2023-08-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaMoskva
Och som vanligt utelämnas lite detaljer.

16-åringar får alltså lämna landet, men bara i målsmans sällskap. Nice try vatnik.

Jag upprepar så det går in i träskallen: 16-åringar får alltså lämna landet

Tänk om kriget kommer hit till Sverige, vi har hårdare regler än sådär, alla mellan 16-70 stannar här.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-forsvar/krigsorganisation-och-krigsplacering/totalforsvarsplikt/
Citera
2023-08-10, 13:55
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Han förstår inte varför affärerna görs i Kinesisk valuta. Ryssland levererar gas och olja till Kina och köper sen produkter därifrån, förklarar det läget? Man anser det hela vara lönsamt från båda läger.

Ryssland ersätter nu västerländsk teknik och det är ju en av anledningarna till att ekonomin växer där.

Sen är Kina beroende av Ryssland för smäller det om Taiwan så kommer ingen gas och olja sjövägen. Sen är Kina även beroende av en del militär teknologi som Ryssland har en komplett uppsättning av, inte minst ubåtar.

Vi i väst är redan i klorna på Kina och i mycket helt beroende av landet då det gäller produktion. Skulle vi helt kapa banden med Kina så kommer produktionslinjer att stanna och en del företag gå i konkurs för det blir för dyrt att ersätta. För att inte tala om att förlora en gigantisk marknad vi sen kan sälja våra produkter i. Det är ju många som har panik över det och inte minst i USA. Vi i Europa är i vår tur också i klorna på USA och sugs sakta ur. Att vi följer USA i att gå i konflikt med Kina eller sanktionera landet är korkat och ekonomiskt självmord och Washington ler bara, sanktionerna mot Ryssland var dåliga nog.

Ovan är ju fina exempel på Ukrainas misstag på många plan. Man har gått på Hollywood fantasin och den amerikanska drömmen som tyvärr inte längre existerar även om många fortfarande försöker migrera dit (och en del blir uteliggare). Det är BRICS-länderna som växer och i framtiden leder världen medans väst försöker bita sig fast vid det gamla och urholkas ekonomiskt. Ukraina skulle ha tänkt efter mer för landet har det BRICS-länderna behöver. För EU har Ukraina alltid varit ett ekonomisk hot och medlemskap lång borta men som man nu löst genom att förstöra landet. Tyvärr kan EU nu inte lösa sina egna proplem som uppstått.

Eftersom du inte befinner dig i väst eller ens har västligt ursprung så är detta ett ickeproblem för dig Ditt problem som ryss är snarare att du underskattar Kina och inte förstår konsekvenserna. Det enda Kina vill ha från Ryssland är naturresurser och billiga kvinnor . Teknikutbytet och det militära teknikutbytet med Ryssland är obefintligt och efter den här " specialoperationen " är ryska vapen och doktriner närmast att betrakta som obseleta ) I princip all industrispionage samt legala teknikutbyten är riktat mot väst . Kinas egna tekniska utveckling ligger åratal före Ryssland Ni har råvaror och det är ungefär allt . Sedan får du skylla det på Jeltsin Putin oligarkerna eller rovgiriga kapitalister från väst eller vem fan du vill. Men fakta är att en stor del av rysk industri och utveckling ersattes av import från väst . Ganska tråkigt egentligen .

Den intressanta frågan är egentligen hur stor bit av Ryssland kommer Kina att ta / Hur mycket har Putin sålt ut ?
Citera
2023-08-10, 13:56
Medlem
Taggads avatar
Invasionens spinn off på den Polsk- Belarusiska gränsen - allt känsligare.
Citat:
10 000 polska soldater vid gränsen ska avskräcka från attacker: ”Utesluter inget”
Polen kommer att placera 10 000 soldater vid den belarusiska gränsen efter att soldater från den ryska privatarmén Wagner stationerat sig i Belarus. Det säger Polens försvarsminister Mariusz Blaszczak i polsk radio.

Målet är att avskräcka från attacker mot landets territorium.

