2023-08-09, 16:50
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Wagner på väg till Afrika?

Enligt den ryska Putintrogna Telegramkanalen VChK-OGPU ligger det till på följande sätt:

Prigozjins Wagnersoldater måste lämna Belarus, eftersom den ryska regeringen inte har velat finansiera organisationens vistelse i landet. Lukasjenko ansåg tydligen att detta var ett löfte eftersom han (som han själv tycker) räddade Putin under midsommarkrisen. Utskeppningen av Wagner har redan börjat och beräknas vara klar till den 13 augusti.

Ett tusental Wagnerianer ska till förläggningar i Voronesj, Rostov och Krasnodar och vara "stand by" under det att resten ska på "semester" (dvs hemförlovas och förmodligen lämna organisationen). Ett fåtal kommer också att anställas av Belarusiska armén som utbildare.

Du nämnde Afrika och där har du nog rätt. Wagners två främsta förband från slaget om Bachmut, 5:e och 15:e detachementen ("detachement" = Wagnerterm för ett kompani), flygs nu ned till Libyen. Det handlar om en tämligen modest skara på ca 500 man. Wagner har redan manskap på plats i Libyen (ca 2000 man) och ett kontor i Tobruk varifrån de bedriver sitt stöd av Khalifa Haftar och hans LNA-rebeller.

Kanske stannar de två detachementen i Libyen, där LNA nog har behov av dem, eller också far de vidare till något annat land. Wagner har redan folk på plats på vissa håll i Afrika: Centralafrika (1500 man), Sudan (300 man), Burkina Faso (ett 50-tal) och Mali (kanske 500 man).

Om jag skulle gissa, så tror jag att de nytillkomna Wagnerianerna kommer att stanna i Libyen eller drar till Sudan. Till skillnad från de andra länderna så är man där inte på regeringarnas utan på rebellernas sida - och rebellerna har på senare tid tappat initiativet. Eftersom ingen tyngre materiel kan medföras är Wagner också beroende av vad som redan finns tillgängligt och både LNA och Janjaweed har redan rysk utrustning på plats.

Däremot kan man konstatera att Wagners bisarra gästspel i Belarus nu är definitivt över och aldrig mer kommer att upprepas.

Lukasjenko känner sig sviken av Putin och vill slippa Wagner. Belarus' generalstab vill absolut inte ha utländska (ryska) frikårer på eget territorium och Lukasjenko är beroende av militärledningens stöd. Vanliga belarusier slipper nu dessutom risken att bli rånade, misshandlade eller våldtagna av wagnerianer på permission. Den utbredda rädslan för en okontrollerad wagnersoldatesk bland gemene man i Belarus höll på att bli ett allvarligt PR-problem för Lukasjenko.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-08-09 kl. 16:52.
Citera
2023-08-09, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Du3EttCp
Nu blir jag osäker igen!

En tom båt ser det ut som? Dom 3 gubbarna tar ju upp över halva båten i den första bilden du länkade.

Men kolla här, en tom båt, som det ser ut?

https://pasteboard.co/9t4FwEqRCE90.jpg

Och sen kommer smällen:

https://pasteboard.co/bzBalNeNNyAo.jpg

Sen åker båten lite till men det syns inga 3 lik i vattnet?

https://pasteboard.co/hc9ubKA31wG8.jpg

Eller var smällen så stor så att dom blev ett köttmoln?
Jag har ingen koll, jag undrar, baserat på vad jag observerar.

En sak jag stör mig på i de drönarattack-filmer jag sett är att bilden alltid ska brytas precis innan drönaren träffar. Såg ett klipp igår med en sammanställning av drönarattacker från båda sidor. Och alla slutar precis innan smällen (från drönarens cam alltså).

Någon som vet varför det är så?

Därför att det skulle se så fruktansvärt fånigt ut, nästan lite ryzkt, om "bombdrönaren" skulle ha en "filmdrönare" på släp efter sig.
Citera
2023-08-09, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Varför får du alltid Zelensky att framstå som bättre än Putin hela tiden? Är väl inte det som är ditt syfte?
Borde inte en ledare värna om sin stat och sitt folk? Har Putin vädjat om ett slut på denna konflikt eller gjort någon form av ansträngning för att förse sina styrkor med bättre förutsättningar? Han är väl för stolt, likt hanteringen av Kursk, för att hjälpa den vanliga ryssen.
Det är ett lands ledare förbannade ansvar att inte hamna i sån jävla soppa som zelinsky lyckats göra med ukraina.
Citera
2023-08-09, 16:55
Medlem
leachs avatar
Äckliga pissryssar.

⚡️Hypersonic Kinzhal missiles were fired in the direction of Poltava, Vinnytsia regions a few moments ago
https://twitter.com/WarMonitors/status/1689288268959858688

❗️X-47m2 "Kinzhal" missile launches.
Vinnytsia and Cherkasy regions - Go to the Shelters immediately!!!!
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1689287893670322177
Citera
2023-08-09, 16:55
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är ett lands ledare förbannade ansvar att inte hamna i sån jävla soppa som zelinsky lyckats göra med ukraina.
Du har glömt att poopin attackerade Ukraina va? Utgå, vatnik.
Citera
2023-08-09, 16:56
Medlem
Blir utmärkt med Wagner i Afrika där västerländska underrättelsetjänster och spec op kan öva skytte på dem.
Citera
2023-08-09, 17:00
Medlem
Citat:

Den soppan herr putte kokat på en spik ser ut att smaka skit i minst 50 år framåt, och då använde han sin kock tillomed.
Rubeln är kryssaren moskva
Citera
2023-08-09, 17:05
Medlem
aztlans avatar
Citat:
😄 lillblöjan poopin kan ju knappt sätta foten utanför dazzriket utan att bli arresterad, inte för att den fega lille skiten hade vågat det ändå men snacka om att ha kört in sig som person samt dazzriket i kaklet rekordsnabbt.
Citera
2023-08-09, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Är väl inte frågan om mig, idiot! Det är väl den demokratiska frihetens princip jag avser. Den, du ditt lättledda får, inte förstår dig på.

