Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Jag håller inte med i allt du skriver, även om jag tycker du skriver balanserade inlägg och har flera bra/vettiga argument.
Det jag redan förklarat är att jag är starkt emot det ”drev” som tyvärr allt för många har i synnerhet när det handlar om Apple. Då är det väldigt ofta kraftiga överdrifter och mer eller mindre korkade generaliseringar där det kryllar av ”allt” ”alltid” ”bara” i negativa påståenden om Apple och deras grejor.
Att även premium/kvalitets-märken som Apple kan göra fel ibland, eller lyckas få problem med vissa av sina produkter är inte okänt. Men generellt sett har de bra grunkor etc med mycket hög kvalitet.
Jag vet mycket väl att det händer att vissa av Apples kablar (inte alltid, alla, bara….) under åren har varit mer benägna att ”fnasa” sig (fraying på engelska) men vad detta kan bero på kan vara flera orsaker där användaren säkerligen är klart påverkande i sannolikt de flesta fall.
Jag kan tänka mig, vilket du redan väl var inne på, att den vita ”plasten” i ytterhöljet kan ha haft en kemisk sammansättning som var mindre tålig mot kanske både mekanisk påverkan samt kemisk med allt vad det kan handla om från handsvett div gaser i vår miljö samt solljus etc etc.
Man kan nog även med fog anta att Apple jobbat på detta och under åren haft mer än en materialtyp av detta vita runt kablarna. Apples egna kablar har ju varit klart mer ”gummimjuka” än andra tillverkares kablar oavsett svarta eller vita höljen, då dessa vanligen varit mer ”plastiga” i känslan, ofta stelare.
Det som är märkligt är ju att trots att så många vittnar med allehanda anekdoter om hur värdelösa alltid alla och bara Apples kablar är (och nej, jag påstår inte alla alla de alltid skulle ljuga om allt de påstår, men det överdrivs och generaliseras nog jäkligt ofta….) så finns det ju även massor med folk som genom åren vittnat om att de liksom jag inte haft några egentliga problem att tala om med Apples kablar, som bara kan skyllas på just kabeln. Vi ser flera av dem bara i denna tråd. Så man kan ju lite fräckt fråga dig och alla andra om ni tror att alla de alltid ljuger…?
Om inte så kan vi ju ånyo fundera på varför det kan upplevas så olika detta med Apples kablars hållbarhet…? Då kommer vi nog igen in på att folk kan behandla sina grejor, sina kablar väldigt olika men ändå tycka att de är försiktiga, fast vissa kanske inte alls är det….
Själv har jag extremt sällan problem med några kablar alls, oavsett märke etc. Menad flera av mina bekanta klagar på att kablar ofta går sönder för dem, Apples men även andra. Märkligt va…? Nja…. Inte om man ser hur de hanterar sina kablar eller mobiler, och ändå tycker de är sååååå försiktiga.
Kasa en smartphone över bordet med glaset nedåt när nån annan ska låna den, är inget de reagerar på, men jag ryser… Eller när de blir upprörda över hur deras bara nån vecka gamla dyra fina mobil är repig och de klagar på tillverkaren, men inte har en tanke på att de kör ner mobilen i en ficka full med skjutmått nycklar och fan vet allt….
Mjo, där kan jag instämma. Av något märkligt skäl har det emanerat i något som närmast kan liknas vid religionskrig. Irrationella extremer är lika vanliga åt båda hållen. Vi har såväl de som i det närmaste dyrkar Apple och menar på att de
omöjligen kan göra något fel, som de som totalsågar
allt som har med Apple att göra utan att ens ha testat deras prylar, typ.
Intressant att notera i detta specifika sammanhang är väl dock att de flesta som irriterar sig på kablar som ramlar i bitar rimligen torde vara Apple-användare själva.
Jo, som sagt, den där sortens modifierat konstgummi är inte alltid helt kemiskt stabilt över tid. Även om dina kablar hållit, så har du säkert haft grejor med gummerad greppyta, som blivit kladdiga med åren. Det kan vara skruvdragarens handtag, datormusen, spelhandkontrollen, etc. Ska jag gissa, så lider kablarna av samma problematik.
Nu har jag förvisso inte haft några Apple-produkter själv sedan ATV2, men bortsett från kablarna som jag råkat ut för som tredje person ett flertal gånger, har jag inte fått intrycket att deras grejer skulle vara sämre än någon annans. Kanske lite överprissatta givet vad man får, men det säger egentligen bara att Apple är vassa på marknadsföring.
Det man möjligen kan ifrågasätta är varför man inte gjort något åt kablarna från Apples håll under så lång tid. De problematiska kablarna fanns länge och väl på marknaden. Det snackas rätt mycket om planerat åldrande som affärsstrategi. Är man lite konspirationsteoretiskt lagd kan man ju fråga sig om det inte helt enkelt är väldigt bra ekonomi att låta det bero, när man i stort har en extremt trogen kundbas, som hellre köper ny likadana kablar på löpande band än att skaffa något det inte står Apple på. Avansen på den där sortens tillbehör är generellt också rent monstruös.
Jag tror absolut inte de som säger sig inte ha några problem med kablarna ljuger heller. I sådana fall hade jag inte spekulerat i huruvida det kan finnas skillnader i hudfettets sammansättning mellan individer osv.
Rimligast är väl om de som har problem hittar alternativ, som det ju finns gott om. De som inte har några problem kan lugnt fortsätta använda sina originalkablar. Alla nöjda och glada