Citat:
Det var lite nytt för mig då det oftast framkommer som att det är USA som är lika stor skurkstat som Ryssland där Ukraina enbart blivit bricka för proxy-krig, men att just landet Ukraina skulle vara såpass uselt är nyheter för mig.
Med det sagt har jag flertal bekanta från Ukraina som medgivit att landet varit alltigenom korrupt där pengar försvunnit hela tiden och man inte kan lita på institutionerna på samma sätt som i väst.
I detta avsende kan de nog likna Ryssland som skurkstat då Ryssland också är genomkorrupt där att försnilla pengar och andra fördelar utifrån hög maktposition ses som självklar förmån.
Korruption är ju verkligen ingen klädsam egenskap för ett land, och efter att ha rest runt en del kan jag konstatera att det är betydligt vanligare än man som västerlänning kan tro.
Det krävs dock lite mer för att kvalificera sig som genuin skurkstat i min bok, framför allt att utgöra fara både för egna medborgare och andra länder.
Vad gäller Ukrainas påstådda uselhet i det avseende har det lyfts fram att Ukraina i stor skala tidigare skulle ha begått övergrepp och dödat rysktalande i östra delarna, men jag har inte funnit några trovärdiga källor på att så skett. Det har utan tvekan dött en del rysstalande civila i tidigare lågintensiva krig, men inget större antal och då i regel som collateral damage.
Vad gäller nazistsympatier i landet finns det lite fog att det varit så historiskt, och på sina ställen än idag men omfattar en liten minoritet utan något politiskt inflytande så det känns inte heller särskilt relevant.
Utöver korruptionen som de dessvärre delar med en hel del länder i världen har jag svårt att se något som sticker ut till genomusel skurkstat.
Dessvärre är det inte särskilt svårt att finna saker som gör att Ryssland sticker ut som en särdeles usel skurkstat, utöver invasionen i sig genomförs den på särdeles hänsynslöst och människofientligt sätt där civilas liv är lika med noll. I bästa fall blir civilbefolkningen som skall "befrias" bestulna på allt de äger, i sämre fall blir de skjutna i småbitar av besinningslöst artilleri eller såväl vuxna och barn torterade och våldtagna till döds.
Jag har talat med en del Vietnam-veteraner genom åren som berättat hur kriget brutaliserat människor, och hur de ursprungligen kom till kriget med idealistiska ambitioner att följa alla krigslagar och behandla civilbefolkningen med respekt. Långsamt men säkert börjar dock humanistiska ambitioner gröpas ut ju längre som kriget pågår, och på slutet blev många helt avtrubbade där människoliv inte spelade tor roll.
Det var däremot en lång och gradvis process för att bli sådan, och fall där oskyldig civilbefolkning dödats som My Lai massakern fick åtminstone stor uppmärksamhet.
I fallet Ryssland går de däremot "full sadistic psychopath" från nästan dag ett som de var helt förstörda monster från början, och det blir mer förståeligt när man lär sig om deras långvariga tradition av Dedovshchina i armen, med synnerligen grov pennalism.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dedovshchina
Det mentala tillstånd av rå hänsynslöshet som tar tid att utveckla för soldater från mer civiliserade länder är däremot önskvärt tillstånd från allra början i ryska armen och ingen slump att ryssarnas brutalitet mot civilbefolkning går långt tillbaka i tiden.
Det finns väl någon underliggande tanke att hänsynslösa soldater berövade av all humanism blir bättre dödarmaskiner, men av deras övrigt undermåliga utbildning att döma blir de inte bättre soldater utan utmärker sig enbart i hänsynslöshet mot civilbefolkningen. Sedan har det framkommit att de också behandlar varandra som skit, så någon humanism verkar inte ens finnas kvar till ens eget folk.
Jag har väldigt svårt att se hur dessa länder på något sätt kan kunna betraktas som ekvivalenta i uselhet, och man behöver knappast vara någon världsförbättrande mjukis för att djupt äcklas av ryssarnas uppförande då det räcker med en minsta grundläggande moralisk fiber i kroppen för att vilja bekämpa sådant.