– Det här är förstås en provokation. Vi måste vara redo för olika scenarier, vi utesluter ingenting, säger han.

Det är betydligt fler soldater än tidigare kommunicerat.
https://omni.se/t/relationen-polen-belarus/dc871afc-f9ba-4303-b73c-a6d5268a5f3a

https://tt.omni.se/polen-planerar-for-10-000-soldater-vid-gransen/a/5Blgmb
Citera
2023-08-10, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Invasionens spinn off på den Polsk- Belarusiska gränsen - allt känsligare.

https://omni.se/t/relationen-polen-belarus/dc871afc-f9ba-4303-b73c-a6d5268a5f3a

https://tt.omni.se/polen-planerar-for-10-000-soldater-vid-gransen/a/5Blgmb

Är inte wagner hemskickade från dvärgens kompis?
Citera
2023-08-10, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Man får iallafall ge det ryska finansministeriet att de är tydliga med att trycka upp nya pengar inte är ett realistiskt alternativ för Ryssland givet hur ensamma de är. Om/när Putin kör över dem och startar sedelpressen så är kollapsen ett faktum. Givet att deras fonder i stort sett är tömda under 2023 så återstår bara en sak och det är att sälja ut alla ryska råvarutillgångar till Kina. Man får hoppas att de ryska oligarkerna fattar att det är en röd linje Putin måste stoppas från. Det kommer bli ett intressant val i Ryssland våren 2024.

Tycker att det är egalt.

Bara vi får lite tryck på den piss-ryzka inflationen så att det blir lite jävligare för random-ryzz att klara sig på sin piss-lön så är jag nöjd.

Citat:
Russian inflation is raging at 60%, not the reported 3.6%, thanks to the ruble's 'freefall'

https://markets.businessinsider.com/news/currencies/russia-economy-inflation-60-percent-falling-ruble-steve-hanke-2023-7
Senast redigerad av ABanderas68 2023-08-10 kl. 14:20.
Citera
2023-08-10, 14:02
Medlem
Citat:
Och som vanligt utelämnas lite detaljer. Det kan omöjligt vara av misstag då det står tydligt både i rubriken och i url:en.

16-åringar får alltså lämna landet, men bara i målsmans sällskap. Nice try vatnik.

Jag upprepar så det går in i träskallen: 16-åringar får alltså lämna landet
Nej, det får de inte i praktiken. När de försöker så är vissa myndigheter där och påverkar det andra landets myndigheter, arbetsplatser mm.
Citera
2023-08-10, 14:03
Medlem
Citat:
Jag gissar på att de ligger ner i båten för att inte bli måltavlor. När de ser första drönaren och flyr vet de inte var fienden är.
Och de blir nog liggande efter smällen.

Jag uppfattade aldrig att dom var jagade men det förklarar ju varför dom körde in i flodkanten i början av klippet haha!

Ja om dom låg ner så kan dom mycket väl ha blivit decimerade. Såg ut att vara en kraftig smäll samt att dom får sprängningen riktade mot sig ännu mera då dom ligger i en typ skål.
Citera
2023-08-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jo, något sådant. Frågan är ju hur länge Ukraina orkar stå emot. Även om materielen är modernare i Ukraina måste 10000 pansarfordon och stridsvagnar e.d. slås ut. Låt vara att en del är från 50-talet, men det krävs ändå ett pansarvärnsvapen och en träff på varje.
De har redan slagit ut så pass mycket att ryska förråd gapar tomt, ryska artilleriet har lugnet ner sig avsevärt på grund av ineffektivt bruk från ryskt håll sen krigets början och ukrainskt precisionsskytte av artilleri och ryska depåer. Klusterammon de nu får från USA gör detta dels ännu effektivare och dessutom finns det i de mängder att det helt plötsligt är ryssen som är underlägsna i kvantitet. Den ryska paradgrenen att där kvalitet saknas har de kvantitet har nu fallerat på bägge punkter.
Vi såg när ryssarna pressade på i nordöst häromveckan att Ukraina kvickt sprängde bort dem och återtog all mark. Lär bli samma resultat utanför kupiansk. Istället för att ryssarna försöker vänta in hösten defensivt offrar de nu sina resurser i desperata offensiver. Hur länge orkar ryssen är nog den relevantare frågan?
Citera
2023-08-10, 14:14
Medlem
Taggads avatar
Befriande klartänkt ryss. Mer sånt för att stoppa massmorden av det frihetliga Ukrainska folket . 🇺🇦🇺🇦
Citat:
Ryska ”Googlegrundaren” sågar kriget: Barbariskt
Medgrundaren av ”Rysslands Google”, Arkadij Volozj, fördömde Rysslands invasion av Ukraina på torsdagen i ett försök att distansera sig från Ryssland, rapporterar Politico.

