2023-08-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Nu är ju NATO-mupparna inga ekonomiska snillen direkt utan verkar vara ena idioter. Ditt inlägg styrker ju den uppfattningen. Det är klart att det kostar multum att ersätta alla vapen som skickas till Ukraina och det är ju det som är meningen, i Sverige ska de svenska skattebetalarna föra över sina pengar till Wallenberg. Kriget kostar och det går att tjäna pengar på det (idiot, för annars skulle viljan till fred existera). Jag personligen vinner ju ingenting på det här. Jag betalar ju för helvetet.

...och alltihop är ryssens fel. Det fattar du också, eller hur?
Citera
2023-08-07, 10:14
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Nu är ju NATO-mupparna inga ekonomiska snillen direkt utan verkar vara ena idioter. Ditt inlägg styrker ju den uppfattningen. Det är klart att det kostar multum att ersätta alla vapen som skickas till Ukraina och det är ju det som är meningen, i Sverige ska de svenska skattebetalarna föra över sina pengar till Wallenberg. Kriget kostar och det går att tjäna pengar på det (idiot, för annars skulle viljan till fred existera). Jag personligen vinner ju ingenting på det här. Jag betalar ju för helvetet.

Håller på och funderar på den ekonomiska biten av detta krig.
Det finns flera olika sidor.
Ett absolut fakta, är att många gör bokslut allt för tidigt.
Att du påstår dig sitta med fakta, redan i målet och dessutom uttalar dig enligt ovan, säger mer om dig än någon annan.

Vad detta kommer att kosta eller skulle kunna kosta, har du absolut ingen aning om.
Frågan är om det finns någon som kommer att kunna fastställa detta.
En person som jag inte håller högt, har ändå uttalat sig och sagt något som ligger närmare sanningen än många.
Lindsey Graham gjorde anmärkningen att detta krig är ett billigt sätt att göra Ryssland decimerade.
Nu använde han andra ord. Men andemeningen är klar.
Först måste man ställa sig ett antal frågor, innan man gör en ekonomisk bedömning.

1. Med vilket tidsmått ska vi mäta?
5, 10, 30 eller 50 år? Eller mera?

Många, som ovan skribent, kikar ner i sin plånbok på lönedagen och slår sig för bröstet. Jag är rik!
Dagen efter krogen, är tonen en annan.

2. Vilka scenarier ska man kika på?
Ett Ryssland som får sin vilja igenom på alla punkter.
Ett Ryssland som blir av med sin militära förmåga för alltid.
Ett Ryssland som styckas upp. En del rent av går med i EU o0ch Nato, typ Västtyskland.
etc

3. Vilket värde kan men definiera.
Människoliv
Materiella ting
Teknisk ytveckling som stagnerar eller utvecklas. - och +
etc

4. Spilleffekter
Andra konflikter som utvecklas eller avvecklas, beroende på denna konflikt.
Demokrati/Diktatur. Nya maktstrukturer.
etc

Det går att sätta olika värden. Man kan mäta detta på olika tid.

Lindsey tänker kortsiktigt, kanske 10 år? Han konstaterar att Ryssland valt våldets väg för sin rätt(?) att dominera världen eller i v f sina grannar.
USA slipper(?) att skicka eget manskap och få förluster.
USA precis som UK och Frankrike, kan skicka material som ska utrangeras och ersättas av nyutvecklat material.
HIMARS, SS och Scalp är på väg bort. Så vilken egentlig kostnad har detta??

För Sverige, så har man sedan 1999(ca) tagit försvarsbeslut som bygger på att alla kramar varandra och fred på jorden i all tid.
Nu får man tänka om. Upprustningen har börjat.
2022 avsatte Sverige 1,2% eller ca 77 miljarder.
I Nato krävs det minst 2% eller ca 108 miljarder. Nu har den ryska björnen vaknat, så jag kan ana att 2% inte räcker.
Det är illa med krig. Död och förintelse är baksidan av detta. Framsidan är jobb.
Svensk vapenindustri och alla företag som finns i kluster kring dessa, går mot en ljus framtid.
Kommer Sverige få ett välstånd som efter 2:a Världskriget?

Så vad kostar kriget oss?
Idag eller på 30 eller 50 års sikt.
Vilken analysmodell ska man använda?

Vem som är störst mupp i denna fråga är den som tvärsäkert kan uttala sig i ekonomiska termer.
Citera
2023-08-07, 10:18
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:

Åhå, så om pengarna i Sverige ska gå till Wallenberg förmodar jag att pengarna till USAs vapenindustri ska gå till familjen Rothschild?

Väldigt lömsk och beräknande plan, nästan i klass med Rysslands listiga plan att som skenmanöver med till synes förluster låtsas försöka invadera Kiev, och har absolut ingenting alls med lätt pinsamma efterhandskonstruktioner att göra.

