2023-08-03, 17:43
Medlem
Jag försöker förstå varför det i vissa afrikanska länder skaffas unge på unge och man får se bilder på 2-3 åringar som bara har skinn och ben och får bli matad med Välling av utländska hjälporganisationer, i bästa fall. Och jag får känslan av att mamma och pappa ändå skaffar ett till barn.

Jag försöker verkligen sätta mig in i det här beteendet. Även fast det pratats om att det är förbjudet med preventivmedel så skulle jag aldrig riskera få en till unge under inga omständigheter. Man förstår att tidigare barn kommer dö av svält och man skaffar en till samma sak efter typ 10e barnet borde man förstått?

Jag tänker att det kanske finns någon afrikanska som flytt till Sverige och råkat ut för det här?

Jag försöker sätta mig in i tankesättet. Fotona på barnen berör mig illa.
Citera
2023-08-03, 17:45
Medlem
zombie-nations avatar
Om det skulle vara ett ständigt drabbat område skulle det inte bli fler barn, eftersom kvinnan inte är fertil under svält.
Citera
2023-08-03, 17:46
Medlem
De knullar som galningar där och saknar väl p-piller, kondom mm. Har de inte råd med mat har de knappast råd med preventivmedel.
Citera
2023-08-03, 17:54
Medlem
Dikaturer så klart. Var det svårt?
Citera
2023-08-03, 18:03
Medlem
Så länge allt går bra, så länge skörden är god, så finns det väl ingen orsak att inte skaffa fler barn.
Och skiter det sig står FN där med matpaket, betalda av skattebetalare i väst.

Idag står 80 länder på listan över mottagare i FNs matprogram "World Food Programme".
https://www.wfp.org/support-us/stories/donate?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campai gn=12117193101&utm_content=116548224917&gclid=Cj0K CQjwoK2mBhDzARIsADGbjeporGbaO-olk1VXOrIYLoOHFvwB6N9HIlRkJUzj7Oxy_9WHTzNj9u0aAt1C EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Desstuom 15-20 pågående katastrofer.

Det är nästan hälften av världens länder, och mer än hälften av världens befolkning.

Ju längre vi väntar med att göra något åt detta desto fler blir det, och till slut kommer något att gå sönder. Då kommer människor hellre migrera än svälta till döds. Så då "måste" dom ju få komma hit.
Citera
2023-08-03, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Så länge allt går bra, så länge skörden är god, så finns det väl ingen orsak att inte skaffa fler barn.
Och skiter det sig står FN där med matpaket, betalda av skattebetalare i väst.

Idag står 80 länder på listan över mottagare i FNs matprogram "World Food Programme".
https://www.wfp.org/support-us/stories/donate?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campai gn=12117193101&utm_content=116548224917&gclid=Cj0K CQjwoK2mBhDzARIsADGbjeporGbaO-olk1VXOrIYLoOHFvwB6N9HIlRkJUzj7Oxy_9WHTzNj9u0aAt1C EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Desstuom 15-20 pågående katastrofer.

Det är nästan hälften av världens länder, och mer än hälften av världens befolkning.

Ju längre vi väntar med att göra något åt detta desto fler blir det, och till slut kommer något att gå sönder. Då kommer människor hellre migrera än svälta till döds. Så då "måste" dom ju få komma hit.
Tror du detta beror på att det inte finns mat? Hur kan de rika i samma område ha mat?
Citera
2023-08-03, 18:35
Moderator
Ancistruss avatar
Inte heller att förglömma att våldtäkt av valfri förbipasserande kvinna är i det närmaste att betrakta som en nationalsport i delar av Afrika.
Citera
2023-08-03, 18:50
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Jag försöker förstå varför det i vissa afrikanska länder skaffas unge på unge och man får se bilder på 2-3 åringar som bara har skinn och ben och får bli matad med Välling av utländska hjälporganisationer, i bästa fall. Och jag får känslan av att mamma och pappa ändå skaffar ett till barn.

Jag försöker verkligen sätta mig in i det här beteendet. Även fast det pratats om att det är förbjudet med preventivmedel så skulle jag aldrig riskera få en till unge under inga omständigheter. Man förstår att tidigare barn kommer dö av svält och man skaffar en till samma sak efter typ 10e barnet borde man förstått?

Jag tänker att det kanske finns någon afrikanska som flytt till Sverige och råkat ut för det här?

Nu har jag inte satt mig in i någon data bakom det hela. Men jag kan tänka mig att det ungefär ligger till såhär.. Korrupt styrande eller krig som fördelar resurser uselt där de rikaste får allt. Människor i överlevnadstillstånd tänker inte så långt framåt i tiden, de tänker på omedelbara behov snarare än långsiktiga planer. Saknar grundförståelse i biologi. Medel IQ i dessa länder ligger på 60-80 vilket inte gör saken bättre, men det beror troligen på näringsbrist och ingen tillgång till skola.

Många tror att det handlar om brist på planetens resurser. Men det handlar mer om att dessa skitländer inte tar hand om sina invånare, sedan pressar de pengar av västerlänningar. Där man kan fråga sig hur mycket av dessa pengar som faktiskt kommer fram.
Senast redigerad av Saltkungen 2023-08-03 kl. 18:57.
Citera
2023-08-03, 18:54
Medlem
Stenballes avatar
Okej, såhär är det.

En delförklaring är brist på preventivmedel, eller kulturella/religiösa hinder mot att använda dessa, men den största anledningen är fattigdom.

Går du tillbaka 200 år i tiden i Sverige, så födde de flesta kvinnor barn, och flest barn fick de fattigaste, bönderna.
Var/är man fattig så behöver man ett antal barn som kan försörja en när man blir gammal och/eller sjuk.
Det enda man har av värde är med andra ord den yngre generationen och dennes möjlighet att bidra till uppehället.
Så har det sett ut över hela världen, så det beror i första hand inte på religion, kultur eller våldtäkter...

För att plocka fram ett väldigt tydligt exempel så ta en titt på Saudiarabien.
1950 hade de en fertilitetsgrad på 7,6 barn/kvinna.
Sedan började oljepengarna att strömma in, landet blev rikt, människor fick det bättre rent ekonomiskt och de sociala trygghetssystemen byggdes upp.
Idag, 75 år senare är födelsetalen nere på 2,4 barn/kvinna.

Samma religion, samma kultur, men ekonomiskt välstånd har minskat barnafödandet.

https://www.globalis.se/Statistik/antal-fertila?country=328
Citera
2023-08-03, 19:00
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Den största orsaken är att många män i Afrika ser kvinnor som sin egendom. Där med får döttrarna ingen utbildning utan gifts bort till vänner eller vänners söner och så börjar det pökas utan att tjejen vet vad som händer.

Så ska vi förebygga undernärda barn så ska vi satsa på att utbilda flickor och se till att de lät sig läsa och driva företag så de kan försörja sig själva, vara fris från att reproducera sig för att någon ska ta hand om dem när de blir gamla och kan läsa på och införskaffa preventivmedel
Citera
2023-08-03, 19:23
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021

Ja, säg det. Min fru är från Uganda och säger att verklig svält är extremt sällsynt. Hon , hennes mamma och hennes mormor har aldrig upplevt det (och då pratar vi sedan mitten av 40-talet).
Krig, inbördeskrig, politiska oroligheter, missväxt ja. Men verklig svält nej.
Det är ingen rik familj vi pratar men de har inte bott i några bajshyddor (ytterst få afrikaner gör det).
Citera
2023-08-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerEricsson
Dikaturer så klart. Var det svårt?
ja det där får du leda i bevis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera