2023-08-09, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag kan inte heller se något motiv till att J skulle ljuga om kisstorkandet, men hennes ständiga lögner om stort och smått, anklagelser till höger och vänster och historier anpassade till bevis och Ms utsagor gör mig skeptisk till allt vad J säger, motsvarande som du gentemot M. Js bedyrande av sanningssägande i samma mening som hon levererar en lögn, gör henne inte mer trovärdig.

Jag tror inte M heller är sanningsenlig, men vad som är lögn och vad som kan kopplas till minnesproblematik är inte givet.

Det som talar emot kissevått golv är att J säger att hon vankar runt i lgh och inte vet vad hon ska göra innan hon torkar upp. Då skulle det blivit våta fotspår I större delen av lgh och det tror jag inte på. Vad jag minns var det endast toa och hall som var minutiöst rengjorda.
Jag vet inte vad jag tror om det, men det lutar åt lögnhållet och att T inte var kissevåt.

Hur M tänker när hon placerar sig på mordplatsen medan J är på McD är helt obegripligt. Det lutar mest åt att hon inte tänkt över huvud taget. Om det sedan innebär att det är sant eller en lögn hänger, för mig, i luften. Det skulle kunna vara vilket som, men mest troligt en lögn.

Spola ner kontra soppåse håller jag inte med dig om. Stora mängder papper ser jag som mer naturligt att lägga i påse. Att M försöker undvika följdfrågor håller jag dock med dig om.

Hur det förhåller sig med Ms strumpor, tycker jag hänger i luften. Jag har för mig att M sa att hon la sina nerspydda kläder, även strumpor, i tvättkorgen när hon kom hem. (En rest från ursprungshistorian.) Vanligtvis är det väl så hon gör efter en utekväll. Att det inte stämmer med verkligheten vet vi dock, eftersom hennes bror sett att hon legat fullt påklädd på fm.

Jag tror som du, att "soppåse" flashat förbi i minnet utan sammanhang, men att hon tyckt att det passat in.

Det M berättar om tiden i lgh är osammanhängande och fragmentariskt. Jag tror att det beror på hennes minnesproblematik, att hon anstränger sig för att minnas och fragment dyker upp men utan sammanhang. Det blir då ryckigt, omkastat, hopblandat och osammanhängande, vilket definitivt inte måste innebära att det är lögn.

Om man då jämför Js sammanhållna story med Ms fragmentplock förefaller J mer trovärdig. Jag menar att man inte kan jämföra deras berättelser sinsemellan, då de har vitt skilda förutsättningar att skapa stories.
Om M haft obegränsad tid och i lugn och ro fått fundera, hade hon nog också kunnat leverera en sammanhängande historia.

Deras olika berättelser säger inte så mycket om trovärdigheten. Det vi vet, är att J satsar all energi för att verka trovärdig, kosta vad det kosta vill. Hon upprepar ständigt att sanningssägande är viktigt, tar på sig huvudansvaret, erkänner fällning och litet strypgrepp och misstänkliggör (skvallrar på?) M genom att poängtera hennes närvaro vid alla tillfällen.
Denna ambition har inte M och hon vet inte hur hon ska freda sig. Det enda hon gör för att bemöta Js påstående om att hon hållt Ts händer är att skaka på huvudet och säga "nej".

För mig är ingenderas uppgifter entydigt sanna och jag anser inte Ms deltagande styrkt, då det till största del bygger på Js utsagor från Nöjet och framgent.

Ms svårigheter att klart formulera sig i pressade situationer ligger henne till last, men det bevisar inte att hon ljuger om allt.

Huruvida hennes deltagande i badrummet måste bevisas för fällande dom är inte dock inte givet. TR har ju dömt på, vad jag anser som, tvivelaktig grund, men indiciefall är tolkningsfrågor och inte helt självklart rätt eller fel.

Om HR gör samma bedömning som TR visar det att givna indicier är juridiskt tillräckliga oavsett vad vi själva tänker och tycker.

Ja, M ljuger när hon vet att hon ska eller har gjort något fel som hon inte vill stå för och inte ha frågor om och "tar den lätta vägen ut" som du skriver. Det innebär att hon har klart för sig vad som är rätt och fel. Men det innebär även att det är svårt att avgöra när hon ljuger och när hon talar sanning.

