2023-08-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ditty
Jag tycker att det här är ett märkligt sammanträffande:

Försvunnen person i Ånge, sågs senast lördag strax öster om Ånge enligt Missing People (flashback-tråd), efterlysning gick ut inatt från Polisen. Relativt ung person, inget foto i efterlysningen och man ska ringa 112 om man ser honom enligt Polisen (!).

Strax öster om Ånge kan vara längs E14 på vägen upp till Östersund. Kan ju passa in i en eventuell tidslinje om att de har åkt upp från Södertälje, haft nåt ärende kring Ånge och den personen eller plockat upp honom, och att Polisen haft koll vid Vallsundsbron (som nån skrev om här i tråden) om de hade fått tips. Låter väl iofs lite märkligt om nån skulle undvika E14 just sista biten in till stan och tar vägen via Vallsundsbron om man är ute på ett sånt här ärende, men men, det är ju en fin sträcka.. Polisen kanske hade koll på E14 också, eller så var det ett sammanträffande.

https://marcusoscarsson.se/polisen-har-du-sett-den-har-mannen-ring-112/

Mannen verkar vara hittad nu.
Citera
2023-08-14, 15:20
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nu är det inte mitt jobb att verifiera det du eller "ytsmygaren" påstår, men jag försökte ändå. Hittar dock absolut ingenting av det "ytsmygaren" påstår.

Så vänligen, citera och länka.
Citat:
Uppdatering 14:34:

Mannen anträffades av fjällräddningshund nordost om Ånge.

(vid liv).

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2023/augusti/14/14-augusti-0157-forsvunnen-person-ange/
Citera
2023-08-14, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amztaff
Vart var du? Tänker att Hagvägen och Odenskogsvägen möts både där borta vid Expo och det där, men även på Inspektörsvägen, där vittnesfilmen på den målade polisbilen spelades in.
Försöker tänka om dom kom från E14s håll eller från Odenhallen lixom.
Och hörde du skotten?

Precis vid infarten till Odenskogsvägen från Hagvägen befann jag mig.
Då kom bilen från Odenhallen-hållet och en omålad kom på Odenskogsvägen från Återvinnings-hållet.
Gick relativt lugnt till till en början för Kia:n, men när dom fick syn på blåljusen, då jävlar gick det undan.

Hörde inga skott, så skotten kan ha skett tidigare med tanke på att dom åkte mot Lillänge där och då, och sedan ut på E45 och på hur vansinnigt fort det gick när både kärnfysikerna och polisen fick syn på varandra.
Men det betyder å andra sidan att dom har skakat av sig poliserna som dom sköt mot, för det kom ingen polis efter från Odenhallen.

Men skotten kan ju likväl ha skett senare om dom inte alls åkte ut på E45 utan svängde av vid Ica Kvantum på Fagerbacken, smattrade lite när dom närmade sig Fagerskrapan, tog av på Krondikesvägen till Stuguvägen och där raka spåret mot E45.

Vet vi om skotten avlossades i samband med kontrollen, eller senare?
Citera
2023-08-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bik_87
Då kom bilen från Odenhallen-hållet och en omålad kom på Odenskogsvägen från Återvinnings-hållet.
Gick relativt lugnt till till en början för Kia:n, men när dom fick syn på blåljusen, då jävlar gick det undan.

Hörde inga skott, så skotten kan ha skett tidigare med tanke på att dom åkte mot Lillänge där och då, och sedan ut på E45 och på hur vansinnigt fort det gick när både kärnfysikerna och polisen fick syn på varandra.
Men det betyder å andra sidan att dom har skakat av sig poliserna som dom sköt mot, för det kom ingen polis efter från Odenhallen.

Men skotten kan ju likväl ha skett senare om dom inte alls åkte ut på E45 utan svängde av vid Ica Kvantum på Fagerbacken, smattrade lite när dom närmade sig Fagerskrapan, tog av på Krondikesvägen till Stuguvägen och där raka spåret mot E45.

Spännande, biljakten måste varit lång igenom stan. Undrar om videon från Inspektörsvägen togs innan eller efter du såg detta!
Citera
2023-08-14, 16:09
Medlem
lindblomsgröns avatar
Tänk om någon civil blivit träffad av skotten när det skjuts rakt ut i luften. Att ingen ser var polisen söker efter kulor, borde väl väcka uppmärksamhet men de hänger väl inte här. Om det var kring fagerskrapan där rör sig ju många.
Citera
2023-08-14, 16:37
Medlem
Vet man om skotten avfyrades i riktning mot polisen/polisbilen? Eller sköts det upp i luften i syfte att skrämmas och vinna tid att smita undan?

