Citat:
Ursprungligen postat av
Tumidanda
Rent historiskt så har Sverige bara en arvfiende och det är Danmark. Krigandet mot Ryssland skedde nästan uteslutande utanför Sverige. Danskarna var dock ofta långt inne i själva Sverige och plundrade, mördade och brände. Konflikterna med Danmark höll dessutom på under väldigt många hundra års tid och var enormt mycket mer avgörande för hela Sveriges existens och framväxt än krigandet mot Ryssland. Det har aldrig varit några ryssar i närheten av mina svenska förfäders hemtrakter. Däremot var danskarna här i flera vändor och brände och härjade. Det krävdes flera hundra år av konflikt innan den danska makten till slut knäcktes och Sverige kunde bli en geografiskt sammanhållen och logisk statsbildning.
Jag vågar påstå med stor övertygelse att ingen av oss rasnationalister i denna tråd är slaver. Ni kanske är det, vi är det inte.
Du har helt fel och är historiskt obildat. De flesta krig mot Ryssland har pågått på svensk mark. Sverige var större förr. Vi har krigat mycket mot Danmark, men vi är samma folk egentligen, så därför kan de inte vara arvfiende, bara ryssarna, ett främmande och obekant folk som vi inte har något gemensamt med oss, varken kulturellt eller historiskt. Den enda koppling som finns är Kievriket, grundat av svenskar och som Moskoviterna i skogarna i norr var ett lydrike till och varifrån de fått en del av den lilla kultur de har.
Jag vill påstå att de flesta som pratar om "vita människor" och menar att vi skulle ha något som helst gemensamt med ryssar, inte kan vara svenskar i grunden. De kanske har svenskt medborgarskap, men det betyder inte att man är etnisk svensk eller ens förstår oss, för då skulle man inte säga något så dumt och infantilt. Eller så är man uppväxt i en låda. Vilket förstås är möjligt.
Men som svensk står man förstås på samma sida som de som attackeras av ryssarna. Det är därför 97% av svenskarna står på Ukrainas sida, liksom vi stod på Finlands sida 1939, när den nya nationen Finland, blott 20 år gammal, fegt anfölls av de ryska horderna. Du har helt enkelt noll koll och kan därför inte anses vara etnisk svensk eller förstå oss.
Inget du sagt visar på det.