2023-08-14, 21:40
Medlem
Mölnlycke i Härryda kommun har vacker natur, sjöar, bra skolor, idrottsföreningar och är allmänt välmående. Bra ställe för barn att växa upp. Orten har trevligt centrum med butiker och kulturhus och täta och snabba kommunikationer till Göteborg och Korsvägen ( vid Liseberg). Landvetter ligger nära.
Citera
2023-08-14, 21:43
Medlem
Börja med att acceptera att du i stort sett flyttar till bagdad om du flyttar till Göteborg.
Citera
2023-08-14, 21:43
Medlem
Sjuttiotalistens avatar
Prio ett är att ni skaffar ett rejält lager med regnkläder, gummistövlar och paraplyer…
Citera
2023-08-14, 22:00
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarkos
Tack för visat intresse. Ser fram emot att läsa era svar och lära mig mer om staden.

Finns bra förorter i Göteborg. Någon nämnde Kortedala t.ex. som är Sveriges andra ABC stad (Efter Vällingby) (Arbete,Bostad,Centrum) byggt på 50 talet. Det är en varierat stadsdel med fristående villor,HR och BR i en salig blandning, allt enligt en väldig mänsklig högkvalite´skala a´la´ 50 tal.
Mycket nära till gammelskog bara några hundra meter ifrån bostäderna, och mycket lugnt samt extremt barnvänligt
10-15 minuter med spårvagnen till Gbg centrum , 30 minuter med cykel.

Men att få tag på en HR i Gbg är i stort sett omöjligt om du siktar på lägenheter i den lägre prisklassen, då blir det att stå i kö. Nyproducerade finns att få tag på närsomhelst. Räkna med en 15-18k hyra för en liten trea 10-15 minuters väg med spårvagnen räknat från Gbg C

Kanske går lite fortare att få tag på hyresrätt i Bergsjön och Angered. Men det är regelrätta folkhems betonghelveten från det deppiga 70 -talet som ingen svensk vill bo i. Därför är det mest folk där som talar allt annat än svenska på gatorna där. Och bara det kan bli rätt påfrestande i längden. Man blir en strandad utomjording där
Senast redigerad av Upplyften 2023-08-14 kl. 22:05.
Citera
2023-08-14, 22:36
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Kanske går lite fortare att få tag på hyresrätt i Bergsjön och Angered. Men det är regelrätta folkhems betonghelveten från det deppiga 70 -talet som ingen svensk vill bo i. Därför är det mest folk där som talar allt annat än svenska på gatorna där. Och bara det kan bli rätt påfrestande i längden. Man blir en strandad utomjording där

Kul att du skriver utomjording.

Bergsjön byggdes på andra halvan av 60-talet och de flesta gator och torg där heter nåt med rymden, alltså uppenbart inspirerat av 60-talets Space Age.

Rymdtorget, Komettorget, Meteorgatan, Stora Björn, Lilla Björn, Ljusårsvägen, osv.

Dock har Bergsjön länge varit ett sunkigt område tyvärr, men det är ju en annan sak.
Citera
2023-08-14, 22:42
Medlem
Big Bosss avatar
Du tar dig till centrala Göteborg på 15-20 min från ställen som Kungälv m.m dvs snabbare/lika snabbt som förorterna plus det kan vara både billigare eller tryggare beroende på.
Citera
2023-08-14, 22:47
Avslutad
Frölunda är väldigt stort och finns både bra och dåliga områden där.
Kålltorp är mysigt. Lunden med. Gårda också. Majorna är otroligt på alla sätt och vis. Johanneberg, Annedal och Guldheden är nice. Hur lätt det är att få en hyresrätt i dom mysiga områdena är dock en annan femma.
Men även Gamlestan är okej tycker jag. Lite bösigt kanske men fina hus och du åker snabbt in till centralen.
Senast redigerad av piptaz 2023-08-14 kl. 22:50.
Citera
2023-08-14, 23:20
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Du tar dig till centrala Göteborg på 15-20 min från ställen som Kungälv m.m dvs snabbare/lika snabbt som förorterna plus det kan vara både billigare eller tryggare beroende på.

