2023-08-01, 19:48
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Att det sitter några tyckare hemma på stugan och lajar ihop konspiratoriskt trams om varför MH fälldes i tingsrätten innebär inte att bevisningen "spricker". MH är dömd för mord och bevisningen nu när detta har överklagats till hovrätten är om något ännu starkare.

Det skall bli intressant om det överhuvudtaget kommer fram någon bevisning eftersom den saknas hittills. Domen är baserad på en serie hyfsat orimliga antaganden. Vi får helt enkelt se.

Jag ser det hela utifrån min yrkesroll som jurist. Jag har +20 år i yrket. Jag skriver inte för att övertyga någon om något utan försöker klargöra hur en jurist ser på fallet så att du tex kan få inblick. Vi har oftast inte tid eller ork eller anledning att sitta och skriva på nätet eller ens titta tillbaka på gamla fall. Vi låter det helt enkelt bero och rullar vidare till nästa förhandling som ambulerande diverseförsäljare i juridik.

Men jag har haft semester ett tag och det här förbannade vädret har gjort att jag sitter kvar handlingsförlamad i stan ensam och läser. (sällan haft en tråkigare semester) Mest skönlitteratur men även domar. Det här är ett intressant fall. Kanske det intressantaste på länge. Tittar in då och då. Just nu står allt och stampar, men jag skall försöka få tid att följa med i Hovrätten.

Att fallet är intressant framgår inte minst av mängden åsikter. Jag försöker dock inte att ha någon åsikt.
Jag har inga känslor för någon av de inblandade. Jag känner inte dem. Det är dock svårt att komma runt att åtalet mot just Maja är svagt och den fällande domen ännu svagare. Jag ser inte det du ser helt enkelt. Där är jag och och vår främste kriminolog, den gamle professorn Leif GW överens.
Citera
2023-08-01, 19:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kan tillägga på tema stoppa grejer i öronen att MH hade ett par Airpods Pro. Apples egna hörlurar. De ser man i fup att hon använder på morgonen hemma några timmar efter mordet.

Hon har även en app för att kunna spåra dessa lurar om hon tappar bort dem. De är väldigt dyra.

De har nämligen ”Active Noise Cancellation”.

De funkar som så att det finns mikrofoner utanpå och inne i den del som går in i örat och tekniken funkr som så att när luren upptäcker ljud så skickar den ut ”anti-ljud för att störa ut det.

Mig veterligen fungerar bara denna teknik när man spelar upp ljud i lurarna.

Men sådan aktivitet ser vi inte i analysen av hennes användardata.

Tanken är alltså att en mobilberoende tonårstjej hade kunnat somna med dessa lurar i öronen.

Lurarna har även sådan teknik som typ ”bygglurar” a la Peltor med adaptiv tranparens Apple kallar det. Alltså att även om man står i med lurarna så kan man höra folk prata runt om en.

Apples Airpods Pro är alltså ganska isolerade utan själva tekniken. Alltså pga sin utformning.

NY Times har gjort test av alla lägen och bara att stoppa in lurarna i öronen så dämpas ljud med 8 decibel.

Källa:

https://www.nytimes.com/wirecutter/blog/can-airpods-pro-protect-your-hearing/

En sån här mackapär använde de som ”låtsasöra”.

https://www.grasacoustics.com/products/ear-simulator/product/786-ra0402

Jag har inte orkat läsa allt men tror de använde nån annan mackapär för att filtrera bort vissa ljud osv men runt 10 decibel kanske det dämpas då om hon ”glömt” lurarna i öronen. Och är så fallet så har hon antagligen glömt det också med tanke på att hon inte nämner något om Airpods som ”öronproppar” vid sömn denna festnatt.
Kan hon ha haft "brus" i lurarna utan att det syns i tömningen de gjort?
Citera
2023-08-01, 19:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vill inte kalla det som lögner från de som tror på detta.

Det är förmodligen deras övertygelse och därmed hur man tolkar det som finns i FUP och det som sägs under rättegången.

Vet sedan tidigare fall jag följt att det blir många olika tolkningar av bevisen. Detta att det är tolkningar av något, det är kanske det viktigaste att ta till sig.

Vissa kan anse att deras tolkning är sanningen.
Så är det nu inte.

Till och med rätten måste ju göra en slags tolkning av det som utredningen kommit fram till.

Jag delar inte din uppfattning, men anser att det inte hör till trådens ämne och tar därför inte upp det här. Radera gärna lite i din inkorg så man kan skicka PM till dig. Din inkorg är full.

