2023-07-20, 11:40
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ukraina är en lika stor skurkstat som Ryssland. Det var på agendan många år innan invasionen. Att folk sen bortser ifrån det, och suddar bort historiken, är en annan femma.

Det ursäktar inte invasionen, men inte heller hyckleriet som äcklar mig.

Det var lite nytt för mig då det oftast framkommer som att det är USA som är lika stor skurkstat som Ryssland där Ukraina enbart blivit bricka för proxy-krig, men att just landet Ukraina skulle vara såpass uselt är nyheter för mig.

Med det sagt har jag flertal bekanta från Ukraina som medgivit att landet varit alltigenom korrupt där pengar försvunnit hela tiden och man inte kan lita på institutionerna på samma sätt som i väst.
I detta avsende kan de nog likna Ryssland som skurkstat då Ryssland också är genomkorrupt där att försnilla pengar och andra fördelar utifrån hög maktposition ses som självklar förmån.

Korruption är ju verkligen ingen klädsam egenskap för ett land, och efter att ha rest runt en del kan jag konstatera att det är betydligt vanligare än man som västerlänning kan tro.

Det krävs dock lite mer för att kvalificera sig som genuin skurkstat i min bok, framför allt att utgöra fara både för egna medborgare och andra länder.
Vad gäller Ukrainas påstådda uselhet i det avseende har det lyfts fram att Ukraina i stor skala tidigare skulle ha begått övergrepp och dödat rysktalande i östra delarna, men jag har inte funnit några trovärdiga källor på att så skett. Det har utan tvekan dött en del rysstalande civila i tidigare lågintensiva krig, men inget större antal och då i regel som collateral damage.

Vad gäller nazistsympatier i landet finns det lite fog att det varit så historiskt, och på sina ställen än idag men omfattar en liten minoritet utan något politiskt inflytande så det känns inte heller särskilt relevant.

Utöver korruptionen som de dessvärre delar med en hel del länder i världen har jag svårt att se något som sticker ut till genomusel skurkstat.

Dessvärre är det inte särskilt svårt att finna saker som gör att Ryssland sticker ut som en särdeles usel skurkstat, utöver invasionen i sig genomförs den på särdeles hänsynslöst och människofientligt sätt där civilas liv är lika med noll. I bästa fall blir civilbefolkningen som skall "befrias" bestulna på allt de äger, i sämre fall blir de skjutna i småbitar av besinningslöst artilleri eller såväl vuxna och barn torterade och våldtagna till döds.

Jag har talat med en del Vietnam-veteraner genom åren som berättat hur kriget brutaliserat människor, och hur de ursprungligen kom till kriget med idealistiska ambitioner att följa alla krigslagar och behandla civilbefolkningen med respekt. Långsamt men säkert börjar dock humanistiska ambitioner gröpas ut ju längre som kriget pågår, och på slutet blev många helt avtrubbade där människoliv inte spelade tor roll.

Det var däremot en lång och gradvis process för att bli sådan, och fall där oskyldig civilbefolkning dödats som My Lai massakern fick åtminstone stor uppmärksamhet.

I fallet Ryssland går de däremot "full sadistic psychopath" från nästan dag ett som de var helt förstörda monster från början, och det blir mer förståeligt när man lär sig om deras långvariga tradition av Dedovshchina i armen, med synnerligen grov pennalism.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dedovshchina

Det mentala tillstånd av rå hänsynslöshet som tar tid att utveckla för soldater från mer civiliserade länder är däremot önskvärt tillstånd från allra början i ryska armen och ingen slump att ryssarnas brutalitet mot civilbefolkning går långt tillbaka i tiden.

Det finns väl någon underliggande tanke att hänsynslösa soldater berövade av all humanism blir bättre dödarmaskiner, men av deras övrigt undermåliga utbildning att döma blir de inte bättre soldater utan utmärker sig enbart i hänsynslöshet mot civilbefolkningen. Sedan har det framkommit att de också behandlar varandra som skit, så någon humanism verkar inte ens finnas kvar till ens eget folk.

Jag har väldigt svårt att se hur dessa länder på något sätt kan kunna betraktas som ekvivalenta i uselhet, och man behöver knappast vara någon världsförbättrande mjukis för att djupt äcklas av ryssarnas uppförande då det räcker med en minsta grundläggande moralisk fiber i kroppen för att vilja bekämpa sådant.
Citera
2023-07-20, 11:41
Medlem
Sarumans avatar
DN rapporterar idag att Ryssland planerar att attackera civila fartyg i Svarta Havet.

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Ryssland överväger att attackera civila fartyg som fraktar spannmål till Ukraina på Svarta havet för att sedan beskylla Kiev, varnar Vita huset.
– Den ryska militären kan komma att utöka sina mål vad gäller ukrainsk spannmålslogistik till att även innefatta civila fartyg, säger Adam Hodge, talesperson för USA:s nationella säkerhetsråd.
Enligt Hodge planerar Ryssland sedan att anklaga Ukraina för attackerna. Den amerikanska anklagelsen bygger på tidigare säkerhetsklassade underrättelseuppgifter.

