2023-07-30, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
1991 vid Ukrainas bildande hölls en fokomröstning, där en överväldigande majoritet, representerade alla delar av befolkningen stödde Ukrainas självständighet.
Någon ny folkomröstning behövs därför inte!

Självfallet behövs inget nytt val, även om majoriteten av Krim röstade för att bli med Ryssland (likaså kommer Donbass det, därav vill NATO ej tillåta detta även under FN-observation).

Socialdemokraterna vann valet 1991 i Sverige. Någon nytt val behövs därför inte! Eller hur?
Citera
2023-07-30, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Jag skiter väl fullständigt i om jag gör nytta eller inte för någon av parterna. Jag skriver bara om hur det är. Jag betackar mig för ryssar och just därför skulle jag aldrig vilja ha en clown som Zelynsky till ledare som medvetet provocerat den ryske björnen att komma beväpnade i hundratusental över gränsen redo att lemlästa och våldta till sista man.

Bra , nu ökade du på rysshatet igen !
Lemlästa och våldta är negativt i väst .
Bara ryssar gillar sådant.
Känns ibland att du skriver för väst ,,för att visa hur obehagliga ryssar är .
Citera
2023-07-30, 09:10
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Börjar bli dåligt med folk

https://twitter.com/tatarigami_ua/status/1685531165686456325?s=46&t=aBWJ_KvAhg3avHNHjWGgAw
Ja det är väl ändå onödigt för ryssen att fortsätt bygga i Mariopul. Stan är snart i Ukrainas händer igen.

Byggjobbarna gör kanske större nytta som kanonmat.
Citera
2023-07-30, 09:12
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Haha om geopolitik vore så enkel
Så enkelt är det förutom för gnällorcher som inte kan skilja på mitt och ditt.
Citera
2023-07-30, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
Självfallet behövs inget nytt val, även om majoriteten av Krim röstade för att bli med Ryssland (likaså kommer Donbass det, därav vill NATO ej tillåta detta även under FN-observation).

Socialdemokraterna vann valet 1991 i Sverige. Någon nytt val behövs därför inte! Eller hur?

Hur gör vi med alla historiskt ukrainska oblast som blev ryska samtidigt som krim blev ukrainskt?
Ska de få rösta?

Hur ofta får svenska och ryska regioner rösta om vilket land de ska tillhöra?

Dumma jävla vatniks....
Citera
2023-07-30, 09:14
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursäkta mig, men det här med rebellrörelser och våld - vad gjorde NATO med rebeller i Libyen, Tunisien, Syrien bland flera? https://en.wikipedia.org/wiki/American-led_intervention_in_the_Syrian_civil_war

Eller ännu värre, om någon annan startade rebellrörelsen och drev bort ovanstående länders kommunen/länet mot din vilja eftersom du ser dig som NATO-vänlig. Skulle du då klaga över att landet "ändlöst bombade" området eller skulle du vilja att landet tog tillbaka kontrollen?

Är det OK om vi gör det men inte om andra gör det? Krim röstade i absolut majoritet att lämna den genomkorrupta Zelensky regimen. Likaså vill Donbass det, självfallet ville inte NATO tillåta val i Donbass trots att Ryssland sade att de skulle låta FN observera att det var rättvist. När Elon Musk tweetade och rekommenderade ett val i Donbass blev han sågad av Zelensky och NATO. Inget val. Bara krig. Du är en hycklare i dina utlåtande och ståndpunkter. Ursäkta mig.

Om vi tar ett exempel från t.ex. Estland så är 35% "ryssar" här . Varför? Jo den välvilligt befriaren(gissa vem) identifierade så många nazister I befolkningen så de måste flyttas bortom Ural där de snart frös ihjäl.

I stället implanterades renrasiga ryssar som skulle höja nivån. Gratis utedass och tre års vodkaförbrukning kan ha varit en morot.

Måste Estland avträda marken där dessa ryssättlingar bor till Imperiet? Nej, lika lite som någon del av Ukraina behöver lämnas över. Gamla folkrättsliga brott kan inte ligga till grund för några anspråk.
Citera
2023-07-30, 09:23
Medlem
StigEngstroms avatar
https://youtu.be/manIushJEUM
Rysk debattör inleder:
"Antingen vinner vi eller så kommer våran nation eller folk inte att finnas mer:
Hmm, detta låter bekant, var i historien har vi hört det någonstans när allt gick åt helvete?
Citera
2023-07-30, 09:23
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Det är statens egen lagstiftande församling som beslutar om folkomröstningar, inte några ryska conquistadorer.