Hovrätten skall tolka bevisen mot Johanna och Maja och avgöra vad som är bevisat bortom rimligt tvivel och inte. Vi i tråden skall väl ändå inte döma dem i förhand på mycket lägre beviskrav än vad domstolen har att göra?
Citera
2023-08-01, 20:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Man kan sätta airpods i active noise-cancellation mode utan att spela någon musik. Det är enkelt gjort och en grundläggande funktion, särskilt för oss frekventa flygresenärer
Citera
2023-08-01, 20:04
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
+100 👍
Ja frias Maja så kommer hon ändå inte få det lätt, det känns bra att veta.
Alla har fastnat i olika teorier om Maja var med i badrummet eller inte, egentligen skiter jag i vilket.
Maja var i lägenheten när Tove blev mördad, ljög för förhörsledarna hur länge som helst.
Folk försöker pracka på Maja ännu mer diagnoser och att hon måste ha varit livrädd, med mera med mera. Så tröttsamt

Jag hoppas att Toves anhöriga inte är härinne och läser skiten..

Ja det finns folk i Vetlanda som kommer att skipa sin egen rättvisa för T om M går fri för mord.
Så ja hon kommer att få ett helvete i Vetlanda, detta gäller även för J om hon också skulle lyckas att nästla sej ur mordåtalet.
Citera
2023-08-01, 20:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Att det sitter några tyckare hemma på stugan och lajar ihop konspiratoriskt trams om varför MH fälldes i tingsrätten innebär inte att bevisningen "spricker". MH är dömd för mord och bevisningen nu när detta har överklagats till hovrätten är om något ännu starkare.

Du har rätt i att bevisningen inte spricker. Det finns ingen bevisning. Den kan inte spricka.

Det enda som kommer att spricka är den inkompetenta rasistiska tingsrättens dom, den som aldrig ens kommer vinna laga kraft.

Bevisningen mot Johanna har stärkts genom det nya rättsmedicinska tilläggsprotokollet.

Den redan obefintliga bevisningen mot Maja har blivit ännu mer obefintligt genom att Rullman nu har bevisat att Maja ägnade sig åt sin telefon vid tidpunkten för när han menar att hon skulle ha hållit i Toves armar, vilket hon alltså bevisligen inte gjorde.
Citera
2023-08-01, 20:08
Medlem
Citat:

Om du med brus menar den här ljudreduceringen så bör det vara så om jag fattat det rätt att lurarna måste vara kopplade till iPhonen med bluetooth (det loggas som användardata med tidsstämpel) och något måste ”spelas upp” i lurarna för att denna ”noise cancellation” ska funka.

(Om du menar typ brus som när TV:n står på med ”myrornas krig” så finns nog inget sådant i sammanhanget.)

Generellt så loggas allt som kopplas via bluetooth och om tjejerna laddat mobilen under natten så syns det när den laddaren sätts i och tas ur. Samtidigt som laddningen pågår så loggas …31,32,33,34% osv med tidsstämpel för resp siffra/batterinivå. Batteritemperaturen loggas också.

Jag skulle nog säga att det råder lite tveksamheter inom mig om man verkligen hittat allt i mobilen där. De har säkert varit noggranna med det valda programmet Axiom men det finns andra.
Citera
2023-08-01, 20:09
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Absolut, det var därför Maja blev både blind, hör ingenting pga brus och handlingsförlamad, därför kunde ett mord begås för att Maja är en struts som stoppar huvudet i sanden.

Stackars stackars Maja som var tvungen att lyssna på Toves dödskamp...
Citera
2023-08-01, 20:16
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja det finns folk i Vetlanda som kommer att skipa sin egen rättvisa för T om M går fri för mord.
Så ja hon kommer att få ett helvete i Vetlanda, detta gäller även för J om hon också skulle lyckas att nästla sej ur mordåtalet.

Tror att Maja är en livrädd person rent allmänt. Det kan jag förstå. Hon verkar tro att hon måste ljuga och försköna för att bli trodd. För att inte bli rackad ner på. Omhuldad och bortskämd av föräldrarna med dyra prylar, gratis körkort etc.
Men i juridiken är hon lost.
Hon kan inte ljuga där, hon kommer inte bli trodd. Jag hoppas att Gillberg "ruskar om henne" och ger henne en bättre plattform att stå på nu i HR. Är hon oskyldig så måste hon säga sanningen. Inget annat än sanningen.
Citera
2023-08-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Alldeles rätt. M har inte ljugit om antalet gånger hon var in och kollade efter T, men information ur FUP förvanskas i tråden där sanningen allt oftare har kommit att bli sekundär.

Det är heller inte sant att M har beskrivit sig själv som redlöst berusad. Att hon var hyfsat dragen kan vi räkna ut med hjälp av uppgifter om intagen alkoholmängd under kvällen.

Entrévärden på Nöjet har vittnat om att han sett Maja se upprörd ut och sprang ut och in 3-4 gånger under kvällen. Klockan 01:30 ser han Maja stå utanför med armarna i kors. Entrevärden frågar vem dom väntar på och hon svarar en kompis. Man kan inte bortse från hans vittnesmål för att det inte finns bilder med i FUP på alla gånger hon går in och ut.

