2023-07-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Du är antigen rysstroll eller nyttig idiot.

...

Socialtjänsten stjäl inte barn, de räddar dem. Stor skillnad.

Endast en svensk kan vara så extremt godtrogen och naiv att han tror helt och hållet på vad myndigheterna säger: vi är här för att rädda barn, och allt negativt du hör om sverige kommer från ryssland (absolut inte sveriges egna korruption och statlig inkompetens).
Citera
2023-07-28, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Jag vet för att jag är utbildad socionom.

Ett möte med socialen är inget farligt. De allra flesta möten leder inte vidare till något.

Japp, det kan sanka grunder och då avskrivs ärendet.

Nej, esnklida personer inom myndigheter blir inte ansvariga men myndigheten kan bli det.

Ett möte med socialen kan vara väldigt farligt. Tackar man nej till deras "frivilliga" möten så kommer det ligga en i fatet.
Socialtjänsten tar sällan ansvar för något utan skjuter över allt på individen.
Att socialtjänsten omhändertar barn sker lyckligtvis inte så ofta men ibland blir det fel. Tyvärr verkar de inte lära sig av sina egna fel utan de brukar då löpa hela linan ut och försvara sina beslut med näbbar och klor, trots att det är uppenbart felaktigt.

Socialtjänsten består till 90% av kvinnor som dessutom hatar män.
Då blir det oftast beslut till förmån för andra kvinnor.
Citera
2023-07-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Det stämmer att många av LVU-ärendena går igenom, i domstolen. Men inte av det skäl du antyder, att ”domstolen gör som socialtjänsten säger” osv. Jag har mycket stor erfarenhet inom detta område, så jag vet vad jag talar om.

Skälet till att domstolen väldigt ofta går på socialtjänstens linje, är att socialtjänsten har väldigt massiva utredningar som de lämnar in som underlag, till domstolens beslut.

Det handlar inte om nån enstaka orosanmälan eller ett impulsivt infall från nån enskild socialsekreterare. Det finns mycket information som socialtjänsten har från flera källor, i underlagen som lämnas in till domstol. Ofta har grannar, skola, polis, osv, varit oroliga för ett barn i åratal, och barnet farit illa länge, innan barnet omhändertas. Oftast har man försökt pröva flera olika frivilliga insatser för att se om föräldrarna kan ”skärpa sig”.

Sanningen idag är i princip att barn omhändertas för sällan. Just för att socialtjänsten måste ha så massivt med information som styrker inför domstolen, att barnet verkligen far illa.

Du är helt ute och cyklar, med den här tråden. Det är tydligt att du inte har någon som helst kunskap inom området. Du postar för guds skull nåt slags TikTok-klipp, som påstående för något…

Väldigt oseriöst försök att sprida ren desinformation. Som tur är, är de flesta nog smarta nog, för att se igenom propagandan du håller på med här… 😂 Peace out ✌️

Jag håller inte med dig, och varför föraktar du klipp som blir ända sättet för människor att sprida information. Vart skall de annars göra sig hörda ?

Det är enkelt att omhänderta barn men det går inte att granska eftersom det är sekretess.
Jag förväntar mig ingen annan ton från sånna som jobbar inom denna byråkrati.
Citera
2023-07-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Socialtjänsten består till 90% av kvinnor som dessutom hatar män.
Fast nej.
Det är fan hopplöst att diskutera nått i detta forum. Lögner och överdrifter hela tiden.
Ja, det är massor mer kvinnor än män, men att de hatar män är helt enkelt inte sant. Finns självklart vissa individer som gör det men inte som regel.
Citera
2023-07-28, 11:40
Medlem
Citat:
Socionomprogrammet är en utbildning, Ja. Lite märkligt att påstå annat då den finns på ett flertal skolor.

Hittepå utbildning, sossarnas påhitt.
Citera
2023-07-28, 11:43
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Jag håller inte med dig, och varför föraktar du klipp som blir ända sättet för människor att sprida information. Vart skall de annars göra sig hörda ?

Det är enkelt att omhänderta barn men det går inte att granska eftersom det är sekretess.

Om de så gärna vill ”göra sig hörda”, så kan de ju lika gärna posta i sociala medier och lägga upp domen som de har fått ifrån rätten + socialtjänstens utredning, som de har fått hemskickad till sig, i samband med omhändertagandet… Eller hur?

Men nej, det görs ju sällan. För då skulle ju annat folk i deras omgivning, få se ren fakta om de verkliga skälen till att deras barn blir omhändertaget.

Detta är enda skälet till varför folk som fått barn omhändertagna, antagligen inte vill skylta med de verkliga orsakerna, till varför det har hänt.

Därför att någonstans inombords, förstår de flesta föräldrar, att det faktiskt finns skäl till det, om deras barn blivit omhändertagna. Det är klart det är en sorg. Och en skam. Och man orkar kanske inte ”face the facts”. Då kan jag i viss mån förstå om man som förälder lägger upp känslosamma klipp eller dylikt.

