2023-07-28, 22:09
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Nu hittar Du allt på, igen..! Hur lyckas Du ens läsa in att jag påstått allt det, jävla pucko-..
Du svarar ju bara att jas är skapat för att bekämpa Ryssland. Men när jag frågar om logistiken är du knäpptyst. Då kan jag bara anta att du förutsätter att man ska skicka en drös jas, sen sköter allt sig självt.

Både du och jag vet att det inte fungerar så.

Förklara hur allt ska gå till i grova drag, jag kanske har missat något.
Citera
2023-07-28, 22:12
Medlem
https://theync.com/swedish-supplied-cv-90-ifv-hit.htm

En svensk cv 90 blir rökt på film iaf
Citera
2023-07-28, 22:15
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Du svarar ju bara att jas är skapat för att bekämpa Ryssland. Men när jag frågar om logistiken är du knäpptyst. Då kan jag bara anta att du förutsätter att man ska skicka en drös jas, sen sköter allt sig självt.

Skärp dig..! Du verkar tro att att vi agerar som ryssen, klart att logistiken kommer fungera OM det blir aktuellt med JAS Gripen, tills dess är klart kan vi bara hoppas...
Citera
2023-07-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
https://theync.com/swedish-supplied-cv-90-ifv-hit.htm

En svensk cv 90 blir rökt på film iaf

Den där filmen är en dag gammal! Skall bara bärgas, lagas och sen ut på fältet igen. Den brinner ju knappt.
Och den skjuter inte iväg tornet såsom ryska stridsfordon gör.

Till skillnad från det ryska skrotet tycks cv90 tåla en träff från en pv robot...
Senast redigerad av gaist 2023-07-28 kl. 22:31.
Citera
2023-07-28, 22:36
Medlem
iDiot5s avatar
”Ett nytt kuppförsök mot en försvagad Putin är mycket troligt, uppger källor inom de ryska säkerhetstjänsterna FSB och GRU”

”En högt uppsatt GRU-officer säger till tidningen:
– Alla på försvarsministeriet och även inom regeringen har tröttnat på kriget och vill att det ska ta slut.

GRU-medarbetaren menar att Prigozjin aldrig hade försökt sig på en kupp om han inte hade vetat att han hade stöd inom GRU. Källan är själv övertygad om att kuppförsöket hade kunnat lyckas:
– Tio tusen motiverade personer är starkare än 100 000 omotiverade, säger GRU-källan och fortsätter:
– Alla kunde se att i princip ingen stod upp för Putin under kuppförsöket. Flera generaler tog sig inte till Moskva den dagen, med undanflykter av typen ”jag söp under ledigheten och kan inte visa mig i ett sådant tillstånd på jobbet” och liknande.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eJwA39/nytt-kuppforsok-mot-putin-troligt-enligt-gru-kalla
Citera
2023-07-28, 22:41
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Nu hittar Du allt på, igen..! Hur lyckas Du ens läsa in att jag påstått allt det, jävla pucko-..
Ryssland har en gigantisk desinformationsapparat som arbetar för högtryck med att få bort diskussionen från Rysslands makabra övergrepp i Ukraina.

De ryska ingenjörer som laddat ner Open-source-versionen av ChatGPT och filat till den till att distribuera rysk propaganda på nätforum, sitter säkert och skrattar i mjugg när du blir förbannad av fruktlösa samtal med en av deras chattbottar 😃
Citera
2023-07-28, 22:45
Medlem
Sarumans avatar
Citat:

Ukraina har ett flygvapen. De har flygplatser och raka vägar. De har piloter, flygmekaniker och logistik för transporter. De har också verktyg för att kunna reparera flygplan samt flygbränsle för att kunna tanka dem.
Hur kan det vara så svårt för dig att begripa att Ukraina naturligtvis kan ha nytta av JAS, när deras personal tränat på det systemet? Problemet är väl att det tar tid att utbilda ukrainska piloter.
Citera
2023-07-28, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ukraina har ett flygvapen. De har flygplatser och raka vägar. De har piloter, flygmekaniker och logistik för transporter. De har också verktyg för att kunna reparera flygplan samt flygbränsle för att kunna tanka dem.
Hur kan det vara så svårt för dig att begripa att Ukraina naturligtvis kan ha nytta av JAS, när deras personal tränat på det systemet? Problemet är väl att det tar tid att utbilda ukrainska piloter.
Det är väl därför det inte går att skicka JAS till Ukraina. Kriget lär vara över innan man hinner utbilda nån.
Citera
2023-07-28, 22:50
Medlem
Citat:

Om du inte vet något om logistiken kring JAS-39 Gripen, vatnik, så beror det helt enkelt på att du inte ska veta. Jag vet några saker men det är inget jag tänker upplysa dig om. Du får fortsätta att sväva i okunnighet. Precis som det ska vara.
Citera
2023-07-28, 22:52
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Putins tjetjener är tillbaka igen! De krigar men det ser inte ut att gå så bra för dem.
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1684548876076711938

Länken funkar tyvärr inte.

