2023-07-22, 00:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vad jag vet har Usa tidigare gjort en egen utredning att om de vann ett fullskaligt kärnvapenkrig mot Kreml skulle cirka 150 miljoner amerikaner beräknas dö.

Låter ju asjobbigt för USA, men den lär väl vara ett worst case scenario? Typ att Rysslands (Sovjets?) kärnvapenarsenal var up to date och fungerade?

Om vi dömer den efter vad vi sett av Rysslands övriga försvar är det rimligt att anta att den inte håller måttet fullt ut.
Citera
2023-07-22, 00:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Som väl är kommer vi aldrig att märka det, vi är skuggor fastbrända på någon vägg tre minuter efteråt.

Tror du? Tänker du att Linköping kommer attackeras ditekt med kärnvapen
Citera
2023-07-22, 00:23
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ska bli riktigt jävla kul sen när vi "pro-ryssar" får rätt när Ukraina har fallit till sista man, och diplomati som kunde löst detta för länge sen, kommer förespråkas av er små nazister och fiender till yttrandefriheten.

Jag står på Ukrainas sida i denna konflikt, för jag tycker att ett suveränt land har rätt att skydda sig mot en angripare, precis som Sverige skulle skydda sig mot låt sig Norge som angripare. Men jag förstår inte varför de skulle göra mig till nazist? Jag säger inte att du stöttar/hejjar på/kalla det vad du vil, på Ryssland, MEN här nånstans tycker jag att uttrycker ''sopa rent framför egen dörr'' passar rätt så bra in, när man slänger med ord som nazism.
Citera
2023-07-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Låter ju asjobbigt för USA, men den lär väl vara ett worst case scenario? Typ att Rysslands (Sovjets?) kärnvapenarsenal var up to date och fungerade?

Om vi dömer den efter vad vi sett av Rysslands övriga försvar är det rimligt att anta att den inte håller måttet fullt ut.
Ja. Den kalkylen med 100+ miljoner förluster är från 1986. Inget alls att referera till idag och som kan ses så är USA's beteende baserat på just allt annat än den gamla kalkylen.
Självklart är där inga 180 miljoner döda i någon "ytterst framgångsrik kärnvapenattack" från Ryssland mer nej. Men det är populärt för de som VILL att Ryssland fortfarande skall vara mer än bara skithusslickande rövhål, vilket de är oavsett, att hållas fast vid siffror från deras så stooooooora tid som sovjeter.

Ena sekunden är de inte sovjeter och i nästa när det passar så är de plötsligt just det. Bara det passar drömmarnas mål så vänder BLODIGELN kappan efter vinden med orden - "jag är neutral".

Nej, självklart finns där inga kärnvapen på rysk sida som kan döda 180 MILJONER amerikaner.

Möjligtvis om dessa amerikaner ses som de flesta ryssar i utkanterna utav ingenting och helt utanför medvetenhet. Men nu är det ju inte så och nu är ju inte ens den minsta håla i USA lika efterblivet ovetandes som de FLESTA byarna i Ryssland. Som sagt - ett antagande gjort 1986 och ingenting som överhuvudtaget är relevant längre
Citera
2023-07-22, 00:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ska bli riktigt jävla kul sen när vi "pro-ryssar" får rätt när Ukraina har fallit till sista man, och diplomati som kunde löst detta för länge sen, kommer förespråkas av er små nazister och fiender till yttrandefriheten.

Är det inte jobbigt att stämpla alla som "pro-ryssar" osv när fakta kommer ni svaga, lågbegåvade individer inte klarar av? Förstår du inte själv hur pinsamt det är? Allt ni gör med er tid är att sprida dynga och försöka diskreditera och attackera folk som talar neutralt, eller som ni uppfattar det - "pro-ryskt".

Fortsätt lev i din fantasivärld. Kommer bli ett bryskt uppvaknande sen.

