Citat:
Ursprungligen postat av
Ovetade
Det är svårt att säga mot ditt resonemang, för det är inga fel i det. Däremot finns det ett par ytterligare perspektiv vis a vis dumpens verksamhet jag tycker är intressanta.
Dumpens aktivitet omhandlar inte längre enbart personer som faktiskt möter upp och därmed kan misstänkas ha ett visst mått av uppsåt eller intention. Det sträcker sig idag till personer som varit aktiva i en chat och som dumpen identifierat.
Vi vet att det finns en allvarlighetsskala etablerad genom rättspraksis, och det förefaller alltså som att dumpen rör sig mot de lägre allvarlighetsgraderna.
Men icke att förglömma - samtliga gäddor är oskyldiga i lagens mening. Det de gör är inget brott, även om vissa anser att det borde vara det.
Samtidigt råder det liten oenighet i att det dumpen gör utgör förtal, och i vissa fall grovt förtal. Däremot slår man ut med händerna och säger "vi är helt oskyldiga för vi är inte dömda".
Jag ser en dubbelmoral i det som jag har svårt att förlika mig med. Å ena sidan ska människor uppvisa ett vuxenansvar och säga nej till barn och fiskare. Alltså förväntas man hålla sig långt innanför de gränser rådande lagstiftning drar. Gör man inte det så hängs man ut, med oerhörda konsekvenser som följd.
Å andra sidan åberopar dumpen principen "det är inget brott om du inte blir dömd".
Första fetningen: Ja, det är inte bra om Dumpen går för hårt fram där, därför att det kan hända att det blir en uthängning innan alla fakta är på bordet, en felaktig uthängning helt enkelt.
Så skedde i februari när Dumpen publicerade både bild och namn på en tidigare lärarvikarie som påstods ha skickat oönskade bilder till ett gäng elever, baserat på medieuppgifter. Det blev polisanmälan och förundersökningen om sexuellt ofredande lades nyligen ner. Det visade sig att han hade skickat till en enda person, en före detta elev (enda målsägande i ärendet) och utredningen gav vid handen att hon hade samtyckt till bild.
Andra fetningen: Nej, men gäddorna ådagalägger en mental beredskap i ord och handling att föröva ett allvarligt brott. Det är inte förberedelse till våldtäkt mot barn i legal bemärkelse det gäddorna gör, men i högsta grad i etiskt avseende förberedelse.
I gäddornas perspektiv är de inställda på att begå brott - varför annars dyka upp för att fysiskt träffa vad de tror är en 13-14-åring? Det är så nära att bli brott av det utan att det blir det, och däri ligger det klandervärda: vad om det hade varit ett verkligt barn? Varför ens försöka söka efter barn på nätet? Därför att bortom Dumpen kan resultatet bara bli brottslig gärning för den som löper linan ut.
Rörande dubbelmoral, som jag har förstått det menar Dumpen att publiceringarna är lagliga. Högst sannolikt, är min bedömning, skulle Dumpens ansvarige utgivare förneka brott i ett förtalsmål. Sålunda ingen dubbelmoral, som jag ser det.