2023-07-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man brukar sälja ut gamla vapen internationellt. Man sålde t.ex. ut kpist m/45B när den inte användes i Sverige längre.

Eller låta någon auktionsfirma ta hand om ruljansen.
Citera
2023-07-14, 14:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Snutsablarna var väl kortare, utan spets utan rundade upptill och icke skarpslipade.

Kortare vet jag inte men de var definitivt inte skarpslipade på 70-talet. Men det var ändå krav på att slå demonstranter med bredsidan.
Citera
2023-07-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men skärp dig. I Sverige har det alltid varit högern som vurmat för kungahuset, militärparader, högvakten, ceremoniella sablar och sån skit.

Vill du verkligen det.. Jag blir så vass då.

Nu kom upprusting av försvaret med (vänster)styre vid makten även om det var en bred överenskommelse möjligt att V stod utanför. Men du har fortfarande inte kommit med någon källa som jag bad dig om bara påståenden.

Sablarna är bara en liten del av alla upphandlingar som FMV gör, jag ser ändå den här som en spottstyver som ändå får slås ut på väldigt många år. Finns värre upphandlingar än den här som får ses som skandaler.

Känner till en som i dagsläget skulle nog ge ramaskri med tanke på geopolitiska läget men den behåller jag för mig själv.
Citera
2023-07-14, 14:05
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Cirka 13000kr styck. Är det ett skämt?

Sabel m/1893 är väl inget som massproduceras i någon kinesisk sweatshop.
Citera
2023-07-14, 14:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Vill du verkligen det.. Jag blir så vass då.

Nu kom upprusting av försvaret med (vänster)styre vid makten även om det var en bred överenskommelse möjligt att V stod utanför. Men du har fortfarande inte kommit med någon källa som jag bad dig om bara påståenden.

Sablarna är bara en liten del av alla upphandlingar som FMV gör, jag ser ändå den här som en spottstyver som ändå får slås ut på väldigt många år. Finns värre upphandlingar än den här som får ses som skandaler.

Känner till en som i dagsläget skulle nog ge ramaskri med tanke på geopolitiska läget men den behåller jag för mig själv.

Ja denna utgift är självklart ingenting jämfört med Patriotsystemet för 30 miljarder men det finns nog de som hävdar att FM ska ägna sig åt försvar av Sverige och inte nationalistisk propaganda i form av militärparader med låtsassablar.

Jag kommer i alla fall komma ihåg detta idiotinköp och älta det så fort nån bölar om att 100.000 i skattepengar gått till nåt de inte gillar.
Citera
2023-07-14, 14:14
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Försvarsmakten borde auktionera ut de gamla sablarna genom en välgörenhetsauktion där försvaret behåller hälften av pengarna och ger den andra hälften till välgörande ändamål.

Då borde de kunna täcka del av inköpskostnaden.

bra idé men kommer aldrig genomföras.
Citera
2023-07-14, 14:19
Medlem
Jag tror säkert FMW utgått ifrån att nu när vi kommer med i Nato, så kommer det bli ännu mer parader odyl. förutom alla gemensamma storövningar.
Sedan 50 mille för ett par tusen sablar som håller i 100 år är inget.
Citera
2023-07-14, 14:19
Medlem
Försvaret köper sablar för miljoner
https://www.aftonbladet.se/a/76MKPo

'Sablarna ligger någonstans där man köper över disk'.
Klarade man inte av att pruta?
Bådar gott för kommande inköp av materiel.

Förmodligen ägde försvarsmakten tidigare ett mycket större antal som kastats/skänkts bort med anledning av tidigare nedsablingar av försvaret
Citera
2023-07-14, 14:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Kopplingen ska grävjournalister ta reda på. Inte bara denna sabla upphandling utan många fler skumma affärer som FMV gjort. Försvarets MutVerk kan vi sedan kalla FMV för.

De köpte helikoptrar som de inte kan använda nu.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det är bra att försvaret förstärks med vapenuppköp. Hoppas att de även köper in bajonetter och pikar.

Men om ryssen kommer så behöver de köpa armborstar också!
Citera
2023-07-14, 14:28
Medlem
Citat:
– De som ger anbud måste uppfylla de krav som ställs, säger Hans Augustin som var en av Försvarsmaktens representanter i upphandlingen.

En firma i Stockholmstrakten la ett anbud på 31 miljoner, men det budet föll på att de inte lämnade in en provsabel i tid.

Firman hade åtta veckor på sig, men missade deadline med ett par dagar.
– Visst hade det varit kul att få för 31 miljoner, men det blev inte så, säger Hans Augustin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76MKPo/forsvaret-koper-sablar-for-miljoner-kronor

Byråkrati när den är som bäst. Super bort statens miljoner för att någon lämnar in en sabel några dagar för sent. Bra att de erkänner att det hade varit kul att spara pengarna iaf.
Citera
2023-07-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemosproblemos
Försvaret köper sablar för miljoner
https://www.aftonbladet.se/a/76MKPo

'Sablarna ligger någonstans där man köper över disk'.
Klarade man inte av att pruta?
Bådar gott för kommande inköp av materiel.

Förmodligen ägde försvarsmakten tidigare ett mycket större antal som kastats/skänkts bort med anledning av tidigare nedsablingar av försvaret

Intressant att det dyraste budet alltid vinner upphandlingen när det shoppas med skattepengar.
Citera
2023-07-14, 14:31
Medlem
Har själv en kommissvärja m/1685 stående i paraplystället i hallen. Tillverkades i 340.000 exemplar till den svenska krigsmakten. Värde c:a 20-25 tusen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in