Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Dessa ”okunniga” och ”hjärntvättade” personer visste ju 2014 att Ryssland invaderat Krim och Donbas. Och informationen om vad Ryssland gör i Ukraina finns rakt framför ögonen – de behöver bara en smarttelefon med VPN, något som grannens tonårsson skulle kunna hjälpa dem med att få till.
Men ryssarna har valt att blunda för sin diktators övergrepp i Ukraina och har fortsatt att leva sina liv, betalda av diktatorns oljepengar. Hade man starkt vänt sig mot kriget så hade man ju också kunnat lämna landet.
Summa summarum: gemene ryss förtjänar allvarlig kritik. Det är inte smaklöst att skuldbelägga ryssarna – det är de som låtit sig dras in i kriget i Ukraina och det är de som skickar sina barn till Ukraina för att mörda och våldta.
Nu är jag väldigt långt ifrån någon Rysslandexpert men innan landet gick helt åt fanders hade jag i alla fall tillfälle att resa runt en del och under viss tid bo hos några familjer där.
De yngre som var intresserade av västerlänningar var naturligtvis Putin-kritiska, men deras äldre släkt satt fast i något Sovjet-tänk och såg Putin som en räddare från 90-talets kaos och armod när västvärlden försökte ta ekonomisk kontroll av Ryssland.
I övrigt var de inga illvilliga människor som hyste mycket negativa känslor mot andra, men i dagsläget finner jag det sannolikt att de avfärdar rapporter om ryska övergrepp som NATO-propagande då deras egen sida ju skall vara god, medan det är NATO-styrda nazister som står för övergreppen.
Vidare köper de säkert rakt av att det inte var en invasion utan nödvändig intervention för att skydda såväl Ukraina och Ryssland mot illvilliga yttre intressen.
Dessa människor förtjänar utan tvekan kritik och skall bekämpas så länge som de bidrar något i någon form till invasionen, men jag ser dem inte som illvilliga människor som förtjänar utplåning utan typexempel på hur sjuka system kan få annars normala människor att bli del av något ont.