2023-08-11, 18:06
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det är inte Rommel just denna gång Datum och år är rätt, och Europa

4) Kan kanske ge lite hjälp: https://youtu.be/BuWrg80dXeU

Om botanikledtråden för oss till Tyrolen säger jag slaget om Schloss Itter.
Citera
2023-08-11, 18:10
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Om botanikledtråden för oss till Tyrolen säger jag slaget om Schloss Itter.

Snyggt! Antagligen krigets mest snurriga slag Den enda antar jag? Där tyskar slogs mot tyskar. Bland de inblandade fanns tennisstjärnan Jean Borotra(en av tennisspelarna i Les Quatre Mousquetaires) och Charles de Gaulles(med smeknamnet La grande asperge, hade jag ingen aning om förrän jag läste det idag) syster.

Prima sparris, valfritt vin till och frågan till dig!
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2023-08-11 kl. 18:15.
Citera
2023-08-11, 18:22
Medlem
Venators avatar
Citat:
Snyggt! Antagligen krigets mest snurriga slag Den enda antar jag? Där tyskar slogs mot tyskar. Bland de inblandade fanns tennisstjärnan Jean Borotra(en av tennisspelarna i Les Quatre Mousquetaires) och Charles de Gaulles(med smeknamnet La grande asperge, hade jag ingen aning om förrän jag läste det idag) syster.

Prima sparris, valfritt vin till och frågan till dig!

Tack så mycket! Finns ett fall till.

Ny fråga kommer!
Citera
2023-08-11, 18:43
Medlem
Venators avatar
Jag försökte göra en fråga på en utställning som Madame Tussauds gav 1945, "The horrors of German concentrations camps all in life-like and life-size figures". Detta innan man faktiskt befriat Belsen så de visste inte riktigt vad de gav sig in på - osäkert vad som var officiellt av vad ryssarna hittat i evakuerade Auschwitz. Hittar dock nästan inget på nätet så det skulle bli för svårt.

Vi söker istället en organisation:

1. "Deltidskavalleri".

2. SOE

3. https://twitter.com/HospitallersU
Citera
2023-08-11, 19:04
Medlem
Citat:
Jag försökte göra en fråga på en utställning som Madame Tussauds gav 1945, "The horrors of German concentrations camps all in life-like and life-size figures". Detta innan man faktiskt befriat Belsen så de visste inte riktigt vad de gav sig in på - osäkert vad som var officiellt av vad ryssarna hittat i evakuerade Auschwitz. Hittar dock nästan inget på nätet så det skulle bli för svårt.

1. "Deltidskavalleri".

2. SOE

Klurigt, snart ätit klart här och ska se vad man kan hitta
Citera
2023-08-11, 19:58
Medlem
PerOFs avatar
Citat:

1. "Deltidskavalleri".

2. SOE

Vapenslaget för deltidskavallerist = dragon.
Citera
2023-08-11, 20:13
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF

Nja, det är inte dragoner vi söker. Och i landet ifråga är det inte heller dragoner som är "deltidskavalleri". Enheten som sådan står faktiskt inte under militärt befäl men under WWII var många utlånade till militära enheter.

1b. Avhästade förvisso redan under Första världskriget. Men kavallerianknytningen finns kvar i namnet än idag.

4. Rekryterades initialt från "bättre familjer" där adepterna skulle vara skickliga ryttare.

5. Under WWII hade de som skickades utomlands tjänsteställning som kadetter för att kunna ha en lite drägligare tillvaro på officersmässar och bo i trupptransportfartygens mer civiliserade hytter.
Senast redigerad av Venator 2023-08-11 kl. 20:16.
Citera
2023-08-11, 20:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF

Jag var lite för kategorisk i mitt svar, det fanns enskilda regementen som var dragoner.

Edit: Men definitivt inte de vi söker!
Senast redigerad av Venator 2023-08-11 kl. 20:22.
Citera
2023-08-11, 20:58
Medlem
Citat:
Nja, det är inte dragoner vi söker. Och i landet ifråga är det inte heller dragoner som är "deltidskavalleri". Enheten som sådan står faktiskt inte under militärt befäl men under WWII var många utlånade till militära enheter.

1b. Avhästade förvisso redan under Första världskriget. Men kavallerianknytningen finns kvar i namnet än idag.

4. Rekryterades initialt från "bättre familjer" där adepterna skulle vara skickliga ryttare.

5. Under WWII hade de som skickades utomlands tjänsteställning som kadetter för att kunna ha en lite drägligare tillvaro på officersmässar och bo i trupptransportfartygens mer civiliserade hytter.

Kan det ha att göra med någon orden.. eller sjukvårds-enhet.. kul fråga hursomhelst
Citera
2023-08-11, 21:09
Medlem
Venators avatar
Citat:
Kan det ha att göra med någon orden.. eller sjukvårds-enhet.. kul fråga hursomhelst

Du är delvis helt rätt ute när det gällde tiden före andra världskriget. Men...

6 ... under andra världskriget hade de betydligt bredare uppgifter - från stöd till röda korset och logistik till sabotage och spioneri.

7. Bär och bar uniform, mycket lika sitt lands militära uniformer. Uniformshatten bars (och bärs) på ett speciellt sätt.

8. Några personer som funnits i tråden var med i denna enhet, några fick sitt lands högsta utmärkelse för ickemilitära bragder.
Citera
2023-08-11, 21:14
Medlem
Venators avatar
Som bonusledtråd - det är ju fredag - kör vi en 3b som faktiskt är en dubbel ledtråd. Den ena halvan gäller ursprunget.

3b. https://www.hospitallers.org.uk/
Citera
2023-08-11, 21:15
Medlem
Venators avatar
Vi tar en fredagsledtråd om en liten stund, om det behövs....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in