2023-08-03, 02:52
Medlem
Revolteras avatar
Jag har ett antal såna här sopkartonger i wellpapp från Biltema som jag tänkte måla i olika färger för återvinning av papper, plast osv.

Men jag behöver tips på vilken slags färg som borde funka bäst.

Jag har två kriterier:
1. Färgen ska naturligtvis inte deformera eller försvaga kartongerna.

2. Det ska vara billigt eftersom dessa sopkartonger är 78cm långa x 38cm breda
Citera
2023-08-03, 03:13
Medlem
Blir det inte blött om man ska måla dem?
Allt utom krita blöter väl ner kartongerna och sedan är de förstörda.
Det kanske går att använda någon sorts självhäftande film. Det finns väl sånt för bänkar och dylikt och det borde väl fungera på papp också?
Eller så använder du tyg eller liknande och som du kan häfta fast.
Citera
2023-08-03, 03:19
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera
Jag har ett antal såna här sopkartonger i wellpapp från Biltema som jag tänkte måla i olika färger för återvinning av papper, plast osv.

Jag har två kriterier:

Du har länkat till en produkt i wellpapp, inte kartong det är två olika material.

Men är dina i kartong så borde det funka att spraymåla dem med typ hobbyfärg, ta det bara försiktigt med första lagret och låt det torka ordentligt innan du täckmålar.
Citera
2023-08-03, 05:22
Medlem
Finansvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera

Jag har två kriterier:

Men det där är väl mer för kontoret. Det är knappast ingen alltiallo soptunna för den kommer gå sönder, bli förstörd, men att ha en på kontoret, vid skrivbordet och kasta papper och sådant i blir nog bra.

Du kan måla den i vattenbaserad hobbyfärg. Enkelt och bra. Men måla inte för mycket på en och samma gång. Stryk bara på med en viss måtta.
Citera
2023-08-03, 08:13
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har provat att måla lådor i samma material.
Det funkar med precis vad som helst, lådorna säckar inte ihop av den lilla fukten.
Men det verkade som att kartongen inte styvnade när färgen torkade, mot vad man tror.
Bäst resultat gav färg med lacknafta som lösningsmedel, alltså klassiska stinkande färg, då vart de rejält mycket stabila och snygga.
Citera
2023-08-03, 19:29
Medlem
BackToHegels avatar
Jag har "tapetserat" lådor i kartong med papper som kommit med som dämpande packmaterial. Lim utblandat med vatten som tapetklister, det skrynkliga pappret ger fin struktur. Sen målade jag med kaffe. Det blev väldigt bra.
Citera
2023-09-23, 16:21
Medlem
Brun
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här