2022-06-16, 18:12
Medlem
Min älskade hund (RIP sedan tio år tillbaka) hade EN gång en fästing på sig. Den syntes tydligt och husse avlägsnade den. Jag blundade och rös. Om jag får en fästing på kroppen så ser jag den DIREKT och kan åka till doktorn.
Citera
2022-06-16, 18:34
Medlem
Jag har funderat på att ta TBE-vaccinet MEN när jag läste att man kan bli sjukare av TBE än om man är ovaccinerad så tänkte jag att det inte är värt det. Även vaccinet i sig ger ju risk för andra biverkningar.

Från Läkartidningen:

” Vaccinationen förhindrar inte en reinfektion, och om detta inträffar är risken påtaglig för värre symtom än om man inte är vaccinerad.”

”Av 2 332 patienter smittade med TBE-virus var 39 (1,7 procent) vaccinerade. I jämförelse med matchade, ovaccinerade personer som haft TBE uppvisade de en ökad andel av medvetanderubbning, pares och ökat antal leukocyter. De behövde mer intensivvård och betydligt längre sjukhusvård. Dessa parametrar var signifikant (P <0,001) värre än i den köns- och åldersmatchade ovaccinerade gruppen som haft TBE.”

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2017/05/tbe-vaccination-i-sverige-ar-ingen-sjalvklarhet/
Citera
2022-06-16, 19:45
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nu finns det vaccin mot borrelia också, även om det inte finns något godkänt i Sverige ännu. Det pågår försök just nu i Sverige och det ser mycket lovande ut och sannolikt kommer det finnas borreliavaccin inom ett par år på marknaden. Både borrelia och TBE borde då också inkluderas i allmänna vaccinationsprogrammet och finansieras via skatten.

Lite om de pågående försöken med borreliavaccinet:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/03/borreliavaccin-testas-i-sverige-i-ar/

Intressant!
Citera
2022-06-16, 20:15
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
symptomen är oftast så otydliga och vaga i början med feber, trötthet, att folk tror de åkt på en förkylning/influensa, så de allra flesta får vård för sent. Varför i helvete tror du 7500-10 000 personer dör av det varje år om det är så enkelt bara sätta igång IV anbioitika? Det är inte alltid det hjälper ens vid tidig behandling alla ggr.

Faktum kvarstår- 15-20% dör av sepsis eller får sepis chock, och sepsis chock kan du oftast inte förhindra och du blir av med armar och ben i värsta fall.

kanske ska jag undvika gå ut 90% av tiden jag vanligtvis är ute? Det borde förhindra sår, skador, bakterier och därmed sepsis kanske upp emot 50%? Om jag sitter hemma nästan jämt minskar jag risken med 90% att bli påkörd av ett fordon. Hur långt ska man gå?

Tror ni folk hölll på såhär på 70-80-talet? Då körde t om alla motorcykel utan hjälm nästan.

För det första, lugna ner dig.
För det andra så skiter jag fullkomligt i statistiken du rabblade upp. Poängen är att sepsis är behandlingsbart, det är inte TBE.
Ingen tvingar dig att ta något vaccin så skippa den där uppstudsiga attityden.
Citera
2022-06-16, 20:23
Medlem
Rasseltasss avatar
Tur att denna fästingburna sjukdom inte finns i Sverige. Dödligheten verkar vara hög.

Citat:
(...)A Connecticut woman has died from the rare tick-borne disease Powassan virus, the state's Department of Public Health announced.

(...)

Between 2011 and 2020, CDC data shows 194 cases of POWV were identified, 22 of which resulted in death.
https://abcnews.go.com/Health/connecticut-woman-dies-rare-tickborne-virus-2nd-fatality/story?id=85308162

On topic, jag blev biten i röven av en fästing förra året och bor i ett tbe-område men hade tagit sprutan så det fanns inget att oroa dig för.
Citera
2022-06-17, 09:29
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Intressant!
Ja, det tycker jag, det är inte roligt med borrelia heller... Känner ett par som blivit långvarigt dåliga av det, trots ordentliga antibiotikakurer och all tänkbar hjälp från sjukvården.
Citera
2023-07-17, 07:49
Medlem
Jag undrar om folk förstår hur sjukt microskopisk risk det är att drabbas allvarligt av TBE

1. Först skall du bli biten i ett område där TBE finns, och kollar man sig efter man vart ute är chansen hög att man kan plocka/skölja bort fästingar som ännu inte hunnit bita.

2. Väldigt få fästingar har viruset även i ”högriskområden”. ”Även i riskområdena är det högst två av hundra fästingar som är bärare av viruset.”

https://www.1177.se/Halland/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/infektioner-i-hjarna-och-nerver/tbe---fastingburen-hjarninflammation/

3. Blodsugningstid är en variabel, får man bort fästingen snabbt efter bett minskar risken.

4. De flesta blir inte ens sjuka, ”bara” 10-30% av smittade får symptom.

5. Dessa symtom går vanligen över efter 4–7 dagar, men 20–30 procent drabbas därefter av en andra TBE-fas.

6. Av de som drabbas av en andra TBE-fas, Så blir de flesta som insjuknar helt återställda, men ungefär en tredjedel får långdragna eller bestående besvär med bland annat uttalad trötthet och minnesstörningar.

7. ”Vissa personer får bestående förlamningar även om det är ovanligt (0,5-2 procent bland dem med svår TBE). Dödsfall kan också förekomma men är mycket sällsynta.”

