2023-07-21, 23:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så då är vi överens om att Johanna har medgett att hon ljög när det gällde sin ursprungliga historia?

Du är för rolig. Du bara kan inte medge att Johanna talat sanning.

Men så är det. Johanna har ljugit om mycket, men hon har också sagt en hel del sanningar.

En av de sanningar vi vet att hon sagt är att hon, Maja och Tove gick till hennes lägenhet. Väl där säger Johanna att hon och Tove tittade på lägenheten och att hon inte vet var Maja befann sig då, samt att det är möjligt att Maja låg i hennes säng. För allt vi vet kan detta vara lika sant som att de tre gick till Johannas lägenhet.

Så, jo, jag inser faktum, du har inte råg nog i ryggen att erkänna något så enkelt som att delar av det Johanna sagt är sant. Men så är det.
Citera
2023-07-22, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är knappast jämförbart att fä hjärnskakning under sportsutövning, där man får ha i beräkningen att få en och annan törn, med att bli helt överrumplad och nerklubbad.

Vid en olycka med hjärnskakning som följd, får du troligtvis inte eller någon slängd över dig som med all sin tyngd pressar över bröstkorgen och i nästa sekund trycker en tumme I ditt öga.

Du får det att låta som en gammal cowboy-film, där någon direkt efter att ha blivit golvad reser sig, tar hatten och borstar av sig dammet.

Att T skulle varit helt mentalt och fysisk opåverkad av misshandeln och varit fullt försvarsduglig ser jag som uteslutet.

Nej, det är inte jämförbart i den mening hur personen agerar. Det var just medvetandegraden jag ville belysa.

En fotbollsspelare som slår i huvudet ligger oftast kvar på marken och åmar sig lite extra. Speciellt om dennes lag leder. En person som slår i huvudet och blir angripen med ett stryptag kvicknar till illa kvickt och slåss för sitt liv. Oftast tar personen sig loss om inte förövaren är fysiskt överlägsen. Är förövaren fysiskt överlägsen så lyckas normalt offret riva och klösa förövaren illa innan strypningen fullbordas.

Tänk bort medvetslöshet, tänk bort 10 sek strypning. Tove var medveten och kämpade för sitt liv! J behövde flera minuter på sig för att strypa livet ur T. Självklart kämpade T med allt hon hade under denna tid, men kunde inte för hennes händer var fasthållna!

Alla T s skador och grannens vittnesmål intygar att detta var ett typiskt strypmord som tog flera minuter, där T kämpade och plågads genom hela förloppet. J ensam hade aldrig klarat av det!
Citera
2023-07-22, 00:02
Avslutad
Citat:
Hon sa att skadorna T hade inte hade orsakat medvetslöshet, d v s de skador som kunde observeras. Hjärnskakning syns inte och den orsakar ingen djupare mer långvarig medvetslöshet.

Klipp från Notknapparens inlägg:
Det är inte ovanligt med en kortare medvetslöshet i samband med hjärnskakning, den kommer direkt i samband med slaget.
Men varför refererar ni hela tiden till rättsläkarens ord om ”att viss medvetandepåverkan inte kan uteslutas”, när ni i själva verket spekulerar om medvetslöshet? En helt egen spekulation, som inte har något stöd i rättsläkarens rapport?
Citera
2023-07-22, 00:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Hon sa att skadorna T hade inte hade orsakat medvetslöshet, d v s de skador som kunde observeras. Hjärnskakning syns inte och den orsakar ingen djupare mer långvarig medvetslöshet.

Klipp från Notknapparens inlägg:
Det är inte ovanligt med en kortare medvetslöshet i samband med hjärnskakning, den kommer direkt i samband med slaget.

Precis så är det. Forskningen kring hjärnskakningar har visat att det, ibland i alla fall, sker skador på nervtrådarna, de så kallade axionerna, i samband med hjärnskakning, att de töjs ut och att de ibland går av. Det är dock ingen skada som syns på röntgen, och eftersom det ligger på forskningsnivå så lär det inte vara något som rättsläkarna studerat i fallet Tove.

Ser ut som nästan ordagrant det jag skrev om kortare medvetslöshet, skriver vi så lika jag och Nötknäpparen Ja, två så samstämmiga åsikter, då stämmer det nog
Citera
2023-07-22, 00:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nej, det är inte jämförbart i den mening hur personen agerar. Det var just medvetandegraden jag ville belysa.

En fotbollsspelare som slår i huvudet ligger oftast kvar på marken och åmar sig lite extra. Speciellt om dennes lag leder. En person som slår i huvudet och blir angripen med ett stryptag kvicknar till illa kvickt och slåss för sitt liv. Oftast tar personen sig loss om inte förövaren är fysiskt överlägsen. Är förövaren fysiskt överlägsen så lyckas normalt offret riva och klösa förövaren illa innan strypningen fullbordas.

Tänk bort medvetslöshet, tänk bort 10 sek strypning. Tove var medveten och kämpade för sitt liv! J behövde flera minuter på sig för att strypa livet ur T. Självklart kämpade T med allt hon hade under denna tid, men kunde inte för hennes händer var fasthållna!

Alla T s skador och grannens vittnesmål intygar att detta var ett typiskt strypmord som tog flera minuter, där T kämpade och plågads genom hela förloppet. J ensam hade aldrig klarat av det!

Intressant. Det är bara om man tänker bort en massa saker som kan ha hänt, som du får dina fantasier att gå ihop.