Om ryssarna skulle sänka ett turkiskt fartyg så kan det betraktas som en attack på ett Natoland, så de kommer nog noga välja ut vad det är för nationalitet på det fartyg de väljer att sänka. Tippar att Putin inte är supersugen på att starta ett krig mot Nato.
Citera
2023-07-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Mykolajev och Odessa är knappast civila mål, det är smutsiga industristäder. Krim är däremot en badplats för många barnfamiljer. Vidrigt av Ukraina att riskera oskyddade barns liv. Det är klart fall av folkrättsbrott.
Nu blev det väl lite otur i tänket. Finns det inga sjukhus, skolor och därmed barn i smutsiga ukrainska industristäder menar du? Bara att bomba på? Men ukrainska familjer med barn bor ,lever och har faktiskt sin utkomst även i dessa städer. Men dessa nu flyende ryska turistar på Krim har haft ett val och kunde semestrat hemma i Ryssland när man vet eller anar att Krim faktiskt är ett fullt legitimt mål för Ukraina på grund av alla militära installationer där. För Broar är ju typiska militärt legitima mål liksom mycket annat som används även för civilt ändamål. Men dit hör givetvis inte ukrainska skolor, sjukhus och köpcentra, det som ryssen mest verkat ha riktar in sig på. Då kan det vara ett folkrättsbrott.

Och Putin, den ryske diktatorn, är ju nu faktiskt en efterlyst brottsling som blir allt mer isolerad. Gott så.
Citera
2023-07-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Yes! Fast att spränga Kerchbron var ett terrordåd... Dubbla måttstockar, någon?
Inte det minsta, Ukraina är i sin fulla rätt att förstöra ett svartbygge på sitt territorium. Dessutom används bron för transport av vapen och förnödenheter till de arméer som olagligt ockuperar delar av södra Ukraina.

Kan du motivera varför ryssarna igår terrorbombade spannmålshamnen i Odessa? Varför de under vintern terrorbombade kraftverk och vattenreningsverk? Varför de urskillningslöst bombar ukrainska städer?
Citera
2023-07-20, 11:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Misstaget i Irak var att man ljög om WMD vilket man använde som förevändning för en invasion. Om det tidigare fanns ett moralisk kapital i "väst" så eroderades det kraftigt i och med detta. Det satte dessutom ett oerhört skadligt prejudikat.

Vi ser dagligen personer som ursäktar ryssarnas lögner med att "men USA då", och de har faktiskt en poäng, även om de inte lyckas mäkta med tankegången att det ena inte ursäktar det andra.
Lögnen var förstås fel, men att störta Saddam, dubbel folkmördare och krigshetsare var inte fel. Problemet kom efter kriget. Man trodde att människor där var som i väst och ville bli befriade från diktatorn. Men de klarade inte av friheten och har inte gjort det än. Istället blev det klaner och religiösa fanatiker som fortsatte att döda för att skapa sig en maktbas. Även korruptionen och religiösa motsättningar är det som dominerar Irak idag.

Däremot hände något där som ändrade USA:s syn på andra länder och som många inte har insett. Man har slutat att gå in militärt. Istället blev det Kurderna som med USA:s stöd som drev ut IS. I Afghanistan utbildade man deras soldater att stå emot Talibanerna innan man lämnade. I Ukraina stöder man bara med vapen och utbildar soldater. Syrien lämnade man åt sitt eget öde.

De länder som inte själva har viljan att slåss för sin egen frihet, lämnar man mer eller mindre åt sitt öde. De vill inte vara fria.
Citera
2023-07-20, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
DN rapporterar idag att Ryssland planerar att attackera civila fartyg i Svarta Havet.

Om ryssarna skulle sänka ett turkiskt fartyg så kan det betraktas som en attack på ett Natoland, så de kommer nog noga välja ut vad det är för nationalitet på det fartyg de väljer att sänka. Tippar att Putin inte är supersugen på att starta ett krig mot Nato.

Det tror jag att han egentligen är, annars hade han väl inte gått in i ukraina för att komma närmare nato.
Citera
2023-07-20, 12:05
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Du ser ju på denna fråga från en helt felaktig vinkel mot vad jag ser den.
Där av blir frågeställningen för mig knepig att svara på.

I min värld är det USA som har provocerat fram detta krig, genom att aktivt saboterat Minskavtalet.
Så USA vill i vanlig ordning skuldsätta det utsatta landet i lång framtid framöver.
Och här försöker de få 2 flugor i en smäll.
Att försöka få bort Putin och installera in en lakej som gör allt bankhegmonin i USA vill. Och även lägga beslag på deras naturresurser.

Putin och Ryssland kommer inte torska detta förstår du väl.
Putin är ju soppas störd så han kommer i ett ev pressat läge trycka på knappen.
Och detta hejar ni på.....

