2023-08-05, 18:50
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Verkar nu som att ryssen bombar från Belarus. Ska det tolkas som att Luka och hans pojkar nu officiellt är en del av kriget?

Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Kan du möjligtvis styrka det men någon länk? Jag har letat men hittar inget.

Det kan inte vara deras "Armé" utan kanske pundarna från Wagner...
Något lite om det:
Citat:
At 19:14, Ukraine’s Air Force reported that missiles had also been launched from Belarus.

"More Kinzhals! Vinnytsia, Khmelnytskyi, Zhytomyr [oblasts] [are under attack]!", the Air Force said.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/08/5/7414363/
Citera
2023-08-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Du, mr PROLETÄR!

Under hela förra veckan DEKLARERADE RYSSLAND öppet att de skulle attackera och se all båttrafik till Ukraina som MÅL för militär aktion.

Och nu sitter du här och drar valser från röven om hur hemskt Ukraina agerar???

Som sagt till andra - Lägg av för helvete. Det är ju så korkat och inbilskt att till och med ett tåg utan räls är mer behövligt och logiskt än du och dina texter om ingenting här.
Ni kan inget annat än att kalla mig fasict, kommunist, putinkramare, trumpanhängare etc och nu något nytt, PROLETÄR?

Nej det skrev jag inte. Vill Ukraina attackera militära mål i Ryssland så anser jag att dom har den rätten eftersom dom är i krig med varandra. Det finns dock två problem här. Det första är att Ryssland är en stor kärnvapenmakt och attackeras deras kärnvapenbaser eller Moskva så finns det få marginaler kvar och det drabbar oss i väst. Det andra är att Kievregimen måste balansera eventuell rysk reaktion med nyttan av dess anfall och då framför allt mot civila mål som transportfartyg. Det gör man inte nu utan försätter hela sin befolkning i risk men även framtiden för landet Ukraina.

Så jag har inget emot om Ukraina skickar iväg missiler och eller drönare för att plocka ut militära mål i ryska hamnar som haterar logistik för kriget och det får ryssarna tåla precis som dom tålde sänkningen av Moskva fartyget förra året.

Men det är inte vad som kommer att hända nu eftersom Ukraina inte har så stora möjlighet att slå ut militära mål i Ryssland utan man siktar på civila. Det är därför USA drar sig för att skicka långdistansmissiler till Kievregimen för marginalerna för USA blir för små. Vad som kommer att hända är att Kievregimen ger sig på civila ryska fartyg eller andra på väg till ryska hamnar med sina havsdrönare. Notera att ryssarna inte angripit civila fartyg i Svarta Havet utan hamnar där Ukraina lagrat vapen efter att ha missbrukat spannmålsavtalet, alltså militära mål.

Med andra ord; Ukraina har ingen flotta som kan utföra blockad på vanligt vis utan man är tvungen att använda havdrönare och då spänga civila fartyg. Sådant brukade kallas terrorism i väst och vi får väl hoppas att dessa metoder inte sprider sig i världen.

Sen att Ryssland varnat att fartygstransporter kan vara militära mål betyder inte att man spränger dom luften utan man har möjlighet att borda dom eftersom man har en flotta som kan göra det. Man har dock sprängt hamnars infrasturktur istället som gör det meningslöst att skicka fartyg till Ukraina för att undvika mer problem med västs fartyg.

Är det inte löjligt då Kievregimen leker att Ukraina är en militär stormakt då dom lever på oss och inget har?

Visst är det glasklart då man tänker efter?
Citera
2023-08-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Ryssarna har bara att svälja utskällningen och kyssa gulingarnas fötter, för att låtsas ha någon allierad av betydelse.

Varför har Ukrainzzka regimen inte vunnit efter alla tuffa vapen från NATO?! It doesn't make sense!
Citera
2023-08-05, 18:56
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ni kan inget annat än att kalla mig fasict, kommunist, putinkramare, trumpanhängare etc och nu något nytt, PROLETÄR?

Nej det skrev jag inte. Vill Ukraina attackera militära mål i Ryssland så anser jag att dom har den rätten eftersom dom är i krig med varandra. Det finns dock två problem här. Det första är att Ryssland är en stor kärnvapenmakt och attackeras deras kärnvapenbaser eller Moskva så finns det få marginaler kvar och det drabbar oss i väst. Det andra är att Kievregimen måste balansera eventuell rysk reaktion med nyttan av dess anfall och då framför allt mot civila mål som transportfartyg. Det gör man inte nu utan försätter hela sin befolkning i risk men även framtiden för landet Ukraina.

Så jag har inget emot om Ukraina skickar iväg missiler och eller drönare för att plocka ut militära mål i ryska hamnar som haterar logistik för kriget och det får ryssarna tåla precis som dom tålde sänkningen av Moskva fartyget förra året.

Men det är inte vad som kommer att hända nu eftersom Ukraina inte har så stora möjlighet att slå ut militära mål i Ryssland utan man siktar på civila. Det är därför USA drar sig för att skicka långdistansmissiler till Kievregimen för marginalerna för USA blir för små. Vad som kommer att hända är att Kievregimen ger sig på civila ryska fartyg eller andra på väg till ryska hamnar med sina havsdrönare. Notera att ryssarna inte angripit civila fartyg i Svarta Havet utan hamnar där Ukraina lagrat vapen efter att ha missbrukat spannmålsavtalet, alltså militära mål.

Med andra ord; Ukraina har ingen flotta som kan utföra blockad på vanligt vis utan man är tvungen att använda havdrönare och då spänga civila fartyg. Sådant brukade kallas terrorism i väst och vi får väl hoppas att dessa metoder inte sprider sig i världen.

