2023-08-15, 12:41
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
Yes sir, att plocka själv är ju det bästa för då kan det inte bli fel, om man vet vad man gör. Köpa kantareller går väl.
Har inte aning hur mycket rent mängdmässigt det behövs får att få en att trilla av pinnen.
Är det verkligen bara en liten flisa som behövs? Låter ju galet.

Så vitt jag förstått det så behövs det väldigt lite vit flugsvamp för att levern ska säcka ihop. Även om man inte går och dör så kan man ju ha roligare för sig än att behöva dialys resten av livet.
Citera
2023-08-15, 12:44
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Så vitt jag förstått det så behövs det väldigt lite vit flugsvamp för att levern ska säcka ihop. Även om man inte går och dör så kan man ju ha roligare för sig än att behöva dialys resten av livet.
Förtäring av en smakbit av max en sockerbits storlek behöver inte åtgärdas. Vid förtäring av mer än en smakbit eller om svampen kan ha ätits som måltid, ring genast Giftinformation för råd om vad som ska göras. Sjukhus kan behöva uppsökas! Spara svampen för eventuell identifiering.

https://giftinformation.se/svampregister/lomsk-flugsvamp/#:~:text=F%C3%B6rsta%20hj%C3%A4lpen%20vid%20f%C3%B 6rgiftning&text=F%C3%B6rt%C3%A4ring%20av%20en%20sm akbit%20av,Spara%20svampen%20f%C3%B6r%20eventuell% 20identifie ring.

Edit. Såg det var vanlig vit flugsvamp det handlade om, my bad.

Det finns ingen klar gräns för hur mycket vit flugsvamp en människa tål och vilken dos som är dödlig. Man ska alltså aldrig smaka ens en bit av någonting som kan vara en vit flugsvamp.
Senast redigerad av fuska 2023-08-15 kl. 12:49.
Citera
2023-08-15, 12:50
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Förtäring av en smakbit av max en sockerbits storlek behöver inte åtgärdas. Vid förtäring av mer än en smakbit eller om svampen kan ha ätits som måltid, ring genast Giftinformation för råd om vad som ska göras. Sjukhus kan behöva uppsökas! Spara svampen för eventuell identifiering.

Ok. Då hade jag blivit felinformerad. Skulle ändå vara jäkligt försiktig även vid provsmakning. Vi har faktiskt slutat plocka champinjoner för att vara på säkra sidan. Även om jag tycker att vit flugsvamp är tämligen lätt att känna igen. Spindelskivling är en annan lömsk jäkel.

Ok, såg din edit nu. Kontentan är att vara extremt försiktig med vit flugsvamp. Även provsmakning.

Men nu kanske vi glider bort från trådens ämne.
Citera
2023-08-15, 13:01
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ok. Då hade jag blivit felinformerad. Skulle ändå vara jäkligt försiktig även vid provsmakning. Vi har faktiskt slutat plocka champinjoner för att vara på säkra sidan. Även om jag tycker att vit flugsvamp är tämligen lätt att känna igen. Spindelskivling är en annan lömsk jäkel.

Ok, såg din edit nu. Kontentan är att vara extremt försiktig med vit flugsvamp. Även provsmakning.

Men nu kanske vi glider bort från trådens ämne.
Ja , det blev lite fel.
Jag har som regel att jag äter endast svamprätter om jag har plockat svampen eller någon jag litar på, annars är det nej tack.

Ja lite OT blev det.
Citera
2023-08-15, 13:19
Medlem
elbels avatar
Var dom skilda?
Citera
2023-08-15, 15:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Köp för fan inte svamp som plockats av asiater, de har ingen koll över huvud taget, de bara tar allt de hittar och lägger i korgen. Min morbror som är något av en svampexpert berättade att han sprungit på flera som varit ute plockat och det har legat spindelskivling och all möjlig skit i korgen som de stolt har visat upp.

