Citat:
Ursprungligen postat av
Jackdaniels77
Nej får man ej.
Men det går ju givetvis att lösa ett litet tag om man får in en lur, tills man blir påkommen.
Jag fick in 2 telefoner på ett behandlingshem. Blev förflyttad när det kom fram.
Hm.. Vadå "Nej får man ej. Vad grundar du det på?
Enda ställena jag har varit på som har haft mobilförbud har varit extrema antingen åt ena eller andra hållet. När jag var grabb och skickades på 12-steg rådde mobilförbud på stället, för dom vill att man fokuserar på sig själv och är skyddad från omvärlden första tiden drogfri.
Där och på låsta avdelningarna på LVM-hemmen jag har varit på är enda ställena jag varit på där man haft mobilförbud.
Resten av ställena inklusive den öppnare avdelningen på LVM-hemmet har det varit fritt fram att ha mobil, dator, whatever.
Så ditt "Nej det får man inte."-svar håller jag inte med om alls. Det är absolut inte någon generell sanning att man inte får ha lur på torken.
Som sagt. Alla ställen jag har varit på som inte varit antingen låst avdelning på LVM-hem eller 12-steg har man fått ha mobil på.
På Kurön till exempel har du ju dels ett datarum vid kiosken/kafét/filmrummet med ett gäng datorer och en skrivare. Sen kan man även söka till "Dator-skolan" och gå där som sin dagliga syssla/aktivitet. Dom yngre kunde få lära sig foto/video-redigering eller musikproduktion i musikstudion, som förövrigt var fullt utrustad med trumset, stärkare, mixerbord och lämplig mjukvara.
Var även äldre som gick i datorgruppen och jag minns att dom fick registrera egna gmails och dom fick lära sig att maila till varandra, knäppa bilder och skicka via e-mail.
Vissa av gubbarna var nyfikna på facebook för dom hade hört talas om att dom kanske kunde hitta sina gamla klasskamrater och släktingar och ta kontakt med dom. För vissa verkade den där datorskolan ha jättepositiv effekt och dom fick liv i gamla vänskaper och släktingar som dom fick kontakt med på nytt.
Så att alla behandlingshem har mobilförbud stämmer inte alls. Inte för fem öre. Det finns dom som har det men det är nog enskilt just 12-steg eller hem för väldigt unga individer.
Min erfarenhet är 75/25 % och större andelen är ställen man får ha lur på.
Haha helt oviktigt inlägg.