Sen att Ryssland varnat att fartygstransporter kan vara militära mål betyder inte att man spränger dom luften utan man har möjlighet att borda dom eftersom man har en flotta som kan göra det. Man har dock sprängt hamnars infrasturktur istället som gör det meningslöst att skicka fartyg till Ukraina för att undvika mer problem med västs fartyg.

Är det inte löjligt då Kievregimen leker att Ukraina är en militär stormakt då dom lever på oss och inget har?

Vad gör du här moretext? Är du här för att förgifta oss med ert usla sinnes slag? Vii dett uskuldiga och vil vara veenner med vest.

Mig lurar du inte...
Citera
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
Varför har Ukrainzzka regimen inte vunnit efter alla tuffa vapen från NATO?! It doesn't make sense!
Krig har sin egen logik, har du själv något svar på frågan?
Glöm inte att det rör sig om ett fälttåg, inte om ett snälltåg.
Citera
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Litauen drar in uppehållstillståndet för över 1 000 ryska och belarusiska medborgare

https://svenska.yle.fi/a/7-10039233

"På fredagen beslöt myndigheter i Litauen att utse 1 164 ryska och belarusiska medborgare till en risk mot den nationella säkerheten. Följaktligen hävs deras uppehållstillstånd. Det framkommer i ett reportage från nyhetsbyrån AP.
Det bor över 58 000 belarusiska medborgare och över 16 000 ryska medborgare i Litauen.
Litauiska myndigheter har skickat ut ett frågeformulär till dessa personer, där det frågas om deras syn på Rysslands anfallskrig i Ukraina samt deras syn på den ockuperade Krimhalvön.
Enligt Litauens migrationsverk ska svaren i dessa formulär ha tagits i beaktande inför dagens beslut, uppger AP.
I Litauen finns det en etnisk rysk minoritet som utgör ungefär fem procent av befolkningen. De är litauiska medborgare, och var inte tvungna att svara på frågeformuläret."

Bra jobbat! Hoppas att fler länder följer efter. Alla Z-råttor som som bor i Europa bör skickas tillbaka till deras utedassland! Hoppas att Sverige gör samma!

Lettland är något mer aktiva än Litauen och kastar ut 6000 ryssar. Ett bra svar från baltstaterna på rysslands försök till att destabilisera.

Citat:
Russians in Latvia will receive a letter in September demanding them to leave the country

According to Ingmārs Līdaka, head of the Saeima Commission on Citizenship, Migration and Social Cohesion, about 6,000 Russian citizens will receive letters.
https://nitter.net/nexta_tv/status/1687451836830097409#m
Citera
2023-08-05, 18:57
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Varfoor ni inte dett viinna detta krigget som ni trude ni skullet? Vi grimma grejerna huuu?
Citera
2023-08-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Två eller kanske tre HELA noveller för att svara mig på absolut INGENTING??

Som sagt - EFTERSOM ATT RYSSLAND har HOTAT ALLA fartyg i svarta havet med militära repressalier i nu över en vecka, så undrar man ju hur du med ditt "goda" hjärta inte reflekterat över detta på samma sätt som du nu helt plötsigt går all in när Ukraina svarar med att attackera ENDAST ryskflaggade fartyg.

Kan du istället för att ägna 25 svåra minuter på att inte svara på ett skit kanske åtminstone svara på denna enkla fråga som skulle på sin höjd stjäla 4 minuter av ditt liv?
Citera
2023-08-05, 18:59
Medlem
Citat:

För att dom försvarar sig mot världens största land med världens andra (eller 4:e nuförtiden?) armé. Alla vet det. Ingen är förvånad utom du. Det som förvånar är fortfarande hur ryssen underpresterat jämfört med vad alla trodde och de förluster de tar. Inget nytt.
Senast redigerad av YBB641 2023-08-05 kl. 19:05.
Citera
2023-08-05, 19:00
Medlem
Citat:

Ukraina går frammåt - Ryssarna har grävt ner sig och minerat i ett halvår men backar trots det. Hade NATO inte snålat i början hade Ukraina varit rensat från Z-nazister vid det här laget.
Citera
2023-08-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ryssland har - hittills - dödat 10 000 civila ukrainare i kriget sen feb 22. Kommentar på det besinningslösa mördandet? Råskinn?

Fattar att du är rädd.
Det är krig och tyvärr drabbas civila och det var ju därför denna konflikt skulle ha förhandlats bort men det ville inte väst, Ukraina skulle offras för vår "frihet och demokrati". Nu är det så att Ukraina dödat massor av civila i Donabas, sina egna forna medborgare bara för att dom vände Kiev ryggen 2014. Jag har sett massor av filmer från Donbas och främst Doneskt över granatbeskjutna städer och byar med döda och skadade civila. Exakt hur många civila Kievregimen dödat vet jag inte men det är tusentals.

Det här är ju en av orsakerna till Rysslands invasion, att få ett slut på inbördeskriget som dödar etniska ryssar och rysktalande.

Jag är inte rädd för något för jag är på rätt sida av historien och har även sanningen på min sida. Det är du som senare kommer att skämmas precis som det tyska folket fick göra efter andra världskriget.
Citera
2023-08-05, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Personligen stör jag mig som sagt på uttalanden som "Love it!" och liknande i kommentarsfälten

Samma här. OK,-Ryssland har startat det här kriget och att en mängd ryssar dör som följd är en konsekvens ut av det att starta krig, men att känna glädje varje gång man ser en ryss som sprängs i bitar är bra sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in