2023-07-29, 11:53
Medlem
PulverBraxs avatar
Med tanke på att Sveriges ekonomi nu börjar stanna av och speciellt byggbranschen börjar gå kraftigt ner undrar jag: är tiden rätt att ta in offerter från diverse byggare?

Vad bör kostnaden bli för "standard" vit/svart/grått kaklat badrum ca 6 kvm. Speciellt ni med insyn vad kan man få för pris nu och i en nära framtid?
Citera
2023-07-29, 12:07
Medlem
Jag renoverade ett badrum, med allt, inklusive golvvärme, nya rör, 3 avlopp och ny toa och duschskåp etc.
Gick väl på en 30 c.a. Men var för några år sen, innan pandemin. Kanske billigare nu. Jag gjorde större dock delen av jobbet själv, kanske ska testa det ?
Citera
2023-07-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Med tanke på att Sveriges ekonomi nu börjar stanna av och speciellt byggbranschen börjar gå kraftigt ner undrar jag: är tiden rätt att ta in offerter från diverse byggare?

Vad bör kostnaden bli för "standard" vit/svart/grått kaklat badrum ca 6 kvm. Speciellt ni med insyn vad kan man få för pris nu och i en nära framtid?

Ca 200K
Det har inte blivit billigare tvärtom.
Jag jobbar i branschen och duktiga hantverkare har för mycket att göra ändå du kanske kan hitta nån polack o fixa det billigt 😀
Citera
2023-07-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Jag renoverade ett badrum, med allt, inklusive golvvärme, nya rör, 3 avlopp och ny toa och duschskåp etc.
Gick väl på en 30 c.a. Men var för några år sen, innan pandemin. Kanske billigare nu. Jag gjorde större dock delen av jobbet själv, kanske ska testa det ?

Vadå 30 ?
En hel badrumsrenovering kostar inte 30K.
Och nej vi har hög inflation så det har blivit mycket dyrare.
Citera
2023-07-29, 13:07
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Materialkostnaden borde du klara av att räkna ihop själv.

Byggahus gjorde en sammanställning i slutet på förra året. Lägg på 10-15% så hamnar du nog ganska nära verkligheten.
https://www.byggahus.se/badrum/kostnad-bygga-nytt-badrum
Citera
2023-07-29, 13:32
Medlem
Beror såklart på vart i landet du bor, hur mycket arbete du själv kan tänkas bidra med, vilka typer av underarbeten som kommer behövas samt materialval i form av kakel/klinker/tvättställ/blandare/wc/ev. duschväggar osv.

Vad gäller underarbetena så beror det ju på om det är golv/väggar av trä/betongkonstruktion o liknande.
Men säg att du behöver blåsa ut allt, bila upp avloppsstammar, byta brunn, ev regla upp lite väggar sen smälla upp plyfa+gips+tätskikt m.m. Även om det ska in golvvärme, spotlights i taket eller liknande.

Låt säga att du väljer att leja allt till en seriös firma (inkl. inköp av möbler/plattor/ja, allt) så har jag svårt att tänka mig att du kommer komma under 175.000-200.000:- (då är även rot-avdraget medräknat, så släng på 30% på arbetskostnaden om du inte vill nyttja något sådant)
6 m² är inte superlitet heller och bara möblerna för ett badrum (om du väljer något av bättre kvalitet dvs) kan gå på uppemot 100.000:- bara dom..
Citera
2023-07-29, 14:08
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

Byggahus gjorde en sammanställning i slutet på förra året. Lägg på 10-15% så hamnar du nog ganska nära verkligheten.

Tar det verkligen två dagar för en elektriker att göra ett badrum på 10kvm? En renovering?

Citat:
Arbetskostnad för 10 kvm enligt elektriker: 10 700 kronor (uppskattad tid: 2 dagar)
Materialkostnad standardvaror 10 kvm enligt elektriker: 10 500 kronor
Totalkostnad 10 kvm: 21 200 kronor
Avgår ev ROT: -3 210 kronor
Citera
2023-07-29, 14:19
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrax
Ca 200K
Det har inte blivit billigare tvärtom.
Jag jobbar i branschen och duktiga hantverkare har för mycket att göra ändå du kanske kan hitta nån polack o fixa det billigt 😀

Fast vem kommer kunna betala detta när ingen längre vill höjs på bolånet? Tror priserna på själva arbetet kommer tvingas ner.
Citera
2023-07-29, 14:20
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Beror såklart på vart i landet du bor, hur mycket arbete du själv kan tänkas bidra med, vilka typer av underarbeten som kommer behövas samt materialval i form av kakel/klinker/tvättställ/blandare/wc/ev. duschväggar osv.

Vad gäller underarbetena så beror det ju på om det är golv/väggar av trä/betongkonstruktion o liknande.
Men säg att du behöver blåsa ut allt, bila upp avloppsstammar, byta brunn, ev regla upp lite väggar sen smälla upp plyfa+gips+tätskikt m.m. Även om det ska in golvvärme, spotlights i taket eller liknande.

Låt säga att du väljer att leja allt till en seriös firma (inkl. inköp av möbler/plattor/ja, allt) så har jag svårt att tänka mig att du kommer komma under 175.000-200.000:- (då är även rot-avdraget medräknat, så släng på 30% på arbetskostnaden om du inte vill nyttja något sådant)
6 m² är inte superlitet heller och bara möblerna för ett badrum (om du väljer något av bättre kvalitet dvs) kan gå på uppemot 100.000:- bara dom..

Bra sammanställning. Tycker allt över 150 är orimligt givet dagens ekonomi. Vi snackar standard vit kakel och wc här. Har svårt att se att folk kommer kunna höja lånen för att täcka 200 + lax liksom.
Citera
2023-07-29, 14:23
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022

Är inte en byggare och kan inte göra det själv. Viktigt med kvalitet när det handlar om badrum.
Citera
2023-07-29, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

byggahus har alltid fantasipriser.

Kolla te.x
Ingen chans att rörmokare är så billigt!
Jag är själv i branschen och har full koll.

Rörmokare
Arbetskostnad för 10 kvm enligt rörmokare: Synliga rör 6 000 kronor, dolda rör 9 000 kronor (uppskattad tid: 1-2 dagar)
Materialkostnad standardvaror 10 kvm enligt rörmokare: 2 775 kronor
Totalkostnad 10 kvm: 8 775-11 775 kronor (beroende på om du vill ha synliga eller dolda rör)
Avgår ev ROT: -1800-2700 kronor
Citera
2023-07-29, 14:29
Medlem
Citat:
Fast vem kommer kunna betala detta när ingen längre vill höjs på bolånet? Tror priserna på själva arbetet kommer tvingas ner.

Sista badrumsrenovering jag gjorde med totalentreprenad ingick 175K efter ROT.

Ca 8kvm
Plastmatta
Utanpåliggande rör
Ikea möbler

Vi behöver också mer betald pga inflation.
Jag höjde timpenning 80kr vid årsskiftet pga inflation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in