Men omvärlden kan ju oftast skilja på vad som är känslosamma klipp, taget ur en kontext. Och vad som är verkliga fakta…

Tycker därför fortfarande att det är synd att du sprider nån slags propaganda om svenska myndigheter. Men det finns yttrandefrihet, så kör på du. Tror bara inte du kommer så långt, som sagt, vi har stor tillit till våra myndigheter i Sverige. Och det av en mycket god anledning.
Senast redigerad av IcyHeart 2023-07-28 kl. 11:48.
Citera
2023-07-28, 11:47
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ

Nja. Här har faktiskt inte vi något att skylla sossarna för. Amerikanerna var rätt långt före oss med utbildningar i socialt arbete i slutet av 1800-talet. Jag betvivlar att de amerikanerna var med i (S). Sverige fick också socialt arbete som akademiskt ämne men långt senare, slutet av 70-talet blev det erkänt akademiskt.
Citera
2023-07-28, 11:48
Medlem
Snarare så att socialen är ett helvete för barnen. Lämnar tillbaka dem till sina biologiska pundarfamiljer som har ihjäl dem bara för "det är så" utan att tänka på barnen.
Citera
2023-07-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Alla utbildningar på påhittade av någon, vad vi du ha sagt?
Vi har haft utbildningar i socialarbete i 100 år i landet.
Citera
2023-07-28, 12:25
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Nja. Här har faktiskt inte vi något att skylla sossarna för. Amerikanerna var rätt långt före oss med utbildningar i socialt arbete i slutet av 1800-talet. Jag betvivlar att de amerikanerna var med i (S). Sverige fick också socialt arbete som akademiskt ämne men långt senare, slutet av 70-talet blev det erkänt akademiskt.

Tack för att du tar den här debatten.

Det är uppenbarligen väldigt få här som förstår hur många steg det krävs för att få igenom ett LVU i förvaltningsrätten.
Istället är det allt för ofta som barn hinner fara mycket illa under för bristfälliga SOL insatser (p.ga resursbist på utförarsidan etc).
Citera
2023-07-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus

Nej, det är inte enkelt att omhänderta barn. Innan så sker har omfattande utredning varit och möten med föräldrar m fl. Sen, viktigast av allt; varför skyller du omhändertagandet på Socialförvaltningen? Det är ju ytterst domstol som beslutar i saken. Om de anser att skäl saknas för omhändertagande så blir det inget omhändertagande. Att domstolsbeslut ligger bakom omhändertagandet vet ”missnöjda” föräldrar om men de vill inte rikta sin kritik mot domstolar för då blir föräldrarnas rättshaveristiska läggning uppenbar för alla.

Innan omhändertagande blir aktuellt har omfattande åtgärder redan satts in i familjen. Vissa förstår dock inte hur deras agerande som föräldrar skadar deras barn. Inte heller förstår de att man som förälder inte har någon rättighet att fortsätta behandla barnet på ett sätt som fortsätter skada barnet. I Sverige har barn rätt till en dräglig uppväxt fri från kränkningar såsom t ex psykisk & fysisk misshandel. Kan man som förälder inte ge sitt barn en trygg tillvaro måste samhället träda in. Som en yttersta konsekvens, om föräldrarna inte tar till sig att barnet far illa, måste omhändertagande ske.

Tycker att trådens rubrik bör justeras. Det är ett falskt påstående att myndigheter ”tar barn”. Det krävs stöd i lag för ingripanden och ytterst krävs ett domstolsbeslut.
Citera
2023-07-28, 12:28
Medlem
Citat:
Fast nej.
Det är fan hopplöst att diskutera nått i detta forum. Lögner och överdrifter hela tiden.
Ja, det är massor mer kvinnor än män, men att de hatar män är helt enkelt inte sant. Finns självklart vissa individer som gör det men inte som regel.

Vadå "fast nej" ?

Så du medger att jag hade delvis rätt, trots att du anser att det är hopplöst att diskutera här?

Vi kan titta på Västerås som exempel. Där är utgör kvinnorna 78% av stadens anställda.
Då pratar vi all verksamhet. Inom socialtjänsten i Västerås så är det tydligen 650 anställda. Könsfördelningen redogör man inte för här, tyvärr.
Men av egen erfarenhet/efterforskningar/hörsägen/whatever så vill jag ändå hävda att om du tittar på de som handhar barnfrågor och beslutar om omhändertagande av dessa, är uteslutande kvinnor.
Någon enstaka man kan finnas med på ett hörn men det är unga tjejer under 30 år som sitter o beslutar/håller förhör med vuxna föräldrar.
Dessa unga tjejer har ingen jävla aning om hur det är att vara föräldrar, de är nykläckta från något universitet och är naiva, blåögda och mansfientliga överlag.

Tittar man på besluten som fattas så får kvinnor överlag oftare vårdnaden än vad män får.
Hur förklarar du det?
Även hur män blir behandlade i dessa frågor.
Män blir inhämtade till förhör av polisen. När det kommer till kvinnorna så kontaktar man dessa med telefon istället.

Det är en stor skillnad på hur män och kvinnor blir behandlade.

Hur ofta sitter inte du och dina medsystrar flera stycken, 3-5 kvinnor, när ni skall "hålla förhör" och anklaga mannen under era möten?
Behandlar ni kvinnorna på samma sätt? Nej det gör ni inte.

Jag förstår varför folk är rädda för socialtjänsten.
Ni omhändertar barn på lösa grunder och ni gör det med ett underskrift. Föräldrarna får inte veta något förrän efteråt. Kommunen går in och tar över vårdnaden väldigt lätt utan att ens tillfråga föräldrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in