J förefaller anser att hon gör rätt, oavsett hur fel det är. Hon ljuger för att tillskansa sig fördelar. Även det kan vara svårt att genomskåda.
Jag anser inte henne mer trovärdig för att hon dragit nytta av bevisen och vävt in dem i sin story. M har inte den förmågan.

Förutom längden på stryptaget och att hon inte berättat vad dom gjorde från att dom kom till lägenheten och mordet, vad är lögn i J s erkännande?
Citera
2023-08-09, 15:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tack! Så det skulle innebär att våningsförflyttningen 03:21-03:26 var uppför trappen? Då måste Johanna ha lämnat lägenheten för att dumpa cykeln och hämta bilen innan dess? Det innebär att Johannas stegrörelser redan från 03:12 och framåt är associerade med att dumpa cykeln och sedermera hämta bilen.

Om Johanna lämnar lägenheten vid 03:12 för att dumpa cykeln så måste Maja ha märkt det. Hamburgaren levereras till lägenheten 03:10. Maja säger att hon sitter i köket och äter den och sover mellan tuggorna. Hon måste ju ha suttit åtminstone 5 minuter vid bordet. Sen ska hon gå och lägga sig och somna om så pass hårt att hon inte märker att Johanna lämnar lägenheten. Johanna måste ha tid för att låsa upp cykeln, cykla bort den, gå tillbaka till bilen, köra dem till lägenheten och gå upp igen. Minst 10 min på det. Även om Johanna lämnar kl 03:12 är det snävt att hinna tillbaka och gå uppför trappan 03:21. Maja har definitivt varit medveten om detta.

Ja, våningsförflyttningen 03:21 är efter dumpningen av cykeln och flytten av bilen. Bilen stod på vägen mellan cykeln och johannas hem, så ingen omväg där.

Lägg märke till den underliga tidsperioden, hela 5,5 minuter (03:21:20- 03:26:50) för att gå upp för trappen. Avel kanske kan bistå med tankar här.

Detta blir konstigt, då detta infaller också när Johanna har förhöjd gånghastighet, som ser ut som cykling vid 03:22:27 (A 153/189), medan 03:21:29 ses normal gånghastighet.

Samtidigt påbörjas ju en gångsession alltså 03:12:38 och slutar 03:28:43, med cykling vid 03:22:27 och trappor någon gång mellan 03:21:20- 03:26:50. Jag utgår från att Johanna är hemma först, innan hon tar sig ut för att flytta cykeln, cyklar vid 03:22 (kanske avslut på detta) och då vid 03:26 hemma igen och så rör hon sig ett par minuter till 03:28:43 innan hon lägger ifrån sig mobilen i sex minuter??

Som jag vet av min egen hälsoapp finns det ju stegsekvenser som delas in i perioder om sekunder när man går, vilket gör det lättare att se när saker händer. T ex små uppehåll.

En tydlig tidslinje hade varit önskvärt här!

Reagerar även på de två olika trappsekvenserna vid 03:08:51 och 03:09:12. Det är efter att Johanna kommit hem med grannen från McD. Varför går Johanna upp till lgh, ner och sedan upp igen?

Kanske hämtar Johanna plastsäckarna i bilen?

Vad gäller Majas ev sovande efter McD resan, så behöver ju inte Johanna gått ut exakt när mobilen visar steg??

Vi vet ju inte exakt vad som hände och Maja har inte tillstått någon hjälpande hand vid att lägga Tove på lakanet. Om lakanet tas fram först efter cykelflytten vet vi inte.

Om trappsekvensen avslutas ca 03:27, så har ju Johanna hela 15 minuter på sig från det sessionen påbörjas efter uppehållet.