Citat:
Det här tror inte ens du själv på. Du resonerar ju som Fan själv läser bibeln.
Citera
2023-07-30, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
??? Ukrainska kvinnor och barn våldtas = Ryssarna 'vinner'?
Missförstod jag ditt inlägg?

Förövrigt tror jag inte Ukraina kommer tillämpa den taktiken för att återta sitt land.

Ingen vinner. Det är patetiskt att hävda endera.
Det var det jag menade.
Citera
2023-07-30, 09:26
Medlem
Citat:
Är det en seriös fråga? Klart det hade varit en stor skillnad. Nu har du NATO som pumpar in vapen, utbildning, GPS, information. Det är i stort sett NATO som krigar mot Ryssland. När detta fortsätter och eskalerar på detta sätt - vad tror du konsekvensen kommer bli? Tror du på allvar Ryssland kommer överge Donbass och Krim utan kärnvapen om det skulle komma till den punkten? Eller att Ryssland kommer att acceptera att Moskva bombas hejdlöst av NATO-vapen av NATO-utbildade "ukrainska" soldater? När kommer taktiska kärnvapen in i bilden?

NATO ser inte gott om Kina skulle leverera vapen till Ryssland, vilket de påpekat många gånger. Hade det varit ok om Ryssland byggt dem själva?

Självklart är det en seriös fråga.

Med din logik blir ju konsekvensen att det var USA som eskalerade Andra Världskriget, Sovjet som eskalerade Vietnamkriget och Kina som eskalerade Koreakriget. Tycker du verkligen att man kan se det på det sättet? Utan USA:s stöd med vapen och materiel hade med stor sannolikhet Tyskland vunnit Andra Världskriget, USA hade vunnit Vietnamkriget om inte Sovjet beväpnat Nordvietnam, Nordkorea hade krossats om inte Kina hade ingripit. Osv.

Och att Ryssland kommer att överge Donbass? Självklart. Putin gör vad som helst för att rädda sig och sitt styre. Han skulle sälja sin mormor om han tjänade på det. Donbass kommer han inte tveka en sekund att förhandla bort om han behöver. Krim kan säkert vara svårare att avstå. Och att du skriver att Putin skulle sätta in kärnvapen på territorium som han betraktar som sitt och som befolkas av hans folk bekräftar att du också inser att han är beredd att överge områdena.

Och återigen så är det ju faktiskt Putin själv som dragit in alla "Nato-vapnen" i Ukraina. Utan hans invasion av Ukraina hade det inte funnits några Natovapen där. Nato bistod Ukraina med lite träning efter Rysslands förra angrepp 2014, men vapenleveranserna startade efter invasionen för 18 månader sedan. Att det finns Natovapen i Ukraina är alltså i högsta grad självförvållat av Ryssland och därmed ska man inte klaga. En skurk ska inte klaga över att hamna i fängelse om man begått ett brott; utan brottet heller inget straff. Enkel logik egentligen, men antagligen för svår för ryssarna.

Till sist en liten detalj. Nato pumpar inte in vapen. Nato har inga egna vapen att pumpa in ens. Det är olika länder, vissa Natoanslutna andra inte, som "pumpar in" vapen i Ukraina.
Citera
2023-07-30, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Många olika skäl som hela tiden anges men hursomhelst angår det inte blöjdvärgen och nu får han lära sig det den hårda vägen, är ju vackert med lite rökmoln i moskva

Ja lite krigsupptrappning blir nog jättebra för ukrainas civilbefolkning som ni värnar så mycket!
Citera
2023-07-30, 09:33
Medlem
Citat:

Nu har det aldrig varit några oberoende val i Krim eller delar av Donbass efter 2014.
Fanns intentioner i Donbass i samband med Minskavtalet, men eftersom Ryssland vägrade dra tillbaka sin armé och i te tillät oberoende observatörer tillträde till områdena så blev det inget.
De av tungt beväpnad militär övervakade s.k. folkomröstningarna där utgången publicerades innan de genomfördes kan knappast anses som legitima.
Helt klart att om det genomförts legitima folkomröstningar i områdena innan den etniska rensning som Ryssland ägnat sig åt så skulle de accepteras av världssamfundet.
Men inte som de nu genomförts. Hur skulle du själv rösta om din son tog hem Hells -Angels och förklarade att nu bygger vi om detta till en H-A lokal, om du inte röstar för slår vi ihjäl dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in