2023-02-18, 20:40
Medlem
Jag har tagit bort mig från ratsit, merinfo, hitta, eniro, upplysning mm. Inte fått ta bort mig från mrkoll, lexbase eller verifiera med deras äckliga utgivningsbevis. Dock har jag tagit bort mig från googlesökningar om dessa. (Tycker det är fel att ha såna här sajter i en "fri demokrati"- därför jag tagit bort mig. Vittnade en gång mot en gängskjutning jag råkade gå förbi och då var det inget kul att allt ligger till allmän beskådning när man har ett ovanligt efternamn. Sjukt land man lever i, tyvärr.)
2023-02-18, 20:51
Medlem
zombie-nations avatar
Alltså är det inte lagbrott när Mrkoll inte tar bort en?

Vad är detta för svinigt företag?

Står gärna med på någonslags hittasajt med adress och telefonnummer, motsvarande den gamla telefonkatalogen. Men vill inte ha mer info på mig.

Min kompis upplyste mig om att min HUNDS namn står med på birthday. Alltså, kanske inte spelar roll, men är ändå helt galet.
2023-04-03, 21:34
Medlem
Dem har ingen respekt.. och självklart lever dem juh på det här så jag förstår att dem inte vill ta bort folk bara sådär..
Dock tycker jag det är lite galet att lagen skyddar dem då dem HR rätt och inte ta bort folk oavsett anledning. Helt galet!!!
2023-04-11, 18:29
Medlem
Teklanissens avatar
En vän som är småföretagare vill gå under jorden helt i alla söktjänster. Går det?
2023-04-11, 22:24
Medlem
Teklanissens avatar
Tack för tipsen
2023-04-29, 22:41
Medlem
Sökte idag på en person på ratsit och fick fram ”Tyvärr, din sökning gav inget resultat!”
Personen fanns där i början på veckan.
Samma på merinfo.se, birthday.se och hitta. Enda stället h*n finns kvar på är mr.koll och Eniro.

Vad kan ha hänt denna? Avliden?
2023-08-02, 17:27
Medlem
Libra-custoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Föreslår namnbyte då tappar alla elektroniska spår på sociala medier taget. Personnumret är detsamma men för dom som inte vet om det eller kan söka på det, är man anonym.
Vara skriven på en annan adress det fungerar också. Turkarna gör alltid så de bor på pappret 20 personer i samma lägenhet.
Myndigheterna bryr sig inte. Men det bir väl fart på dem om svenskar också börjar göra så.

Hur menar du att folk tappar all information om vart du bor om du gör ett namn byte, det nya namnet måste ju också stå skrivet på en adress? Om man byter namn och sän flyttar står ju det nya namnet på den nya adressen.
Om man flyttar först och sän byter namn står inte den nya adressen på det nya namnet men det är ju väldigt uppenbart vem som bor där om man ser att samma person som flyttat dit sen "bytte namn" och "försvann"
2023-08-14, 01:08
Medlem
Lufsins avatar
Kanske inte något för denna tråden men jag grävde lite runt Merinfo, Biluppgifter och Bostadsuppgifter och alla dessa siterna har utgivningsbevis. Jag började funderade på varifrån hämtar dom dessa uppgifter, om det inte är direkt från SPAR med flera. Av en slump hittade jag den här sidan https://www.informationsgruppen.se/ den sidan ägs av samma ägare som ovan nämnda bolag men det har inget utgivningsbevis och enligt deras hemsida så är det dom som förser siterna ovan med informationen, så jag googlade runt för att se hur jag bäst kunde få ut information enligt GDPR från dom då dom är tvungna att informera om vilka uppgifter dom har om mig och vart ifrån dom kommer osv.

Först var jag skeptisk till GDPRBuddy eftersom dom använder Bankid osv men sagt och gjort, jag testade deras tjänst mot flera siter och måste säga att jag blev väldigt förvånad hur bra det fungerar så nu har jag anmält flera till IMY genom tjänsten och även begärt att få mina uppgifter raderade enligt GDPR från några andra som jag begärt registerutdrag ifrån.

Givetvis kan man maila och skriva direkt till bolagen man vill utnyttja sina rättigheter emot och sen anmäla till IMY om det går så långt, men tyckte det var bekvämt och smidigt med den tjänsten och stödet man fått genom hela processen.
2023-09-10, 03:15
Medlem
Hur tar jag bort mig från Hitta.se

Hej, jag försöker ta bort mig själv från så många sidor som möjligt, gick bra på Eniro, men jag kan inte ta bort mig själv från Hitta.se

Googlat och exakt varenda länk är outdated och det verkar inte gå längre på något enkelt sätt.

Är det omöjligt nu eller måste jag ringa dem eller så? Går det att göra själv på nätet med BankID?
2023-09-10, 03:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
... Går det att göra själv på nätet med BankID?

Svar ja:

Citat:
Hitta.se
Hitta.se är bland de smidigaste sajterna att radera dig själv ifrån, allt du behöver är Bank ID. Klicka på Kontakta oss, Jag är privatperson, Ta bort uppgifter och Jag vill inte synas på hitta.se. Sök upp dig själv och klicka på Ta bort. Logga sedan in på Bank ID för att bekräfta. Klart!

https://www.pcforalla.se/article/1718387/personuppgifter-pa-natet.html

https://www.hitta.se/logga-in
2023-09-10, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Svar ja:

https://www.pcforalla.se/article/1718387/personuppgifter-pa-natet.html

https://www.hitta.se/logga-in

Du läste ju uppenbarligen inte tråden, som sagt, detta fungerar inte längre. Finns det något annat sätt?
2023-09-10, 03:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Du läste ju uppenbarligen inte tråden, som sagt, detta fungerar inte längre. Finns det något annat sätt?

Jo jag läste tråden och det fungerar. Logga in med BankID vilket var det du frågade efter.
Sen kan du vara lite tacksam för att nån hjälper dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in