EFTER McD RESAN

A 153/26, A 153/189, A 81/6
03:01:23-
03:10:06-------------------------151 steg-----108 m-------dur 8,71 min
03:08:51-------------------------2 våningar (upp)
03:09:12-------------------------2 våningar (upp)
03:09:31-------------------------Johanna hemma från McD: Maja får sin hamburgare
Uppehåll ca 3 min
03:12:38-
03:22:37------------------------254 steg-----179 m-----dur 9,99 min. Flytt cykel, bil
03:21:29 -----------------------normal gånghastighet, 1,2 m/s
03:22:27------------------------förhöjd gånghastighet, 1,6- 1,8 m/s (cykling?)
03:21:20-
03:26:50------------------------3 våningar (upp) -----dur 5,5 min. Detta sker allstå i ovanstående tidsram och fortsätter i nästa->
03:22:37-
03:28:43------------------------237 steg-----182 m-----dur 6,09 min
Uppehåll ca 6 min
03:35:08-
03:41:40--------------------------------110 steg-----68,8 m-----dur 6,52 min

03:45 åker Toves mobil mot rv 47
Citera
2023-08-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, våningsförflyttningen 03:21 är efter dumpningen av cykeln och flytten av bilen. Bilen stod på vägen mellan cykeln och johannas hem, så ingen omväg där.

Lägg märke till den underliga tidsperioden, hela 5,5 minuter (03:21:20- 03:26:50) för att gå upp för trappen. Avel kanske kan bistå med tankar här.

Detta blir konstigt, då detta infaller också när Johanna har förhöjd gånghastighet, som ser ut som cykling vid 03:22:27 (A 153/189), medan 03:21:29 ses normal gånghastighet.

Samtidigt påbörjas ju en gångsession alltså 03:12:38 och slutar 03:28:43, med cykling vid 03:22:27 och trappor någon gång mellan 03:21:20- 03:26:50. Jag utgår från att Johanna är hemma först, innan hon tar sig ut för att flytta cykeln, cyklar vid 03:22 (kanske avslut på detta) och då vid 03:26 hemma igen och så rör hon sig ett par minuter till 03:28:43 innan hon lägger ifrån sig mobilen i sex minuter??

Som jag vet av min egen hälsoapp finns det ju stegsekvenser som delas in i perioder om sekunder när man går, vilket gör det lättare att se när saker händer. T ex små uppehåll.

Reagerar även på de två olika trappsekvenserna vid 03:08:51 och 03:09:12. Det är efter att Johanna kommit hem med grannen från McD. Varför går Johanna upp till lgh, ner och sedan upp igen?

Vad gäller Majas ev sovande efter McD resan, så behöver ju inte Johanna gått ut exakt när mobilen visar steg??

Vi vet ju inte exakt vad som hände och Maja har inte tillstått någon hjälpande hand vid att lägga Tove på lakanet. Om lakanet tas fram först efter cykelflytten vet vi inte.

Om trappsekvensen avslutas ca 03:27, så har ju Johanna hela 15 minuter på sig från det sessionen påbörjas efter uppehållet.

EFTER McD RESAN

03:09:31-------------------------Johanna hemma från McD: Maja får sin hamburgare
Uppehåll ca 3 min
03:22:37------------------------254 steg-----179 m-----dur 9,99 min. Flytt cykel, bil
03:26:50------------------------3 våningar (upp) -----dur 5,5 min. Detta sker allstå i ovanstående tidsram och fortsätter i nästa->
Uppehåll ca 6 min

Kan det vara så att hon ledde cykeln i den långsammare av dom två stegserierna?
Citera
2023-08-09, 16:21
Medlem
Citat:
Jag kan inte heller se något motiv till att J skulle ljuga om kisstorkandet, men hennes ständiga lögner om stort och smått, anklagelser till höger och vänster och historier anpassade till bevis och Ms utsagor gör mig skeptisk till allt vad J säger, motsvarande som du gentemot M. Js bedyrande av sanningssägande i samma mening som hon levererar en lögn, gör henne inte mer trovärdig.

Jag tror inte M heller är sanningsenlig, men vad som är lögn och vad som kan kopplas till minnesproblematik är inte givet.

Det som talar emot kissevått golv är att J säger att hon vankar runt i lgh och inte vet vad hon ska göra innan hon torkar upp. Då skulle det blivit våta fotspår I större delen av lgh och det tror jag inte på. Vad jag minns var det endast toa och hall som var minutiöst rengjorda.
Jag vet inte vad jag tror om det, men det lutar åt lögnhållet och att T inte var kissevåt.

