2023-07-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
När Putin inte längre är diktator i Ryssland så kommer han vara en gammal gubbe som eftersöks i hela världen för krigsbrott. Risken är stor att också den nya ryska ledningen kommer vilja få fatt i honom, så han har ingenstans att ta vägen. Lösmustasch och solglasögon är nog hans bästa chans om han vill behålla livhanken.

Inte osannolikt att Putin snart skaffar sig en peruk och solglasögon.
I den här videon (8:40 ut i videon) visas en nio månader gammal intervju med Igor Girkin där han säger att det pågår en maktkamp i Kreml mellan vad han kallar dom liberala oligarkerna och ultra nationalisterna, och att om liberal oligarkerna vinner så kommer han att sitta i fängelse.
Om där emot ultra nationalisterna vinner så kommer han tjänstgöra i armén.
Vi vet ju nu vad som hände med Girkin . . . han skakar galler.
Kommer kriget avslutas i Kreml?

https://www.youtube.com/watch?v=WXM6Zj_eK0M
Citera
2023-07-29, 14:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Jag har en kompis från Polen och vi har diskuterat kriget då och då. För att sammanfatta kan vi väl konstatera att om ryzzar tycker polackerna inte.

De väntar på en anledning och om den kommer kommer de att springa dit med inte bara armén utan också resten med högafflarna i högsta hugg. Jag skulle inte oroa mig för Polen i det här avseendet men det här är givetvis ingen vetenskaplig undersökning utan jag som har pratat med en person så ta det för vad det är.

Opinionsundersökningar i Polen bekräftar det. Helt naturligt också sett till hur Ryssland har betett sig där.
Citera
2023-07-29, 14:46
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
I den här videon (8:40 ut i videon) visas en nio månader gammal intervju med Igor Girkin där han säger att det pågår en maktkamp i Kreml mellan vad han kallar dom liberala oligarkerna och ultra nationalisterna, och att om liberal oligarkerna vinner så kommer han att sitta i fängelse.

Låter ju inte osannolikt, men det är ju tyvärr nationalisterna som dominerar ganska rejält just nu.
Men, mycket är ju en dimma , vad som händer i kreml.
Citera
2023-07-29, 14:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor

Knappast de liberala oligarkerna, många av dem är i väst eller har blivit giftmördade, ramlat ut från fönster etc. Det finns nog Putintrogna oligarker som fått sin position av Putin, sedan finns det oligarker som är pragmatiska och vill fortsätta att leva och tjäna pengar. Dessa kan nog vända sig mot Putin vid rätt tillfälle. Det är knappast liberaler som satt Girkin i fängelse.
Citera
2023-07-29, 14:56
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Jag har en kompis från Polen och vi har diskuterat kriget då och då. För att sammanfatta kan vi väl konstatera att om ryzzar tycker polackerna inte.

De väntar på en anledning och om den kommer kommer de att springa dit med inte bara armén utan också resten med högafflarna i högsta hugg. Jag skulle inte oroa mig för Polen i det här avseendet men det här är givetvis ingen vetenskaplig undersökning utan jag som har pratat med en person så ta det för vad det är.

Jag betvivlar inte polackernas motivation men just nu är målet att åsamka ryssarna maximala förluster så att de drivs ut ur Ukraina och inte östeuropeisk tuppfäktning mellan testosteronstinna polacker, ryssar, belaruser och ukrainare. Jag hoppas att tänkadet lämnas över till USA och amerikanska strateger. Baltstaterna sköter detta briljant.
Citera
2023-07-29, 14:57
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Wagner har uppmärksammats i Grodno. Inte omöjligt med provokationer riktade mot Litauen och Polen

https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-wagnerowcy-przy-przesmyku-suwalskim-maja-urzadzac-prowokacje,nId,6930660
Citera
2023-07-29, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Nej det är inte exakt så. Det var ingen 'oundviklig påföljd' att begå brott mot internationell lag. De hade ingen rätt att begå brottet, men det är bara en av många invändningar man kan göra mot inlägget. De har använt metoder som är fullständigt olagliga (även om stater kan ge sig själva rätt att begå brott), t ex fosforbomber, klusterbomber mm. De har mördat civila mm. Det är så många led i kedjan som är brottsliga att det är vanvett att påstå att det är 'oundvikliga påföljder'. Finns det en enda länk i den här kedjan som håller måttet?

