2023-07-20, 01:13
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Men var står att sex på distans är våldtäkt, något tvång behövs inte för underårig.

Har besvarat detta i tråden nu. Nej, precis, tvång behövs inte.
Citera
2023-07-20, 01:18
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
6 kap. 4 § första stycket andra meningen brottsbalken har följande aktuell lydelse.

”Detsamma gäller den som på ett otillbörligt sätt förmår barnet att företa eller tåla en sådan handling.”

Denna mening träffar våldtäkt mot barn som sker på distans, till och med om gärningsmannen inte ens är uppkopplad och tar del av handlingen. Till exempel träffar den här meningen en uppmaning att barnet ska filma sig själv och senare sända filmen till gärningsmannen.

Att det är denna mening som straffbelägger våldtäkt mot barn på distans framgår av regeringens resonemang i prop. 2021/22:231.
Fattar inte, jag tolkar det som trafficking. Skrivningen kan bara gälla det.

Först skrivs det om samlag, det står tåla och företa, kan bara gälla trafficking.
Helt sjukt formulerat i så fall.
Citera
2023-07-20, 01:20
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:

Först skrivs det om samlag, det står tåla och företa, kan bara gälla trafficking.

Det håller jag med om.
Citera
2023-07-20, 01:28
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Skulle inte den nya filmen Sound Of Freedom med Jim Caviezel vara bra att få med i diskussionen kring Dumpens verksamhet?
Självklart. Om man vill få mer vatten på kvarnen att Dumpen är Swedish light version av Qanon/Pizzagate så...
Citera
2023-07-20, 01:34
Medlem
TottemHorses avatar
Tycker bikers against childabuse borde vara med när gäddorna konfronteras. Hoppas de startar ett samarbete för de gånger när gäddorna fått tag på verkliga barn
Citera
2023-07-20, 01:37
Medlem
Lesslers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Det håller jag med om.

Ni får ta det med lagstiftaren.

Den här meningen avser våldtäkt mot barn på distans och det är så den kommer att tolkas av domstolarna. Förklaringen och resonemangen om hur regeringen tänkte när den lade fram prop. 2021/22:231 i riksdagen framgår av avsnitt 5.1 i prop. 2021/22:231.

Förarbeten till lagar, såsom propositioner, är en viktig rättskälla vid tolkning av lagtext enligt gängse juridisk metod i Sverige.
Citera
2023-07-20, 01:41
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ni får ta det med lagstiftaren.

Den här meningen avser våldtäkt mot barn på distans och det är så den kommer att tolkas av domstolarna. Förklaringen och resonemangen om hur regeringen tänkte när den lade fram prop. 2021/22:231 i riksdagen framgår av avsnitt 5.1 i prop. 2021/22:231.

Förarbeten till lagar, såsom propositioner, är en viktig rättskälla vid tolkning av lagtext enligt gängse juridisk metod i Sverige.

Det är därför vi har jurister och advokater som kan tolka lagarna. Men rätt uppenbart att övergrepp online också är våldtäkt. Det behövs uppenbarligen förtydligas för flera.
Citera
2023-07-20, 01:51
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Det är därför vi har jurister och advokater som kan tolka lagarna. Men rätt uppenbart att övergrepp online också är våldtäkt. Det behövs uppenbarligen förtydligas för flera.

Ja, precis. Lagtolkning och lagtillämpning är ett hantverk och ett yrke som onekligen har en plats på arbetsmarknaden.

Visst är det rätt uppenbart givet teknikutvecklingen. Så bra med lagskärpning. En man friades av HD från våldtäkt efter att via nätet ha uppmanat ett barn att filma sig själv när inte han var med (ej uppkopplad) och senare sända filmen till honom. Den nya lagtexten är tänkt att täcka in en sådan situation, det vill säga en situation när gärningsmannen inte i realtid tar del av den sexuella handlingen offret utför på sig själv.
Citera
2023-07-20, 01:56
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ja, precis. Lagtolkning och lagtillämpning är ett hantverk och ett yrke som onekligen har en plats på arbetsmarknaden.

