2023-07-25, 21:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Sara har själv redan varit öppen med allt och allt finns att läsa. Inga hemligheter där.
Inte allt ,hon har inte berättat om cancern.!
Citera
2023-07-25, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Jag tror inte att dumpen drivs i syftet att Sara vill att andra ska bli arbetslösa. Skulle du tycka mer om dumpen om de böt ut Sara och Patrik?

Vad tror hon ska hända? Man tar ifrån en man allting han har att leva för. Familj & arbete. Anhöriga blir trakasserade. Dessutom så hörde jag att det var någon som fick stryk bara för att han liknade en uthängd gädda. Hade inte förvånat mig.
Citera
2023-07-25, 22:03
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PundarSara
Vad tror hon ska hända? Man tar ifrån en man allting han har att leva för. Familj & arbete. Anhöriga blir trakasserade. Dessutom så hörde jag att det var någon som fick stryk bara för att han liknade en uthängd gädda. Hade inte förvånat mig.

Det är ingen enskilt individ som tar ifrån dem någonting. Partner fattar egna oberoende beslut om att fortsätta en relation. En relation bygger på tillit och att söka sexuell kontakt med någon utanför den relationen är ett svek. Att den kontakten skulle ske med ett barn gör det dessutom till ett lagbrott i form av våldtänkt. Att bli uppsagd eller avskedad är en process som även kan prövas i domstol.

Det är samma konsekvenser som det hade blivit om gäddan hade träffat ett verkligt barn. Skillnaden är bara att det även hade blivit en rättslig påföljd som gett större påföljder (fängelse, samhällstjänst, skadestånd, böter).

Alla former av våld och trakasserier av närstående måste anmälas till polis.

Med det sagt tycker jag argumentet att dumpen drivs för att höra människors arbetslösa förefaller ologiskt.
Citera
2023-07-25, 22:19
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Jag såg videon. Hade de slagit hårdare hade jag gått till Systembolaget.

”Mannen” förstörde någons livstid och sina anhöriga. Ska vi belöna honom för det?

Varför triggar du igång människor?
Det är inte till er fördel.
Citera
2023-07-25, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Jag såg videon. Hade de slagit hårdare hade jag gått till Systembolaget.

”Mannen” förstörde någons livstid och sina anhöriga. Ska vi belöna honom för det?

Varför triggar du igång människor?
Det är inte till er fördel.

Du menar alltså att det är rätt att misshandla någon för att personen ifråga liknar någon som har hängts ut på dumpen?
Citera
2023-07-25, 22:38
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Du menar alltså att det är rätt att misshandla någon för att personen ifråga liknar någon som har hängts ut på dumpen?
Tycker du det?
Kom ihåg att du alltid ligger fem steg bakåt i moral så varför ställer du ens frågan?
Vi tycker inte fel om nånting när det kommer till moral.

Det var en gädda.
Citera
2023-07-25, 23:04
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Det är svårt att säga mot ditt resonemang, för det är inga fel i det. Däremot finns det ett par ytterligare perspektiv vis a vis dumpens verksamhet jag tycker är intressanta.
Dumpens aktivitet omhandlar inte längre enbart personer som faktiskt möter upp och därmed kan misstänkas ha ett visst mått av uppsåt eller intention. Det sträcker sig idag till personer som varit aktiva i en chat och som dumpen identifierat.
Vi vet att det finns en allvarlighetsskala etablerad genom rättspraksis, och det förefaller alltså som att dumpen rör sig mot de lägre allvarlighetsgraderna.
Men icke att förglömma - samtliga gäddor är oskyldiga i lagens mening. Det de gör är inget brott, även om vissa anser att det borde vara det.
Samtidigt råder det liten oenighet i att det dumpen gör utgör förtal, och i vissa fall grovt förtal. Däremot slår man ut med händerna och säger "vi är helt oskyldiga för vi är inte dömda".
Jag ser en dubbelmoral i det som jag har svårt att förlika mig med. Å ena sidan ska människor uppvisa ett vuxenansvar och säga nej till barn och fiskare. Alltså förväntas man hålla sig långt innanför de gränser rådande lagstiftning drar. Gör man inte det så hängs man ut, med oerhörda konsekvenser som följd.
Å andra sidan åberopar dumpen principen "det är inget brott om du inte blir dömd".

Första fetningen: Ja, det är inte bra om Dumpen går för hårt fram där, därför att det kan hända att det blir en uthängning innan alla fakta är på bordet, en felaktig uthängning helt enkelt.

Så skedde i februari när Dumpen publicerade både bild och namn på en tidigare lärarvikarie som påstods ha skickat oönskade bilder till ett gäng elever, baserat på medieuppgifter. Det blev polisanmälan och förundersökningen om sexuellt ofredande lades nyligen ner. Det visade sig att han hade skickat till en enda person, en före detta elev (enda målsägande i ärendet) och utredningen gav vid handen att hon hade samtyckt till bild.

Andra fetningen: Nej, men gäddorna ådagalägger en mental beredskap i ord och handling att föröva ett allvarligt brott. Det är inte förberedelse till våldtäkt mot barn i legal bemärkelse det gäddorna gör, men i högsta grad i etiskt avseende förberedelse.