Det har nog inte undgått någon som läst FUP att Maja gärna tar upp hur mycket hon druckit och hur vinglig det var på hemvägen. Och alla gånger hon behöver gå på toa för hon mår illa. Förhörsledarna tar själva upp detta med henne, att ingen förutom hon själv upplevt henne som påtagligt berusad.

Bland det första hon säger i förhöret under rättegången är att hon druckit 3 glas vin på förfesten på tom mage (vilket också är en lögn), trots att åklagaren ber henne börja berätta om vad hände på Nöjet. Därefter berättar hon att hennes kompis köpte en stor redbull vodka 6 a! Lite senare köper hon en själv, som hon sveper! Detta berättar hon under dom 2 första minuterna under rättegången, trots att hon inte fått en enda fråga om hur mycket hon druckit. Hennes egna ord i rätten, är att hon var väldigt påverkad!
Senast redigerad av Heretic77 2023-08-01 kl. 20:19.
Citera
2023-08-01, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja du och dina fantasier. Rättsläkaren har ingen bestämd uppfattning om hur det gått till, och den versionen jag gav utesluts inte av rättsläkarens utlåtande. Återigen så förstår alla normalt funtade människor det.

Jösses vad du är ute och cyklar. Det jag skriver stämmer utmärkt med rättsläkarens utlåtande om att skadorna på armbågar och rygg kan ha kommit av att Johanna satt på Tove när Tove var inkapaciterad. Vilket rättsläkaren också påtalar, att slaget i huvudet kan ha inkapaciterat Tove. Det jag skriver är helt i linje med rättsläkarens utlåtande. Det är bara du som antingen blundar för fakta och bara fabulerar, eller helt enkelt inte förstår innebörden av det rättsläkaren säger, och istället fabulerar.

Det är en tanke du inte kan leka med eftersom rättsläkarens uttalande och min version inte står i strid med varandra på något vis. Det är som sagt bara i dina fantasier du kan leka med sådana "tankar" eftersom det kräver att du först binder dina ständiga halmgubbar.

Rättsläkaren har redan klart och tydlig förklarat att Johanna kan ha strypt Tove på detta vis, och det är precis vad jag utgår ifrån, fakta, till skillnad från dina James Bond-fantasier.

du vill påminna om din fantasi, håhåjaja

Hur vet du att det inte stämmer?
Nej visst ja, det vet du ju inte. Det är bara i dina fantasier, som du tror är verkliga fakta.

Stackars liten. Att Johanna tappade kroppen betyder ju inte att hon inte lyckats flytta på den. Om den inte låg i förrådet, så betyder ju inte det att den inte kan ha legat någon annanstans.
Jag förstår att det här är långt över din förmåga att förstå, men det kan ha varit på många olika sätt. Det är bara i dina fantasier som det enda möjliga är det du hittar på.

Du får nog läsa rättsläkarens tilläggsinlaga lite bättre. Tvärtemot vad du påstår så säger rättsläkaren att skadorna på Toves rygg inte har uppstått när Tove varit inkapaciterad. Skadorna har uppstått när Tove gjort aktivt motstånd. Sid 31 i tilläggsinlagan:
Citat:
Att undersökningsfynd av typiska s k ”mottrycksskador” på ryggen och armbågarna är förenliga med att Tove Tönnies under en viss tid legat med rygg och armbågarna på ett hårt underlag samtidigt som de hållits tryckta mot underlaget och att dessa skador i sammanhanget är förenliga med att de representerar en variant av avvärjningsskador, d v s att Tove Tönnies under en viss tid försökt göra motstånd samtidigt som förövare försökt tygla henne,
Låt mig upprepa: Tove har gjort aktivt motstånd. Det är bara i din fantasi som Tove har legat utslagen medan Johanna i lugn och ro har kunnat testa lite olika agent-grepp som hon googlat på. I verkligheten har det varit ett tumult där Tove har hållits ner på golvet när hon har försökt komma loss.

Så nu har Johanna flyttat kroppen ändå? Vart då om man får fråga?
Citera
2023-08-01, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon ljuger om hur många gånger hon gick in på Nöjet för att leta efter Tove, om hur full hon var, att hon inte ätit på hela dagen, att hon sovit medans hennes telefon haft saker för sig, att hon var på efterfest hos nån kille när hon i själva verket var hemma hos J och bar Toves livlösa kropp.

Kan dessa lögner vara en ledtråd till att vi inte ska lita på Maja när hon säger sig vara 110% säker på att hon inte var med i badrummet?
Maja är inte trovärdig. Det är för mycket lögner för att man ska våga lita på något hon säger. Den där lögnen hon drog för sina föräldrar om efterfesten är typisk: minsta lilla som kan leda till besvärliga frågor så drar hon direkt en lögn för att komma undan. Hon är som det där barnet som vi pratade om tidigare med glass runt munnen som säger "Nej, jag har inte ätit nån glass!". När hon säger att hon inte har varit i badrummet så litar jag till 110% inte på henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in