Hur M tänker när hon placerar sig på mordplatsen medan J är på McD är helt obegripligt. Det lutar mest åt att hon inte tänkt över huvud taget. Om det sedan innebär att det är sant eller en lögn hänger, för mig, i luften. Det skulle kunna vara vilket som, men mest troligt en lögn.

Spola ner kontra soppåse håller jag inte med dig om. Stora mängder papper ser jag som mer naturligt att lägga i påse. Att M försöker undvika följdfrågor håller jag dock med dig om.

Hur det förhåller sig med Ms strumpor, tycker jag hänger i luften. Jag har för mig att M sa att hon la sina nerspydda kläder, även strumpor, i tvättkorgen när hon kom hem. (En rest från ursprungshistorian.) Vanligtvis är det väl så hon gör efter en utekväll. Att det inte stämmer med verkligheten vet vi dock, eftersom hennes bror sett att hon legat fullt påklädd på fm.

Jag tror som du, att "soppåse" flashat förbi i minnet utan sammanhang, men att hon tyckt att det passat in.

Det M berättar om tiden i lgh är osammanhängande och fragmentariskt. Jag tror att det beror på hennes minnesproblematik, att hon anstränger sig för att minnas och fragment dyker upp men utan sammanhang. Det blir då ryckigt, omkastat, hopblandat och osammanhängande, vilket definitivt inte måste innebära att det är lögn.

Om man då jämför Js sammanhållna story med Ms fragmentplock förefaller J mer trovärdig. Jag menar att man inte kan jämföra deras berättelser sinsemellan, då de har vitt skilda förutsättningar att skapa stories.
Om M haft obegränsad tid och i lugn och ro fått fundera, hade hon nog också kunnat leverera en sammanhängande historia.

Deras olika berättelser säger inte så mycket om trovärdigheten. Det vi vet, är att J satsar all energi för att verka trovärdig, kosta vad det kosta vill. Hon upprepar ständigt att sanningssägande är viktigt, tar på sig huvudansvaret, erkänner fällning och litet strypgrepp och misstänkliggör (skvallrar på?) M genom att poängtera hennes närvaro vid alla tillfällen.
Denna ambition har inte M och hon vet inte hur hon ska freda sig. Det enda hon gör för att bemöta Js påstående om att hon hållt Ts händer är att skaka på huvudet och säga "nej".

För mig är ingenderas uppgifter entydigt sanna och jag anser inte Ms deltagande styrkt, då det till största del bygger på Js utsagor från Nöjet och framgent.

Ms svårigheter att klart formulera sig i pressade situationer ligger henne till last, men det bevisar inte att hon ljuger om allt.

Huruvida hennes deltagande i badrummet måste bevisas för fällande dom är inte dock inte givet. TR har ju dömt på, vad jag anser som, tvivelaktig grund, men indiciefall är tolkningsfrågor och inte helt självklart rätt eller fel.

Om HR gör samma bedömning som TR visar det att givna indicier är juridiskt tillräckliga oavsett vad vi själva tänker och tycker.

Ja, M ljuger när hon vet att hon ska eller har gjort något fel som hon inte vill stå för och inte ha frågor om och "tar den lätta vägen ut" som du skriver. Det innebär att hon har klart för sig vad som är rätt och fel. Men det innebär även att det är svårt att avgöra när hon ljuger och när hon talar sanning.

J förefaller anser att hon gör rätt, oavsett hur fel det är. Hon ljuger för att tillskansa sig fördelar. Även det kan vara svårt att genomskåda.
Jag anser inte henne mer trovärdig för att hon dragit nytta av bevisen och vävt in dem i sin story. M har inte den förmågan.

Ms pappa säger att hon hade sov-tshirt på sig när han kom in sen fm och väckte henne för att ge medicin. Antingen minns pappan eller brodern fel eller vaknade M till efter att brorsan kikade in vid halvtio och då bytte om.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-09 kl. 16:24.
Citera
2023-08-09, 16:22
Avslutad
Citat:

Jag måste säga att din förklaring till att du inte tror på Johannas uppgift om urinläckaget är jättekonstig. Om du inte tror på något Johanna säger så kan du väl inte tro på att hon fällde Tove eller att hon tog strypgrepp eller att hon flyttade Toves cykel eller..? Men jag har inte hört dig ifrågasätta dessa uppgifter. I själva verket är det ju så att ni som ständigt påtalar hur opålitlig Johanna är accepterar många av hennes uppgifter som bevisade sanningar. När de passar er agenda. Det kallas cherrypicking. Nu passar inte Johannas uppgift om urinläckaget in i narrativet om Maja som oskyldig, och då ska det påtalas hur opålitlig Johanna är. Jamen, agera på det sättet genomgående då! Då ska vi också börja ifrågasätta om det verkligen var Johanna som ströp Tove eller om hon ljuger och täcker upp för Maja som är den verkliga mördaren! Varför ser jag inte dig lufta detta?