Förlupna kulor kan givetvis vara livsfarliga - men vad händer egentligen med kulor som skjuts RAKT upp i luften? Faller kulorna ner tillbaka mot marken som kraftlösa små stenar? Eller vad händer?
Citera
2023-08-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MammaSe
Fick höra från en snubbe att dom ska ha någon drogverksamhet i fagerskrapan. Har inte hört på vilken våning eller namn på personen. Men skulle vara ganska högt upp.

Om det är droger som polisen lägger fokus på nu så drog dom nog full pott inne på campusområdet strax innan kl 16 idag när 3 bilar stormade in och avbröt festen dom hade i parken, ca 15 st pundare från stan.
Citera
2023-08-14, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Vet man om skotten avfyrades i riktning mot polisen/polisbilen? Eller sköts det upp i luften i syfte att skrämmas och vinna tid att smita undan?

Förlupna kulor kan givetvis vara livsfarliga - men vad händer egentligen med kulor som skjuts RAKT upp i luften? Faller kulorna ner tillbaka mot marken som kraftlösa små stenar? Eller vad händer?

..Ja du menar att din ammunition skulle ha accelerationskraft att gå upp i omloppsbana runt Jorden annars eller..?? Ha ha

Du kan vara lugn. Den kommer ner.
Citera
2023-08-14, 17:03
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Men herregud, lilla människa.
Polisen stoppar en bil och dom skjuter efter polisen, förmodligen för att undkomma eftersom dom är kriminella. Det är alltså en väldigt isolerad händelse. Hur fan kan du få ihop det att det är sabotage mot blåljuspersonal. Det är väl knappast ett hot mot samhället och dess institutioner att några jävla gangsters försöker undkomma polisen. Att däremot medvetet ge sig på polisen för att undergräva dess auktoritet, typ spränga polisstationer och bilar eller mörda poliser. Det min vän, är vad jag kallar sabotage mot blåljus personal och det öppna samhället.

Det är ointressant vilken definition DU har på blåljussabotage.

Citat från åklagarmyndighetens sida "Tittar man bara på den rena lagtexten talar den om att det ska vara ett angrepp eller någon annan typ av störning mot polis, räddningstjänst eller ambulans som syftar till att allvarligt försvåra eller hindra verksamheten. Då kan man dömas för brottsrubriceringen sabotage mot blåljusverksamhet."

Den absoluta majoriteten av normala människor sitter inte och hatar Polisen hela tiden, tvärtom fattar de värdet av deras insats. Det är du och andra brottskramande småpundare som alltid ska hålla på så här jävla infantilt. Kryp ner under stenen du kom från igen. Mongo.
Citera
2023-08-14, 17:04
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer

De kan orsaka skador och även dödsfall.

https://www.newscientist.com/lastword/mg25233622-900-can-bullets-fired-upwards-cause-injuries-when-they-return-to-earth/
Citera
2023-08-14, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigenhem
Teorin om att de haft en värdefull last och var beväpnade för att skydda den är totalt overklig. När droger flyttas gör dom det mycket städat och i "rena" bilar, talar av egen erfarenhet.

Troligaste teorin är att de varit uppe för att klippa någon som 163sek skrev. Vem är de troliga offret som skulle klippas, någon höjdare?

Alla är ju inte lika smarta! Från dagens Öp
Fraktade ett kilo vitt pulver på tåget – tre anhållna för grovt narkotikabrott

Tre personer anlände med tåg till Östersund under söndagskvällen. Här blev de stoppade av polis som fann att trion hade ett kilo vitt pulver i packningen.
Citera
2023-08-14, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bik_87

Grymt! Jag undrar om det ens blev ett stopp, eller om det du såg var ett försök till stopp. Hade dom blåljusena igång innan Kian kört förbi?
Citat:
Bilen ska ha stannats för en rutinkontroll och körde då från platsen. När polisen började följa efter bilen avlossade gärningsmännen skotten.

– Någon gång under den färden ansluter en annan polispatrull till förföljandet och beskjuter fordonet. Men ingen blev skadad, om fordonet har tagit skada vet vi inte. Det är taget i beslag och ska undersökas, säger August Knutsson, lokalpolisområdeschef i Jämtland och Härjedalen.

Enligt polisen ska gärningsmännen ha blivit beskjutna kort efter att de öppnade eld mot poliserna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LlgKQP/polispatrull-beskjuten
Jag tänker att om civilaren får syn på bilen, bestämmer sig för att stanna den och blinkar med blåljusen och bilen drar iväg, så inleds följet där.
Någonstans därefter skjuter man mot polisen. Förmodligen någonstans närmare lillänge eftersom det hörts upp till remonthagen och var det mer fanns vittnen.

Filmen visar helt klart att det är en målad bil som kör efter bilen uppför Inspektörsvägen. Jag tror det är denna bil som avlossar skotten mot Kian. Det förklarar också glappet på vad vittnet säger är 30 sekunder mellan salvorna. Och eftersom den vägen går så snirkligt tänker jag att det är inge orimligt att bla Remonthagen kan höra båda omgångarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in