Hur länge har du hoppats på detta ’bryska uppvaknande’? Hur många gånger har du blivit besviken? Hur länge till orkar du denna fruktlösa kamp?
Citera
2023-07-22, 00:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tror att Putin innan året är slut kommer att bli mycket sjuk och ersatt av ett triumvirat bestående av sekreteraren för Säkerhetsrådet, Nikolaj Patrusjev, FSB-chefen Alexander Bortnikov (båda två är ""nastojnasjtja tjekista"), samt bankmannen/filosofen Jurij Kovaltjuk. Deras tillträde kommer inte nödvändigtvis innebära en förändring av den ryska Ukrainapolitiken.
Såg nu att jag tog fel på person. Det var Naryshkin som är chef för SVR som jag menade var en pajas. Osäker lite på skillnaden mellan FSB och SVR dock. Men Naryshkin är ju svinrädd för Putains skugga så han är bara tillsatt för att knipa käft och lyda order.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sergey_Naryshkin
Citera
2023-07-22, 00:31
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:

Är det inte en smula pinsamt att kalla meningsmotståndare för nazister då nazism faktiskt är en specifik ideologi som måste uppfylla vissa attribut och inte enbart att man råkar tycka att motståndaren är dum i huvudet? Godwins lag säger ju att ju längre och fränare en debatt blir så ökar sannolikheten att någon kallar motståndaren för Hitler eller nazist, och mer informellt har det också tolkats som att denne förlorat debatten då övriga argument tagit slut.

Det är ju inte så förvånande då nazism har blivit förknippad med den yttersta förkastligt kalkylerade ondskan, men enbart för att man tycker att någon är förkastlig i största allmänhet innebär det inte att denne har nazistisk ideologi då det finns gott om andra sätt att vara dum i huvudet på ändå.

Det är lite på samma nivå som när vissa i USA kallar dem som förespråkar allmän sjukförsäkring som "commie" och landsförrädare, och säger betydligt mer om personer som använder orden så.

För övrigt kan man ju tycka att det är osakligt att behöva utsättas för ständiga personangrepp för att man råkar ha andra åsikter än majoriteten, men det är ju inte riktigt hot mot yttrandefriheten så länge man inte censureras eller utsätts för starka repressalier.

Ifall yttrandefrihet ligger en väldigt nära om hjärtat torde Ryssland vara ett tacksamt hatobjekt, där personer inte ens kan demonstrera med tomma papper eller använda vissa ord utan repressalier.
Citera
2023-07-22, 00:37
Medlem
Citat:

Är det inte jobbigt att stämpla alla som "pro-ryssar" osv när fakta kommer ni svaga, lågbegåvade individer inte klarar av? Förstår du inte själv hur pinsamt det är? Allt ni gör med er tid är att sprida dynga och försöka diskreditera och attackera folk som talar neutralt, eller som ni uppfattar det - "pro-ryskt".

Ja, det skall faktiskt bli riktigt trevligt, nästinpå kul, den dagen då Sverige inte längre daltar runt med inavlat skräp utan hanterar det som sig bör enligt logik och naturregler. Jag håller med dig där! Det skall bli riktigt trevligt att se lilla skitSverige börja hantera de som förstörde det riktiga Sverige som DE skall hanteras. För länge har dessa fått lov att infektera och förstöra samhället på grund utav sina slaviska parasiterande gener.

Att Sverige, det vill säga det RIKTIGA Sverige visar solidaritet till Ukraina är för att det RIKTIGA Sverige självklart skall och genom historia bör göra så. Alla som inte håller med om det är direkta fiender till Sverige och har med allra största säkerhet AVNJUTIT FRI ERSÄTTNING som slav på 90-talet. Skam att de riktiga slaverna som kom för att hjälpa till skall behöva skämmas för eran ditflyttade konflikt som ni aldrig förstod eller kommer förstå.

Ja! Det skall bli underbart att se lite riktig underättelseverksamhet agerande i Sverige

Som Arkans tigrar och han själv blev hanterad bakom lykta dörrar skall numera fungera på fundamentalt normal basis. Du får vara tacksam för att USA hjälper till att städa upp SKITEN i Sverige alldeles gratis snart. Solidariteten visad åt Ukraina gav svenskarna den möjliheten, alldeles gratis också! Tacksam skall du vara om du är SVENSK!
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2023-07-22 kl. 00:56.
Citera
2023-07-22, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det du citerade var ett svar på mitt tidigare inlägg:
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Svara på det i stället eller bespara oss ditt lösmynta kärringskvaller som är helt OffT, ett störande flugsurr i våra öron.
Och vad får dig att tro att jag inte hade kollat vad det var NI pratade om?? DU SADE - tolv invånare. Factum prospectum och inget som behöver varken länkar eller återkommande barnsligheter i form av gnag med din sorgliga lekamen det.