Jag håller helt med dig men, som jag tolkade inlägget, var det väl mer förvirrat än så.

Tesen var alltså att Ukraina får skylla sig själva eftersom de vill gå med i NATO och det var därför ryzzland anföll. För att undvika det skulle man ha satt sig i förhandlingar om den ryzzktalande befolkningen i östra Ukraina. Oklart exakt vad förhandlingarna skulle gå ut på.

Makes sense, som man säger på utrikiska.
Citera
2023-07-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Jag betvivlar inte polackernas motivation men just nu är målet att åsamka ryssarna maximala förluster så att de drivs ut ur Ukraina och inte östeuropeisk tuppfäktning mellan testosteronstinna polacker, ryssar, belaruser och ukrainare. Jag hoppas att tänkadet lämnas över till USA och amerikanska strateger. Baltstaterna sköter detta briljant.
Det säger en del om dig att du tycker det är ett problem. Värderingarna är oförändrade. Polackerna är solidariska med Ukrainarna.
Citera
2023-07-29, 15:04
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Wagner har uppmärksammats i Grodno. Inte omöjligt med provokationer riktade mot Litauen och Polen

https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-wagnerowcy-przy-przesmyku-suwalskim-maja-urzadzac-prowokacje,nId,6930660
Vad är grejen med Wagner och Polen egentligen? Vad är det de försöker åstadkomma? Inte en chans att Wagner kan starta kring mot Polen… och ett angrepp på Polen är ett angrep på Nato.
Vad är det de försöker provocera fram?
Citera
2023-07-29, 15:07
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Sammandrag av videos från Warthog Defense

https://www.youtube.com/watch?v=KM2ofzVn_Zc
https://www.youtube.com/watch?v=1FZBjwA3fEY
Citera
2023-07-29, 15:08
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Vad är grejen med Wagner och Polen egentligen? Vad är det de försöker åstadkomma? Inte en chans att Wagner kan starta kring mot Polen… och ett angrepp på Polen är ett angrep på Nato.
Vad är det de försöker provocera fram?

Wagner håller fortfarande med Putte och Luka, kuppförsöket var bara en påhitt för att få sina soldater flyttade till Belarus och lura världen. Wagner har kanske en önskan att provocera NATO-länderna och försöka tvinga fram ett motattack och dra sedan in både Belarus och Ryssland i konflikten.

En annan variant kan vara att skära av leveranser från Väst
Citera
2023-07-29, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Om Putin stjäl med sig tillräckligt mycket av den ryska befolkningens pengar så tror jag att han under en kort period skulle kunna få ett drägligt liv i Iran eller Nordkorea.

Problemet är att den nya ryska ledningen kommer få insyn i hur uselt Putin skött både landet och invasionen av Ukraina, och det kommer finnas en stor mängd mammor till stupade soldater som kräver att Putin lämnas ut till Ryssland för att ställas inför rätta.

Iran/Nordkorea har då att välja på att ställa sig på den ålderstigne folkmördaren V.Putins sida och få landet Ryssland som fiende, eller att välja att behålla sina goda relationer med Ryssland. Jag ser ingen anledning till varför något av dessa länder skulle vilja ta Putin i försvar och förstöra sina relationer med Ryssland.

Hur Putin än gör är han rökt.

Ja, Putins dagar är räknade. I dagens Aftonbladet finns en artikel om Christopher Steele, MI6-agent. Han hävdar att "världen måste förbereda sig på slutet av Putins era". Steele, som har lång erfarenhet som spion och många kontakter i Ryssland, menar att Putins era kommer vara över inom ett år. Enligt Steele blev sprickorna i den ryska ledningen tydliga under Wagnergruppens kortlivade revolt mot Moskva.

Han nämner sedan sex olika möjliga avslut på Putins era:
- Putin dör av sjukdom (Steele tror att ryktena om Putins sjukdomar inte bara är rykten)
- Putin mördas
- Putin avsätts på grund av misslyckandet i Ukraina. Enligt Steele det mest troliga utfallet.
- Putin gör "en Kim"; dvs kliver av självmant – och utser själv sin ersättare
- Militärkupp
- Folkuppror

De två sistnämnda ser Steele som mindre sannolika.

Hela artikeln här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kELAlL/spionen-om-hur-putin-kommer-att-forlora-makten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in