Källa på ovanstående:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/tick-borne-encephalitis-tbe/vanliga-fragor-om-tbe/

Om ni börjar räkna på riskerna här, vad kommer ni fram till?
Citera
2023-07-17, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Jag undrar om folk förstår hur sjukt microskopisk risk det är att drabbas allvarligt av TBE

1. Först skall du bli biten i ett område där TBE finns, och kollar man sig efter man vart ute är chansen hög att man kan plocka/skölja bort fästingar som ännu inte hunnit bita.

2. Väldigt få fästingar har viruset även i ”högriskområden”. ”Även i riskområdena är det högst två av hundra fästingar som är bärare av viruset.”

https://www.1177.se/Halland/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/infektioner-i-hjarna-och-nerver/tbe---fastingburen-hjarninflammation/

3. Blodsugningstid är en variabel, får man bort fästingen snabbt efter bett minskar risken.

5. Dessa symtom går vanligen över efter 4–7 dagar, men 20–30 procent drabbas därefter av en andra TBE-fas.

6. Av de som drabbas av en andra TBE-fas, Så blir de flesta som insjuknar helt återställda, men ungefär en tredjedel får långdragna eller bestående besvär med bland annat uttalad trötthet och minnesstörningar.

7. ”Vissa personer får bestående förlamningar även om det är ovanligt (0,5-2 procent bland dem med svår TBE). Dödsfall kan också förekomma men är mycket sällsynta.”

Källa på ovanstående:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/tick-borne-encephalitis-tbe/vanliga-fragor-om-tbe/

Risken är inte stor. Men varför chansa?
Brukar ha 20 fästingar per säsong.
Men ett betongbarn kan väl spara in de kronorna som vaccinering kostar.
Citera
2023-07-17, 08:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Källa på ovanstående:

Har du en försäkring på din bil? Vad kostar den och hur mycket är din bil värd? Hur stor är risken att du krockar idag?

Det är en liten risk att få långvariga men men jag lovar dig, om du får det efter ett bett så skulle du säkerligen vara intresserad av att betala en högre summa för att bli av med det om det nu gick, tyvärr går det inte när du väl fått skiten.

Det är ditt val.
Citera
2023-07-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du en försäkring på din bil? Vad kostar den och hur mycket är din bil värd? Hur stor är risken att du krockar idag?

Det är en liten risk att få långvariga men men jag lovar dig, om du får det efter ett bett så skulle du säkerligen vara intresserad av att betala en högre summa för att bli av med det om det nu gick, tyvärr går det inte när du väl fått skiten.

Det är ditt val.

Det är liten risk att ens bli smittad, och blir man det är det liten risk att man blir sjuk, och blir man det är det liten risk man blir allvarligt sjuk, men om man ändå blir allvarligt sjuk, så är sen risken att få skador eller dö microskopisk.

En ”fenderbender” eller liten krock råkar nog de flesta ut för i livet, så den risken lär vara större (har ingen statistik på det, men den välkomnas om någon tar fram).

Dessutom är det lag på att ha försäkring på bilen (trafik), och det värsta man kan förlora är lite pengar på att ha försäkring, man riskerar inte cancer eller andra biverkningar på sikt.
Citera
2023-07-17, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Risken är inte stor. Men varför chansa?
Brukar ha 20 fästingar per säsong.
Men ett betongbarn kan väl spara in de kronorna som vaccinering kostar.

20 fästingar med 2% risk de har TBE =0,4

Säg att du får lika många alla dina ca 80 levnadsår 80x0,4=32

Vi säger att alla dessa lyckas sitta så länge att de smittar, då får du TBE 32 ggr under livstid.

Vi säger att du tillhör dem högt räknat 30% som får symptom, då får du symptom 9,6 gånger.

Och du till hör dem 30% av de som får symptom som går in i en andra fas, det händer då 2,88 ggr under ditt liv.

Om du tillhör de 30% som får det långdraget kommer du få det 0,864 ggr i ditt liv.

Att du skulle få bestående men eller i värsta fall dö drabbar 0,-2% av ovanstående, så vi räknar 2%, och då blir din risk 0,018.

Det är högt, du gör rätt i att ta vaccinet, men långt från alla har den exponering du har, men egentligen kan man inte räkna så som jag gjort ovan, för man kan(om jag förstått rätt, bara få TBE en gång, sen är man immun), så jag tror din risk egentligen är betydligt lägre.
Citera
2023-07-17, 08:31
Medlem
Citat:
20 fästingar med 2% risk de har TBE =0,4

Säg att du får lika många alla dina ca 80 levnadsår 80x0,4=32

Vi säger att alla dessa lyckas sitta så länge att de smittar, då får du TBE 32 ggr under livstid.

Vi säger att du tillhör dem högt räknat 30% som får symptom, då får du symptom 9,6 gånger.

Och du till hör dem 30% av de som får symptom som går in i en andra fas, det händer då 2,88 ggr under ditt liv.

Om du tillhör de 30% som får det långdraget kommer du få det 0,864 ggr i ditt liv.

Att du skulle få bestående men eller i värsta fall dö drabbar 0,-2% av ovanstående, så vi räknar 2%, och då blir din risk 0,018.

Det är högt, du gör rätt i att ta vaccinet, men långt från alla har den exponering du har, men egentligen kan man inte räkna så som jag gjort ovan, för man kan(om jag förstått rätt, bara få TBE en gång, sen är man immun), så jag tror din risk egentligen är betydligt lägre.
Ser ingen som helst anledning att avstå.
Skulle aldrig förlåta mig själv om man hade chansen att få ett skydd och struntade i det för att man vill spara några kronor eller bara av lathet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in