2023-08-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127
Har en polare som jag försökte hjälpa men han skulle bestämt lämna in bilen till Hedin bil för att byta bromsar/belägg, kostnad 10.500!! På en jävla Kia.

Själv köper jag Brembo för ca 1800 med belägg och byter själv

Haha, sjukt dyrt. Kom ihåg när grannen skulle byta bromsbelägg fram på sin Honda (nån sketen vanlig bruksbil) och det kostade 7500 (för nästan 20 år sen) och gubben suckade och sa det berodde på att på Honda är ju allt "special"...

Byta belägg/skivor är så stört enkelt också, timlönen på jobbet blir ju långt över 1000 spänn netto.
Citera
2023-08-04, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Den dyra parkeringen är den billiga parkeringen ute Garage kostar ca 3tkr/månaden.

Delar kostar betydligt mindre på mindre bilar. Nyckeln till billiga reperationer är att göra det själv när man har tid över.
Nyckeln till prisbilligt bilägande är att köpa japansk kvalitetsbil = Honda, Suzuki, Mazda eller Toyota.
Finns inga genvägar - undvik Volvo, BMW, VAG - om du inte köper nytt med garanti.
Citera
2023-08-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pohjoisesta
Jag tycker TS seröst ska överväga en lite äldre Ford Focus kombi. Dom är smalare än moderna bilar men har väldigt bra lastutrymme, extra bra om baksätet fälls fram. Bonuspoäng om du köper en flexifuel som kan köra på etanol. Du tankar givetvis inte det, men skatten är lägre på sådana. Brukar vara rätt billiga verkstadsbesök/service på dom dessutom.
Focus kombi är ingen dum bil.
Vi har i familjen köpt 3 nya.
Den som ägdes längst kördes 15.000 mil på 5 år utan några som helst problem.
Dock har jag sett många Focus:ar som varit väldigt rostiga.

Vill rekommendera att du tittar på Nissan Almera.
Finns i dag 29 st på Blocket.
Priser runt 20.000:-.
De flesta lågmilare.
Almera är en doldis, och har andrahandsvärde därefter.
Mycket bil för pengarna!
Citera
2023-08-04, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, kanske det, om man står ut med en citroën....
Jag har stått ut med Citroen i snart 50 år, och har en för närvarande.
Men jag har ju en Honda och en Suzuki som "backup"!
Citera
2023-08-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Han kanske reparerar bilen själv men jag håller med om att det är billigt. Man ska vara glad om man hamnar på under 5000 för att byta bromsar och skivor bak på en bil om man lämnar in den. Kan man köpa på biltema och laga själv så kanske man hamnar på en tusenlapp

Bara en idiot köper på Biltema när man får nya märkesprodukter från Tyskland för mindre pris.
Citera
2023-08-04, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag har stått ut med Citroen i snart 50 år, och har en för närvarande.
Men jag har ju en Honda och en Suzuki som "backup"!

Touché!
Citera
2023-08-04, 11:24
Medlem
Citat:
Nyckeln till prisbilligt bilägande är att köpa japansk kvalitetsbil = Honda, Suzuki, Mazda eller Toyota.
Finns inga genvägar - undvik Volvo, BMW, VAG - om du inte köper nytt med garanti.

Måste dock tillägga att jag är väldigt nöjd med min Ford S-MAX, det är inte mycket som gått sönder på den (i princip bara slitdelar), billiga reservdelar och enkel att jobba med för det mesta.

Men håller helt med i övrigt.
Citera
2023-08-04, 11:40
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Vad ungefär betalar ni per månad för bil?
Jag vill komma undan så billigt som möjligt. Ändå ha en trafiksäker bil. Dåliga erfarenheter av bilhandlare då jag åkt på stora reparationskostnader. Så gärna tips om bra bilköp på begagnatmarknaden. Tack på förhand!
Det beror väl främst på hur många mil du kör per år. Kör man 250 mil per år så blir ju månadskostnaden betydligt lägre än om man kör 3K mil per år. Dessutom blir garanterat både ren service och även reparationer högre på de högre milen. Samt icke att förglömma - VÄRDEMINSKNINGEN! Värdeminskningen på en nyare bil är ENORM jämfört med en bil du ex köper för 10K kronor som i princip har NOLL i värdeminskning.
Citera
2023-08-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pohjoisesta
Jag tycker TS seröst ska överväga en lite äldre Ford Focus kombi. Dom är smalare än moderna bilar men har väldigt bra lastutrymme, extra bra om baksätet fälls fram. Bonuspoäng om du köper en flexifuel som kan köra på etanol. Du tankar givetvis inte det, men skatten är lägre på sådana. Brukar vara rätt billiga verkstadsbesök/service på dom dessutom.
Focus gen1 är väldigt obekväma från min erfarenhet, dåliga stolar bland annat. Men annars okej. Etanolen kan ju vara lite skoj, den kostar ju trots allt 36% mindre än bensin idag vilket borde iaf vara gynnsamt ekonomiskt.
Citera
2023-08-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Tack för tips! Oj hur kan större reparationer kosta bara ca 1000 kr/år, minns jag fick lägga ut flera tusen var o varannan månad för min gamla VW Golf.

Golfar rasar som timmerhus. Hade en avensis jag körde 20 000 mil med, allt som byttes på den va service....

Skillnad på bil och bil :P

Nya ägaren har bytt länkarmar och kam rem & ac är nu paj -nuvarande mätarställning ~38k.
Senast redigerad av Chilledippen 2023-08-04 kl. 12:39.
Citera
2023-08-04, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Haha, sjukt dyrt. Kom ihåg när grannen skulle byta bromsbelägg fram på sin Honda (nån sketen vanlig bruksbil) och det kostade 7500 (för nästan 20 år sen) och gubben suckade och sa det berodde på att på Honda är ju allt "special"...

Byta belägg/skivor är så stört enkelt också, timlönen på jobbet blir ju långt över 1000 spänn netto.

Precis! Men enligt min kompis så kan "BARA" stora aktörer göra sådant jobb förklarade att vi kan köpa delarna och åka till en mindre firma, men men.

Innan jag började hobbymeka så lämnade mitt ex in våran bil på en babbefirma och hon sa, "byt allt" och hon frågade inget om pris .

7500 för skivor och belägg
Senast redigerad av Sandro127 2023-08-04 kl. 13:44.
Citera
2023-08-04, 14:08
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Hamster eller häst?

Marsvin, katt & häst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto