2023-08-06, 22:33
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är klart att det blir billigare när ryssarna stoppar in komponenter avsett för civil användning och bygger drönare av trä och gamla vattenflaskor. Känslig militär optik från en lokal Nikon-butik:
https://petapixel.com/2022/04/11/ukraine-opens-russian-drone-finds-canon-dslr-inside/
Det är vad dom gör. De köper civila komponenter eftersom de inte kan köpa militärklassad teknologi....
Citera
2023-08-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Detta är ju totalt trams som jag raljerade helt spontant, men det värsta är att jag inte tror det skulle bli helt annorlunda i en sådan verklighet.

Precis det jag också tror. Bara sommaren kommer så blir allt bra med hjälp av alla väst leksaker. Går tyvärr inte så bra. I början antog jag det berodde på att väst inte vilja ta till för hårt så Ryssland skulle se det som en krigsförklaring. Men efter det har upptrappningen varit alldeles för slö. Såtillvida inte det kommer mycket mer inom en nära framtid blir det nog svårt att knäcka Krim.
Citera
2023-08-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Japp. RU hade trots allt avverkat 98% av sträckan fram till Kievs centrum och det från Två flanker! Se gröna fält på deep-state kartan: https://deepstatemap.live/en#8/50.877/31.868 (deep state är inte en superb källa, har någon bättre kartor, dela gärna länk).

Precis som med Wagners marsch mot Moskva får vi bönder inte tillgång till All väsentlig information.

Ryssland är "war hardened". De har tränat krig i många år. Georgien, Syrien, Tsjetsjenia och så vidare. Underskatta, håna eller driv inte med fienden förrän de är bekämpade - annars riskerar man att sänka garden.

Just den delen av det är svår att inte underskatta. Hade dom inte startat med ett magplask så hade det kanske sett annorlunda ut nu. Hade kanske kunnat funka, men så blev det inte i verkligheten.
Citera
2023-08-06, 22:41
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Jag tvivlar faktiskt inte en sekund på att Putin-regimen skulle kunna vända en fredsuppgörelse där Ryssland bara får behålla några kvadratkilometer av mindre värdefullt Donbass-område som en stor seger.

Ska jag i skrivande stund bara fantisera något skulle Ryssland kunna få det till att målet har uppnåtts och alla rysk-trogna Ukrainare nu har tagits hand om för fristad, och det ju aldrig var tal om att invadera Ukraina utan enbart en militär specialoperation för att visa USA/NATO att Ryssland inte kommer låta sig underkuvas.

Trots att Ryssland inte lade allt krut på sin militära specialoperation så lyckades de ändå hålla hela USA/NATO stången, som trots att de öst in alla sina resurser i Ukraina nu darrande inser att Ryssland klarar deras alla förenade krafter med ena armen bunden bakom ryggen.

Till skillnad från USA/NATO så är ju Ryssland ett fredsälskande land, och då de såg tecken på att USA/NATO började bli så desperata att väst funderade på kärnvapen, så insåg Ryssland att deras uppvisade kraftdemonstration mot NATO nu varit tillräcklig och oansvarigt att riskera kärnvapenkrig med desperat väst. Ryssland ville naturligtvis aldrig invadera Ukraina, men behåller nu en mindre del enbart som en symbolisk markör över USA/NATOs nederlag att försöka krossa och ta över Ryssland.

Den militära specialoperationen har alla sina offer till trots varit en stor succe, då USA/Nato nu lärt sig vad som händer om de provocerar Ryssland och håller sig i skinnet ett bra tag framöver.
Kommer Z-radikaler i landet att yla över att det är stor förlust så kan de interneras då deras uttryck att kämpa vidare enbart är påverkansoperation från USA/NATO, och en fälla för att väst skall ha svepskäl att använda kärnvapen.

Detta är ju totalt trams som jag raljerade helt spontant, men det värsta är att jag inte tror det skulle bli helt annorlunda i en sådan verklighet.
Jag tror du har fel. Att behöva lämna ifrån sig Krim och titta på när Ukraina spränger Krimbron, kommer vara svårt att vända till en seger. Putin kan försöka bäst han vill att mata på om hur framgångsrik den militära specialoperationen varit när det gäller att utrota satanister och nazister i Ukraina, men hur ska han bortförklara att de plötsligt inte har Krim längre?
Citera
2023-08-06, 22:47
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Det är vad dom gör. De köper civila komponenter eftersom de inte kan köpa militärklassad teknologi....