Även om 4D-schack av riktigt sluga strateger säkerligen har hänt genom historien, så är det i nio av tio fallen så att om något ser dumt och/eller misslyckat ut så är det för att de faktiskt är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
[...]
Jag tror snarare att kriget gått så långt att det inte finns någon annan väg ut för Putin än att fortsätta kriga. Det går inte i det här läget att förlora hela Ukraina, inklusive Krim, med en krigsmaskineri i spillror, kryssaren Moskva på havets botten, hundratusentals döda och skadade, och lyckas vända det till något positivt. Så länge det går att få tillgång till västerländsk information via VPN kommer sanningen långsamt sprida sig hos den ryska befolkningen efter kriget. Det blir svårt att värja sig från sanningen.
[...]

Det är just det att sanningen får mindre betydelse i stenhårda diktaturer, och i Sovjetunionen visste de flesta till slut att det rörde sig om lögner men anpassade ändå sina liv till det.

Vissa beskriver det som att Ryssland går allt närmare till ett Nordkorera, men trots smugglande av USB-stickor med filmer finns ändå där en massiv informationsblockad gentemot omvärlden.
Personligen tror jag att utvecklingen går mer mot ett Iran, där de mer upplysta i storstäderna mycket väl vet vad regimen går för, som i sin tur har mer massivt stöd i mer efterbliven landsbygd.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-08-07 kl. 10:21.
Citera
2023-08-07, 10:21
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Det är vad du skriver men jag pekar rätt på att ägarna till svensk krigsindustri har vunnit på det här och till priset av ukrainsk slakt och NATOs förödmjukelse. Du kan inte förneka det. Men visst, du kan extrapolera det.
Vänligen upplys oss, hur mycket pengar handlar detta om?
"Svensk krigsindustri"
Citera
2023-08-07, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
De flesta har nog inte missat att ryssarna bedriver påverkanskampanjer långt ut på högerkanten. Det är ingen ”diskussion” som pågår där, utan regelrätt propagandamatande på samma sätt som rysstrollen sysslar med här på Flashback.

Detta är en artikel väl värd att läsa om du intresserar dig för temat:
https://amp.theguardian.com/world/2023/mar/16/russia-disinformation-us-far-right-republicans-ukraine

Aplock:
Jo. Fast även om det e lögnaktig propaganda så framgår det i din artikel det som jag skriver att konservativ media och vissa republikaner för ut den ryska propagandan. För Ryssland e det bra pm högern vinner valet i USA.
Citera
2023-08-07, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja torn som flyger som champagnekorkar är rent dålig konstruktion. Men fortsatt gäller trots allt hur man använder vagnarna.
Överlevnadschansen i leopard 2 är maximal, då dom inte används.
Citera
2023-08-07, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Överlevnadschansen i leopard 2 är maximal, då dom inte används.

Används inte - avser du med det att det inte finns några filmer av dem?
Citera
2023-08-07, 10:31
Medlem
Jofs avatar
Putin: Det började med att Ukraina slog tillbaka.
Citera
2023-08-07, 10:37
Medlem
Citat:

Haha ingen ryss som sett och filmat en har överlevt
Citera
2023-08-07, 10:39
Medlem
donald12s avatar
Säger Skabeeva att minst 284000 orcher dött?

Skabeeva said they found 284,000 obituaries on social media. Finally realistic numbers from the Russian side. The General Staff missed a few thousand somewhere. Most likely, they’ve been turned to dust or are just missing, and their relatives thought they died.

https://twitter.com/victoriaslog/status/1688271000188710912?t=RxV_WVxYOU3YgKi4d2Tyhw&s=19
Citera
2023-08-07, 10:41
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Säger Skabeeva att minst 284000 orcher dött?

Skabeeva said they found 284,000 obituaries on social media. Finally realistic numbers from the Russian side. The General Staff missed a few thousand somewhere. Most likely, they’ve been turned to dust or are just missing, and their relatives thought they died.

https://twitter.com/victoriaslog/status/1688271000188710912?t=RxV_WVxYOU3YgKi4d2Tyhw&s=19
Det finns två teorier.
Den mest logiska, eftersom hon säger att hon är chockad, är att det är ryzzka förluster.

Dock är den andra teorin också sannolik - att hon pratar om Ukrainska förluster. Däremot så är en hög sådan siffra naturligtvis inte chockerande för tanten, så därmed skådespelar hon kasst.
Citera
2023-08-07, 10:47
Medlem
Citat:
Det finns gamla klipp från början på offensiven bara.
Flera tanks slogs ut i minfälten och av pansarkanoner, drönare och flyg.
Nu står dom kvarvarande i lager, det blev väl för dyrt att använda dom.
En Leo 2 kostar 120 miljoner kr.
Som jämförelse en T90 kostar 15 miljoner kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in