2023-07-15, 09:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nej, Ryssland invaderade Ukraina. Det var fel, för 10.000 gången.
Ryssland har uppenbart inte förstått att det är fel att våldta och därefter mörda ukrainska flickor – de håller ju fortfarande på, nu 1,5 år senare.
Citera
2023-07-15, 10:02
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Han den där som du diskuterar med, tror att större luftvärnsrobotar som missar sitt mål i luften flyger omkring helt okontrollerat och viltj och kan krascha lite varstans med 200 kg tnt i spettsen , över egna städer, eller in i länder landet inte är i krig med.
Alternativt tror han dom flyger tillbaks till sin bas och landar och kan återbrukas igen.
Ex, från dom två s-300 som kraschade och exploderade i polen förra året.
Han är ute och cyklar för det mesta.
Ursäkta en pansarkilles okunniga fråga, finns det inte en anordning för självförstörelse ifall roboten skulle få för sig att ge sig iväg på 'egna äventyr'?
Citera
2023-07-15, 10:03
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ja, jag kan hålla med om att det är rätt smaklöst att skuldbelägga var enda person i Ryssland där det ju finns okunniga, hjärntvättade och/eller rädda personer som inte är lika moraliskt förkastliga som de övriga och inte förtjänar samma öde.

Däremot kan man ju till stor del förstå den kompromisslösa avskyn utifrån en väldigt stark moralisk indignation över Rysslands övergrepp, och även om starka känslor inte nödvändigtvis ger en nyanserad bild så är det åtminstone ett mänskligt sundhetstecken att känna avsky mot de som begår övergrepp mot oskyldiga.

Jag kan ju ta mig själv som exempel, till vardags betraktas jag väl stort sett som en fridens människa, men när jag får t.ex. får höra om riktigt sadistiska och bestialiska gruppvåldtäkter som i bästa fall straffas med några års fängelse i flata Sverige så blir jag rätt kall och känner jag utan minsta problem skulle kunna ge dem nackskott om möjlighet gavs.

Enligt vissa kanske det gör mig till en hemsk människa, men jag tycker snarare att deras likgiltighet är det hemska och att vilja utplåna sådana personer är ett sundhetstecken för att skydda oskyldiga.

Det är ju förstås skillnad mellan bestämda förövare och hela folkslag, men stark moralisk indignation om än onyanserad sådan kan vara mer moraliskt sundhetstecken än likgiltighet.

Finns en gräns. Det är sunt att känna ilska mot brott och övergrepp. Det är en helt annan att kultivera detta bortom sunda gränser. Då börjas det med generaliseringar, rättfärdigande och så kommer gruppkulturen där idioter hejar på varandra och blir än mer extrema.

Känns igen ganska bra det där. Men som nämnt, kolla vad många postar här. Se vad fan de tror på. De är makalöst. Allt skyddas också av de brinnande hatet.

Jag förstår avsky, som sagt. Jag är dock starkt för rättsstaten. Det är inte nazistpojkarna (ni vet vilka ni är) härinne. De sprider bara sin propaganda och rena lögner i många fall (inte alla), för att elda på ännu mer.

M
Citera
2023-07-15, 10:04
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ryssland har uppenbart inte förstått att det är fel att våldta och därefter mörda ukrainska flickor – de håller ju fortfarande på, nu 1,5 år senare.

Vi får väl se vilka bevis som kommer fram i eventuella rättegångar, eller hur? Det finns en hel del anklagelser - från båda sidor.

Ukrainas talesperson fick sparken när hon sa samma sak som dig.
Citera
2023-07-15, 10:07
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Hade inte ryssen startat sin idiotiska invasion så var ju allt frid och fröjd. Alla, utom Ukraina, hade ju de facto accepterat läget med att Ryssland kontrollerade Krim, Donetsk och Luhansk. Men Putin kunde naturligtvis inte nöja sig med det han hade fått, utan han fick istället blodad tand och ville ha mera. Och då gick det åt pipsvängen. Putin gjorde precis samma misstag som så många andra despoter före honom; han blir aldrig tillfredsställd utan alla framgångar sporrar bara till nya handlingar.
När kontrollerade Ryssland Donetsk och Luhansk?
Citera
2023-07-15, 10:11
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Dessa ”okunniga” och ”hjärntvättade” personer visste ju 2014 att Ryssland invaderat Krim och Donbas. Och informationen om vad Ryssland gör i Ukraina finns rakt framför ögonen – de behöver bara en smarttelefon med VPN, något som grannens tonårsson skulle kunna hjälpa dem med att få till.

Men ryssarna har valt att blunda för sin diktators övergrepp i Ukraina och har fortsatt att leva sina liv, betalda av diktatorns oljepengar. Hade man starkt vänt sig mot kriget så hade man ju också kunnat lämna landet.

Summa summarum: gemene ryss förtjänar allvarlig kritik. Det är inte smaklöst att skuldbelägga ryssarna – det är de som låtit sig dras in i kriget i Ukraina och det är de som skickar sina barn till Ukraina för att mörda och våldta.

Nu är jag väldigt långt ifrån någon Rysslandexpert men innan landet gick helt åt fanders hade jag i alla fall tillfälle att resa runt en del och under viss tid bo hos några familjer där.
De yngre som var intresserade av västerlänningar var naturligtvis Putin-kritiska, men deras äldre släkt satt fast i något Sovjet-tänk och såg Putin som en räddare från 90-talets kaos och armod när västvärlden försökte ta ekonomisk kontroll av Ryssland.