I gäddornas perspektiv är de inställda på att begå brott - varför annars dyka upp för att fysiskt träffa vad de tror är en 13-14-åring? Det är så nära att bli brott av det utan att det blir det, och däri ligger det klandervärda: vad om det hade varit ett verkligt barn? Varför ens försöka söka efter barn på nätet? Därför att bortom Dumpen kan resultatet bara bli brottslig gärning för den som löper linan ut.

Rörande dubbelmoral, som jag har förstått det menar Dumpen att publiceringarna är lagliga. Högst sannolikt, är min bedömning, skulle Dumpens ansvarige utgivare förneka brott i ett förtalsmål. Sålunda ingen dubbelmoral, som jag ser det.
Senast redigerad av Lessler 2023-07-25 kl. 23:06.
Citera
2023-07-25, 23:07
Bannlyst
Citat:
Tycker du det?
Kom ihåg att du alltid ligger fem steg bakåt i moral så varför ställer du ens frågan?
Vi tycker inte fel om nånting när det kommer till moral.

Det var en gädda.

Fast du lyssnade inte på vad jag sa? Jag sa att det var en som blev misshandlad för att han liknade en som hade hängts ut på dumpen.

Då ställer jag frågan igen,tycker du det är okej att någon blir misshandlad för att den personen liknar någon som har blivit uthängd?
Citera
2023-07-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler

Första fetningen: Ja, det är inte bra om Dumpen går för hårt fram där, därför att det kan hända att det blir en uthängning innan alla fakta är på bordet, en felaktig uthängning helt enkelt.

Så skedde i februari när Dumpen publicerade både bild och namn på en tidigare lärarvikarie som påstods ha skickat oönskade bilder till ett gäng elever, baserat på medieuppgifter. Det blev polisanmälan och förundersökningen om sexuellt ofredande lades nyligen ner. Det visade sig att han hade skickat till en enda person, en före detta elev (enda målsägande i ärendet) och utredningen gav vid handen att hon hade samtyckt till bild.

Andra fetningen: Nej, men gäddorna ådagalägger en mental beredskap i ord och handling att föröva ett allvarligt brott. Det är inte förberedelse till våldtäkt mot barn i legal bemärkelse det gäddorna gör, men i högsta grad i etiskt avseende förberedelse.

I gäddornas perspektiv är de inställda på att begå brott - varför annars dyka upp för att fysiskt träffa vad de tror är en 13-14-åring? Det är så nära att bli brott av det utan att det blir det, och däri ligger det klandervärda: vad om det hade varit ett verkligt barn? Varför ens försöka söka efter barn på nätet? Därför att bortom Dumpen kan resultatet bara bli brottslig gärning för den som löper linan ut.

Rörande dubbelmoral, som jag har förstått det menar Dumpen att publiceringarna är lagliga. Högst sannolikt, är min bedömning, skulle Dumpens ansvarige utgivare förneka brott i ett förtalsmål. Sålunda ingen dubbelmoral, som jag ser det.
Du har helt rätt i att det ser ut som att gäddorna är farligt nära en gräns när de dyker upp till mötena. Samtidigt vet vi inte hur någon av de hade agerat i skarpt läge.
I fallen där möte inte avtalats utan gäddor hängts ut enbart med chat som underlag blir den gränsen ännu längre bort.

Dubbelmoralen jag uppfattar ligger i att Dumpen förväntar sig att "gäddor" ska hålla sig på gott moraliskt avstånd från dagens lagstiftning, medan de själva balanserar på en mycket tunn tråd vis a vis annan lagstiftning.
Ett annat sätt att närma sig det är: hur stor är sannolikheten att en gädda lagförs för den klandervärdiga handling de gjort? Ställ det mot sannolikheten att Dumpen förlorat ett förtalsmål?
Varför är det då ingen som stämt de? Med största sannolikhet hittar du svaret i skam och i rädsla. Ergo är sannolikheten liten att dumpens agerande ens prövas juridiskt.
Citera
2023-07-25, 23:35
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Fast du lyssnade inte på vad jag sa? Jag sa att det var en som blev misshandlad för att han liknade en som hade hängts ut på dumpen.

Då ställer jag frågan igen,tycker du det är okej att någon blir misshandlad för att den personen liknar någon som har blivit uthängd?
Nej. Tycker du det är okej att vuxna män skickar dick picks till någon de tror är 12?
Citera
2023-07-25, 23:38
Bannlyst
Citat:
Nej. Tycker du det är okej att vuxna män skickar dick picks till någon de tror är 12?

Absolut inte,här är nog du och jag eniga om att det är ganska opassande. Jag tycker bara det är fel av folk att misshandla någon som inte ens har gjort någonting bara för att de liknar någon. Det är den mentaliteten sektmedlemmarna tyvärr har. ” lika bra att slå någon för säkerhetsskull även om det inte är rätt person”
Citera
2023-07-25, 23:41
Medlem
Citat:
Absolut inte här är nog du och jag eniga om att det är ganska opassande. jag tycker bara det är fel av folk att misshandla någon som inte ens har gjort någonting bara för att de liknar någon. Det är den mentaliteten sektmedlemmarna har.
Vad har brottet mot Twatty med Dumpen att göra? Har inte ens på deras Facebook sett någon tycka det var okej gjort av killen som slappade Twatty?

Patetiskt resonerat.

Och skicka kukbild till 12-åring är jävligt mycket värre än "ganska opassande".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in