2023-08-07, 11:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Gränsen blir väl såna som har våldtagit barn dvs alla under 15 år eftersom det automatiskt är våldtäkt om man idkar sex med en person under 15 år.

?

Är det där denna app dragit gränsen?
Citera
2023-08-07, 11:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuddeee
Det låter som du tror att 17 är olagligt att ha sex med? Så är det inte, det är 15 som gäller. (Även om jag själv hade tyckt att det är vidrigt om någon äldre än 20 hade legat med en 15 åring.)

När jag sa ”tagit på röven” menade jag alltså utan samtycke vilket är ett sexuellt övergrepp hur gammal man än är.

Jag är bara intresserad av VAR man drar gränsen när man hänger ut folk.
Citera
2023-08-07, 11:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Man ska inte hänga ut något. Då effekten på mängden brott emot barn kan vara den motsatta. Då potentiella förövare inte söker hjälp innan de har begått brott. De, som har gjort appen, vill känna pengar på människans pöbelmentalitet och rädsla för en någon slags ondska.

Jag är ganska säker att amerikaner i gemen är mer rädda än svenskar för att bli utsatta för brott och för pedofiler. Och då har alla möjliga register mm.

Sen återfallen på sexbrott är faktiskt låga jmf med andra brott.

Personligen är jag helt emot såna här appar, pöbelvälde och att hänga ut folk. Jag är bara intresserad av VAR man drar gränsen om man är för såna här appar. Har fått lite olika svar där så det verkar inte självklart var man ska dra gränsen.
Citera
2023-08-07, 11:14
Medlem
Hrass avatar
"Wähh, det kan vara olagligt"
Ja, men då kanske vi (som ett av få länder i världen) inte ska ha precis allt som offentligt information.
Citera
2023-08-07, 11:19
Bannlyst
Karta med peddos har ju funnits länge, om det var Google maps eller hitta minns jag inte.

Edit:
Hitta länk till Google Maps
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1pn0fjKcy6YkWGTe-h0utyOjPKP1WjC8&ll=57.5975574247481%2C18.416345409 91513&z=6&fbclid=IwAR2j_Pb5M-v2wtTB6qtaItd9X4pi_Y9MP0NXwRxzQY2cN15pv-VYHMHzY9o
Senast redigerad av Cicadina 2023-08-07 kl. 11:20. Anledning: hitta länk
Citera
2023-08-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serons
Och om en 15 årig tjej ligger med en 14 årig kille, är hon pedofil?

1 Det är olagligt att ha sex med personer yngre än 15 år. Men om det är helt frivilligt så kommer nog inte en enda polis eller åklagare att skapa och driva ett sexualbrottsärende med så liten åldersskillnad. Med andra ord den 15-åriga tjejen kan fortsätta ha frivilligt sex med den 14-åriga killen.

2 Om en person är sexuellt attraherad av 14-åriga killar skulle personen definitivt kunna få diagnosen pedofili. 14-åriga killar brukar vara inne i puberteten så man borde väl i så fall förtydliga och säga att 15-åringen är hebefil (sexuell attraktion av pubertala barn/tonåringar, pedofili i snäv betydelse är ju sjuklig sexuell dragning till prepubertala barn).Men för att någon ska få en diagnos måste det som personen är drabbad av vara ett tillräckligt stort problem i det dagliga livet för den drabbade eller omgivningen. I ditt exempel är åldersskillnaden mycket liten och om det är helt frivilligt så tror jag ingen psykiatriker kommer att sätta en diagnos i ditt fall.

Men fråga gärna en jurist eller läkare.
Citera
2023-08-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ditt barn kommer komma i kontakt med flera tusen vuxna under sin uppväxt. Ska du kolla upp eventuell brottslig bakgrund på ALLA så har du att göra.
Ehh nej det skulle jag inte? Vad fick du det infantila resonemanget från? Inte mitt inlägg iaf.
Citera
2023-08-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Det är ett brott, men det gör henne inte nödvändigtvis till pedofil
Det står tydligt i bittexter att sådana fall inte är vad lagen är till för.
Citera
2023-08-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Dessa utdrag är dock begränsade och tar bara med vissa brott.
Fast alla sexualbrott och våldsbrott.
Citera
2023-08-07, 11:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Ehh nej det skulle jag inte? Vad fick du det infantila resonemanget från? Inte mitt inlägg iaf.

Min poäng var att argumentet att en sån här app ökar säkerheten för ens ungar haltar om man helt godtyckligt låtar sina ungar komma i kontakt med tusentals vuxna som man inte kollat upp. Att råka veta att Per-Bertil två portar bort har en pedofildom på sig gör knappast dina ungars vardag säkrare.
Citera
2023-08-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
1 Det är olagligt att ha sex med personer yngre än 15 år. Men om det är helt frivilligt så kommer nog inte en enda polis eller åklagare att skapa och driva ett sexualbrottsärende med så liten åldersskillnad. Med andra ord den 15-åriga tjejen kan fortsätta ha frivilligt sex med den 14-åriga killen.
Men fråga gärna en jurist eller läkare.

Detta är inte sant. Dumpen har gått ut med att denna app publicerar just sådana fall du beskriver.
Citera
2023-08-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Min poäng var att argumentet att en sån här app ökar säkerheten för ens ungar haltar om man helt godtyckligt låtar sina ungar komma i kontakt med tusentals vuxna som man inte kollat upp. Att råka veta att Per-Bertil två portar bort har en pedofildom på sig gör knappast dina ungars vardag säkrare.
Och? Om appen finns och det är en av ungens kompisars farsa/brorsa så kan de verkligen göra skillnad då min unge inte skulle sova över eller tillbringa tid alls där mer. Punkt.

Det är en skitapp då det inte står vad de dömts för, när osv och att odömda är med, men i övrigt ser jag inget problem med att dömda sexualbrottslingar av alla sorter står med på liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in