2023-08-09, 11:08
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Förmodligen är domen helt enkelt för gammal och har blivit gallrad. Betyder inte att han är oskyldig.
Hur har den sedan kunnat hamna i appen då, om domen inte längre finns i några register?
Citera
2023-08-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Hur har den sedan kunnat hamna i appen då, om domen inte längre finns i några register?

Går ju tex att söka fram gamla domar i arkivet, men då behöver man oftast avgörandedatum.
Citera
2023-08-09, 11:27
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Går ju tex att söka fram gamla domar i arkivet, men då behöver man oftast avgörandedatum.

Du behöver namn, datum och tingsrätt tror jag för att få fram en sån dom. Tror inte det bara går att säga jag vet han blev dömd för det osv. Jag tror det ska finnas ett register nånstans över gamla domar i pappersform
Citera
2023-08-09, 12:38
Medlem
Vet man namn, domstol och när fallet prövats kan man få domen gratis från domstolen. Är målet klart så kan man ju även kontakta polisen för att få förundersökningen. När den kände sexualförbrytaren och fd sjukgymnasten i Linköping härjade fick jag ut allt. J.......r vad papper det blev.

MEN när vi ändå diskuterar det här med att kolla grannar och domar. Förr fanns det en sida som hängde ut alla som åkt dit för rattfylla. Finns den kvar?
Citera
2023-08-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Du behöver namn, datum och tingsrätt tror jag för att få fram en sån dom. Tror inte det bara går att säga jag vet han blev dömd för det osv. Jag tror det ska finnas ett register nånstans över gamla domar i pappersform

Stämmer bra det, först i domstolens egna arkiv, och sen riksarkivet tror jag det är.
Citera
2023-08-09, 13:26
Medlem
Köpte den och den verkar ju stämma sådär får jag säga, vet de fakto om att det bor minst 2 dömda pedofiler i närheten och dessa är inte utmarkerade. Hoppas den uppdateras kontinuerligt.
Citera
2023-08-09, 13:36
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Varför var det tur att inte alla domar var synliga? Hur många har du på dig?

Jag tror mer att du fick panik och laddade ner appen för att se om du poppade upp där.

Haha tummen upp för satiren.

On topic:
Jag vet två personer som är dömda efter 2010 som inte dök upp på kartan. Det kan förstås vara på grund av att de är inskrivna på LSS. Vet någon om dessa per automatik får sekretess?
Citera
2023-08-09, 15:28
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Stämmer bra det, först i domstolens egna arkiv, och sen riksarkivet tror jag det är.

Så med andra ord så kommer dom bara få tag i en bråkdel av de dömda. Skulle vara kul o se appen. Men vill inte betala. Dumpen är roligare, tror jag.
Citera
2023-08-09, 15:32
Medlem
VespulaGermanicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Värdelös app! En som jag med säkerhet vet har dömts sista året för sexualbrott finns inte med.

50 spänn i sjön. Opålitlig och värdelös.

Simpelt att få återbetalt (iallafall om du köpt via App Store).
Citera
2023-08-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
"Appen kostar 49 kronor att ladda ner, varför är den inte gratis i så fall?"

Klassiskt SVT, de tror att pengar bara snöar in, de har verkligen noll verklighetsförankring. Vilken idiotisk fråga.

Egentligen inte en så dum fråga. För om man motiverar sin verksamhet med att man vill skydda barn så borde man vara ute efter att skydda så många barn som möjligt och inte bara dom som har föräldrar som har råd att spendera 49kr på en app. Om man verkligen ville att så många som möjligt skulle skyddas då hade man finansierat det annorlunda, t ex genom crowdfunding.
Här är faktiskt Dumpen lite mer konsekventa eftersom de har sitt material helt öppet och finansierar sig genom donationer.
Citera
2023-08-09, 16:42
Medlem
Det är en kille som är uthängd på appen.
Men när jag mailar tingsrätten så säger de att det inte finns något på honom i registret. Och när jag kollar lexbase så finns han inte där heller?

Killen är 22 år så det borde ju inte vara borta?

Hur gör jag för att hitta vad det finns på honom?
Citera
2023-08-09, 17:44
Medlem
Studspojkens avatar
Vilket gott initiativ, jag köpte appen direkt! Vi får hoppas att appen kontuerligt uppdateras så att fler sexualbrottslingars hemadress hängs ut. Barnen behöver skyddas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in