2023-08-06, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Varför finns det inga klipp när leoparderna dundrar fram i offensiven och skjuter bort ryska försvsvarsställningar?
Man brukar visa framgångar för att stärka moralen, och hålla käft när det går dåligt.

För att det är rysk taktik och resultatet av den ligger på Oryx till allmän glädje.
Citera
2023-08-06, 13:19
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Det är bara en varning om USA/NATO skulle få för sig att eskalera.

Jag upprepar frågan, igen.
Hur kommer det sig att Ryssland hotar med kärnvapen, om det går bra?
Bra enligt dig och Macgregor.

Du kan läsa och förstå en fråga i skrift?
Eller vill du bara pumpa på med din agenda?
Citera
2023-08-06, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
40 mm mot 120 mm och nästan inget pansar. Hur tänker du?
Den cv 90 som övergavs, blev bortskjuten av ett 60 år gammalt handburet pansarskott.
Det talar för sig själv.
Citera
2023-08-06, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Hela världen vet att ryzzland har ont om moderna tanks, eftersom de kör skrot från andra världskriget hela vägen från sibirien på räls. Kom in i matchen.

Och ändå tar de CV90 som trofe. Vad säger det om CV90?
Citera
2023-08-06, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Det har jag hört i över ett år. "om 2 veckor är landet i konkurs..." Landet har varit värdelöst (om än några få undantag i 500 år och kursat ett antal gånger. Jag tror på det först då vi ser det, spåkulan ger jag inte ett ruttet lingon för.
Det är finansministeriets fantastiska jobb som gör att Ryzzlands ekonomi fortfarande fungerar.
Nu senast är det en engångsskatt på alla vinstgående företag som skall täppa hål i statskassans moras.
Finansministeriet redogör för lånemöjligheter och andra finansiella instrument som försvinner i god takt.
Citera
2023-08-06, 13:22
Medlem
Citat:
Det beror på att de tunga, 70 ton, Leopsrderna måste hålla sig till vissa vägar. Det är därför de sprängs av minor. Samma sak kommer att hända med challenger och Abrams men de kommer nog NATO inte våga att skicka…
Nej så korkade är nog inte ukrainarna att dom om ryssen kör dyrbara stridvagnar rätt in i minfält utan att reflektera över konsekvenserna. Man vårdar säkert sina försvarsprodukter så dom kan användas där dom gör maximal nytta. Och Ukraina är j unte defensiva utan offensiva så varför då riskera viktig utrustning innan man röjt minfälten och slaktat merparten av dom ryska varelserna som hukar i sina grävda leriga skyttevärn.
Citera
2023-08-06, 13:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ja, det är ju så det blir när man går i överlevnadsläge och då blir det svårt att behålla några större nyanser av humanism då det hindrar att effektivt slå mot fienden och överleva.
Det är ju ingen nyhet att soldater som i början har ambition att hålla på Genevekonventionen och annat, efter en tid blir så avtrubbade och krigskadade att det inte spelar så stor roll.

Skadeglädje från att personer som medvetet och kallsinnigt dödar oskyldiga råkar illa ut är sunt i den bemärkelsen att den utgår ifrån en beskyddarvilja där förövare får smaka sin egen medicin och inte kan skada mer, snarare än att man finner glädje i lidandet i sig.

Men krigskadade personer tappar till slut alla nyanser och dödar urskiljningslöst det som indirekt eller direkt uppfattas som fiender, de amerikanska solder som massakrerade civila i Vietnmn gjorde ju det inte första hand inte för att det var kul att jävlas med civila i all allmänhet, utan att de misstänktes vara Viet-Cong sympatisörer.

Så ifall man inte själv tvingas vara i en krigszon eller utsätts för de direkta konsekvenserna av det, kan jag nog se ett värde att försöka behålla så mycket av civiliserade människors nyanser så länge som bara går.

Helt oavsett civilisationstänk undrar jag dessutom också om det inte är kontraproduktivt att hellre fälla än fria vad gäller avhumanisering av fienden, någon i Ryssland född analytiker beskrev Rysslands befolkning som att utgöras av 20% för kriget, 20% mot och återstående majoritet 60% vara apolitiska som inte är intresserade av vad makten gör så länge de kan leva sina normala liv.

