2023-07-22, 11:12
Medlem
Jag jobbar heltid, kontorstider, och jag orkar inte ha hobbies. Att jobba heltid och hinna/orka med hushållssysslor är nästan överväldigande. Ibland känner jag att livet bara är att arbeta. Förmodligen för att jag inte orkar göra något annat om vardagarna. När jag kommer hem vill jag bara sitta inne och kolla Tv eller scrolla. Eventuellt läsa.

Om jag någon gång har inbokat en kompisträff eller liknande efter jobb så har jag en liten ångest över det hela dagen på jobbet och hoppas att den ska bli inställd. Jag orkar sällan träna under veckorna utan gör det på helgen.

Är detta normalt? Har ni energi till att ha ett rikt liv trots att ni jobbar heltid? Hur bryter man detta? Jag har testat synefrin som ska vara uppiggande men det gav inget.
Citera
2023-07-22, 11:18
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Jag jobbar heltid, kontorstider, och jag orkar inte ha hobbies. Att jobba heltid och hinna/orka med hushållssysslor är nästan överväldigande. Ibland känner jag att livet bara är att arbeta. Förmodligen för att jag inte orkar göra något annat om vardagarna. När jag kommer hem vill jag bara sitta inne och kolla Tv eller scrolla. Eventuellt läsa.

Om jag någon gång har inbokat en kompisträff eller liknande efter jobb så har jag en liten ångest över det hela dagen på jobbet och hoppas att den ska bli inställd. Jag orkar sällan träna under veckorna utan gör det på helgen.

Är detta normalt? Har ni energi till att ha ett rikt liv trots att ni jobbar heltid? Hur bryter man detta? Jag har testat synefrin som ska vara uppiggande men det gav inget.

Jag förstår vad du menar. Det är hemskt. Men jag började jobba natt istället för många år sedan och har aldrig haft mer energi, både på jobbet och hemma.
Du kanske är en nattmänniska?
Citera
Medlem
One2Manys avatar
Det är helt normalt, tror det kallas att vara vuxen.

Jobb suger och dränerar en mentalt (om inte fysiskt). De futtiga timmarna du har mellan skiften är för att du ska äta, skita och sova innan du går tillbaka för att bygga ett välstånd åt någon annan. Alla former av socialt liv i Sverige motarbetas aktivt av makthavarna.
Citera
Medlem
Jag känner att det blir värre och värre för varje år. Man har inte den energi och ork som behövs för något annat än jobb och det mest nödvändiga hemma.

Har haft semester i fyra veckor i streck och jag har inte gjort ett jävla dugg. Läst böcker och sett på youtube. Ungefär så. Att bara gå till butiken och handla känns som ett enormt projekt. Turister överallt, en massa trafik och oljud precis överallt.

Vill inte ens gå ut längre.
Citera
2023-07-22, 11:19
Medlem
Om du närmar dig pensionsålder är det normalt att vara trött efter en arbetsdag.

Annars är något fel.

Sover du 7-8 timmar ostört?
Äter du tre måltider per dag?
Tränar du?
Citera
2023-07-22, 11:21
Avstängd
Din hobby är ju att läsa o de hinner du med?

En hobby behöver inte alltid va nåt jävla äventyr.

Men ja vissa dagar med många möten pallar man ju inte göra nåt ansträngande.

Jag jobbar oftast hemifrån och behöver efter jobbet en promenad för att samla energi, att lägga mig i soffan förstör hela dagen.
Citera
2023-07-22, 11:22
Medlem
Citat:

Jag håller med dig. Jag är också väldigt trött efter jobbet och dessutom mentalt trött.

Ibland tvingar man sig att hålla sig vaken och göra saker efter jobbet. Det känns som att man bara arbetar och sover.
Citera
2023-07-22, 11:23
Avslutad
Har med personlighet att göra också. Jag som är mer åt det introverta hållet orkar inte heller göra mycket mer än att gymma och konsumera media efter jobbet. Att hålla låda dränerar energi för min del. Medan extroverta får mer energi ju mer socialare de är.
Citera
2023-07-22, 11:24
Medlem
snooper123s avatar
Ja jag har energi trots att jag jobbar heltid.
Tror det handlar om vila, kost och träning.
Citera
2023-07-22, 11:24
Medlem
Citat:

Helt onormalt. En man orkar stå en hel dag i skogen med yxa och hacka i träd och sedan knulla sin fru med stor begivelse.
Att du jobbar på kontor innebär att du har mycket energi kvar i din kropp.

Du lever osunt på något vis.
Se över din näring, kost, sömn, mineraler.
Citera
2023-07-22, 11:35
Medlem
Jag är aktiv och gör saker efter jobbet. Det som gav mig energi var att nästan sluta med skärmar på vardagar och promenera regelbundet. Jag gick från att vara i din sits till att vara aktiv hela dagarna igen.

Är ingen lchf-fantast men har märkt att jag har mycket mer energi om jag äter lite mindre kolhydrater också, framförallt raffinerat skit som gryner och bröd. Istället för 4 potatisar till middagen käkar jag kanske två och kökar lite mer fett istället för att inte minska mitt kaloriintag.

Sen menar jag verkligen promenader, inte generell fysisk aktivitet. Är själv sjukgymnast och har i mina tidigare år varit av åsikten att promenader är för pensionärer. Kunde aldrig haft mer fel. Promenader har galet många hälsofördelar. Relevant för dig är att det minskar stress, gynnar cirkulationen och frisläpper ämnen i hjärnan som ger energi och gör en glad och positiv. Sömnen blir även bättre för många och det är inte bara pga. det dagsljus du utsätts för. Så länge du inte går >1h i terräng behöver du ingen återhämtning heller och du kan alltså i princip gå så mycket som dina sociala ansvar och ditt sinne tillåter.

En annan grej jag gjort är att dra ner på kaffe. Jag dricker på morgonen och tidig eftermiddag, max 3 koppar på en dag. Men vissa hävdar att så lite som en kopp på eftermiddagen har en stor inverkan på återhämtningen.
Citera
2023-07-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Helt onormalt. En man orkar stå en hel dag i skogen med yxa och hacka i träd och sedan knulla sin fru med stor begivelse.
Att du jobbar på kontor innebär att du har mycket energi kvar i din kropp.

Du lever osunt på något vis.
Se över din näring, kost, sömn, mineraler.
Du sätter fingret på någonting många finner paradoxalt. De flesta med fysiska jobb har MER energi än kontorsråttor och det har jag själv erfarit både med patienter och mig själv. Även om du sliter mer mekaniskt på kroppen när du bär och går runt hela dagen så gör det under för sinnet och bygger upp din motståndskraft.

Förresten sliter det inte heller i längden om du inte jobbar under extrema förutsättningar eller har ett extremt ensidigt jobb typ vid ett band i industrin. Folk som har hantverkarjobb ser mycket bättre ut på röntgenbilder och har bättrw kroppar än kontorsråttor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in