2023-07-22, 10:31
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Javisst, större städer i Sverige som tex Stockholm skulle försvinna på en sekund. Allt folk skulle uppfatta var en ljusglimt sen är det över. 6500 nuclear warheads.. fatta vilken extrem kraft det är.
Usch. Det hade varit trist om diktator Putin inte bara anföll sina grannländer utan också startade krig mot resten av världen 😢
Kanske alla världens länder bara skulle lägga ner sina vapen och be diktator Putin ta över ledarskapet i respektive land för att slippa möta Putins ”nuclear warheads” (hittade du inte den svenska översättningen av det ordet)? Det låter ju ändå på dig som att det är den smidigaste vägen framåt?
Kostanden i form av att ryssar då skulle stjäla våra barn och våldta och mörda våra kvinnor samt stjäla våra tvättmaskiner skulle vi då få leva med.
Citera
2023-07-22, 10:32
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag slår inte knut på mig själv, däremot har jag väl helt enkelt varit med längre än du och sett sådana här förlopp tidigare. I motsatss til allahjärnfvättade personer som bara står och hänvisar till finska vinterkiegt, Hollywoodfilmer om andra välrdkriget, Top Gun och sin egen glättade, cold war-romantiserade bild av ett storkrig mellan NATO och Ryssland.

Ukraina är en genomkorrupt pch bankrutt bananrepublik, i praktiken en slags USA-koloni, oavsett att de pro forma står som självständiga - och de befinner sig i krig med stora delar av sin egen befolkning. De förtjänar inte vårt stöd.
Ja, alla som inte delar dina fantasier om fascist-Ryssland har sett Hollywoodfilmer.
Det går bra för er att argumentera nu. Jag ser mest ett gäng fjuniga småpojkar som inte kan argumentera och som hela tiden hänfaller till Aftonbladet-argumentet, istället för att bemöta sakfrågor.

Vad spelar det för roll att Ukraina är bankruppt? Det är ju därför vi avskyr Ryssland - för att de förstör landet.
Senast redigerad av Thelonegunman 2023-07-22 kl. 10:41.
Citera
2023-07-22, 10:35
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Väst har tyvärr mestadels skickat/tömt material som var utgånget eller skulle kasseras. Dessa fungerar betydligt bättre än de ryska motsvarigheterna som mest påminner om ett luftslott. Ryssland har just nu minor som ett effektivt försvar och artilleri som hjälpt dem tidigare men även den aktiviteten har minskat. Vi hade väl framförallt inte räknat med att Ryssland var kvar i medeltiden och så efterblivna så därför finns det relativt lite material för ett utnötningskrig men vi lär oss i väst också.
Tvekar starkt till att du skulle stå på Sveriges sida, du verkar mest springa Rysslands ärenden.

Du kan tveka bäst du vill. Vem som mest säljer ut Sverige just nu känner vi nog mest själva i hjärtat. Känns det bra för dig så får jag gratulera. Framtiden får utvisa vem av oss som får rätt. Kan ju iofs hoppas för vår alls skull att du har rätt och jag bara fått det om bakfoten. Tyvärr tror jag inte det.
Citera
2023-07-22, 10:36
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Nej, vi ryssråttor behöver inte flytta på oss så mycket förstår du. Vi har redan byggt det vi behöver. Väntar liksom bara på att ni ska ta er över våra minfält så det riktiga kriget kan börja. 😌
Ni har redan förlorat kriget.
Putin kan inte lämna landet utan att bli gripen, även i Afrika. Hur fan är det att vinna?
Citera
2023-07-22, 10:37
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
100%. Säger jag inte emot. Men att ta något ur sitt sammanhang och hitta på saker och sprida det som fakta är inte okej. Det där var rent bullshit.

Ska man diskreditera någon får man faktiskt ta bekräftade fakta, och inte massa antaganden och konstruktioner. Håller du med?

Jag tror att jag har besvarat dina funderingar kring Ritter.

Nu gällde det McGregor.
Killen är lite svår att få grepp på. En sak som man funderar över att han är väldigt kategorisk.
Oerhört kategorisk.
Som amerikan och militär, talar han hårt mot sitt eget land och sin(?) president. Det är ovanligt.
Han talar med mycket stark övertygelse. Det kan man inte ta ifrån honom. Det leder också till en slutsats för mig, på slutet.
Hans videos från 8 månader tillbaka talar alla samma språk.
Några alla titlar på upplagda videos.

Ukraine capitulation is on the horizon
Ukraine cannot escape its grim reality
The Lost Opportunities to Leave Ukraine Better Off
Why Ukraine is the West's Fault
The beginning of the end of Ukraine as a country
Ukraine is Not Winning and Will Not Win This War
Alla talar sitt tydliga anti Ukraina språk. Från första dagen.

Ett skäl eller en orsak/bakgrund, till Macgregors inställning, kanske kan hittas i intervjuer med Trish Wood. En kandensisk jounalist
Här uttalas mera politiska motiv. Tydligt anti Neocon och Globalism.
Trish själv är uttalat libertian och hyllar arbetarklassen. Tydlig vänsterprofil m a o.

Men är MacGregor av samma politiska åsikt?
Nej, men det finns saker som förenar. anti Globalism är en länk de emellan.

Macgregor har också en militär konflikt bakom sig. Frispråkig kan man uttrycka det.
Allmänt emot alla utländska inblandningar från USA.
Men han också högt aktad som en god tänkare. Eller var i v f.

2002 hamnade han i konflikt inom det militära, då han ansåg han att man kunde/borde ta (Irak) Bagdad med endast 15 00 man. Att man sedan bara skulle marschera ut och överlåta åt Irakierna att sköta sitt eget land. Detta togs inte väl emot av övriga högre militärer och MacGregor slutade med pension strax efteråt.
1991 som ledare för en pansarregemente, slog han ut Saddams beryktade republikanska garde.
Men han fick inte kredit för detta.
Däremot en underställd vid namn Macmaster fick all kredit och senare befordran.
MacGregors frispråkighet ledde honom till att bli militärhistoriker. Andra fick befordran inom det militära.

Långt inlägg om MacGregor.

Min slutsats om MacGregor, är att han är hämndlysten.
Vad än den amerikanska armen/regeringen gör, är han tvärtom. Stödjer man Ukraina, då kommer inte Macgregor stödja Ukraina.
Macgregor hade om han gjort rätt, varit någon annanstans.
Men hans egenbild och ego var så stark, att alla andra hade fel. Oavsett vad de tyckte/tycker.

En klassisk narccisist?
Men inte många(någon?) av hans videos har visat sig vara rätt. Inte än i v f.
Macgregor är anti Globalist och anti Neokonservatism. Amerika först! Läs: För Trump.
Är man för Trump, är man emot Biden och allt Biden gör.
Sedan har han en oplockad gås med den amerikanska militären.

Så Macgregor ska tas med flera nypor salt.

Trump har han vissa gemensamma värdekopplingar med. Inte minst gränsen mot Mexiko, där han ville inför krigslagar.
Citera
2023-07-22, 10:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ja, man undrar alltid vad som får ryssvännerna att tro att "man kan förhandla med Putin"? Tsar Putler har redan upprepade gånger visat att han inte kan hålla avtal samt han har inte på något vis tagit tillbaka sitt återkommande svammel om att Ryssland ska bli ett storrike igen.

Detta krig skulle givetvis aldrig ha slutat med bara erövring av Ukraina utan andra länder stod på tur. I värsta fall även vi. Nu är det såklart tvärkört för dåren i Kreml och det är bara en fråga om hur lång tid det tar innan Ryssland åter faller. För andra gången på 35 år. Börjar bli en vana, kanske dags för storstädning och uppfräschning av dårnästet i öst så att de kan bli ett normalt land?
Hade Ryssland snabbt och framgångsrikt tagit över Ukraina och flera andra fd. Sovjetrepubliker så hade de säkert givit sig på Finland och Sverige som då hade varit lika oskyddade av Nato som Ukraina var. När Ryssland kollapsat kommer vi förhoppningsvis i sinom tid få se hur planerna för ett övertagande av Sverige såg ut. Efter att Hitler bitit i gräset 1945, hittade man detaljerade planer över hur tyskarna skulle invadera Sverige.
Citera
2023-07-22, 10:38
Medlem
Citat:
Javisst, större städer i Sverige som tex Stockholm skulle försvinna på en sekund. Allt folk skulle uppfatta var en ljusglimt sen är det över. 6500 nuclear warheads.. fatta vilken extrem kraft det är.

https://i2.wp.com/www.sipri.org/sites/default/files/inline-images/World%20Nuclear%20Forces%20Map%20YB%20SUMMARY.jpg? w=960&ssl=1

Zelensky står tyvärr framför en hopplös uppgift, snart kommer höstregnet, det här kriget är i realiteten över nu.

Är ”nuclear warheds ” svåröversatt ?
Du försökte med ” kärnfysiska” innan !

