2023-07-20, 10:25
Medlem
En liten fundering,

Hur långt är det mellan parets bostad till skjutbanan?

Cyklar mannen till skjutbanan med pistolen i fickan eller?

Eller samåker mannen i bil med någon till skjutbanan?
Citera
2023-07-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IguanaParty
Med personnummer får man ut den infon som finns. Jag kan gå in på skatteverket och begära ut personbevis utan att identifiera mig, bara jag anger personnumret..
Men personbeviset skickas väl med brev hem till personen det gäller. Inte till den som frågar. Så man kan inte få tag i någon annans personbevis på det sättet.
Citera
2023-07-20, 10:34
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Sådant kan bryta ut plötsligt och akut.
Någon form av psykisk påverkan finns när man tar barnens och sitt eget liv.
Tror jag inte på,kommer säkert gå att förstå denna förbjudna handling och insikten om vad som lett fram till beslutet.
Citera
2023-07-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
En liten fundering,

Hur långt är det mellan parets bostad till skjutbanan?

Cyklar mannen till skjutbanan med pistolen i fickan eller?

Eller samåker mannen i bil med någon till skjutbanan?

10 min cykelväg (2,9 km)
Citera
2023-07-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaltaLotta80
Är det inte ett konstigt sammanträffande att han är på skjutbanan ungefär samma tid som hans fru skjuter ihjäl sig själv och deras barn? Med hans vapen dessutom. Kan han helt enkelt glömt att låsa vapen skåpet när han tog sitt vapen för att åka på träningen? Och hon då såg sin chans att ta det.

Eller har hon vela gjort detta länge och när han är på skjutbanan, kommer hon på tanken om att de har vapen hemma och tar det, om hon nu hade nyckel till skåpet.

Att ta vapnet, placera både sig själv och barnen i bilen för att sedan åka ut i skogen kräver viss planering. Hade hon varit vid sina sinnesfulla bruk hade hon hunnit ångra sig. Jag menar, hade hon gjort allt detta hemma i huset hade de varit en mer impulsiv handling, men någon plan måste hon haft. Någon form av psykos eller liknande måste ju funnits.
Snarare tvärtom, det är hon som utför dådet medan han är på skjutbanan. Så han "råkar" inte vara borta utan att han är borta är hela grejen och förutsättningen.

Tänk så här: Om hon tagit vapnet FÖRE hans skjutövning skulle han ha upptäckt när han ska åka dit att ett vapen saknas. Om hon tagit det UNDER hans skjutövning för att använda någon gång senare hade han upptäckt när han kommer hem och ska låsa in sitt vapen att ett annat vapen saknas. Så medan han är på skytte är "bästa" tidsfönstret för dådet.
Citera
2023-07-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Sådant kan bryta ut plötsligt och akut.
Någon form av psykisk påverkan finns när man tar barnens och sitt eget liv.

Exakt psykisk ohälsa är ju ingen som man antingen har eller inte har för all framtid.
Det som postats är ett protokoll där hon tävlingssköt 2019, alltså innan något av barnen föddes. Mycket kan ha hänt med hennes psykiska hälsa efter 2019. Behöver ju inte vara att hon behandlats för det, men psykiskt stabil är man ju inte oavsett om man skjuter sina barn (oavsett om man är mamma eller pappa).
Citera
2023-07-20, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosdan
Anmälan kom in mycket tidigare, ett par sidor tillbaka finns ju helikopterns flygtur och den landade ju vid platsen kring 18.30. notisen på polisens hemsida om att det hänt kom vid 21.30 tiden

Som du ser i tråden så räknas den tiden på annat sätt.
Helikoptern landade 21.16, larmet kom in initialt 21.20 om kropparna. 4 minuter efter helikoptern landat, o det är rimlig tid efter de tagit sig till bilen.
Citera
2023-07-20, 11:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Det är vad jag också tror. När man kommer till själva händelsen med S tror jag man får släppa alla logiska förklaringar varför hon gjort det hon har gjort. Jag tror att för att få någon sorts förklaring så måste man utgå ifrån en mycket förvirrad människa med många tankar som flyger i huvudet. Jag tror att hon måste ha mått uselt. De barriärer som hon passerade gör inte en frisk människa. Man tänker inte rationellt. Allt är upp och ned. Stod inte bilen i diket med ena sidan?. Det tyder på förvirring. Varför ta med sig mobilen med risk för att bli spårad?. Eller var hon klädd i djävulens skepnad för att till sist skicka ett sms?.

Vet inte heller om det är så men om det är sant kan det lika gärna betyda att hon blev överraskad av någon/något
Citera
2023-07-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Känner du till många fall där pappan hyrt en torped, gett denne sitt eget skjutvapen och sedan åkt och skaffat sig alibi medan torpeden mördar pappans fru/sambo och deras gemensamma barn?

För det var ju det faktum att pappan hade ett alibi som ljushuvet jag diskuterade med tog som intäkt för att han var skum och därmed sannolikt på något sätt skyldig till morden.
Ja herregud hur långsökt och svårt ska vi göra det...

Skulle mannen, som saknar pengar, inte har brottsligt förflutet, bor i en liten håla, inte har goda sociala kontakter, ha lyckats få tag i en torped, och inte för att driva in 10 000 spänn, utan för att mörda hans fru och småbarn, och få det att se ut som självmord? Hur lång är listan med folk som ställer upp på sånt?

Det hade varit värre än Mexiko, Colombia och Brasilien i kvadrat.
Citera
2023-07-20, 11:22
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Det har postats kvitto på två stycken vapen inhandlade av mannen i familjen här i början av tråden.
Bara sök så hittar du dom.

Men man måste inte tro på allt som postas eller påstås. Jag gör inte det. Jag bedömer bevisvärdet som relativt lågt hära.

EDIT: Tack för tipset, gick och kollade. Random dude duckduck go-söker på namnet och upp kommer ett vapenkvitto med ett fritextmeddelande "kan frugan stå på kreditansökn?" (Länken funkar såklart inte längre, men anv "Krimkoll" fyllde i med infon om fritexten.)

Nästan som passen på gatan efter 911 ju! Flashback levererar.
Senast redigerad av busy-signal 2023-07-20 kl. 11:31.
Citera
2023-07-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Men man måste inte tro på allt som postas eller påstås. Jag gör inte det. Jag bedömer bevisvärdet som relativt lågt hära.

Polisen har bekräftat att vapnet innehas av en närstående man med licens som är medlem i en skytteklubb, duger det?
Citera
2023-07-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosdan
Nej man kommer till banan ungefär 30 min innan och förbereder. Kl 18 börjar man skjuta sedan är träningen 10 serier, tar ungefär 1 timme. Vissa går hem efter dem serierna och andra skjuter längre men ingen går hem mitt i.

Brukar man stanna kvar lite efter och hänga eller åker de flesta raka vägen hem när den 10e serien är gjord?
Senast redigerad av trazdockans 2023-07-20 kl. 11:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in