Citat:
Ursprungligen postat av
Lessler
Tycker jag också. Teknikutvecklingen går hela tiden framåt, liksom kreativiteten hos personer som söker barn i sexuellt syfte, så lagstiftaren bör vara på tå.
Tycker jag nog att de också varit, med tanke på vad du själv framlagt tidigare i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lessler
Dumpen är till exempel något på spåren rörande groomingbestämmelsen, att den behöver vidgas. Jag har har tidigare i tråden skrivit om att till exempel själva sökandet efter barn i sexuellt syfte skulle vara straffbelagt, exempelvis att i en forumgrupp på nätet höra sig för om någon vet om ett barn att kontakta. Det är inte kriminaliserat idag.
Instämmer, men det är ett dilemma
hur Dumpens önskemål om att
försök till kontakt med barn i sexuellt syfte skulle kunna lagföras. Hur ska man rättssäkert kunna påvisa uppsåt? Hur påvisar man att den "anklagade" de facto visste åldern på den den chattade med? Var ska gränsen gå? Vid chatt med sexuellt innehåll? Vid föreslagen träff? Vid fullbordad träff/uppdykande vid avtalad plats och tid?
Det krävs nog en hel del arbete för att en sådan lagändring skall komma till stånd utan risk för att allt bygger på en priority report teori.