2023-07-21, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hjärnan består av 3 st hjärnhinnor.

"Subduralt" betecknar området mellan dura mater och araknoidea.
"Subaraknoidalt" betecknar området mellan araknoidea och pia mater.

Kronisk subduralblödning ses oftast hos äldre personer som av olika anledningar slår i huvudet och som inte sällan äter blodförtunnande medicin. Åtgärdas ibland med neurokirurgi.

T hade fått en blödning mellan hjärnans innersta hinnor - en subaraknoidalblödning.

Den mycket sparsamma blödningen mellan hjärnhinnorna sågs vid den mikroskopiska undersökningen och ligger i det område baktill i huvudsvålen där 2 st mjukdelssvullnader iakttogs.
Dessa, dvs mjukdelsblödningen och subaraknoidalblödningen, har orsakats av: "trubbigt våld i form av slagmed/islagi/stöt av ytor eller föremål i omgivningen (t ex vägg, golv) i samband med fall när hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt."

RL utesluter inte viss medvetandepåverkan till följd av huvudskadorna och det är vad som diskuteras; inte medvetslöshet.

Får se om jag senare kan söka upp eventuell transkribering av @notknapparen gällande skada nr. 45.
I så fall är det en mycket ovanlig orsak till den blödningen. Blödning på detta ställe ses normalt vid ett spontant brustet kärl i huvudet. Är det inte märkligt att ha en blödning mellan 2-3 hinnorna men inte mellan 1-2 hinnorna?
Citera
2023-07-21, 16:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
I den åldern och vid festande tänkte man väl inte så mycket på var och hur man skulle sova, men jag funderar över om J skulle sova hos mamma som hon brukade under renoveringen och M ensam i lgh?
Och om det nu var tänkt att M skulle sova på luftmadrass, varför fixade hon inte till det direkt när de kom till lgh? P g a fylla och trötthet, eller tänkte hon inte så långt? Eller var luftmadrassen bara ett autosvar?

Nej, det är en hel del som inte går ihop i deras utsagor.
Missade du inte den mest uppenbara orsaken till att ingen luftmadrass var uppblåst?
Citera
2023-07-21, 16:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det är ju lite märkligt.
Dura Mater är den hjärnhinna som ligger närmast skallbenet. Den mellersta kallas Spindelvävshinnan (araknoidal)och mellan dessa två ligger det sk Subduralrummet. Närmast själva hjärnan ligger den mjuka hinnan Pia Mater.

Mellan de förstnämnda två hinnorna kan personer ha en missbildning (aneurysm) som man är född med. Som plötsligt kan brista och orsaka en stroke. Eller att det aldrig sker. Men, som RL borde veta, kan en blödning i mellanrummet också uppstå genom yttre våld.

Vad jag minns skrev RL att det fanns tecken på blod där. Vore ju ytterst märkligt om Tova hade ett medfött aneurysm som brast just där av alla ställen på huvudet, vid misshandeln/mordet. Knappast troligt.

Tills någon bevisar motsatsen så tror jag att Johanna har dunkat Tovas huvud mot golvet ett antal gånger. Slagit (käkskadan) eller t.o.m sparkat. Innan själva dödsgreppet. Rättsläkaren verkar vara en rätt osäker person, men troligen är hon inte det egentligen. Kanske är hon så rädd att göra fel så att det som är uppenbart kan bli försvagat när hon säger något? Mellanmjölk?

Om grannen hörde detta eller ej låter jag vara osagt.

Något aneurysm har man inte hittat (A149/78, nr. 96 och nr. 98, A149/89 mickoskopisk us).

https://www.flashback.org/sp84518406
https://www.flashback.org/p85025834#p85025834

Lustigt att vi uppfattar AL så olika, men ändå lika kanske?
Mn kan kanske uppfattat hennes väligt säkra ton, som lite väl säker. Så säker att hon försöker kamouflera en osäkerhet?

Osavsett, är jag också inne på ev att Toves hucud kan ha skadats av att Johanna dunkat Toves huvud i golvet.

Käkskadan är jag osäker på att jag vet vad detta är?

Skada på tuggmuskeln, den här ihop med strypningen, men käksksad tror jag att jag missat?
Citera
2023-07-21, 16:53
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
I så fall är det en mycket ovanlig orsak till den blödningen. Blödning på detta ställe ses normalt vid ett spontant brustet kärl i huvudet. Är det inte märkligt att ha en blödning mellan 2-3 hinnorna men inte mellan 1-2 hinnorna?