Kungälv är bra bonnigt. Har bott där 6 månader.
Det är som att hamna i famnen på kusinen på landet som har börjat inavla sin egen befolkning
Citera
2023-08-14, 23:28
Medlem
Joakwims avatar
Man tar i så att man skiter på sig när man undviker Hisingen. Eriksberg, Torslanda, Nya Kvillebäcken är inga dåliga områden. I synnerhet Nya Kvillebäcken är väldigt prisvärt. Det var ett ghetto på 00-talet men nu bor det många yngre civilingenjörer och småbarnsfamiljer där. Det är nära till butiker, 10min till centralstationen på cykel och det ska byggas en helt ny stadsdel vid grannområdena backaplan och ringön.
Senast redigerad av Joakwim 2023-08-14 kl. 23:30.
Citera
2023-08-14, 23:56
Medlem
jtds avatar
gbg är väl mest invandrartätt i sverige per kapita? kommunen alltså gbg stad.. något att tänka på är att se till att lås är utav bra kvalitet och inhandla några hänglås m.m till lösören som permobilen.. cykeln.. grillen.. m.m
Citera
2023-08-15, 00:36
Medlem
En hyresrätt lär du inte få tag på med så kort varsel i de bättre stadsdelarna, möjligtvis Kortedala, Kåltorp och Munkebäck. Partille och Mölndal, om det inte är jätteviktigt att bo i Göteborgs kommun

Det råder köpmarknad, så passa på att köpa något istället.
Citera
2023-08-15, 00:48
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarkos
Hej FB.
Jag köpte för drygt ett år sedan en bostadsrätt i form av ett radhus i en mellanstor stad i södra Sverige. Jag bor idag i ett tryggt radhusområde med skötsamma grannar har bra närhet till förskola, skola och arbete. Med andra ord låter det väldigt bra på pappret.

Problemet är att jag och min fru har insett att staden vi bor i är extremt tråkig. När helgen väl kommer så ser varken jag eller hon fram emot den. Vi har sett och gjort i princip allt som går att göra här. Både jag och hon såg till barnens bästa och flyttade hit på grund av att det var bra för dem, men vi glömde bort oss själva i det hela.

Nu går vi i tankar att flytta till Göteborg eller i alla fall utkanten av staden. Det som lockar är att staden alltid verkar ha något händer under året. Ullevi lockar stora artister, närheten till Liseberg, bättre möjlighet att göra karriär, mer utbud vad gäller restauranger, samt att det är lätt att flyga därifrån via Landvetter när man ska på semester. Ni som bor där kanske har fler fördelar och nackdelar att dela med er av?

Vi hade kunnat nöja oss med en lägenhet. Mest troligt en hyresrätt till en början för att känna på staden lite grann innan vi i så fall köper en bostadsrätt igen. Ni som har mer erfarenhet av staden var är det okej att bo? Vet att ställen som Hisingen och Biskopsgården är att undvika, men har i övrigt rätt dålig koll. Hur är Västra Frölunda exempelvis? Där såg jag ett par ganska prisvärda bostadsrätter som låg till försäljning för att ligga så nära en storstad som jag ändå tycker Göteborg får räknas att vara.

Tack för visat intresse. Ser fram emot att läsa era svar och lära mig mer om staden.

Mitt tips är att flytta till en kranskommun inom Storgöteborg. Då har du alltid direktbussar eller pendeltåg in till centrum. Då får de bästa av två världar. Tryggheten för era barn, billigare bostäder och närheten till staden när ni väl vill hitta på något.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Storg%C3%B6teborg

Närheten till Landvetter är väl det största pluset med att bo i Göteborg. Bara Stockholm och Malmö som har bättre närhet till större internationella flygplatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in