Märkligt. Du sitter i det odemokratiska Sverige, hejar på piss-ryzzen och känner dig förorättad att EU har bannat två piss-ryzzka stats-propagandaorgans websidor.

Men inte ett ord om att det demokratiska och öppna Ryzzland har förbjudit:

BBC News Russian, Deutsche Welle, RFE/RL, Twitter (numera "X"), Facebook, Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Yle News, Russian Yle Novosti, Finnish Yle Uutiset, Svenska Yle,
Google News, Patriot media group, Wagner Group (!), Website of S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, , stora delar av Wikipedia
....Listan är hur lång som helst. Eller, inte riktigt hur lång som helst de ryzka myndigheterna har blockerat åtminstone 138 000 websidor - enbart efter att invasionen startade.

VARFÖR GNÄLLER DU INTE OM DET, RYZZFITTA!
Citera
2023-08-09, 17:12
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Han är ledare för ett land som invaderats av en stor och aggressiv granne. Tusentals dör och de materiella skadorna är ofantliga.
Din take på det är "han borde sluta gnälla".

Att läsa inlägg från er Putinvänner är som att se en limbotävling: "hur lågt kan man gå"?

Ja, det var någon som sade att det var fel att kalla pro-ryssar i tråden för "ryss-troll" då deras inlägg var så kontraproduktiva att det kändes mer troligt med pro-Ukraina troll.
Jag ska väl inte riktigt så långt, men visst är det en smula underligt att framhäva sina åsikter på ett såpass osympatiskt sätt om man vill påverka för fler meningsfränder?

Det är klart att osympatiska personer också har osympatiska åsikter, men de flesta osympatiska personer begriper i alla fall att det lönar sig att tona ner sin osympatiska sida för bättre gehör i samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
jag läser på Svenska dagbladet, Expressen, SVT med mera om att väst pumper in vapen i Ukraina, och ryssarna har typ vattenpistoler och något gammalt gevär från 1921 kvar. Men ändå kommer inte Ukraina längre. Visst att ryssarna grävt ner sig och minerat hela landet. Men får en känsla av att Ukraina kommer ha svårt, mycket svårt, att ta tillbaka hela landet och knuffa ut ryssarna. Det verkr gå vldigt trögt för det iaf.
vad kräv för att ryssarna ska puffas ut helt, kommer det ens ske?

Min amatöråsikt är att det krävs mer vapen och ammunition, möjlighet till strategier som bygger på flygunderstöd, fortsatt fokus på att slå ut smarta mål med stora konsekvenser för ryssarna, och framför allt tålamod då man alla pajaskonster till trots inte får underskatta den ryska armen.

Sedan vet jag väl inte om massmedia ständigt har förminskat rysslands farlighet, jag har också sett flertal artiklar som varnat för överoptimism då det inte är en lätt uppgift.
Det kan väl helt enkelt vara så att i länder med någorlunda fria medier så kan flera olika åsikter uttryckas samtidigt, då sådana länder till skillnad från Ryssland faktiskt tillåter åsiktpluralism om saken utan att kastas i fängelse.
Citera
2023-08-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Zelensky är inte ens i närheten av det dagliga gnället i ryzk stats-TV. Där gnälls det precis varje dag om hur jävla piss-dåligt det går för piss-ryzzarna i kriget. Parallellt med att det naturligtvis hotas med kärnvapen, monstervågor som ska ödelägga Londpn och att piss-ryzzen kan inta Berlin när de vill.....

Icke att förglömma ditt gnäll, också dagligen. Över Zelensky, som trots att han inte ens är överbefälhavare, inte leder några stridskrafter, ändå tydligen gör allt fel, eftersom Ukraina har stampat fast den ryzka invasionsarmén i sina gyttjefyllda skyttegravar.

Jag har inte hört nån säga nåt om Zelensky, eller att någon skulle vara trött på honom. Snarare tvärtom.

Däremot är alla jävulskt trötta på bajs-putin, krigsförbrytelserna och det regelrätta folkmordet han gör sig skyldig till.
I början av kriget strömmade hur många frivilliga till för tjänstgöring i militären i ukraina.
Nu får regeringen tvångshämta rekryter till fronten.
Kriget i ukraina står nu folk upp i halsen, och det är ingen där som lyssnar på hans snyffthistorier vareviga dag längre.
Citera
2023-08-09, 17:13
Medlem
donald12s avatar
Rubeln faller.. Nu över 100 rubel för en Euro. Kommer rubeln fortsätta falla i samma takt?

https://en.thebell.io/falling-ruble-forces-russia-to-abandon-its-own-budget-principles/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in