Kanske inte något för denna tråden men jag grävde lite runt Merinfo, Biluppgifter och Bostadsuppgifter och alla dessa siterna har utgivningsbevis. Jag började funderade på varifrån hämtar dom dessa uppgifter, om det inte är direkt från SPAR med flera. Av en slump hittade jag den här sidan
https://www.informationsgruppen.se/ den sidan ägs av samma ägare som ovan nämnda bolag men det har inget utgivningsbevis och enligt deras hemsida så är det dom som förser siterna ovan med informationen, så jag googlade runt för att se hur jag bäst kunde få ut information enligt GDPR från dom då dom är tvungna att informera om vilka uppgifter dom har om mig och vart ifrån dom kommer osv.
Först var jag skeptisk till GDPRBuddy eftersom dom använder Bankid osv men sagt och gjort, jag testade deras tjänst mot flera siter och måste säga att jag blev väldigt förvånad hur bra det fungerar så nu har jag anmält flera till IMY genom tjänsten och även begärt att få mina uppgifter raderade enligt GDPR från några andra som jag begärt registerutdrag ifrån.
Givetvis kan man maila och skriva direkt till bolagen man vill utnyttja sina rättigheter emot och sen anmäla till IMY om det går så långt, men tyckte det var bekvämt och smidigt med den tjänsten och stödet man fått genom hela processen.