2023-08-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Pekka Kallioniemi som skriver om mongoliska trollfabriker, har avslöjat ännu en vatnik som tydligen bor i Luleå. Kan han vara en äcklig arab eller serb? Han ser ut att vara det....

https://twitter.com/P_Kallioniemi/status/1690259015547207680

I länken du gav står det att hans farsa är turkmen.
Citera
2023-08-12, 20:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Eller är det helt enkelt träffar på bron.
Ser man bron från sidan så är det ju uppenbart att röken knappast döljer bron i nån egentlig mening. Det är långt mellan punkterna för röken med.
Glömde länk: https://t.me/pilotblog/5953

Ja jag vet inte exakt men för mitt FB-krigsexpert-öga ser man svart mer koncentrerad rök på vissa platser och mer spridd vit rök på andra; och jag har sett filmer tidigare när man testat denna konstgjorda rök och den var vit i färgen.
Citera
2023-08-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja jag vet inte exakt men för mitt FB-krigsexpert-öga ser man svart mer koncentrerad rök på vissa platser och mer spridd vit rök på andra; och jag har sett filmer tidigare när man testat denna konstgjorda rök och den var vit i färgen.

Jag tror det är svårt att skydda en bro på den längden med vita röken, vissa platser va den svartare på, tyder på någon träff iaf
Citera
2023-08-12, 21:00
Medlem
Förstår mig inte på att att folk är ute på halvön (Krim). Lyckas de spränga bron så den blir pannkaka och inte kan lagas under de förhållanden som råder och Ukraina lyckas med en offensiv och snor Krim (krävs säkert mycket) så får väl alla där bli Ukrainare
Citera
2023-08-12, 21:02
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja det blir intressant att se när någon köper några satellit-foton från platsen.

Den svarta röken påstås av vissa komma från generatorer.. dessa personer får gärna visa vad dessa generatorer använder för bränsle. Eldas det med fuktig kol eller??

Jag har sett väldigt stora generatorer i verkligheten men aldrig något som spyr ut liknande mängder mörk rök.
Dessa skulle dessutom vara onödigt stora för bron.

Kanske kör dessa generatorer på överblivet bränsle från Admiral Kuznetsov.

Behöver ju inget bränsle halvt utbränd i en icke fungerande torrdocka.
Citera
2023-08-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Finns det öht någon bra eller åtminstone något sånär pålitlig källa ang. hur det faktiskt går i kriget…? Allt jag kan hitta är antingen kraftigt färgat av västmedia eller ryssvänlig media. Det är svart eller vitt, och inte ett dugg transparent. Enligt ryska källor (t.ex ryssar jag snackat med på discord, samt div. nyhetsartiklar) kommer ukraina att falla när som helst. Och läser man t.ex valfri svensk morgon/dags/kvällstidning så heter det att ukraina minsann är på framfart och ryssen sitter med ballen i brevinkastet. Men hur går det egentligen?

Jag lyssnar på podd. War on the rocks. Den känns lite mer nyanserad. Lyfter positivt och negativt för båda. Säkra svar verkar det vara ont om. Det är stort och rörigt.
Citera
2023-08-12, 21:05
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Du läser illa. Ständigt gnäll i svensk press om att Ukrainas offensiv går dåligt.

Ja, jag kan väl erkänna att jag inte läst särskilt noga nu på slutet, särskilt inte svensk nyhetsmedia. Detta p.g.a tidigare nämnda anledning, att det (åtminstone tidigare) har upplevts som väldigt pro-ukrainskt, propagandaartat och inte ett dugg objektivt.
Citera
2023-08-12, 21:07
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Går framåt Woop Woop

Citat:
Ukrainians advance 16-20 kilometers in 'tactically significant' move.

Ukraine made a "tactically significant" advance along two lines of attack towards the southern coast, according to the Russian and Ukrainian sources.

https://twitter.com/kyivindependent/status/1690434837281169409?s=46&t=aBWJ_KvAhg3avHNHjWGgAw
Citera
2023-08-12, 21:20
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Går framåt Woop Woop

https://twitter.com/kyivindependent/status/1690434837281169409?s=46&t=aBWJ_KvAhg3avHNHjWGgAw

Det är just detta jag menar. Känns ju inte särskilt trovärdigt när det kommer från ukrainsk media. Känns mest som propaganda. I verkligheten kan de like gärna ha ”tagit” en liten sketen landremsa på 200 meter…
Citera
2023-08-12, 21:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Jag tror det är svårt att skydda en bro på den längden med vita röken, vissa platser va den svartare på, tyder på någon träff iaf

Ja röken funkar nog dåligt men som sagt man vill ju visa att man gör något.
Citera
2023-08-12, 21:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Går framåt Woop Woop

Lite missvisande, de räknar nog sedan offensivens start. Staromaiorske t.ex. ligger bara 10 km från där offensiven startade för månader sedan. Inget genombrott. Robotyne ungefär det samma.
Citera
2023-08-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Jag vet inte heller.. men det är stor skillnad på hur röken uppfattas beroende på vilken vinkel bron filmas ifrån iaf. Det syns tydligt.

Sen kan man diskutera varför man använder rökridå öht.. en del påstår att det är för att dölja bron medan andra påstår att det är för att dölja luftförsvaret.

Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Kanske kör dessa generatorer på överblivet bränsle från Admiral Kuznetsov.

Behöver ju inget bränsle halvt utbränd i en icke fungerande torrdocka.

Mjaa.. iaf om skrotet gick på rå-olja kanske.. sista skrapet i botten på tankern som fick smaka ut-drönare kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in