2023-07-14, 22:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chablisnoir
Håller helt med vad du skriver.
Försäkringskassan har nog mycket blod på sina händer. De vägrar ofta att godkänna sjukintyg från läkare. (Mer regel än undantag) jag vet två människor som inte såg nån väg ut, utan valde att ta sina liv.

Ja, men då kan dom ju söka socialbidrag i stället. Man behöver inte ta livet av sig av ekonomiska skäl i Sverige. Och skulder går att släppa till Kronofogden. Förbehållsbeloppet du får behålla då, ger dig ändå en högre standard än 99 procent av alla människor på planeten. Och i synnerhet finns det ingen ursäkt att ta med sig sina barn i döden. De hade nog valt att leva, även om det "bara" hade varit på existensminimum, och de inte kunnat få ridlektioner, seglarläger, hockeyutrustning eller en skidresa till Alperna.
Citera
2023-07-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvittervittra
Det finns inget som tyder på något scenario alls i nuläget. Det är därför man utreder saker. Det kan absolut vara så att det är ett så kallat utvidgat självmord. Jag tycker bara inte man ska låsa sig vid det.

Vad gäller mäns våldskapital kontra kvinnors finns det fakta och statistik, det är bara att läsa på. När kvinnor mördar sina barn beror det oftast på psykisk ohälsa eller på grund av att en man varit våldsam och kontrollerande. När män mördar är det oftare på grund av ilska, hämd och svartsjuka. Det betyder inte att den här kvinnan inte har mördat sina barn i en ren hämndaktion mot sin man men det är troligare att det inte är så.

Vilken BS. Polisen har klart och tydligt sagt att händelseförlopp i stort är klarlagt:
https://www.tv4.se/artikel/4I0ZT85qlM5tf1kdjSQEhe/tre-personer-har-hittats-doeda-i-personbil

Psykisk/ fysisk misshandel från kvinnor gentemot sina partners verkar du helt bortse från. Det finns ett extremt stort mörkertal dessutom, män är inte benägna att anmäla hot/våld i nära relation på samma sätt. Självklart är män starkare, men de flesta vårdnadstvister initieras t ex av kvinnor. Kvinnor kan vara mycket kontrollerande och använder även psykisk misshandel i stor utsträckning, psykopater med olika diagnoser t ex EIPS. Som tur är har detta börjat uppmärksammas av sociala myndigheter i större utsträckning än tidigare.
Citera
2023-07-14, 22:09
Medlem
Kvittervittras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men då kan dom ju söka socialbidrag i stället. Man behöver inte ta livet av sig av ekonomiska skäl i Sverige. Och skulder går att släppa till Kronofogden. Förbehållsbeloppet du får behålla då, ger dig ändå en högre standard än 99 procent av alla människor på planeten. Och i synnerhet finns det ingen ursäkt att ta med sig sina barn i döden. De hade nog valt att leva, även om det "bara" hade varit på existensminimum, och de inte kunnat få ridlektioner, seglarläger, hockeyutrustning eller en skidresa till Alperna.

Det är inte på grund av att försäkringskassan inte godkänner läkarintyg som folk inte får sin ersättning, det beror på att läkare inte utformar intygen så att dom stämmer överens med kriterierna som är lagstadgade för rätten till sjukskrivning. Läkare utgår från att händelser/diagnoser ska räcka som skäl för sjukskrivning. Att man har förlorat ett barn, att man har MS, att man brutit sitt ben, att man har en tumör i bröstet osv. Det är inte skäl för sjukskrivning av den enda anledningen att det finns dom som arbetar trots samma händelse/diagnos. Det är vad händelsen/diagnosen har gett för symtom som är det väsentliga. Att man har förlorat ett barn och numera inte kan sova, har återkommande ångestattacker, inte kan tänka klart tex. Att man brutit sitt ben och inte kan stå upp vilket krävs när man är ordningsvakt. Att man har MS och är så hjärntrött att man behöver sova bara av att se på tv. Bara en parantes.
Citera
2023-07-14, 22:10
Medlem
bearhugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediastinum
Det finns ingenting som talar för att han skulle ha gjort det...Inte någon annan GM heller utom mamman. Att "kvinnor inte städar upp efter sig" är ju faktiskt en fördom. Hade minsta misstanke om annan GM funnits så hade inte de uttalanden som gjorts gjorts. En intressant fråga är om det varit mannen som funnits död tillsammans med sina 2 skjutna barn- hade du då skrivit samma sak? Att det nog var kvinnan som mördat alla 3? Kvinnor är också människor. Kvinnor kan också begå riktigt riktigt ruskiga saker. Dags att rannsaka sina egna förutfattade meningar och våga se verkligheten som den är.

Man ska nog inte utesluta något innan man får en bättre bild av undersökningen. Har vi tur läcker rapporten ut här. Om vapnet var förvarat i skåp som bara jimmy hade tillgång till tex. Var va han under skjutningen, såg någon granne var han var? Jobbar han? 35k för bilen och 850k för villan med ränta från 2021 är inte omöjligt på hennes lön. Pengar behöver inte vara ett motiv, men det är inte uteslutet om han springer och köper pistoler på avbetalning. Waltern var inte i tävlingsklass vad jag kunde se. Input?
Citera
2023-07-14, 22:13
Medlem
Kvittervittras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av btcbull2019
Vilken BS. Polisen har klart och tydligt sagt att händelseförlopp i stort är klarlagt:
https://www.tv4.se/artikel/4I0ZT85qlM5tf1kdjSQEhe/tre-personer-har-hittats-doeda-i-personbil

Psykisk/ fysisk misshandel från kvinnor gentemot sina partners verkar du helt bortse från. Det finns ett extremt stort mörkertal dessutom, män är inte benägna att anmäla hot/våld i nära relation på samma sätt. Självklart är män starkare, men de flesta vårdnadstvister initieras t ex av kvinnor. Kvinnor kan vara mycket kontrollerande och använder även psykisk misshandel i stor utsträckning, psykopater med olika diagnoser t ex EIPS. Som tur är har detta börjat uppmärksammas av sociala myndigheter i större utsträckning än tidigare.