Allt som kan visa att Maja ljuger undviker du att ta ställning till och menar att det ”hänger i luften”. Du är väldigt snabb med att förklara alla motsägelser och orimligheter i hennes version med minnesproblematik och liknande. Men Maja är en vanelögnare. Hon drog helt avslappnat en lögn för sina föräldrar det första hon gjorde när hon träffade dem - hon påstod att hon hade varit på efterfest efter Nöjet. Var det ”minnesproblematik” när hon drog den lögnen? Eller var det överlagt, med syfte att komma undan? Ljög hon av egen vilja eller var det Johanna som låg bakom den lögnen? Maja kan minsann hon också, helt själv!

Du verkar inte vilja tro att Maja kan ljuga överlagt. Att hon ljuger dåligt är inget bevis för att hon talar sanning. Maja har redan liknats vid ett barn med glass om munnen som säger ”Nej jag har inte tagit nån glass”. Bara för att man ljuger dåligt innebär det inte att man inte försöker .

Maja och Johanna har olika sätt att ljuga. Johanna broderar ut historier och försöker få det att hänga ihop logiskt, Maja håller det enkelt och nekar mest. Blir hon påkommen slingrar hon sig klumpigt. Nån minnesproblematik har jag inte sett bevis för att nån av dem har.

Jag förstår inte hur du kan tro på Johanna när hon berättar om saker som hon själv gjort men misstror henne när hon berättar om saker som Maja har gjort, eller om saker som de gjort tillsammans. Det är detta som gör att man tycker att du är så partisk och inkonsekvent i ditt tyckande, och att dina analyser anpassas efter din agenda. Å ena sidan går inte Johanna att lita på, fast förresten - ibland går det. När det är saker man VILL höra. Jag tycker att det är ett oseriöst förhållningssätt när det gäller ett mordfall.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-08-09 kl. 16:28.
Citera
2023-08-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

EFTER McD RESAN

Uppehåll ca 3 min
Uppehåll ca 6 min

M säger i förhör att efter hon fått en hamburgare av J så går J ut igen. Det framgår dock inte hur lång tid det tog innan J gick. M vet inte varför men kanske för att slänga sopor. Det kan väl vara tiden vid 03.12.
Tiden vid 03.08 och 03.09 kanske har registrerats fel . Det är annars bara 30 sekunder emellan att J går upp för trappan två gånger. Eller gick hon ned för trappan igen för hon ville dubbelkolla att grannen gått in till sig och stängt ytterdörren.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-09 kl. 17:11.
Citera
2023-08-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Nu börjar det spridas desinformation och rena fabler om Maja.
Det vi vet är att hennes största intressen var:
Att umgås med Johanna
Att festa med Johanna
Musik

Förhörsledarna missbedömde nog Maja rejält och lät henne slippa undan, hon borde fått tuffare frågor.
Troligtvis hade de inte räknat med hennes känslokyla och empatibrist
De har nog missbedömt inte bara MH utan båda. Utredarna verkar sakna livserfarenhet och därmed människokännedom. Jag tänker att föhörsledarna/åklagaren har missbedömt hela djävla saken från början till slut. De trodde säkert att detta skulle bli en smal sak att få dessa två småtöser att kvittra som lärkor bara de visade polisbrickan och töserna fick en natt i arresten. Gick väl in med en stöddig framtoning i förhören tänker jag. Ja, det gick som det brukar göra när de använder sig av den metoden. Vittnespsykologi verkar inte vara den utredningsgruppens starkaste sida.