Här har vi vad RL säger själv i rätten:
https://www.youtube.com/watch?v=2ptVQ8W_qf4
Citera
2023-07-21, 16:58
Avslutad
Citat:
Här har vi vad RL säger själv i rätten:
https://www.youtube.com/watch?v=2ptVQ8W_qf4
Du vet inte var i vittnesmålet hon talar om blödningen i huvudet?
Citera
2023-07-21, 17:01
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Något aneurysm har man inte hittat (A149/78, nr. 96 och nr. 98, A149/89 mickoskopisk us).

https://www.flashback.org/sp84518406
https://www.flashback.org/p85025834#p85025834

Lustigt att vi uppfattar AL så olika, men ändå lika kanske?
Mn kan kanske uppfattat hennes väligt säkra ton, som lite väl säker. Så säker att hon försöker kamouflera en osäkerhet?

Osavsett, är jag också inne på ev att Toves hucud kan ha skadats av att Johanna dunkat Toves huvud i golvet.

Käkskadan är jag osäker på att jag vet vad detta är?

Skada på tuggmuskeln, den här ihop med strypningen, men käksksad tror jag att jag missat?

Märkligt nog är inte tungbenet skadat. Ofta är det skador på just detta vid strypning. Kan Johanna ha strypt Tova på ett ställe på halsen där tungbenet inte skadas? Om mördaren pressar längre upp på halsen eller längre ner? Kan det vara orsaken att tungbenet inte skadades?
Citera
2023-07-21, 17:03
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du vet inte var i vittnesmålet hon talar om blödningen i huvudet?

Nej, men jag håller på att lyssna på AL nu igen. För andra gången.
Citera
2023-07-21, 17:06
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Märkligt nog är inte tungbenet skadat. Ofta är det skador på just detta vid strypning. Kan Johanna ha strypt Tova på ett ställe på halsen där tungbenet inte skadas? Om mördaren pressar längre upp på halsen eller längre ner? Kan det vara orsaken att tungbenet inte skadades?
Tungbenet hos TovE var mycket elastiskt, gummiaktigt som hos ett barn och därmed är det inte märkligt att det inte skadats.

Inga konstigheter med detta alltså.
Citera
2023-07-21, 17:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Rättsläkaren beskriver hur strukturerna på sköldbrosk och tungben på Tove är mycket elastiska. Lika elastiska som på ett barn, förklarar hon i rätten.
Senast redigerad av notknapparen 2023-07-21 kl. 17:21.
Citera
2023-07-21, 17:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rättsläkaren beskriver hur strukturerna på sköldbrosk och tungben på Tove är mycket elastiska. Lika elastiska som på ett barn, förklarar hon i rätten.

Det är generellt sett mycket ovanligt med frakturer på dessa strukturer på strypoffer under 40 år. Detta har tagits upp med referenser tidigare i tråden. Så att det saknas även på Tove absolut mer regel än undantag.
Citera
2023-07-21, 17:27
Medlem
flashmaners avatar
Göta hovrätt har nu satt huvudförhandlingsplanen i målet.

Vittnesförhör med AE kommer att ske den 28/8 och då kommer även eventuella tilläggsförhör också att genomföras.

Yrkanden, inställningar, sakframställan och skriftlig bevisning sker den 21/8, och slutanföranden den 29/8. Samtliga parter skall närvara alla tre dagarna.

Rätten kommer däremellan att gå igenom ljud- och bildupptagningar från förhören i tingsrätten.
Citera
2023-07-21, 17:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nåja, att hon ogillade det är en sak men förbjudet är ett starkt ord som inte överensstämmer med hur det förhöll sig denna natt och att M faktiskt har sovit i J:s säng tidigare.

Efter dumpningen säger M att hon lägger sig i sängen igen.

M låg dessutom med ytterkläderna på efter dumpningen och anledningen att J ens nämner detta med sängen kan röra sig om ren strategi för att minska misstankarna om att M har legat där tidigare under natten.

Ändå medger hon att M kan ha legat i sängen under tiden hon var på Donken.

Johanna säger också i förhör i november att Maja kan ha gått och lagt sig i sängen när de kom hem från Nöjet. Det är i samband med att Johanna säger att hon inte vet vart Maja befann sig när Johanna och Tove tittade på lägenheten. Att Maja inte var med Johanna och Tove är en detalj som Johanna upprepar några gånger i förhören under hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in