Citat:
Ursprungligen postat av
Trepidation
Det handlar för mig inte om vad de gör per se, det jag reagerar på är;
- Att man uppenbarligen skor sig på denna misär.
- Offentlig uthängning utan dom.
- Hur de bemöter de anklagade, både Patrik och Sara använder en retorik som hör hemma på mellanstadiet. De låter inte de anklagade tala till punkt utan skriker och har sig, i synnerhet då reaktionen från de anklagade inte är vad de förväntar sig.
- Båda två har ett kriminellt förflutet.
1. Det är väl uppenbart att både Patrik och Sara drivs av ett mycket starkt personligt engagemang i frågan. Tror knappast att det handlar om att "sko sig" eller tjäna pengar. Och även om de skulle tjäna pengar på det så skulle det vara irrelevant. Pedofilbekämpning är lika bra oavsett.
2. Ja, det är ju det som de har möjlighet att göra. Dumpen kan ju inte döma någon eller sätta i fängelse. Men det kan se till att gäddans handlingar får konsekvenser och samtidigt uppmärksamma allmänheten på faran. Det är naturligtvis bra och inte dåligt. Hade Sverige haft extremt effektiv brottsbekämpning som regelbundet sydde in gäddor på mycket långvariga fängelsestraff så hade det möjligtvis kunnat vara på annat sätt men knappast nu.
3. Patriks och Saras personligheter eller sätt att prata är väl inte relevant för huruvida det Dumpen gör är rätt eller fel?
4. Har svårt att tro att det gäller några grövre brott. Patrik Sjöberg har jag ändå hyfsad koll på och oavsett om han åkt på böter för något någon gång tycker jag det är väldigt missvisande att påstå att han har ett "kriminellt förflutet".