2023-08-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theconsul
Den misstänkte har gjort grejer tidigare som gör att "skyddad identitet" är värd noll.
Jag vet exakt vilket hus, trappuppgång och dörr han och hans familj bor i.

Det är dumt gå runt och göra dumma grejer i närområdet. Extra dumt att samtidigt betona att man har skyddat id och tro att man är onåbar.

(Om de nu inte har flyttat än. För de borde flytta, särskilt med tanke på lillebror i familjen. .)
Vad är det för familj, normal uppväxt, mamma och pappa finns med i bilden? Med tanke på att han mördat och inte med ett hugg utan fler. Full förståelse att man som ungdom bråkar och gör småkriminella saker vid den åldern. Inte rätt men det gör nog många ungdomar. Men att ta upp en kniv och hugga någon flera gånger tyder på att killen är en psykopat. Han ska inte få vistas ute bland folk.
Citera
2023-08-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lam1
Vad är det för familj, normal uppväxt, mamma och pappa finns med i bilden? Med tanke på att han mördat och inte med ett hugg utan fler. Full förståelse att man som ungdom bråkar och gör småkriminella saker vid den åldern. Inte rätt men det gör nog många ungdomar. Men att ta upp en kniv och hugga någon flera gånger tyder på att killen är en psykopat. Han ska inte få vistas ute bland folk.
Är du säker på att killen har skyddad identitet och varför har man det som en 15 åring- vad har han i bagaget kan man börja undra.
Senast redigerad av Lam1 2023-08-09 kl. 13:06.
Citera
2023-08-09, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Den misstänkte kan omöjligen ha skyddad identitet eftersom både namn och personnummer står i klartext i stämningsansökan

- J.M.Ö., född 2007...

Stämningen avser 1. Mord, 2. Ringa Narkotikabrott.

Eller så har du inte förstått innebörden av vad du benämner som skyddad identitet i svensk rätt.

Nu så framgår det av häktningsbeslutet den 30 maj 2023 varför den tilltalades personuppgifter tidigare har varit belagda med sekretess i domstolsärendet. Bl.a. anges att den tilltalade och hans mor har haft skyddat boende sedan 2013.

Det är inte ovanligt att kriminella har skyddade personuppgifter i folkbokföringen, men det innebär inte att dessa uppgifter är skyddade per automatik i ett domstolsärende. Huvudregel är att förhandlingar i en domstol är offentliga, se 2:11 2 st. regeringsformen samt Europakonventionen, och att domstolars domar samt beslut är offentliga enligt 43:8 OSL. Vidare är en stämningsansökan en allmän handling hos både Åklagarmyndigheten och domstolen.
Citera
2023-08-09, 17:36
Medlem
tragisk läsning. tycker riktigt synd om både gm och offer, småkillar som inte begriper konsekvenserna av ett visst handlande. men den här typen TÖ som filmar offrets ganska allvarliga misshandel av gm skulle behöva tas i örat ordentligt - typisk sådan gosse som aldrig vågar göra något själv men är bra på att hetsa andra. att i förhör därefter påstå att det var den döde som uppmanade honom att ta upp sin mobil och filma (något som inte stöds av några andra vittnesuppgifter) är oerhört lågt.
Citera
2023-08-09, 19:44
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Sida 138 för foto på MGM.
Sida 145 för foto på BO.

Förhör med MGM börjar på sida 710. Grabben svarar utförligt på frågorna och verkar svara ärligt.

Får se vad det blir av detta.

För att sammanfatta:
GM blir attackerad av BO som uppvisar ett tydligt dominansbeteende, GM drar kniv och försvarar sig och BO dör.

Tragiskt.
Citera
2023-08-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
För att sammanfatta:
GM blir attackerad av BO som uppvisar ett tydligt dominansbeteende, GM drar kniv och försvarar sig och BO dör.

Tragiskt.

Tyckte jag läste i början av tråden att Jamie är mulatt.
Icke. 2 kritvita etniska svenskar detta.
Citera
2023-08-09, 19:57
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsfinest
Tyckte jag läste i början av tråden att Jamie är mulatt.
Icke. 2 kritvita etniska svenskar detta.

