2023-07-14, 20:27
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ok då borde han citerat rätt inlägg då heh antar det var dig han skulle citera.
nej jag undrade samma - att det kan vara ett mord på tre individer
Citera
2023-07-14, 20:29
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
nej jag undrade samma - att det kan vara ett mord
ah ok, så går det när man hoppar rakt in i en diskussion
tack för klargörandet, får nog läsa ikapp mig de sidor jag missat!
Citera
2023-07-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nej det kommer inte ROKS och den där märkliga svansen av förvirrade feminister att göra eftersom det aktuella fallet verkar handla om en kvinnlig MGM.

Det kanske visar att nya jourer behöver byggas upp som skyddar barn utan ROKS havererade begreppsapparat.

Eller.

Det kanske inte fanns problem med denna kvinna som var synliga. I såna fall kan inte hjälpinsatser startas av någon jour.
Citera
2023-07-14, 21:16
Medlem
AussieRedMans avatar
Håller med i detta fall, inget utvidgat självmord. För utvidgat självmord krävs att alla är med på det. Mindre barn kan inte ge medgivande till sånt. Här har vi 2 mord och ett självmord.
Citera
2023-07-14, 21:19
Medlem
Kan vara så enkelt att mamman inte hade pengar att försörja sina barn längre. Om det skulle vara så. Kommer det aldrig komma ut till offentligheten.
Finns ett otal exempel där mammor som inte har pengar så barnen kan få mat på bordet längre.
Sverige av idag.
Citera
2023-07-14, 21:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja det går ju att beskriva utökat självmord utan att använda just den termen. Även om jag tycker det kan vara tillämpligt med termer, just vad gäller kategoriseringar. Det går också att använda andra begrepp än gängmord, mord i nära relation eller rånmord.

Mord betyder ju för den delen att man berövar en annan människa livet, så så sett kanske även termen självmord bör undvikas?

Håller inte med om att termen är missvisande eller ologisk. Det rör sig om en människas handling, där denne berövat en annan människa livet. Ansvaret för handlingen ligger på den människan, och ur dennes perspektiv är det ett utökat självmord.

Förstod inte helt ditt resonemang med vanskligt att diskutera motiv etc.. Men någon annan skrev i tråden att det troligen rör sig om ett utökat självmord, och jag skrev att det troligen är så att en person dödat två barn och sedan tagit sitt liv - men att det inte gör det till ett utökat självmord. Så visst är motivet än så länge höljt i dunkel.

Det är i alla fall uppenbart att termen skapar förvirring om vad den egentligen innebär och enbart av den orsaken bör den användas med yttersta försiktighet. Om du läser här i tråden ser du att folk har mycket olika idéer om vad det innebär att det skett ett ”utökat självmord”.

Det vi kan sluta oss till med rätt stor säkerhet, men utan att veta säkert, är att mamman dödat sina barn och sedan tagit livet av sig. Som du också konstaterar.
Citera
2023-07-14, 21:28
Medlem
Kvittervittras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvan
Kan vara så enkelt att mamman inte hade pengar att försörja sina barn längre. Om det skulle vara så. Kommer det aldrig komma ut till offentligheten.
Finns ett otal exempel där mammor som inte har pengar så barnen kan få mat på bordet längre.
Sverige av idag.

Det var hon som stod på bilen och det var hon som (via kredit) skulle köpa pistolerna. Utöver det ägde hon ett hus. Så kreditvärdig var hon. Man är inte rik för att man kan ha hus, bil och köpa saker på kredit men man kan ge sina barn mat i alla fall. Pappan däremot kanske hade stora skulder, han verkade ju mindre kreditvärdig eftersom han ville att hon skulle stå som betalare på hans inköpta vapen.
Citera
2023-07-14, 21:33
Medlem
Kvittervittras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är i alla fall uppenbart att termen skapar förvirring om vad den egentligen innebär och enbart av den orsaken bör den användas med yttersta försiktighet. Om du läser här i tråden ser du att folk har mycket olika idéer om vad det innebär att det skett ett ”utökat självmord”.

Det vi kan sluta oss till med rätt stor säkerhet, men utan att veta säkert, är att mamman dödat sina barn och sedan tagit livet av sig. Som du också konstaterar.