Tove fick sannolikt en medvetandesänkning och kan ha fått en kortare period av medvetslöshet som följd av de hårda slagen mot huvudet. Tänk bort att hon kunde kämpa emot, hon var inkapaciterad och kunde inte försvara sig. Ett lätt byte för Johanna som hade läst på och noga planerat sitt överfall på Tove. Denna natten gavs tillfället, och det tog Johanna.
Citera
2023-07-22, 00:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du är för rolig. Du bara kan inte medge att Johanna talat sanning.

Men så är det. Johanna har ljugit om mycket, men hon har också sagt en hel del sanningar.

En av de sanningar vi vet att hon sagt är att hon, Maja och Tove gick till hennes lägenhet. Väl där säger Johanna att hon och Tove tittade på lägenheten och att hon inte vet var Maja befann sig då, samt att det är möjligt att Maja låg i hennes säng. För allt vi vet kan detta vara lika sant som att de tre gick till Johannas lägenhet.

Så, jo, jag inser faktum, du har inte råg nog i ryggen att erkänna något så enkelt som att delar av det Johanna sagt är sant. Men så är det.
Nu är det så här att du skrev om ett specifikt uttalande Johanna hade gjort, som hon sedan medgav var en lögn. Vad du försöker göra nu är att smyga iväg från det här specifika uttalandet, och låtsas som att vi pratar om ifall Johanna är trovärdig eller ej rent generellt. Men nej du, I call bullshit. Vi pratar endast om uttalandet från Johanna att Maja inte var med i köket. Det ingick i hennes första historia som hon själv har medgett är lögn. Och nu vill du stötta dig på hennes lögn för att den råkar passa din agenda. Trams.
Citera
2023-07-22, 00:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Jag är inte förblindad av medvetslöshet, men jag kan heller inte se det betydelselöst i sammanhanget.
Citera
2023-07-22, 00:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Men varför refererar ni hela tiden till rättsläkarens ord om ”att viss medvetandepåverkan inte kan uteslutas”, närni i själva verket spekulerar om medvetslöshet? En helt egen spekulation, som inte har något stöd i rättsläkarens rapport?
Dina snedskruvade tolkningar är tröttsamma då de alltid skiftar fokus från diskussionsfrågan.

Jag ser det som uteslutet att T inte skulle blivit påverkad både fysiskt och psykiskt av misshandeln hon utsattes för.
Citera
2023-07-22, 00:23
Medlem
Citat:
Intressant. Det är bara om man tänker bort en massa saker som kan ha hänt, som du får dina fantasier att gå ihop.

Tove fick sannolikt en medvetandesänkning och kan ha fått en kortare period av medvetslöshet som följd av de hårda slagen mot huvudet. Tänk bort att hon kunde kämpa emot, hon var inkapaciterad och kunde inte försvara sig. Ett lätt byte för Johanna som hade läst på och noga planerat sitt överfall på Tove. Denna natten gavs tillfället, och det tog Johanna.

Nu är det ju inte alltid så att personer som skadar sig eller utsätts för våld skriker/ger ljud ifrån sig men i detta fall kanske avsaknaden av läten (grannarna hörde inget) också kan tyda på att T blev inkapaciterad.
Citera
2023-07-22, 00:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Nu är det så här att du skrev om ett specifikt uttalande Johanna hade gjort, som hon sedan medgav var en lögn. Vad du försöker göra nu är att smyga iväg från det här specifika uttalandet, och låtsas som att vi pratar om ifall Johanna är trovärdig eller ej rent generellt. Men nej du, I call bullshit. Vi pratar endast om uttalandet från Johanna att Maja inte var med i köket. Det ingick i hennes första historia som hon själv har medgett är lögn. Och nu vill du stötta dig på hennes lögn för att den råkar passa din agenda. Trams.

Så du menar att Johanna talar sanning när hon säger att det hon sa var en lögn?

Är Johanna alltså att lita på, enligt dig?

Kan du citera Johanna när hon säger att det var en lögn. Eller är det något du har hittat på nu att hon sa?

Du snurrar in dig värre än Johanna i dina egna fantasier.

Att Johanna sa det jag skrev, och refererade, är ett faktum. Huruvida det var en sanning eller en lögn är upp till var och en att avgöra. Jag tror mer på den detaljen, än på de detaljer hon senare uppger när hon behöver överge sina ursprungliga lögner och hitta på nya för att försöka undkomma ansvar för mord och att skylla ifrån sig så gott det går. Du får tro vad du vill. Det mest beklämmande, rent skrattretande, för dig, är att du inte ens kan medge att delar att det Johanna sagt är sant, trots att vi alla vet att det är så. Det säger allt om dig och inget om mig eller Johanna.
Citera
2023-07-22, 00:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Nu är det ju inte alltid så att personer som skadar sig eller utsätts för våld skriker/ger ljud ifrån sig men i detta fall kanske avsaknaden av läten också kan tyda på att T blev inkapaciterad.

Ja visst, så till den milda grad att hon varken kunde kämpa emot eller skrika.
Citera
2023-07-22, 00:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Precis så är det. Forskningen kring hjärnskakningar har visat att det, ibland i alla fall, sker skador på nervtrådarna, de så kallade axionerna, i samband med hjärnskakning, att de töjs ut och att de ibland går av. Det är dock ingen skada som syns på röntgen, och eftersom det ligger på forskningsnivå så lär det inte vara något som rättsläkarna studerat i fallet Tove.

Ser ut som nästan ordagrant det jag skrev om kortare medvetslöshet, skriver vi så lika jag och Nötknäpparen Ja, två så samstämmiga åsikter, då stämmer det nog
Jag ber så mycket om ursäkt! När jag upptäckte felciteringen, raderade jag direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in