2023-07-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumin5588
Han ska vara placerad på behandlingshem minst 6 månader. Första permis efter tidigast en månad. Drogkontroller 2 gånger/vecka.

Han ska sedan slussas ut i samråd med frivård, socialtjänst o boendet. men totala vårdtiden ska vara minst 12 månader.

Så antar att efter de första 6 månaderna får han åka hem men fortsätta ”behandlingen” hemma till minst 12 månader?

Har han rätt till permission efter en månad?? Sjukaste jag hört. De jag vet som fått kontraktsvård har inte fått lämna behandlingshemmet om de inte har behövt närvara i rätten eller åka på läkarbesök. Då alltid i sällskap av plit eller personal från hemmet.
Citera
2023-07-29, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exlxi
Har han rätt till permission efter en månad?? Sjukaste jag hört. De jag vet som fått kontraktsvård har inte fått lämna behandlingshemmet om de inte har behövt närvara i rätten eller åka på läkarbesök. Då alltid i sällskap av plit eller personal från hemmet.

Nä han har inte rätt till permis efter en månad utan.
Han måste ansöka å sen ska Soc frivården och behandlingshemmet godkänna.
Dom godkänner även besöken och är man dömd så kan man få nej.
Citera
2023-07-29, 07:08
Medlem
knark-kungens avatar
Så skyddstillsyn, tror ni han klarar det?

Läste att man även ska vara självförsörjande under tiden. Vad tror ni han kommer söka för jobb? Tror ni frivården är okej med att han becknar så länge han inte knasar?

Vad händer om han fuckar up, är det raka vägen till kåken?
Citera
2023-07-29, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exlxi

Vissa behandlingshem har 3mån för att få permis en del 1mån. Jag hade själv kontraktsvård för några år sedan och fick permis efter 1mån och gå ut 3h om dagen helt fritt i samhället. Skulle ha UP 2/v men det blev 3-4 ibland i veckan. Hamnar han i Värmland på behandlingshem hoppas jag inte han hamnar i Sunne eller på Nytida överlag. Det är som att vara på sommarkollo man får till och med en veckopeng. Öppna dörrar och ej låst på natten heller.

Oftast transporteras man av KV till hemmet dagen efter typ eller samma dag. Ibland släpps man så man får ta sig till behandlingen själv.
Citera
2023-07-29, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjudilu2
Nä han har inte rätt till permis efter en månad utan.
Han måste ansöka å sen ska Soc frivården och behandlingshemmet godkänna.
Dom godkänner även besöken och är man dömd så kan man få nej.

Jag fick permis över en helg efter 1mån på hemmet. Hem till familjen fick jag åka. Sedan åkte jag varannan helgen hem i 10mån. 3 sista månaderna hade jag utsluss till en egen lägenhet i min hemstad. Åkte hem 2 dagar första veckan sedan ökade det till 6 dagar i veckan mot slutet. Hade ju heller inga återfall eller misskötsamheter över huvudtaget
Citera
2023-07-29, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Så skyddstillsyn, tror ni han klarar det?

Läste att man även ska vara självförsörjande under tiden. Vad tror ni han kommer söka för jobb? Tror ni frivården är okej med att han becknar så länge han inte knasar?

Vad händer om han fuckar up, är det raka vägen till kåken?
Japp det blir raka vägen till kåken om han fuckar up! Tror att han kommer vara beredd att satsa allt på en liten pundar rush igen, när han börjar få lite mer fria tyglar på behandlingen. Att leva pundig som efterlyst är ngt han gjort innan och säkerligen tycker är skit häftigt! Även om de plockar han till slut och kastar han på anstalt, tycker han också det är jätte häftigt! Dessutom får man ingen påbackning på straff när man rymmer i Sverige. Givetvis så länge de inte ertappar dig med nya brott!
Det är det livet Alex älskar att leva helt enkelt! Win/Win ständigt. Påtänd eller omhändertagen!
Citera
2023-07-29, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datanissen42
Jag fick permis över en helg efter 1mån på hemmet. Hem till familjen fick jag åka. Sedan åkte jag varannan helgen hem i 10mån. 3 sista månaderna hade jag utsluss till en egen lägenhet i min hemstad. Åkte hem 2 dagar första veckan sedan ökade det till 6 dagar i veckan mot slutet. Hade ju heller inga återfall eller misskötsamheter över huvudtaget
Det är lite olika hur det ser ut givetvis pga omständigheter runtomkring brottet, historiken och risk bedömningen av den intagna.
Jag själv har också haft ”enkla” vändor på behandling, men även lite svettigare. Vi lär iaf få veta ifrån Alva den sekund hon själv får reda på när hon har tillåtelse att träffa honom igen!