”Jag är kategoriskt emot Rysslands barbariska invasion av Ukraina och förskräckt över det faktum att ukrainares hem bombas varje dag. Jag förstår att jag också delar ansvaret för landets handlingar”, skrev han på sin personliga hemsida.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f

Mer utförligt om hans " lindansande" här:
Citat:
Hans uttalande kommer nästan ett och ett halvt år in i kriget.

"Jaha, vad tog dig så lång tid? Jag antar att du var tvungen att göra upp några affärer, säger en mångårig Kreml-tjänsteman till The Moscow Times på villkor att han är anonym. (Googleöversatt)
https://www.themoscowtimes.com/2023/08/10/yandex-co-founder-arkady-volozh-condemns-barbaric-war-in-ukraine-a82111

Ut med inkräktarna ur Ukraina 🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-08-10 kl. 14:41.
Citera
2023-08-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Har du länk till detta?
För mig var det nyheter. Borde inte Ukraina eller Ryssland ha sagt något?
Jag har inte hört ett dyft.
Historiskt borde det väl inte vara kontroversiellt? Om de sedan gör det just nu eller inte är en annan sak. Jag sa inte att de var inne i Ukraina eller Ryssland och bombade.
Citera
2023-08-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
De har redan slagit ut så pass mycket att ryska förråd gapar tomt, ryska artilleriet har lugnet ner sig avsevärt på grund av ineffektivt bruk från ryskt håll sen krigets början och ukrainskt precisionsskytte av artilleri och ryska depåer. Klusterammon de nu får från USA gör detta dels ännu effektivare och dessutom finns det i de mängder att det helt plötsligt är ryssen som är underlägsna i kvantitet. Den ryska paradgrenen att där kvalitet saknas har de kvantitet har nu fallerat på bägge punkter.
Vi såg när ryssarna pressade på i nordöst häromveckan att Ukraina kvickt sprängde bort dem och återtog all mark. Lär bli samma resultat utanför kupiansk. Istället för att ryssarna försöker vänta in hösten defensivt offrar de nu sina resurser i desperata offensiver. Hur länge orkar ryssen är nog den relevantare frågan?

Tror din analys är helt korrekt. Blir nog en kortvarig offensiv där allt skjuts bort och sedan är det tillbaka till ordinarie försvarslinje precis som öster om Svatove.

När Ukraina tar mark, så lyckas de mycket oftare behålla den.
Citera
2023-08-10, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whitewidow1
De har lyckats med sitt mål och mer därtill med andra ord, så varför kallar du det ett misslyckande? Det är väl givet att Ryssland tar stora förluster när Ukraina får militärt stöd i form av modern utrustning av Nato länder, det är flera nationer involverade här och Ukraina har en stor befolkning. Jag tror att Ryssland skulle skriva under en vapenvila som det står sig nu men det skulle ju aldrig Ukraina går med på, då är det bara pressa på tills de viker sig, däremot tror jag inte Kyiv är målet.

Och det går bra med "pressandet"?

Konstigt. Jag har inte sett en ryzk "press" sedan Vahludar. Och där strök det med över 1000 piss-ryzzar om dan.

Helt i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in