Citat:
Ursprungligen postat av
TottemHorse
Du kan ta upp att 0.011 av gäddorna har tagit livet av sig. Så självmordsrisken är fortfarande högre bland barn (0.05 > 0.01) när åldrarna 9 och nedåt blir uteslutna.
Om någon är dum mot dig i ett annat forum måste du berätta för admin. Inte okej att säga elaka saker till någon.
Det är väl 3 av 261 uthängda gäddor som har tagit livet av sig? Den kumulativa incidensen blir därmed 1,15 % sedan Dumpens start. Nu vet jag inte hur länge Dumpen har funnits men ungefär 3 år väl?
Den kumulativa incidensen för självmord bland ungdomar i åldrarna 10-19 som har blivit utsatta över en treårs period blir därmed ca 0,1602 %.
Alltså är det högre kumulativ incidens (risk) av självmord bland gäddor än bland ungdomar som har utsätts.
Däremot är jämförelsen rätt meningslös utav flera skäl:
1) 3 st. dödsfall är för lite dataunderlag dock för att göra en träffsäker uppskattning och med tanke på att det sker självmord i låg utsträckning bland de som uthängs så blir det svårt att få fram en träffsäker siffra. Man får gissa helt enkelt.
2) Jag ser inte hur ''två fel blir ett rätt''. Jag ser inte någon vinst med att anhöriga får sina liv slagna i spillror pga. att gäddor hängs ut.
Hela argumentet att det är värt att ett par gäddor och deras anhöriga får sina liv förstörda för att Dumpen försöker stoppa övergrepp mot barn bygger på en spekulation och illusion om att Dumpen verkligen minskar risken för att barn utsätts. Vad jag vet har aldrig detta utretts. Man bygger alltså sitt stöd för Dumpen på gissningar om att det minskar riskerna för barn betydligt samtidigt som man är för något som riskerar att traumatisera barn och de anhöriga aktivt. Sedan är det svårt för många att framföra ett logiskt tätt argument för dumpen.
Jepp, det är ganska otrevligt att bli kallad för det ena och det andra. Jag är en faktabaserad person snarare än en ideolog.
Jepp, ska börja rapportera oftare, tack för tipset.
Det finns egentligen två moraluppfattningar i denna frågan:
1) Deontologi (det moraliskt rätta ska bygga på handlingen i sig).
2) Utilitarism (det moraliskt rätta ska bygga på utfallet av en handling snarare än handlingen i sig).
Man kan föra fram bra argument för båda men det är mest känslor bland de inbitna dumpen-anhängarna.