
Nästa tanke.
◾ J (som jag tror typ vaknar upp ur ett dimmigt moln av totalt ursinne efter strypningen) säger att Tove ryckte till, hostade och gör väsande ljud. J säger att de försökte kolla puls:
Om mordet är situationsutlöst av extremt vrede (som länge puttrat mot kokningspunkt dess innan) så låter händelseförloppet relevant.
I det här läget (dvs ett uppvaknande ur ett krampaktigt grepp) vore en spontan reaktion att göra nåt. Det är kaotiskt och förvirrat.
Om nu sen J är helnöjd (mission completed) som M gör gällande så lär det väl vara i ett senare skede när det är överstökat, dvs såsom M gör gällande.

Hur som haver. Long story short.
Maja i sin tur säger att hon hade en tanke på ambulans:
2022-12-02 har Maja berättat att Tove ligger inlindad i ett lakan på hallgolvet. Maja tolkar henne som död, Tove är iskall:
Tove ligger plötsligt ligger inlindad i lakan i hallen. Iskall och död. Tanken kom upp om att ringa ambulans säger M samtidigt påstår hin att hon inte ens frågat vad som hänt.
Nja...
Ergo. Tanken på ambulans känns som om det skulle ligga närme ett händelseförlopp som J beskriver.

Ps. Fick också kapa i slutet. Citaten äter utrymme.

Det är så många lögner från båda (inte konstigt). Att Johanna är körd är helt klart, men med Maja är det svårare. Har försökt hitta en förmildrande inställning till Maja en längre tid, men har nu vänt efter allt läsande och lyssnande. Inte minst här på fb.

Själv undrar jag vad som hände under de ca 30 minuter som fattas i storyn: från att de kom hem till Johanna 01.51 tills att mordet skedde runt 02.30. Tove kan ha blivit slagen, puttad på, hånats, örfilats och hotad. Innan mordet. Men det är bara mina funderingar.

Bra att du kom in här nu och att du förhoppningsvis stannar kvar.

Att Maja har varit med om dumpningen har hon själv berättat, men i övrigt har hon sovit eller varit på toa. Påstår hon. Den ena gången har hon inte ens märkt att det låg en död kropp där. Det är uppenbart att det inte går att lita på Majas uttalanden.

Hon har bytt advokat till Peter Gillberg. Vi får se i HR hur det går...
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-16 kl. 16:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in