I övrigt var de inga illvilliga människor som hyste mycket negativa känslor mot andra, men i dagsläget finner jag det sannolikt att de avfärdar rapporter om ryska övergrepp som NATO-propagande då deras egen sida ju skall vara god, medan det är NATO-styrda nazister som står för övergreppen.
Vidare köper de säkert rakt av att det inte var en invasion utan nödvändig intervention för att skydda såväl Ukraina och Ryssland mot illvilliga yttre intressen.

Dessa människor förtjänar utan tvekan kritik och skall bekämpas så länge som de bidrar något i någon form till invasionen, men jag ser dem inte som illvilliga människor som förtjänar utplåning utan typexempel på hur sjuka system kan få annars normala människor att bli del av något ont.
Citera
2023-07-15, 10:11
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vi får väl se vilka bevis som kommer fram i eventuella rättegångar, eller hur? Det finns en hel del anklagelser - från båda sidor.
I och med att ryssarna flydde från Kiev-området så har man under ett drygt år i detalj kunnat kartlägga ryssarnas fruktansvärda och bestialiska övergrepp där. Men du säger alltså att du inte vill ta till dig av bevis som finns rakt framför näsan på dig, utan vill vänta?

Det finns hur mycket bevis som helst. Läs exempelvis detta:
https://nypost.com/2022/04/14/ukrainian-woman-raped-killed-by-russian-troops-found-in-mass-grave-in-bucha/amp/
Citera
2023-07-15, 10:12
Medlem
Taggads avatar
Hjältar som strider för sin familj och fosterlands frihet 🇺🇦🇺🇦
Citat:
Soldaten i Bachmut: ”På slagfältet måste du döda”
39-årige Jurij Korpan är en av de ukrainska soldaterna som strider vid fronten mot ockuperade Bachmut. När AFP träffar honom under ett par lediga dagar berättar han att striderna kan börja klockan fyra på morgonen. Han säger att han ständigt är spänd och besatt av en enda tanke: Att förstöra fienden som invaderat hans land.

– På slagfältet måste du döda.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Hyllas bör dom som riskerar sitt liv för att jaga ut parasiterarna, för att dom själva misslyckats utveckla Ryssland till det välstånd och frihet Ukraina erbjuds av det överlägsna "väst."
Senast redigerad av Taggad 2023-07-15 kl. 10:29.
Citera
2023-07-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ursäkta en pansarkilles okunniga fråga, finns det inte en anordning för självförstörelse ifall roboten skulle få för sig att ge sig iväg på 'egna äventyr'?
Jo, det finns det.
Citera
2023-07-15, 10:17
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Dessa människor förtjänar utan tvekan kritik och skall bekämpas så länge som de bidrar något i någon form till invasionen, men jag ser dem inte som illvilliga människor som förtjänar utplåning utan typexempel på hur sjuka system kan få annars normala människor att bli del av något ont.
Jag skulle säga att ytterst få driver åsikten att samtliga ryssar på den ryska landsbygden förtjänar att utplånas. Min kommentar var att civila ryssar förtjänar kritik, inte att de ska utsättas för ett folkmord. Man kan inte skylla på ”att man inte visste” när informationen faktiskt är tillgänglig, men man väljer att inte ta del av den.
Citera
2023-07-15, 10:35
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ja, jag kan hålla med om att det är rätt smaklöst att skuldbelägga var enda person i Ryssland där det ju finns okunniga, hjärntvättade och/eller rädda personer som inte är lika moraliskt förkastliga som de övriga och inte förtjänar samma öde.

Däremot kan man ju till stor del förstå den kompromisslösa avskyn utifrån en väldigt stark moralisk indignation över Rysslands övergrepp, och även om starka känslor inte nödvändigtvis ger en nyanserad bild så är det åtminstone ett mänskligt sundhetstecken att känna avsky mot de som begår övergrepp mot oskyldiga.

Jag kan ju ta mig själv som exempel, till vardags betraktas jag väl stort sett som en fridens människa, men när jag får t.ex. får höra om riktigt sadistiska och bestialiska gruppvåldtäkter som i bästa fall straffas med några års fängelse i flata Sverige så blir jag rätt kall och känner jag utan minsta problem skulle kunna ge dem nackskott om möjlighet gavs.

Enligt vissa kanske det gör mig till en hemsk människa, men jag tycker snarare att deras likgiltighet är det hemska och att vilja utplåna sådana personer är ett sundhetstecken för att skydda oskyldiga.

Det är ju förstås skillnad mellan bestämda förövare och hela folkslag, men stark moralisk indignation om än onyanserad sådan kan vara mer moraliskt sundhetstecken än likgiltighet.
Precis- att bara ta bort barbarerna är sunt.
Citera
2023-07-15, 10:40
Medlem
Reimers avatar
Och så det sedvanliga ryssgnället om att livet är svårt.

Citat:
Aleksandr Khodakovsky says Ukrainians are beating Russian positions into mud with longer-range guns which Russians don't have and there is nothing they can do about it.

https://twitter.com/wartranslated/status/1680120232851980288
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in