Funderar också på hur djävla många lösa trådar det finns i fallet. När det gäller själva mordet finns ju hur mycket som helst som inte är bevisat. Erkänt, javisst, men bevisat? De kan ju fabulera och dra vilka historier som helst ur arslet när inte utredningen kan fastslå om det är sant eller ens vet vem/vad de skall kontakta för att kunna utröna det.

Skulle vara djävligt skoj att veta vad Monica Olhed-Hansson hade haft att säga om den här utredningen.
Citera
2023-08-09, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
De har nog missbedömt inte bara MH utan båda. Utredarna verkar sakna livserfarenhet och därmed människokännedom. Jag tänker att föhörsledarna/åklagaren har missbedömt hela djävla saken från början till slut. De trodde säkert att detta skulle bli en smal sak att få dessa två småtöser att kvittra som lärkor bara de visade polisbrickan och töserna fick en natt i arresten. Gick väl in med en stöddig framtoning i förhören tänker jag. Ja, det gick som det brukar göra när de använder sig av den metoden. Vittnespsykologi verkar inte vara den utredningsgruppens starkaste sida.

Funderar också på hur djävla många lösa trådar det finns i fallet. När det gäller själva mordet finns ju hur mycket som helst som inte är bevisat. Erkänt, javisst, men bevisat? De kan ju fabulera och dra vilka historier som helst ur arslet när inte utredningen kan fastslå om det är sant eller ens vet vem/vad de skall kontakta för att kunna utröna det.

Skulle vara djävligt skoj att veta vad Monica Olhed-Hansson hade haft att säga om den här utredningen.

Blev påmind om ett annat fall som utspelade sig i Kanada på 90 talet. Där köpte utredarna och åklagaren en story av vad dom trodde var ett offer för nära relationsvåld. Kvinnan (Karla) kom in till stationen med dessa skador https://i.dailymail.co.uk/1s/2022/10/21/20/63321819-11341519-In_January_of_1993_however_Karla_decided_to_leave_ Paul_after_he_-a-179_16663803677 85.jpg

Hon påstod att hennes man psykiskt och fysiskt misshandlat henne, men även att han våldtagit och mördat andra tjejer. Det fanns inga tekniska bevis förutom videoinspelningar på övergreppen som ej var funna. För att få ett hållbart åtal mot maken behövde dom hennes vittnesmål och erbjöd henne en deal. Nu görs inga sådana dealer i Sverige, men hade Tove fallet utspelat sig i Kanada eller USA kan jag tänka mig att en liknande deal hade gjorts med Maja.

Problemet var den, att när videofilmerna dök upp nåt år senare så visade det sig att Karla var högst delaktig. Hon var delaktig i tortyren och övergreppen av flickorna. Hon mördade även sin egen lillasyster.

Jag nämner detta då det är lätt att vara fördomsfull när man inte har hela storyn. Att använda Majas egna ord, att hon aldrig skulle kunna mörda, eller det var så hemskt och bära, att hon är 110% säker på att hon inte var med i badrummet är inget värt om det inte kan bekräftas.
Citera
2023-08-09, 17:20
Medlem
Har ni kommit till det rätta nu med att Maja Hellman var den som faktiskt hjälpte forsla TT ut ur Johanna Leshem Janssons lägenhet ?

Hon är en "praktikant" som lär sig av Johanna .. typiskt för hennes persona gissar jag.

Inget med hur lesbisk och dominant hon är. Gissningsvis hermaphrodite med en uns av Nicke Nyfiken med Pi pi Jansson som läromästare med tydliga gräsrötter av cocos-nötter. Noll empati för personer som är vackrare än JJL.

TT var ju faktiskt potentiell lesbisk stryp-partner med JJ och så trillade JJ så snett.. hur kunde det hända just Johanna Leshem och under så lång tid när de ändå var på väg hem till Johanna Leshem Jansson och skulle bli vänner igen.

Som vanligt fattade Coco-Maja inget
Citera
2023-08-09, 17:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Förutom längden på stryptaget och att hon inte berättat vad dom gjorde från att dom kom till lägenheten och mordet, vad är lögn i J s erkännande?
Om vi vetat det, vore vi närmare sanningen. Det jag syftade på var alla lögner hon hävde ur sig före misshandelserkännandet.