Man kan ju tycka att denna majoritet är feg och passiv, men det gör dem inte nödvändigtvis onda och att betrakta dem som det leder nog inte till att de dras mer till den goda än onda sidan senare.

En stor del av ryska befolkningen är födda under förtryck och har alltid levt under förtryck, mer eller mindre, det har blivit ett normaltillstånd för dem. Man kan se en del i den yngre generationen som haft tillgång till upplysning och västerländska influencer visa ett litet hopp till fred och frihet, trots att ryssarna nu stramat åt yttrandefriheten, men det är en svag gnista. Det enda rätta är att vi hjälper Ukraina att kasta ut ryssdjävulen så fort som möjligt och sen bygger upp ett fredligt och demokratiskt Ukraina. Sen kan ryssen snegla och avundas på sitt broderfolk, har vi tur kommer revolutionen inifrån har vi otur så står ryssen vid gränsen om 20 år med vapen i hand igen.
Citera
2023-08-06, 13:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det beror på att de tunga, 70 ton, Leopsrderna måste hålla sig till vissa vägar. Det är därför de sprängs av minor. Samma sak kommer att hända med challenger och Abrams men de kommer nog NATO inte våga att skicka…

Hm, Nato skickar väl inget material till Ukraina?
Citera
2023-08-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det som är intressant denna gången, jämfört med Rysslands tidigare haverier, är att fallhöjden är mycket större.
Det finns idag en stor medelklass i de ryska storstäderna som kommer lida när krigsskadeståndet till Ukraina ska betalas. Den ryska befolkningen har också förstört hela städer i Ukraina och det kommer vara dyrt för ryssarna att betala återuppbyggnaden.

Bah, inget av det där kommer hända. Men visst, ingen av oss vet svaret. Jag skulle dock satsa pengarna på det blir väst som betalar.
Citera
2023-08-06, 13:24
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Varför finns det inga klipp när leoparderna dundrar fram i offensiven och skjuter bort ryska försvsvarsställningar?
Man brukar visa framgångar för att stärka moralen, och hålla käft när det går dåligt.

Det vore en våt dröm antar jag?
Att man tillämpar rysk krigslogik och gör sig av med sin vapen och män utan minsta tvekan.

Jag ställde en fråga till dig.

Jag som hört om Kärnvapenhot från första början, i o f s.

Röda linjer, som du vet.

Hur många röda linjer är korsade?
Hur mänga kärnvapen är sprängda?

Varför använda kärnvapen, om det går bra?
Jag utvecklar frågan med, att hota med kärnvapen.

Det kan inte vara nödvändigt om kriget går bra. Eller hur?
Citera
2023-08-06, 13:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Putins jugend förbereds för krig och får lära sig hur man plockar isär en AK. Ett fruktansvärt samhälle...

https://twitter.com/nexta_tv/status/1688125843971645440

Ni småttingar kommer vara döda inom en vecka vid fronten.....

Det blev extra osmakligt med tanke på Pepsi cola tälten de hade där. De hatar väst men kan inte hålla fingrarna ifrån västs produkter.
Citera
2023-08-06, 13:27
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Putlerjugend. Putin försöker verkligen kopiera Hitler på alla områden. Han har också enligt uppgift byggt sig en förnämlig bunker där han kan skjuta skallen av sig.

En separat bunker för att skjuta skallen av sig? Duger inte vilken bunker som helst?
Roligt att man kan få sån unik info direkt på detta forum. Putin ska dö i cancer vilken dag som helst så han behöver knappast skjuta sig i huvudet, dessutom gissar jag att han skulle föredra ett piller.

https://elisabethoglund.se/blogg/vladimir-putin-ar-svart-sjuk-i-cancer-och-i-atta-andra-allvarliga-sjukdomar-han-kommer-snart-att-do- kanske-ar-han-redan-dod-dessa-rykten-sprids-nu-fran-storbritannien-och-usa-och-fran-sv/

Vissa journalister, före detta spioner och andra underrättelsepersoner påstår till och med att Putin redan är död och att han i offentliga sammanhang har ersatts med en dubbelgångare
Senast redigerad av Africagonzo 2023-08-06 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in