Det va någon som skrev att Alex nu kommer få sitta med både tjejer och killar. Va det ett påstående eller fakta? Min erfarenhet är att så länge det går hålls kvinnor och män åtskilda under kontraktsvård/behandling. Även under frivilliga behandlingar är det så.
Ngn gång har det trillat in en kille/man en kort period, men nästan alltid suttit med bara samma kön (Kvinnor då)
Citera
2023-07-29, 09:53
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Är Alex Ceesay lillebror till Max Peezay?

Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Det är lite olika hur det ser ut givetvis pga omständigheter runtomkring brottet, historiken och risk bedömningen av den intagna.
Jag själv har också haft ”enkla” vändor på behandling, men även lite svettigare. Vi lär iaf få veta ifrån Alva den sekund hon själv får reda på när hon har tillåtelse att träffa honom igen!

Det va någon som skrev att Alex nu kommer få sitta med både tjejer och killar. Va det ett påstående eller fakta? Min erfarenhet är att så länge det går hålls kvinnor och män åtskilda under kontraktsvård/behandling. Även under frivilliga behandlingar är det så.
Ngn gång har det trillat in en kille/man en kort period, men nästan alltid suttit med bara samma kön (Kvinnor då)

Ifall han hamnar på ett blandat hem så kan man nästan skriva under på att Alva kommer försöka tvinga in sig själv på samma ställe ”för hon hade ett missbruk” när Alex begick brottet 😅
Citera
2023-07-29, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Hahaha, shit, jag tror inte du är domare, du måste vara privatdetektiv som såg igenom min bluff! Sjukt nog så innebär detta att våra gissningar är precis lika väl underbyggda. Skumt hur du bevisade min tes när du bestämt försökte hävda motsatsen. Du är inte logiker också?

Oj, det blev tydligen skyddstillsyn, det vill säga i princip noll straff. Oj! Tänka sig, min gissning låg alltså närmast av alla! Oj! Oj! Come get your boy

Du menar alltså att bara för att du ljög så gör alla andra det också? Detta bevisar alltså din ”tes”?
Du är ju totalt efterbliven.

Läs på angående straffet - du har noll koll.
Citera
2023-07-29, 11:33
Avslutad
Vad hände , hur många år 🐑 han
Citera
2023-07-29, 12:01
Medlem
hohners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Nej får man ej.
Men det går ju givetvis att lösa ett litet tag om man får in en lur, tills man blir påkommen.
Jag fick in 2 telefoner på ett behandlingshem. Blev förflyttad när det kom fram.

Hm.. Vadå "Nej får man ej. Vad grundar du det på?

Enda ställena jag har varit på som har haft mobilförbud har varit extrema antingen åt ena eller andra hållet. När jag var grabb och skickades på 12-steg rådde mobilförbud på stället, för dom vill att man fokuserar på sig själv och är skyddad från omvärlden första tiden drogfri.

Där och på låsta avdelningarna på LVM-hemmen jag har varit på är enda ställena jag varit på där man haft mobilförbud.

Resten av ställena inklusive den öppnare avdelningen på LVM-hemmet har det varit fritt fram att ha mobil, dator, whatever.

Så ditt "Nej det får man inte."-svar håller jag inte med om alls. Det är absolut inte någon generell sanning att man inte får ha lur på torken.

Som sagt. Alla ställen jag har varit på som inte varit antingen låst avdelning på LVM-hem eller 12-steg har man fått ha mobil på.

På Kurön till exempel har du ju dels ett datarum vid kiosken/kafét/filmrummet med ett gäng datorer och en skrivare. Sen kan man även söka till "Dator-skolan" och gå där som sin dagliga syssla/aktivitet. Dom yngre kunde få lära sig foto/video-redigering eller musikproduktion i musikstudion, som förövrigt var fullt utrustad med trumset, stärkare, mixerbord och lämplig mjukvara.
Var även äldre som gick i datorgruppen och jag minns att dom fick registrera egna gmails och dom fick lära sig att maila till varandra, knäppa bilder och skicka via e-mail.
Vissa av gubbarna var nyfikna på facebook för dom hade hört talas om att dom kanske kunde hitta sina gamla klasskamrater och släktingar och ta kontakt med dom. För vissa verkade den där datorskolan ha jättepositiv effekt och dom fick liv i gamla vänskaper och släktingar som dom fick kontakt med på nytt.

Så att alla behandlingshem har mobilförbud stämmer inte alls. Inte för fem öre. Det finns dom som har det men det är nog enskilt just 12-steg eller hem för väldigt unga individer.

Min erfarenhet är 75/25 % och större andelen är ställen man får ha lur på.

Haha helt oviktigt inlägg.
Citera
2023-07-29, 12:19
Medlem
Älskar hur getingen lägger upp på insta samma guldtacka med en låt av Alex.
Snacka om att förnedra honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in