Visst är det rätt uppenbart givet teknikutvecklingen. Så bra med lagskärpning. En man friades av HD från våldtäkt efter att via nätet ha uppmanat ett barn att filma sig själv när inte han var med (ej uppkopplad) och senare sända filmen till honom. Den nya lagtexten är tänkt att täcka in en sådan situation, det vill säga en situation när gärningsmannen inte i realtid tar del av den sexuella handlingen offret utför på sig själv.

Tycker DaddyX gäddan de har på kroken visar vilka mer lagar som behövs. Sara skriver det jättebra och kan nog inte bli tydligare än hur hon formulerar det.
Citera
2023-07-20, 02:06
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Tycker DaddyX gäddan de har på kroken visar vilka mer lagar som behövs. Sara skriver det jättebra och kan nog inte bli tydligare än hur hon formulerar det.

Tycker jag också. Teknikutvecklingen går hela tiden framåt, liksom kreativiteten hos personer som söker barn i sexuellt syfte, så lagstiftaren bör vara på tå.

Dumpen är till exempel något på spåren rörande groomingbestämmelsen, att den behöver vidgas. Jag har har tidigare i tråden skrivit om att till exempel själva sökandet efter barn i sexuellt syfte skulle vara straffbelagt, exempelvis att i en forumgrupp på nätet höra sig för om någon vet om ett barn att kontakta. Det är inte kriminaliserat idag.
Citera
2023-07-20, 02:36
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Tycker jag också. Teknikutvecklingen går hela tiden framåt, liksom kreativiteten hos personer som söker barn i sexuellt syfte, så lagstiftaren bör vara på tå.

Tycker jag nog att de också varit, med tanke på vad du själv framlagt tidigare i tråden.

Citat:
Dumpen är till exempel något på spåren rörande groomingbestämmelsen, att den behöver vidgas. Jag har har tidigare i tråden skrivit om att till exempel själva sökandet efter barn i sexuellt syfte skulle vara straffbelagt, exempelvis att i en forumgrupp på nätet höra sig för om någon vet om ett barn att kontakta. Det är inte kriminaliserat idag.

Instämmer, men det är ett dilemma hur Dumpens önskemål om att försök till kontakt med barn i sexuellt syfte skulle kunna lagföras. Hur ska man rättssäkert kunna påvisa uppsåt? Hur påvisar man att den "anklagade" de facto visste åldern på den den chattade med? Var ska gränsen gå? Vid chatt med sexuellt innehåll? Vid föreslagen träff? Vid fullbordad träff/uppdykande vid avtalad plats och tid?
Det krävs nog en hel del arbete för att en sådan lagändring skall komma till stånd utan risk för att allt bygger på en priority report teori.
Citera
2023-07-20, 08:28
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Nu har inte jag någon personlig relation till någon som blivit uthängd på Dumpen och inte heller till något offer till någon av dom som blivit utsatt av dom som blivit uthängda, för andra offer finns det, för jag tror ju inte att det var första gången för alla som blivit uthängda.
Så jag hoppas att dom som har någon personlig relation till någon av gäddorna gör det enda rätta och agerar bödel.
Jag hade inte kunnat se mig i spegeln om jag inte agerade, självklart tråkigt och blivit av med en bra vän, men jag kände tydligen inte honom tillräckligt, så han kan dra åt helvete, jag hade gjort det igen om jag fått chansen.

Vad menar du, att man har rätt att mörda någon som visat sig vara pedofil?
Jag är inte heller anhörig eller vän till någon som hängts ut och har noll intresse av barn för sexuella syften men anser att pedofili är en störning. En störning definierar inte hela människan. Medan någon som kan "agera bödel" verkligen är en ond individ, där råder knappast någon tvekan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in