Men jag tror dig, tjetjenerna har väl aldrig varit så framgångsrika i kriget öht. Vad jag förstått har de främst varit inriktade på att terrorisera lokalbefolkningen genom våldtäkter och stölder av vitvaror kompletterat med att skjuta flyende ryssar i ryggen. Om man nu inte betraktar det som framgångsrikt förstås? Tror dock efterfrågan på den expertisen är tämligen ringa i strid mot den ukrainska armén.

Men enl de som hejar på Ryssland så försvarar ju tjetjenierna de kristna värdena och det västerländska samhället mot den hotande dekadensen och islamiseringen eller nåt sånt...

Citat:
Ja man gjorde så, man sågade isen från en sjö på vintern sedan lade man den i lador under hö tror jag för att använda på sommaren.

Precis. Många har redan kommentat det, men vi släpper det, det är trots allt rätt OT för tråden annat än att konstatera att delar av Ryssland förefaller funka som Sverige gjorde för över hundra procent sedan, med ett resultat därefter...
Citera
2023-07-28, 23:00
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Med det sagt⬆️ hur aktivt är det ukrainska flygvapnet i skrivande stund? Varför hör man inte om några ukrainska flygbombningar?

Jag har sett några fåtal rapporter om nedskjutna ukrainska plan/helikoptrar den senaste tiden, de har minskat mer och mer med tidens gång. Innan kriget hade de ca 100 ryska stridsflygplan (oklart i vilket skick) 1.5 år senare, alltså idag bör man nog betrakta deras dåvarande/befintliga flygvapen som helt utslaget.

Deras hangar samt start och landningsbanor bör nog också ifrågasättas.

Jag förstår att inget Västland vill/vågar skicka sina plan dit, det kommer inte att vara bra PR direkt.
Citera
2023-07-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
tss. det är smulor som väst biståt ukraine med, usa som är den största givaren ligger inte ens 50%/år av det bidrag de gav sovjet för att rädda dem under ww2.

men det är bra att man så sakteligen skruvar upp hjälpen i takt med att ryssland och de ryska folket imploderar på egen hand.
Mycket mycket bra information!

Den hjälpen som USA gav (utan att be om betalt!) Ryssland var extremt mycket större än 50+% motsvarande vad Ukraina får nu.
Man skall INTE glömma att den största hjälpen då faktiskt inte var krigsmateriel utan ren hjälporganisativ verkan för det ryska folket. PRECIS som man räddade dem från svält och onåd de andra TVÅ gångerna INNAN 1944. Det verkar vara förbannat svårt för den stackars proletären att förstå FAKTA och verklighet, då den vänder upp och ner på all den FÖRVANSKADE sanning den blivit inlärd att följa.
Självklart är detta lika lite ett proxy-krig som första och andra världskriget var. Och lika självklart står USA som hjälpande hand denna gången...bara med skillnaden att det är Ryssland som agerar som en efterbliven stackars nazist denna gången.

Oavsett kommer så klart USA att ordna till det som sig bör även om resten av Europa ÄNNU en gång står med tummen upp i röven och inte riktigt hänger med. Men proxy är det inte nej....I så fall proxy- HJÄLP som vanligt.

Otacksamma är de som med födseln betingats med avund och krigiskt sinne att försvara sitt luftslott och ingenting, IE RYSSLAND.

Tack gode ko för att Ukraina har lite jävla *** och inte väntade på Frankrike,Tyskland eller annat dödfött trallande innan de började försvara sig och tack du gode get för att USA skiter ett stort stycke i vad dessa länder behöver "diskutera" i sin eviga beslutsamhetsånger gällande........ingenting.

Ukraina lever IDAG och det är förbannat väl det! Både för Europa som för beviset på att "by proxy" inte är verkligheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in