Citat:
Det skall bli intressant om det överhuvudtaget kommer fram någon bevisning eftersom den saknas hittills. Domen är baserad på en serie hyfsat orimliga antaganden. Vi får helt enkelt se.
Jag ser det hela utifrån min yrkesroll som jurist. Jag har +20 år i yrket. Jag skriver inte för att övertyga någon om något utan försöker klargöra hur en jurist ser på fallet så att du tex kan få inblick. Vi har oftast inte tid eller ork eller anledning att sitta och skriva på nätet eller ens titta tillbaka på gamla fall. Vi låter det helt enkelt bero och rullar vidare till nästa förhandling som ambulerande diverseförsäljare i juridik.
Men jag har haft semester ett tag och det här förbannade vädret har gjort att jag sitter kvar handlingsförlamad i stan ensam och läser. (sällan haft en tråkigare semester) Mest skönlitteratur men även domar. Det här är ett intressant fall. Kanske det intressantaste på länge. Tittar in då och då. Just nu står allt och stampar, men jag skall försöka få tid att följa med i Hovrätten.
Att fallet är intressant framgår inte minst av mängden åsikter. Jag försöker dock inte att ha någon åsikt.
Jag har inga känslor för någon av de inblandade. Jag känner inte dem. Det är dock svårt att komma runt att åtalet mot just Maja är svagt och den fällande domen ännu svagare. Jag ser inte det du ser helt enkelt. Där är jag och och vår främste kriminolog, den gamle professorn Leif GW överens.