Jag tänker att eftersom han också är utraderad på sociala medier (att dom aldrig ens nyttjat sociala medier ser jag som otroligt i deras ålder men inte omöjligt) så kanske det inte alls är med stor säkerhet så att hon har gjort det här. Han kanske både har raderat medierna och mördat alla tre? Dom kanske hade kommit överens om det? Barnen kanske sköts av honom och då sköt hon sig själv i ren desperation. Det finns många scenarion. Jag har svårt att se att en kvinna/mor inte städar upp efter sig, typ se till att välja en plats där man vet att man hittas snabbt eller meddelar på något sätt. Dom kunde ju blivit sittande där i dagar om det velat sig illa.
Citera
2023-07-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvan
Sverige av idag.
Nu får du hejda. Kvinnan bodde i villa. Hade chefsjobb. Om hon inte skulle kunna sätta mat på bordet, så skulle hon ha satt sig själv i den sitsen, med skulder. Vilket inget tyder på.
Kom inte dragande med någon patetisk vals om fattigsverige.
Citera
2023-07-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvittervittra
Jag tänker att eftersom han också är utraderad på sociala medier (att dom aldrig ens nyttjat sociala medier ser jag som otroligt i deras ålder men inte omöjligt) så kanske det inte alls är med stor säkerhet så att hon har gjort det här. Han kanske både har raderat medierna och mördat alla tre? Dom kanske hade kommit överens om det? Barnen kanske sköts av honom och då sköt hon sig själv i ren desperation. Det finns många scenarion. Jag har svårt att se att en kvinna/mor inte städar upp efter sig, typ se till att välja en plats där man vet att man hittas snabbt eller meddelar på något sätt. Dom kunde ju blivit sittande där i dagar om det velat sig illa.
Det finns ingenting som talar för att han skulle ha gjort det...Inte någon annan GM heller utom mamman. Att "kvinnor inte städar upp efter sig" är ju faktiskt en fördom. Hade minsta misstanke om annan GM funnits så hade inte de uttalanden som gjorts gjorts. En intressant fråga är om det varit mannen som funnits död tillsammans med sina 2 skjutna barn- hade du då skrivit samma sak? Att det nog var kvinnan som mördat alla 3? Kvinnor är också människor. Kvinnor kan också begå riktigt riktigt ruskiga saker. Dags att rannsaka sina egna förutfattade meningar och våga se verkligheten som den är.
Citera
2023-07-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mediastinum
Det finns ingenting som talar för att han skulle ha gjort det...Inte någon annan GM heller utom mamman. Att "kvinnor inte städar upp efter sig" är ju faktiskt en fördom. Hade minsta misstanke om annan GM funnits så hade inte de uttalanden som gjorts gjorts. En intressant fråga är om det varit mannen som funnits död tillsammans med sina 2 skjutna barn- hade du då skrivit samma sak? Att det nog var kvinnan som mördat alla 3? Kvinnor är också människor. Kvinnor kan också begå riktigt riktigt ruskiga saker. Dags att rannsaka sina egna förutfattade meningar och våga se verkligheten som den är.
En fråga som återstår är dock, varför? Var hon ekonomiskt pressad på något vis?
Vid inköpet av vapnen så står det ju en notering på fakturan om man kan skriva krediten på hustrun, detta är en märklig notering. Kan det vara som så att mannen hade lite dålig koll på ekonomin och att hon inte orkade med pressen att hon fick ta det ekonomiska ansvaret. En tanke bara!
Polisen, bör nog inte bara lägga ner fallet utan att kontrollera varför mannen inte skulle kunna stå för vapenköpet. När man läser tråden, så får man lite Lyxfällan-vibbar.
Citera
2023-07-14, 22:01
Medlem
Kvittervittras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvittervittra
Det finns inget som tyder på något scenario alls i nuläget. Det är därför man utreder saker. Det kan absolut vara så att det är ett så kallat utvidgat självmord. Jag tycker bara inte man ska låsa sig vid det.

Vad gäller mäns våldskapital kontra kvinnors finns det fakta och statistik, det är bara att läsa på. När kvinnor mördar sina barn beror det oftast på psykisk ohälsa eller på grund av att en man varit våldsam och kontrollerande. När män mördar är det oftare på grund av ilska, hämd och svartsjuka. Det betyder inte att den här kvinnan inte har mördat sina barn i en ren hämndaktion mot sin man men det är troligare att det inte är så.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
En fråga som återstår är dock, varför? Var hon ekonomiskt pressad på något vis?
Vid inköpet av vapnen så står det ju en notering på fakturan om man kan skriva krediten på hustrun, detta är en märklig notering. Kan det vara som så att mannen hade lite dålig koll på ekonomin och att hon inte orkade med pressen att hon fick ta det ekonomiska ansvaret. En tanke bara!
Polisen, bör nog inte bara lägga ner fallet utan att kontrollera varför mannen inte skulle kunna stå för vapenköpet. När man läser tråden, så får man lite Lyxfällan-vibbar.

Ja det är något i hela fallet som avviker. Som förälder och boende med barnen behöver man ju inte välja bilen som plats att begå mord och självmord. Barnen hade ju kunnat ligga nedbäddade i sina sängar. Sen hade hon kunnat välja att avsluta sitt eget liv hemma eller på annan plats. Det finns 100 sätt att döda små barn som är mindre aggressiva än att skjuta dom dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in