Undvik.
Det stämmer, grannen som är gift med thailändska kommer hem med papperskassar fulla.
Med blandad kompott.
Tyvärr är en populär sort i asien lik en av våra giftiga!
Förgiftningar sker varje år.
Citera
2023-08-15, 16:02
Medlem
Att hon inte åt det själv och såg till att undanröja bevis tyder på att det är med uppsåt. Hon hoppades väl på att de skulle bli sjuka och dö utan att det upptäcktes vad förgiftningen berodde på och att det skett av mat hon lagat.
Citera
2023-08-15, 16:07
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det stämmer, grannen som är gift med thailändska kommer hem med papperskassar fulla.
Med blandad kompott.
Tyvärr är en populär sort i asien lik en av våra giftiga!
Förgiftningar sker varje år.

Shiitakesvampen och våran spindelskivling gissar jag. Inte helt olika. Räcker med en ganska liten mängd spindelskivling så mular du.

Trodde först att det var den svampen det handlade om i det aktuella fallet eftersom de faktiskt skulle kunna förväxlas av ovana plockare. Lömsk flugsvamp däremot måste man ju vara extremt okunnig eller korkad för att plocka. Eller ha ont uppsåt. Den ser ju extremt oaptitlig ut där den står. Som en rutten röd flugsvamp typ. Nä fan, jag tror att kvinnan i artikeln har förgiftat sina offer.
Citera
2023-08-15, 16:25
Medlem
Hur vet Aftonbladet att det är lömsk flugsvamp? Det vet inte ABC. Svampen förekommer inte naturligt i Australien, men har setts intill importerade levande träd på vissa ställen.

https://www.abc.net.au/news/2023-08-14/mushroom-poisoning-leongatha-erin-patterson-police-statement/102725876
Citera
2023-08-15, 16:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantail
Att hon inte åt det själv och såg till att undanröja bevis tyder på att det är med uppsåt. Hon hoppades väl på att de skulle bli sjuka och dö utan att det upptäcktes vad förgiftningen berodde på och att det skett av mat hon lagat.

Att de fyra verkar ha fått symptom direkt och blivit svårt sjuka antyder lömsk flugsvamp. Flera andra giftsvampar verkar ha långsammare förlopp. Här har de av allt att döma hämtats direkt i samband med målitiden. Kvinnan som var 48 år togs sannolikt till sjukhus hon också, eller möjligen ett av de barn som anges ha deltagit. Barnen åt sannolikt en annan rätt än den svampinbakade oxfilén, tror polisen. Två av offren (det döda paret) var svärföräldrar till kvinnan (separerad make). Två av offren var systrar. 68-årige maken till en (död) syster lever, tror jag. Baptister eller somliga.

Torkugn slängd. En smula märkligt beteende. Förvisso kanske adekvat om kvinnan är rädd att barnen el annan ska använda ugnen till annat medan hon själv är från hemmet.

Kan sluta hur som helst det här.
Citera
2023-08-15, 16:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricimer
Hur vet Aftonbladet att det är lömsk flugsvamp? Det vet inte ABC. Svampen förekommer inte naturligt i Australien, men har setts intill importerade levande träd på vissa ställen.

https://www.abc.net.au/news/2023-08-14/mushroom-poisoning-leongatha-erin-patterson-police-statement/102725876

”Death cap” misstänks. Symtomen angtyder.
Del av försåtligheten kan ligga i att den införts med importerade ekar under tämligen sen tid.

Bildtext nertill :
https://www.abc.net.au/news/2023-08-07/victoria-mushroom-deaths-gippsland-korumburra-leongatha/102696100
Citera
2023-08-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
”Death cap” misstänks. Symtomen angtyder.
Del av försåtligheten kan ligga i att den införts med importerade ekar under tämligen sen tid.

Bildtext nertill :
https://www.abc.net.au/news/2023-08-07/victoria-mushroom-deaths-gippsland-korumburra-leongatha/102696100
Aha, en tidigare artikel, då. Ja, det är förstås möjligt, men då skulle jag säga att det här definitivt är misstänkta dödsfall, med tanke på en bortslängd torkugn och att svampen inte alls är vanlig i Australien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in