Citat:
Ursprungligen postat av
Etanthegreat
Vad har något som skedde för 50 år sedan med dagens teknologi att göra? Vad är det för cpn som finns på Flashback numera.
Jo, men "50 år sen" är ju, tyvärr, inte för så lång tid sedan.
Iaf inte i vad gäller det militära.
Om du bara tar en koll så lovar jag att du kommer att bli mäkta överraskad när du förstår att det mesta som du kanske trodde var typ "toppmodernt" i själva verket designades på 70-talet.
Och är fortfarande i aktiv tjänst (uppdaterade såklart, men ändå samma).
Black Hawk-helikoptern, är ju en 70-talsdesign.
Abrams-stridsvagnen likaså.
Apache-attackhelikoptern.
Bradley-vagnen.
Patriot-missilen.
De kallas "Big Five" på US Army militärjargong.
Det är något de håller på att försöka uppgradera, byta ut alltså, mot modernare.
Men det är nära på sjukt att förstå att det verkligen handlar om 50 år gammal design.
Ett av förslagen som kom in på ny helikopter (trupptransport har jag förlig att det var) var faktiskt inspirerad av Drönarnas "Quadro-Copter-design" ... och det hade verkligen varit så jävla häftigt om den hade vunnit.
Men ..n nej, icke sa Nicke.
Istället valde de en ful Osprey-design.
Dvs som kan vinkla sina båda propellrar uppåt eller framåt, beroende på om de vill leka helikopter och hovra, eller flyga rakt framåt som ett flygplan.
Tänk om det istället hade varit en aeronautiskt överlägsen Multi-rotordesign, som tex en Quadro-copter.
Jag menar, en punkt på önskelistan var ju Ground-attack, och vad hade väl varit bättre än en modell med manöverförmåga lika överlägsen som en drönare.
Men det kommer.
De konservativa militärerna behöver bara vänja sig lite mer vid teknologin.
Sen kommer nog alla helikoptrar att designas likadant, mer eller mindre.
---
Drönare-hangarflygfarkost, skulle alltså mycket väl kunna bli verklighet.
Men det had emu även missil-buren utskjutning blivit.
Att tex skjuta iväg ett gäng drönare med Ubåts-avfyrad missil, runt halva Jordklotet på en halvtimme - och ut kommer dessa beväpnade drönare och löper amok med fienden som inte förstår vad som hänt.
Att, däremot, ha en jättestor flygande hangar för drönare det hade ju varit väldigt dumt - i nuläget.
Det först måste man ju ha något som hade kunnat erbjuda nära på 100%-igt skalskydd.
Annars hade den flygande hangaren ju blivit nerskjuten illa kvickt, ännu kvickare än ett modernt hangarfartyg hade mot en jämlik fiende alltså.