Du förstår mr "drozd", att det spelar ingen som helst roll hur du försöker svänga dig fri från uppenbara dumheter här. Då de flesta som svarar och KONTROLLERAR dina uppgifter INTE är slaver eller tappade bakom en vagn.

Mitt inlägg var i allra högsta grad allt annat än off topic då det var ett direkt bemötande på dina LÖGNER postade här. Sluta spela Allan, tvätta din trut och bete dig som en tvåfoting med respekt istället för att skita ner din omgivning utan pardon
Citera
2023-07-22, 00:55
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Är inte Azov rätt så utrotade vid det här laget, eller har jag missat något? För övrigt delar jag inte verklighetsbeskrivningen i dag. Det har varit en ovanligt lyckad dag på den ryska bombfronten. Intensiva bombningar och många fullträffar. Ryssland fortsätter leverera! +3-0 Ryssland denna vecka.

Azov har mycket riktigt reducerats betydligt tidigare och är under återuppbyggnad, i vilken mån de har hunnit förnya sina styrkor kan jag dessvärre inte svara på.

Nyckelorden om bombfronten är nog "ovanligt lyckad" då det vanliga innan var att kunna skjuta ner om inte precis alla så åtminstone nästan alla. Problemet har ju uppstått tidigare och då har Ukraina bl.a. med hjälp från väst steppat upp sitt luftförsvar, och skulle den ryska trenden fortsätta i detta spår lär den steppas upp igen.

Sedan är det naturligtvis svårt att med även bästa luftförsvar skjuta ner alla om man riktigt svärmar över med stort antal raketer på samma gång. Men det är mycket dyra saker som skjuts iväg med ett begränsat antal som är allt annat än självklart att ersätta, så militärt vore det verkligen inte ekonomiskt att bara mata på.
Citera
2023-07-22, 00:59
Medlem
Citat:

Ja, säkert. Medan vi pratar så omringasBakhmut alltmer. När det väl blir ett genombrott som klustergranaterna ska hjälpa till med så kommer det gå fortare.

Å andra sidan, Ukraina har inte bråttom. De slår ut alltmer ryskt artilleri och även logistik. Det tar bara tid, och Ryssland har ju som alla vet mest en engpngsarmé från 70-80-talet. Eller var är deras fantastiska armata-tank?
Senast redigerad av NisseD 2023-07-22 kl. 01:16.
Citera
2023-07-22, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Ja. Den kalkylen med 100+ miljoner förluster är från 1986. Inget alls att referera till idag och som kan ses så är USA's beteende baserat på just allt annat än den gamla kalkylen.
Självklart är där inga 180 miljoner döda i någon "ytterst framgångsrik kärnvapenattack" från Ryssland mer nej. Men det är populärt för de som VILL att Ryssland fortfarande skall vara mer än bara skithusslickande rövhål, vilket de är oavsett, att hållas fast vid siffror från deras så stooooooora tid som sovjeter.

Ena sekunden är de inte sovjeter och i nästa när det passar så är de plötsligt just det. Bara det passar drömmarnas mål så vänder BLODIGELN kappan efter vinden med orden - "jag är neutral".

Nej, självklart finns där inga kärnvapen på rysk sida som kan döda 180 MILJONER amerikaner.

Möjligtvis om dessa amerikaner ses som de flesta ryssar i utkanterna utav ingenting och helt utanför medvetenhet. Men nu är det ju inte så och nu är ju inte ens den minsta håla i USA lika efterblivet ovetandes som de FLESTA byarna i Ryssland. Som sagt - ett antagande gjort 1986 och ingenting som överhuvudtaget är relevant längre

Enorma mängder kärnvapen har försvunnit sedan kalla krigets genom nedrustning avtal också. Kärnvapenkrig är inte alls längre vad det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in