Jag tror vi alla har en bild av vad som hänt. Hade det varit klarlagt hade dom inte behövt utreda och obducera. Enkelt.

Jag bortser inte från kvinnors våld mot män jag talar om vad konsekvenser av mäns våld mot kvinnor leder till kontra vad kvinnors våld mot män leder till. Det har liksom inte med ämnet att göra alls. Jag menar att det finns alternativa scenarion. Det menar polisen också eftersom dom ämnar utreda fallet.
Citera
2023-07-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvan
Lyxfällan, lille du.
Har svårt att tro att man avslutar sina barns liv för att man har levt över sina tillgångar.
Citera
2023-07-14, 22:50
Avslutad
Hur gamla var barnen?
Citera
2023-07-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Hur gamla var barnen?

1 & 3 tyckte jag att jag läste innan…
Citera
2023-07-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Håller med i detta fall, inget utvidgat självmord. För utvidgat självmord krävs att alla är med på det. Mindre barn kan inte ge medgivande till sånt. Här har vi 2 mord och ett självmord.

Precis. När det handlar om mord på sina barn och sen att GM tar livet av sig själv heter det filicid suicid.
Citera
2023-07-14, 23:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är i alla fall uppenbart att termen skapar förvirring om vad den egentligen innebär och enbart av den orsaken bör den användas med yttersta försiktighet. Om du läser här i tråden ser du att folk har mycket olika idéer om vad det innebär att det skett ett ”utökat självmord”.

Det vi kan sluta oss till med rätt stor säkerhet, men utan att veta säkert, är att mamman dödat sina barn och sedan tagit livet av sig. Som du också konstaterar.
Då är det ju mord och självmord och inget annat.
Dessa omskrivningar har till och med vår mesiga media lämnat bakom sig i stor utsträckning ...

Ett utökat självmord är när fler bestämt sig och tar livet av sig samtidigt - inte när de som i t ex Jonestown mördar barnen och många vuxna och sedan tar sin egna liv.

Att media började använda den sjuka termen för att förmildra vad som hände är bara sjukt. Nu har media börjat lära sig att den inte är gångbar.
När en förälder dödar sina barn så är det mord och förälderns sen tar bort sig själv så är det mord och självmord .. inget annat.
Citera
2023-07-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Jag tror nog att de flesta kan vara överens om att någon form av psykisk ohälsa finns hos de flesta som dödar sina barn. Hur mkt uppmärksamhet ett fall får beror på fler faktorer än kön. Tex så har det i flera av de mest uppmärksammade fallen varit så att den manliga förövaren på olika sätt meddelat att det var för att hämnas på mamman, få henne att lida. Jag är ganska säker på att ifall en mamma sänder live på FB att hon skjutit sina barn för att hämnas på deras pappa som tagit ihop med med en mörkhyad kvinna….ja då skulle det nog få ganska mkt uppmärksamhet också. Eller om en mamma sms:ar barnens pappa ”rätt åt dig din jävel” samtidigt som hennes barn brinner inne efter att hon blockerar dörren och tänt på huset.

Nu blandar du in en helt annan sak. Inse att det är komplicerade fall och går inte att generalisera efter kön som du i ena bisatsen hävdar men vänder i den andra. Det är infekterade vårdnadstvister och en aspekt är ju hämnd, en annan av att jäklas med andra föräldern osv. Det gäller oavsett kön.

Du skiljer på barn som dödas av sin Pappa mot barn som dödas av sin Mamma, hävdar att det är olika drivkrafter. Varför, för att du ska få fram din politiska poäng på bekostnad av barnen? Änglarna i himlen gråter oavsett.
Citera
2023-07-14, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av btcbull2019
Nu blandar du in en helt annan sak. Inse att det är komplicerade fall och går inte att generalisera efter kön som du i ena bisatsen hävdar men vänder i den andra. Det är infekterade vårdnadstvister och en aspekt är ju hämnd, en annan av att jäklas med andra föräldern osv. Det gäller oavsett kön.

Du skiljer på barn som dödas av sin Pappa mot barn som dödas av sin Mamma, hävdar att det är olika drivkrafter. Varför, för att du ska få fram din politiska poäng på bekostnad av barnen? Änglarna i himlen gråter oavsett.

Inte för att få fram min politiska poäng vad nu den skulle vara? Det är vetenskapligt bevisat att motiven och de bakomliggande orsakerna ser olika ut när en man eller en kvinna dödar sina barn och sedan tar sitt liv. Det är inget som jag hittar på utan det finns studier som bevisar detta statiskt sett.

Barnen är lika döda oavsett och det är lika hemskt oavsett , det jag svarade på var varför vissa fall få mer uppmärksamhet och jag menar att fall där det framkommer att det är hämnd som är den drivande kraften får mer uppmärksamhet i media för det uppfattas som ”ondska”. De fall där det framkommit har precis som vetenskapen visat handlat om män som förövare. Min poäng var att skulle en kvinna göra samma sak med uttalat hämndmotiv så skulle hon med all sannolikhet dömmas än hårdare av allmänheten för det skulle anses som ”omoderligt”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in