Tror du kärnvapenhot är bra för Ryssland?
Gynnar det er?
Allt för en handfull med rubel .
Citera
2023-07-22, 10:38
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
”Partiellt mobiliserat” är en intressant beskrivning av den ryska mobiliseringen till ”specialoperationen”. Det finns massor av vittnesmål som visar att de ”partiellt mobiliserade” nu får vapen från 1800-talet och själva blir ombedda att fixa sina egna kängor och kläder. Vad hade man utrustats med om det varit full mobilisering? Pinnar och stenar? Är det inte så, handen på hjärtat, att Putin mobiliserar allt han kan men att de tömt mobförråden eftersom det faktiskt är tal om en full mobilisering och ingen ”specialoperation” utan en fullskalig invasion?

Målet med invasionen av Ukraina är ju, enligt Kreml, att döda Ukrainska satanister. Kanske Ryssland tänker att det räcker med pinnar och stenar för att döda satanister? I så fall kanske du har rätt när du för fram den ryska statens propaganda.

Du motsäger ju dig själv. Stämmer det du säger så är det väl ännu mer imponerade hur det håller emot en toppmodern och av väst utbildad Ukrainsk armé.
Citera
2023-07-22, 10:39
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag slår inte knut på mig själv, däremot har jag väl helt enkelt varit med längre än du och sett sådana här förlopp tidigare. I motsatss til alla hjärnfvättade personer som bara står och hänvisar till finska vinterkriget, Hollywoodfilmer om andra välrdkriget, Top Gun och sin egen glättade, cold war-romantiserade bild av ett storkrig mellan NATO och Ryssland.

Ukraina är en genomkorrupt pch bankrutt bananrepublik, i praktiken en slags USA-koloni, oavsett att de pro forma står som självständiga - och de befinner sig i krig med stora delar av sin egen befolkning. De förtjänar inte vårt stöd.
Ja men i så fall har väl USA alltid gjort rätt. Samma gäller förstås för länder som Libyen, Irak, Vietnam och andra länder där USA har varit Så då har de gjort rätt, som gjort som de gjort. Eller hur?

Ryssland är än mer korrupt och enligt dig skulle det då vara rätt att starta krig mot dem. Det skulle förstås vara rätt att väst gick in militärt och koloniserade hela Afrika delar av Sydamerika och Asien enligt dig. Problemet är förstås att du hela tiden är så fruktansvärt inkonsekvent och inte funderar igenom vad du säger. Ukraina har förstås rätt att försvara sig mot de som vill kolonisera dem, på riktigt. Egentligen utan andra skäl än att man vill styra över dem och ta deras naturresurser. Så nu står du på kolonisatörernas sida och pissar på de som inte vill bli koloniserade, i enlighet med ditt eget feltänk.
Citera
2023-07-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men de förtjänar att hamna under förtryck av den genomkorrupta bananrepubliken Ryssland?
Många britter uppfattar i nuläget sin egen regering som en arrogant bananrepublik, både pga dess blint aggressiva uppbackning av Ukraina och dess hopplösa hantering av landets ekonomi (delvis en konsekvens av Brexit). Det finns mpngs lags bananrepubliker här i världen...

Ryssland må vara en autokratisk stat men de har definitivt lyckats förvalta sina tillgångar för sitt eget folks räkning,. de har undvikit att bli en nergången lekboll för andra länder, västliga storföretga etc - den väg som Ukraina har gått. "Euromaidan-Ukraina" har ingen framtid, det är dessutom en politiskt toxisk stat. De orkar inte ens kännas vid vad de själva gör under det här kriget utan skyller på andra eller försöker säga "titta inte på mig, det var inte jag!" när det passar.
Citera
2023-07-22, 10:42
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Vi har redan vunnit kriget. Afrika älskar Putin och härliga Wagner. Afrika är vårat.
Jaså? Åk till bricsmötet i augusti då och se vad som händer. Men det kommer Putin aldrig våga.
Citera
2023-07-22, 10:43
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Hoppsan, tog argumenten slut eller?

Vad är det som är fel? Jag kan utveckla. Om tsar Poopin blir till staty som kommer det vara med sin berömda bajsväska. Även ni ryss-tomtar vet att den efterlyste och kriminella tsaren är helt körd och aldrig kommer att bli den berömda statsman han så trånade efter.

Zelensky däremot är redan legendarisk efter sina berömda ord när han vägrade evakuering och stod kvar på sin post. Lite annan signal än bunkertsaren.

Ditt enfaldiga nötkreatur :-) du fattar inte att det var helt regisserad av väst? Hur dum kan man bli. Krigsutbrottet är ju det sjukaste vi sett hittills i historien i propagandaväg. Zelinsky skådespelar framför green sceens och sen åker på photo shoot för Vogue.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in