Såg inget sådant när jag kikade på bilderna son tidigare skribent hade skrivit ut. Men man kan uppvisa tydliga tecken på att vara en untermensch även som svensk. Som sagt så uppvisade BO sådant beteende och vad jag kan se så verkar GM vara en vanlig svensk grabb, rätta mig om jag har fel.
Citera
2023-08-09, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Såg inget sådant när jag kikade på bilderna son tidigare skribent hade skrivit ut. Men man kan uppvisa tydliga tecken på att vara en untermensch även som svensk. Som sagt så uppvisade BO sådant beteende och vad jag kan se så verkar GM vara en vanlig svensk grabb, rätta mig om jag har fel.

Vad var det i BO:s beteende som störde dig?
Och du anser tydligen att en vanlig svensk grabb är en djävla fegskit, GM, som använder sig av kniv mot en obeväpnad, BO.
Citera
2023-08-10, 00:02
Medlem
Kan någon juridiskt kunnig förklara hur åklagaren tänker som väcker åtal för mord och inte har dråp som alternativ? GM har burit kniv men det finns inget i fup som tyder på att det var i syfte att döda BO (som han bara kände till namnet). Då är det inte överlagt mord. Eller har lagen/tolkning av lagen ändrats på senare år? Tragisk historia oavsett utfall.
Citera
2023-08-10, 00:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urpo99
Kan någon juridiskt kunnig förklara hur åklagaren tänker som väcker åtal för mord och inte har dråp som alternativ? GM har burit kniv men det finns inget i fup som tyder på att det var i syfte att döda BO (som han bara kände till namnet). Då är det inte överlagt mord. Eller har lagen/tolkning av lagen ändrats på senare år? Tragisk historia oavsett utfall.
Det är inte brottsrubriceringen utan gärningsbeskrivningen som rätten inte får frångå, och mord och dråp har samma gärningsbeskrivning. Så det går att åtala enbart för mord; rätten kan likafullt döma för dråp om den finner det lämpligt.
Citera
2023-08-10, 01:54
Medlem
Jag hoppas innerligt att samtliga föräldrar tar sig en rejäl funderare och har lite mer koll på vad ungarna gör, vilka de hänger med och hur de beter sig gentemot andra.
Har inte läst helt detaljerat, men det verkar som att GMs morsa inte sett till att han fått ny medicin och verkar vara lite frånvarande. BOs päron verkar inte ha någon koll på ungens vidriga beteende eller vilka han hänger med.
Js föräldrar borde banka in vett och etikett i den där ungens huvud, hon verkar helt pantad och ha en attityd som borde stilas till illa kvickt.
Etc etc

Pussa någons skor, filma när någon får stryk, knivar någon, vill inte nämna namn vem som knivhuggit. För i helvete vad är det här för j**** pissiga ouppfostrade ungar som drar omkring egentligen
Samtliga borde låsas in och nyckeln borde kastas tills de lärt sig hyfs och kan bete sig som vanligt folk i samhället.
Citera
2023-08-10, 03:17
Medlem
Har läst Fup-en jag också. Jag gillar verkligen inte GM pga grejer han gjort tidigare, och att välja att bära och använda kniv mot annan person är i sig oförlåtligt.

MEN, situationen uppstår helt pga BO:s agerande, hot och ensidig misshandel och förnedring av GM. BO:s kompis som filmar misshandeln verkar vara en feg jävel också, som skyller ifrån sig ansvaret på BO.

Om man som BO och hans kompisar verkar ha haft viss vana att hota, råna, misshandla och även filma dessa situationer så kan vem som helst förstå att det någon gång kan sluta riktigt illa för någon.

Tragiskt allting. Helt onödig situation och konfrontation.

Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Jag hoppas innerligt att samtliga föräldrar tar sig en rejäl funderare och har lite mer koll på vad ungarna gör, vilka de hänger med och hur de beter sig gentemot andra.
Har inte läst helt detaljerat, men det verkar som att GMs morsa inte sett till att han fått ny medicin och verkar vara lite frånvarande. BOs päron verkar inte ha någon koll på ungens vidriga beteende eller vilka han hänger med.
Js föräldrar borde banka in vett och etikett i den där ungens huvud, hon verkar helt pantad och ha en attityd som borde stilas till illa kvickt.
Etc etc

Pussa någons skor, filma när någon får stryk, knivar någon, vill inte nämna namn vem som knivhuggit. För i helvete vad är det här för j**** pissiga ouppfostrade ungar som drar omkring egentligen
Samtliga borde låsas in och nyckeln borde kastas tills de lärt sig hyfs och kan bete sig som vanligt folk i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in