Citat:
Ursprungligen postat av
Pederhosen
Jag har inte tillräcklig koll på hennes åsikter och reportage för att uttala mig om dem, även om det nog kan ge konsekvenser med pro-ryska aktiviteter i ett land som just är i brinnande krig mot invaderande ryssar.
Det är ju återkommande att pro-ryssar hänvisar till att Ukraina motarbetar dissidenter i landet, även om jag inte vet omfattningen på detta kan jag åtminstone säga att Ukraina nog har långt kvar för att nå samma nivå som i Ryssland där privatpersoner kan få problem enbart för att de har klädesplagg i kombination blått och gult.
Inget av detta är något konstigt.
Märkligt hade varit, om pro-ryska källor fick fritt informera om vad som pågår i Ukraina.
Ukraina är i undantagstillstånd p g a kriget sedan starten av invasionen förra året.
Det finns väl ingen som sitter och tror att pressfrihet, informationsutlämnade etc, kan fortgå som i fredstid???
Ryssland däremot har inte undantagstillstånd, men ändå fängslar man folk som säger fel ord.
Vad innebär undantagstillstånd?
Undantagstillstånd är temporära rättsliga tillstånd när statsmakten tillfälligtvis ger sig själv utökade befogenheter för att ta kontroll över svåra eller farliga inhemska nödlägen, i synnerhet när dessa befogenheter inskränker människors friheter.[1][2] Under ett undantagstillstånd sätts med andra ord de ordinära konstitutionella förfarandena ur spel, i syfte att återupprätta ordningen vid fara för rikets säkerhet, naturkatastrofer, eller andra nationella olyckstillbud.[3] Om en stat formellt inför undantagstillstånd – vilket inte alla länder har konstitutionell möjlighet till – på nationell eller lokal nivå är det fråga om ett mycket akut nödläge.
Termen "undantagstillstånd" kan emellertid också avse mindre allvarliga nödlägen som föranleder statsmakter att tillfälligt införa restriktioner mot människors friheter och rättigheter. Undantagstillstånd är ett etablerat rättsbegrepp för särskilda förhållanden under nationella nödlägen. Olika länders lagstiftningar kan emellertid också tala om nödtillstånd, kris, extraordinär händelse, katastroftillstånd,[4] larmberedskap, belägringstillstånd, krigsrätt och krigstillstånd för delvis samma lägen.[5]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Undantagstillst%C3%A5nd
Jag hoppas att jag missförstått frågan och att ingen, sitter och uttrycker sitt oförstående till att "dissidenter", journalister och andra inte får sprida information, hur som helst.