Men det är mycket jag sätter frågetecken efter
- Js kronologi, att mordet skedde direkt efter att de kommit dit
- efter T blivit fälld ska hon ha sagt "Va fan håller ni på med?"
- T tog stryptag på J
- M tog bort Ts händer från Js hals
- Kisstorkandet efter att J vankat runt I lgh för att hon inte visste vad hon skulle göra
- J frös tii is
- att det var viktigt att sanningen kom fram
- sist, men inte minst, Ms deltagande.
Citera
2023-08-09, 17:31
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Rättsläkaren skriver i sitt tillägg att Ts skador på armbågarna har uppkommit av att de tryckts mot en yta. Hon skriver att Johanna kan ha hållt fast de med sina ben/lår. Alternativt att någon tryckt ned de med sina händer dvs Maja. Under rättegången sa dock rättsläkaren att det var mindre troligt att det gått till så som Johanna sa när hon visade hur Maja hållt händerna. Det behövs egentligen ingen rekonstruktion för att förstå det.

Det finns heller inga skador på handlederna som tyder på till exempel fasthållning. Det gör det mer troligt att Johanna överraskade T och utförde mordet på egen hand.

Jag vet inte om beviskraven sänkts mycket nyligen men Gillberg kommer att fokusera på vad som hände i dödsögonblicket/under minutrarna när T dog tror jag. Det är så han har försvarat i ett tidigare fall. Och där har Johanna erkännt stryptag, fällning och att hon suttit på Ts bröstkorg. (hon har dock inte erkännt mord vilka en del tycks tro i tråden utan misshandel).

Att Maja agerat omoraliskt genom att inte larma och hålla tyst så länge är ju självklart. Men hon kanske inte ens vidrörde T innan hon dog. Att då dömmas till livstid som i TR är rättsosäkert. Där delar jag din uppfattning.

Vid morden i Malexander dömdes alla tre utan att det gick att fastslå vem som gjorde exakt vad, men där hade väl alla uppsåt då de var på flykt efter ett bankrån.

I fallet med den romska mamman som medvetet blev påkörd av sin son friades den yngre brodern som satt i passargerarsättet då det inte var stält utom rimligt tvivel att han var införstådd med vad som skulle hända.

I mina ögon är det glasklart att Johanna är den med avsiktsuppsåt, den inneboende vreden, den inneboende tron på sin egen förträfflighet och allmakt men usla personligheten att klara av att utföra ett sånt mord som det på Tove. Så egentligen är inte jämförelsen med malexandertrion särskilt relevant här. Maja är en följare som inte törs säga emot. Inte ens när det gäller mord. Men hon har ANSVAR. Hon förstår vad som är rätt eller fel.

Det säger det mesta om Js och hennes relation.

"Dit Johanna pekar, dit går Maja", sa någon av deras kompisar.

Skulle Maja ha deltagit fysiskt på något sätt (som det verkar) så är hon ändå inte jämförbar med Johanna. Vad HR kommer att tycka/komma fram till kommer troligen bli ett mycket lägre straff för Maja. Kanske runt 4-6 år eller enbart för gravfridsbrottet?

Undrar om en rättegång mot en sån trio som mördarna i Malexander skulle bli likadan i dagens läge som då. Man ska inte glömma att Jackie Arklöv vad ex legosoldat i krigets Bosnien, där han enligt bevis var en av de värsta. Kanske hade han platsat i typ Wagnergruppen idag?

Lyssna på intervjun av Steffo Törnqvist med J.A i fängelset...ruskigt. Jag hade aldrig släppt ut den individen ens om jag hade makten att bestämma i det läget. Trots hans juridik- och psykologexamina han har tagit i fängelset. Johanna är inte bara lite lik honom. Men båda är troligen psykopater.

https://www.youtube.com/watch?v=gca1M2yx4KE
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-09 kl. 18:17.
Citera
2023-08-09, 17:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ms pappa säger att hon hade sov-tshirt på sig när han kom in sen fm och väckte henne för att ge medicin. Antingen minns pappan eller brodern fel eller vaknade M till efter att brorsan kikade in vid halvtio och då bytte om.
Minnen och vittnesmål är inte helt oproblematiskt. Jag utgår ifrån att både pappan och brodern berättat vad de minns, men minnet förändras över tid som vi tidigare diskuterat, så hur det egentligen förhåller sig är då ovisst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in