Till och med de civila komponenterna köps till överpris och genom mycket krångel . Swift är de uteslutna ifrån och kineserna handlar typ bara med Ryssland till överpris samt i kinesisk valuta . Hur de betalar andra mellanhänder är osäkert men det sker till ett högre pris än marknadspris iaf . De kan dessutom inte direkt klaga om de får 3 sortering .
Citera
2023-08-06, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Precis det jag också tror. Bara sommaren kommer så blir allt bra med hjälp av alla väst leksaker. Går tyvärr inte så bra. I början antog jag det berodde på att väst inte vilja ta till för hårt så Ryssland skulle se det som en krigsförklaring. Men efter det har upptrappningen varit alldeles för slö. Såtillvida inte det kommer mycket mer inom en nära framtid blir det nog svårt att knäcka Krim.

Jag har svårt att förstå det här tänket. Det är ändå Ryssland. Deras armé är/var gigantisk och Putin har lagt sanslösa pengar på att rusta år efter år. Det är bra att de klantade bort starten, bra att de verkar ha kört fast. Men Ukraina gör det här med nyss influgna vapen av olika slag mot världens andra armé (hoppas den är världens fjärde nu). Det kan omöjligt vara snabbt och lätt gjort. De är inte Sovjet, men inte en liten krigsmakt heller.
Citera
2023-08-06, 22:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är klart att det blir billigare när ryssarna stoppar in komponenter avsett för civil användning och bygger drönare av trä och gamla vattenflaskor. Känslig militär optik från en lokal Nikon-butik:
https://petapixel.com/2022/04/11/ukraine-opens-russian-drone-finds-canon-dslr-inside/

Man får ge dem att de är lite fyndiga i alla fall i sin kleptokrati. Ingen militärteknologisk organisation i väst skulle ens komma på tanken.
Citera
2023-08-06, 22:52
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Till och med de civila komponenterna köps till överpris och genom mycket krångel . Swift är de uteslutna ifrån och kineserna handlar typ bara med Ryssland till överpris samt i kinesisk valuta . Hur de betalar andra mellanhänder är osäkert men det sker till ett högre pris än marknadspris iaf . De kan dessutom inte direkt klaga om de får 3 sortering .
Läste förra året runt sommaren hur ryska "turister" åkte till Finland och stack till soptippar med vitvaror och plockade mikrochips och annat de behövde för sina vapen. Det är så illa för dem på kretsmarknaden...
Citera
2023-08-06, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag har svårt att förstå det här tänket. Det är ändå Ryssland. Deras armé är/var gigantisk och Putin har lagt sanslösa pengar på att rusta år efter år. Det är bra att de klantade bort starten, bra att de verkar ha kört fast. Men Ukraina gör det här med nyss influgna vapen av olika slag mot världens andra armé (hoppas den är världens fjärde nu). Det kan omöjligt vara snabbt och lätt gjort. De är inte Sovjet, men inte en liten krigsmakt heller.
Mycket av pengarna dom rustat för har gått till korruption det är resultatet vi ser i dag. Ryssland krigsmakt var bra på papperet men inte i verkligheten.
Citera
2023-08-06, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Mycket av pengarna dom rustat för har gått till korruption det är resultatet vi ser i dag. Ryssland krigsmakt var bra på papperet men inte i verkligheten.

Den var förvånande dålig ja. Men det är ändå Ryssland. Bara det gamla de redan hade stående är massor. Jag är mer glatt överraskad att Ukraina stod emot första smällen och hade tid att få hjälp. Men snabbt och enkelt har iaf jag aldrig trott. När Sverige var som bäst tränade vi för att sinka dom där det gick och ha någonting kvar som kunde ta emot hjälp från USA efter första veckorna. Ukraina har klarat det. Det är bra. Sen trodde jag ärligt att Ryssland var såpass normalt att de skulle backa när antalet döda blev äckligt högt, men tydligen inte tyvärr.
Senast redigerad av YBB641 2023-08-06 kl. 23:17.
Citera
2023-08-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Trump e den kandidat inom det republikanska partiet som har stöd av flest personer. Tucker har en av dom mest sedda politiska programmen även efter att han blev avskedad. Stefan Löfven kan inte räknas som höger.

Varför hoppas man på bänghögern i Ryssland när man samtidigt är ute och denazfierar Ukraina?
Citera
2023-08-06, 23:15
Medlem
Har varit så dum och trott att Ryssland stod på europeernas sida, men nu när dom börjat alliera sig med västhatande Afrika så har jag blivit arg på dom istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in