2023-07-28, 17:34
Avslutad
Går det att fejka recensioner på Bokus? En person har gett ut en bok relativt nyligen på hybridförlag. På Adlibris finns boken till salu, utan en enda recension. På Bokus har den bortåt 25 recensioner, samtliga 5-stjärniga. Det är inte enbart betyg utan skrivna recensioner, ungefär lika långa och (i de flesta fall) undertecknade av ett förnamn. Visst är det möjligt att just denna bok är fullständigt outstanding men jag tycker att det verkar misstänkt att en bok efter bara någon månad har så många recensioner, som samtliga är 5-stjärniga. Synpunkter?
Citera
2023-07-28, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Går det att fejka recensioner på Bokus? En person har gett ut en bok relativt nyligen på hybridförlag. På Adlibris finns boken till salu, utan en enda recension. På Bokus har den bortåt 25 recensioner, samtliga 5-stjärniga. Det är inte enbart betyg utan skrivna recensioner, ungefär lika långa och (i de flesta fall) undertecknade av ett förnamn. Visst är det möjligt att just denna bok är fullständigt outstanding men jag tycker att det verkar misstänkt att en bok efter bara någon månad har så många recensioner, som samtliga är 5-stjärniga. Synpunkter?

Det kan väl rimligtvis inte vara svårt. Vilken skulle kontrollfunktionen vara?

Men så är det väl också ett helt meningslöst bedrägeri. Vem köper en bok på grundval av dessa recensioner?
Citera
2023-07-28, 17:38
Medlem
Blir för övrigt nyfiken på vilken boken är. Är det 25 recensioner från samma penna går det att se om samma person ligger bakom.
Citera
2023-07-28, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det kan väl rimligtvis inte vara svårt. Vilken skulle kontrollfunktionen vara?

Men så är det väl också ett helt meningslöst bedrägeri. Vem köper en bok på grundval av dessa recensioner?

Meningslöst vet jag inte om det är? Bra recensioner kan väl knappast vara negativt i alla fall. Jag vill inte outa boken ifråga men känner en viss misstänksamhet. Ska se om jag orkar analysera texterna i recensionerna litet mer...
Citera
2023-07-28, 17:45
Medlem
Det går självklart att fejka recensioner. Det har du redan listat ut själv, annars hade du aldrig startat tråden.

Du borde göra en recension och sätta 1/5 stjärnor för att väga upp lite i.
Citera
2023-07-28, 17:50
Medlem
Citat:
Meningslöst vet jag inte om det är? Bra recensioner kan väl knappast vara negativt i alla fall. Jag vill inte outa boken ifråga men känner en viss misstänksamhet. Ska se om jag orkar analysera texterna i recensionerna litet mer...

Vi pratar ju inte kultursidorna i de stora drakarna. Vem fan bryr sig om vad Gudrun, 58 tycker om en bok? Hade tusen pers betygsatt hade möjligtvis nån sorts wisdom of crowds kickat in förutsatt att det är en nischad bok, men nu är det väl sällan många som skriver nåt.

Att 98 procent av dem som läst en Läckberg-roman gillar den säger inget. Ingen med nåt i skallen skulle ha plockat upp den över huvud taget.

Trist att du inte säger vilken bok det är. Hur outas nån? Det är ju fullt publikt och uppenbarligen inte du som skrivit den.
Senast redigerad av Bemp 2023-07-28 kl. 17:52.
Citera
2023-07-28, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Det går självklart att fejka recensioner. Det har du redan listat ut själv, annars hade du aldrig startat tråden.

Du borde göra en recension och sätta 1/5 stjärnor för att väga upp lite i.

Jo, jag förstår ju att det går att fejka recensioner. Kanske frågan inte var korrekt formulerad. Vad jag menar är att rent tekniskt så måste man ju ha ett konto på Bokus och hur bär man sig åt för att fixa ett tjugotal olika recensioner? Kan man skapa snabba "låtsaskonton" eller hur fungerar det?
Jag har inte läst boken själv och planerar inte heller att göra det. Att ge ett negativt omdöme utan att ha läst tycker jag är ojust.
Citera
2023-07-28, 17:55
Medlem
Du gör flera konton och gör därefter flera recensioner. Vilken bok gäller det? Kan du länka till recensionerna?
Citera
2023-07-28, 18:00
Avslutad
Citat:
Vi pratar ju inte kultursidorna i de stora drakarna. Vem fan bryr sig om vad Gudrun, 58 tycker om en bok? Hade tusen pers betygsatt hade möjligtvis nån sorts wisdom of crowds kickat in förutsatt att det är en nischad bok, men nu är det väl sällan många som skriver nåt.

Att 98 procent av dem som läst en Läckberg-roman gillar den säger inget. Ingen med nåt i skallen skulle ha plockat upp den över huvud taget.

Trist att du inte säger vilken bok det är. Hur outas nån? Det är ju fullt publikt och uppenbarligen inte du som skrivit den.

Visst, håller med dig men den här personen (författaren) tycks satsa mycket hårt på marknadsföring av boken. Därav att jag blev misstänksam. Nu har jag gjort en snabb analys av texterna och jag ser så pass stora likheter i formuleringar och grammatik att det knappast kan vara en slump. Minst hälften av recensionerna är troligen skrivna av författaren själv. Om jag skriver namnet outar jag ju personen ifråga som en som fejkar positiva recensioner. Och det är inte jag själv!
Citera
2023-07-28, 18:05
Medlem
Citat:
Visst, håller med dig men den här personen (författaren) tycks satsa mycket hårt på marknadsföring av boken. Därav att jag blev misstänksam. Nu har jag gjort en snabb analys av texterna och jag ser så pass stora likheter i formuleringar och grammatik att det knappast kan vara en slump. Minst hälften av recensionerna är troligen skrivna av författaren själv. Om jag skriver namnet outar jag ju personen ifråga som en som fejkar positiva recensioner. Och det är inte jag själv!

Men oj så hemskt.

Det tråkiga med att du inte länkar är att du dödar en tråd som annars vore intressant. Skicka gärna pm.

Om hälften är fejk och boken tämligen okänd kan du nog utgå från att resten också är det.
Citera
2023-07-28, 18:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Du kanske ska fråga B*kus hur deras rutiner är och om det kan handla om fejkade recensioner i det aktuella fallet? Kanske kan de se ifall alla recensioner kommer från samma IP-nummer eller dylikt.
Citera
2023-07-28, 19:11
Avslutad
Citat:
Men oj så hemskt.

Det tråkiga med att du inte länkar är att du dödar en tråd som annars vore intressant. Skicka gärna pm.

Om hälften är fejk och boken tämligen okänd kan du nog utgå från att resten också är det.

Syftet med tråden var inte att hänga ut en individ utan att ställa en generell fråga, om det rent tekniskt är möjligt att fejka ett antal recensioner på Bokus. Tråkigt att du tycker att diskussionen blir ointressant bara för att jag inte vill tala om vem det gäller. Jag ser det som en större fråga än så. Vad är moraliskt acceptabelt för en författare? Att hjälpas åt, be en kompis om en positiv recension och själv göra samma tjänst tillbaka är en sak. Att fejka 15-20 recensioner och utge dem för att komma från olika läsare är - i mitt tycke - en annan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in