Vad gäller vem som bröt avtal först och mest har det diskuterats ymnigt i tråden, och det har åtminstone framstått för mig att även om ingen var helt klanderfri så utmärkte sig Ryssland betydligt mer i att bryta avtal. Med det sagt är jag ingen expert på området, men oavsett brutna avtal vore det ändå ingen anledning till invasionskrig då Ryssland annars själv skulle blivit invaderad flera ggr pga avtalsbrott.

Men det är väl mindre relevant då det viktiga är att du menar på att det finns en dold agenda där USA påtryckt av bankväsende vill lägga hela Ryssland under sin kontroll och plundra, och då något som skulle förklara Rysslands uppförande som ett försök existentiellt självförsvar.

Nu är inte jag den person som per automatik avfärdar alla icke mainstream-teorier som konspirationsteorier, då jag genom åren har lärt mig att även om s.k. konspirationsteorier drar saker till sin allra spets, så finns det vissa som haft en och annan poäng som inte framkommer i MSM.

Med det sagt blir tillskrivande av dolda agendor och maktstrukturer lätt av väldigt spekulativ natur och inget som kan tas för givet, men jag tänker inte be om källanvisningar för detta tyckande för då kommer tråden bara att irra bort OT.

Men även om vi skulle utgå ifrån att det du säger stämmer så kan man ju inte säga att det har legat i Rysslands existentiella intresse att oavsett motiv uppföra sig så exceptionellt osympatiskt som i detta krig. Hade man som nation uppfört sig lite mindre svinigt hade det kanske funnits lite mer sympati att försöka förstå deras handlande utifrån hot utifrån, men nu ligger det betydligt närmare till hands att tänka att de uppför sig som skit helt enkelt för att de är skit och inget annat.
Citera
2023-07-20, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Varför svarar du inte på frågan? Vilka är det som har nazistiska marscher helt öppet? Vilka bygger statyer av nazister? Gillar du Bandera?

Öppna nazistiska marscher? I Ryssland!
Senast redigerad av Spugge 2023-07-20 kl. 12:27.
Citera
2023-07-20, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Är ganska säker alla sorters raser samlades under Hitlers flagg, med en gemensam fiende - världsjudendomen, eller som vi idag kallar det globalismen (bögparader, mångkultur osv)

Putin är oironiskt vad Hitler var då, en fiende till globalismen. Sen att vissa hals till tå (även sett lite ansiktstattueringar) tattuerade alkoholister/narkomaner försöker kapa Tredje Riket ideologin när 99% av dem hade radats upp mot väggar eller satts i koncentrationsläger.

Som nationalikonen Stefan Bandera.

Azovbataljonen har t.o.m gjort resor till Israel och slåss för en judisk president.

https://www.haaretz.com/world-news/europe/2022-12-20/ty-article/.premium/downplaying-far-right-ties-ukrainian-war-hero-goes-on-israeli-publicity-binge/00000185-306c-dcac-a185-b8efb39e0000

Downplaying Far-right Ties, Hero of Ukraine's Azov Unit Holds Israel Publicity Tour

Illia Samoilenko of Ukraine's Azov unit has been speaking in Israel about his fighting in Mariupol, but has also been assuring skeptics that his group no longer has neo-Nazi affiliations

Om man är mot globalismen, varför inte bara för Ryssland att isolera sig likt Nord-Korea? Problem solved.
Citera
2023-07-20, 12:23
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Fast det där är anekdotisk bevisföring. Många Ukrainare känner sig befriade på riktigt.
Nej verkligen inte!

Du sitter och hittar på som vanligt.
Citera
2023-07-20, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Inte en chans. Man blundade med berått mod i väst för de rapporter som kom om de övergrepp Azov begick i Donbass. SVT skulle bland annat visa en fransk dokumentär men drog tillbaka den efter en åthutning från den Ukrainska ambassadören i Stockholm. Kolla också på de krigsbrott som båda sidor verkar begå i stor utsträckning. Du läser rätt mycket om det Ryssland gör men hur mycket rapporteras om Ukrainas brott? Är det inte uppenbart?

Anledningen till att det rapporteras mer om Ryska krigsbrott är att Ryssland begår de flesta allvarliga krigsbrott.
Citera
2023-07-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Det är nog inte så svart och vitt som du tror. Svaret finns nog i nyanserna. Komiskt ändå att vi betecknar Ukraina som en demokrati samtidigt som vi hejade på en statskupp. Ungefär på samma sätt som vi hejade på när en militärkupp försökte gripa makten i Turkiet och avsätta Erdogan. Så mycket dubbelmoral här. Men tror det krävs viss nivå av intelligens för att se genom våra egna dimridåer och propagandakanaler. Antingen vill du förstå hur världen fungerar eller så kan du fortsätta lalla runt i tron att västvärlden är ”de goda” i alla lägen…

Varför ljuger du så öppet att du skämmer ut dig? Det var parlamentet som avsatte presidenten.

Oavsett, så sakteliga tar sig Ukraina fram och kastar ut Ryssen från sitt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in